abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24773894
Ik wil m'n dopoog goudvis graag bij m'n werk goudvis in de kom doen, omdat ik bijna nooit thuis ben, en Herman volgens het zoontje van de vader van een dierenspeciaalzaak ziek is omdat zijn staart slap hangt. Dus ik wil Herman bij Henk in de kom doen. Dat betekent ook dat Herman een auto tocht van een uur moet ondergaan. Kan dat allemaal wel?
Graag alleen reacties van mensen met de verstand ervan.
pi_24773902
En sorela, er stond echt geen foto van Henk in dat topic.
pi_24773923
Sjee jij reageert snel zeg had mijn reactie aangepast en we zijn al een topic verder
pi_24773982
Ik heb alleen een foto van Herman en zijn vissekom geplaatst, Henk en z'n vissekom staat in een ander topic.
Maar het is ok om een dopooggoudvis te vervoeren? Waar moet ik bij vervoer op letten? En moet ik ook de plantjes in z'n zakje stoppen voor zuurstof?
pi_24774063
De foto's!! .

Herman:

Henk: (die je dus wel geplaatst hebt!) !

Terugvindpost. .
pi_24774110
Waar heb ik die geplaatst dan????
pi_24774122
Nou, ik zou eerst eens een aquarium kopen als ik jou was. Twee vissen in zo'n lullig kommetje...
pi_24774140
Wat kost een aquarium dan?
pi_24774155
Nou, kijk eens op Marktplaats, daar kun je vast voor een redelijke prijs wel aan een goed aquarium met pompje enzo komen.
pi_24774159
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 10:08 schreef Redux het volgende:
Waar heb ik die geplaatst dan????
In het vissentopic met een héél ander onderwerp namelijk Herman eet de waterplanten op!

Ik heb natuurlijk geen verstand van vissen maar een grotere kom is wel een goed idee misschien.
pi_24774168
En nieuw kun je tegenwoordig ook plastic exemplaren krijgen, die zijn niet zo duur. Zo'n schelpje d'rin voor de zuurstof en klaar.
pi_24774180
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 10:13 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
En nieuw kun je tegenwoordig ook plastic exemplaren krijgen, die zijn niet zo duur. Zo'n schelpje d'rin voor de zuurstof en klaar.
Het schijnt dat er ook zoiets is als een Fauna-box. .
pi_24774184
Beter een vierkante bak dan een kom. In een kom gaan ze de hele tijd rondjes zwemmen = stereotiep gedrag = verveling en frustratie. Bovendien zit in een kom relatief weinig ruimte en is het wateroppervlak vrij klein waardoor er naar ik meen minder zuurstof in het water komt (eerder vuil ook dus).
pi_24774186
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 10:12 schreef Stali. het volgende:

[..]

In het vissentopic met een héél ander onderwerp namelijk Herman eet de waterplanten op!

Ik heb natuurlijk geen verstand van vissen maar een grotere kom is wel een goed idee misschien.
Ja maar solera zij dat ik een foto van henk in hermans topic had geplaatst, en dat had ik dus niet. 8(7
pi_24774202
Maar hoe kun je zien dat een vis zich verveeld of zich frustreerd? Ik kan dat niet zien aan Herman hoor. Volgens mij zit hij best lekker in z'n vel in een ronde kom.
pi_24774215
Faunabox: http://www.oe-initiatieven.nl/edubladf.htm

Zou ik wel die van twintig liter nemen, da's wel het minimum voor twee goudvissen. Eigenlijk wordt honderd liter aanbevolen voor optimale gezondheid!
pi_24774234
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 10:16 schreef Redux het volgende:
Maar hoe kun je zien dat een vis zich verveeld of zich frustreerd? Ik kan dat niet zien aan Herman hoor. Volgens mij zit hij best lekker in z'n vel in een ronde kom.
Nou, als ze alleen maar aan één stuk door rondjes zwemmen is dat al een teken. Verder zie je niet zo erg veel van denk ik, maar een kom bevat slechts een litertje of vijf en dat is véél te weinig. Je kunt erop rekenen dat een vis in een kom al heel gauw last krijgt van een zekere mate van zuurstoftekort.
pi_24774247
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 10:17 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Faunabox: http://www.oe-initiatieven.nl/edubladf.htm

Zou ik wel die van twintig liter nemen, da's wel het minimum voor twee goudvissen. Eigenlijk wordt honderd liter aanbevolen voor optimale gezondheid!
100 liter? Voor twee goudvisjes? Jij zit die arme jongen gewoon in de maling te nemen he? .
pi_24774277
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 10:19 schreef Stali. het volgende:
100 liter? Voor twee goudvisjes? Jij zit die arme jongen gewoon in de maling te nemen he? .
Nee, dat is serieus! Dat is wat optimaal zou zijn. Een stevig aquarium dus. Dan kunnen er wel meer vissen in hoor.
pi_24774370
hoeveel lieter gaat er in zo'n kom? 50 liter? Waarom zou een klein dopooggoudvis 100 liter water moeten hebben? Droogt hij anders uit ofzo?? En wat kost al dat water wel niet? En zo'n grote bak kan ik toch nooit boven mijn tv kwijt???
pi_24774378
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 10:21 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Nee, dat is serieus! Dat is wat optimaal zou zijn. Een stevig aquarium dus. Dan kunnen er wel meer vissen in hoor.
Ja, ja.... een groter aquarium en meer vissen nemen als tip. Jij hebt zeker een dierenwinkel? .

Hey maar serieus, ik heb natuurlijk geen verstand van vissen maar volgens mij moeten goudvissen juist in een ronde kom, het heet immers een goudvissenkom.
pi_24774382
http://www.animalfreedom.org/paginas/column/goudvis.html

Zij beweren zelfs 250 liter! Is natuurlijk niet zo vreemd. Normaal leeft zo'n beest in een rivier of meer ofzo en daar is de hoeveelheid water zo ongeveer onbeperkt. Vijf of tien liter is echt belachelijk.
pi_24774403
Van Animal Freedom:

Waarom de goudvissenkom niet deugt?

Veel van deze goudvissen komen in een goudvissenkom terecht. Mensen realiseren zich helaas niet dat dit voor de vissen een martelwerktuig is.

Wat deugt er niet aan?
In de eerste plaats is de goudvissenkom natuurlijk veel te klein. De kom bevat doorgaans maar enkele liters water, grote viskommen bevatten in het beste geval 10 tot 15 liter water. Dat is veel te weinig voor een goudvis, die minstens 250 liter nodig heeft! De kleine hoeveelheid water in een viskom dreigt niet alleen snel te vervuilen, maar kan ook snel te warm worden.
Een ander nadeel van de viskom is dat door de komvorm het wateroppervlak dat direct met de lucht in contact komt, veel te klein is. Daardoor dreigt voortdurend het zuurstofgehalte van het water te laag te worden.
De viskom biedt de goudvissen ook geen interessant en afwisselend leefmilieu, waarin ze zich kunnen oriënteren, verschuilen, afstand tot andere goudvissen kunnen houden en naar voedsel kunnen zoeken. De kom biedt de vis ook nauwelijks bewegingsruimte. Een vis, ook een goudvis, is er op gebouwd om flink te kunnen zwemmen! In een kom kunnen ze alleen maar kleine rondjes draaien.

De goudvissenkom is naar het oordeel van deskundigen volstrekt ongeschikt om vissen in te houden. De bioloog en hoofd van het Wilhelma Aquarium te Stuttgart, Dr. Dieter Jauch, schrijft in zijn boek over de verzorging van goudvissen, Goudvissen in Aquarium en Tuinvijver (Tirion Baarn), dat wie "goudvissen in dit soort 'gevangenissen' opsluit, dierenmishandeling begaat".

Hoe komen we van de goudvissenkom af?
In de allereerste plaats moet de verzorger van goudvissen een normaal aquarium kopen. Dat is wel duurder dan een vissenkom, maar verschaft aan de goudvissen de minimale leefruimte en aan de mensen, die ze houden, ook veel meer plezier.
In de tweede plaats heeft de dierenhandel hier een grote verantwoordelijkheid. Zij is het die deze ondeugdelijke viskommen in de winkels heeft en aan de mensen verkoopt. Veel mensen denken ook dat goudviskommen wel goed zijn, omdat ze in de Dierenspeciaalzaak te koop aangeboden worden! De Dierenspeciaalzaken moet dus nadrukkelijk verzocht worden, om die viskommen niet meer aan hun klanten aan te bieden.

Ton Dekker en Marijke Santen

Dit artikel verscheen in de loop van 1999 in een tiental landelijke en regionale kranten, radio en televisie.

Marijke Santen is een bekende van mij.
pi_24774415
ja maar ik heb zo'n kom niet bedacht, ik heb dit in een dierenspeciaalwinkel gekocht. die hebben er toch wel de verstand ervan? Of niet?
pi_24774417
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 10:28 schreef Redux het volgende:
hoeveel lieter gaat er in zo'n kom? 50 liter? Waarom zou een klein dopooggoudvis 100 liter water moeten hebben? Droogt hij anders uit ofzo?? En wat kost al dat water wel niet? En zo'n grote bak kan ik toch nooit boven mijn tv kwijt???
We hebben het wel over een levend wezen, niet over een decoratief item...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')