quote:
Op donderdag 27 januari 2005 21:36 schreef Lupa_Solitaria het volgende:Een prachtig woord, plengen. Het zou vaker gebruikt moeten worden.
Ik maak me wel eens heel erg kwaad om dingen die bepaalde mensen op Fok! roepen, maar huilen? Nee, dat zijn ze echt niet waard.
"kijk, daar komen door Orus geleid, de Serapis- en Isispriesters terug, en de Vestalen zijn nu in de Curia en zie, nu gaan de Gallen en Archigallen van Rheia Kubele de trappen op: ja, het is goed, dat men u òok zien zal.
- En wat doen ze en wat moet ik doen, mijn brave zoon Matthias....
- Het is eerbiedige plichtpleging, die je bewijzen moet aan de beeltenis van onzen allerheiligsten Antoninus.... De priestercollege's branden er wierook en plengen er enkele droppels wijn: een eenvoudige hulde, die je zeker ook wel zult willen doen.
- Wat Matthias? Wàt zeg je! Moet ik daar binnengaan, in het Senaatsgebouw, tusschen zoo veel senatoren en moet ik daar wierook branden en wijn plengen voor het beeld van den keizer!!
- Ten voeten geschilderd, vader, prachtig mooi in plechtgewaad, en dansende voor den Zwarten Steen....
- Voor den Zwarten Steen, Matthias?! O Matthias, dat kan ik nooit doen. Zelfs al overwin ik mijn verlegenheid en ga ik daar heen, dan kan ik toch niet heidensch wierook branden en wijn plengen voor wie een steen vereert!"
Lees is wat Couperus. In het Latijn wordt deze term trouwens ook vaak gebruikt. Het gaat dan vaak om wijn plengen op een graf(steen).