N.a.v.
Nederlandse vlag moet van schooltas vraag ik mij werkelijk af wat daar eigenlijk het nut van is, en hoe oprecht het allemaal is.
In het topic wordt uitvoerig betoogd dat er niets mis is met patriottisme, trots zijn op je land en je afkomst. Ikzelf vind dat nogal overdreven en vooral onzinnig; hoe kun je trots zijn op dingen waar je zelf niet verantwoordelijk voor bent? Trots zijn op je land, betekent dus dat je trots bent op wat andere mensen voor elkaar hebben gekregen, want anders was je trots op jezelf. Je bent trots op prestaties en verworvenheden, waar je zelf weinig tot vrijwel niets uitstaande hebt, maar wel van kunt profiteren.
Net zoals de trots op de 'afkomst'. Wat is 'trots op je afkomst'? ben je dan trots op je ouders? Je opa en oma? En waarom ben je daar trots op? Wat heeft dat met jouw prestaties te maken, en sterker nog, waarom dient dat mede uitgedragen te worden door een Nederlands vlaggetje? Of heeft het toch te maken met andere zaken? Het niet hebben van een Mediterraan uiterlijk, bijvoorbeeld? Ik vraag het maar.
Ik vind het prima als mensen er trots op zijn Nederlander te zijn, al is het niet míjn ding, maar wat mij opvalt in het voornoemde topic, is dat de mensen die om het hardst schreeuwen dat er niets mis is met trots zijn op je land toevallig ook degenen zijn die hier op Fok! steevast opduiken in topics over wat er allemaal wel niet mis is in dit land en daar stevige duiten in diverse zakken doen.
Nederland is te tolerant, Nederland is doorgeslagen, Nederland is halfzacht, de rechters zijn links, de wachtlijsten zijn te lang, er worden hier aan de lopende band politieke moorden gepleegd, er wordt niets gedaan aan veiligheid, je mag nergens meer roken, je moet je overal kunnen identificeren, allochtonen worden aan de lopende band geknuffeld, we hebben geen inspraak gehad in de Euro, voor niks krijg je een bon aan je broek en heeft die kutpolitie niet iets beters te doen en je mag ook al geen inbrekers het graf in schieten.
Mag ik dan vragen, na een bloemlezinkje uit een litanie van klachten over ons kloteland, waar die mensen dan zo ongelooflijk trots zijn in dit land, dat een regionaal kutberichtje over een Nederlands vlaggetje op een tas tot nationale crisis wordt gebombardeerd?
Is die trots wel zo oprecht? Want eerlijk gezegd heb ik moeite om daar de logica van te zien, namelijk. Of is de trots selectief? Wij zijn zo ongelooflijk trots op ... [vul maar in] en op die hele berg shit niet en alleen dát al noopt ons tot het uiten van die trots middels een vlaggetje.
Of is het gewoon wat het over het algemeen is...? Een vlaggetje, een symbool, waarmee je actief laat blijken van 'Hollandschen bloet' te zijn? Heel stoer, maar ook net laf genoeg om je onschuldig te kunnen beroepen op je trots op... op... nou ja, op een paar Nederlandse dingen... waar je ook nog eens niet zelf verantwoordelijk voor bent.
Trots op het toevallige feit dat jouw electromicroscopische bouwsteentjes na een interstellaire tocht van miljarden jaren in een klotsende apotheose bij elkaar zijn geragd in een Hollandsche baarmoeder.
Tsja... ik weet het niet, hoor. Kan iemand het mij uitleggen?
V.
[ Bericht 0% gewijzigd door V. op 29-01-2005 23:06:06 ]
Ja inderdaad, V. ja.