abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24743656
bron: fok nieuws:
Nederland krijgt voor het eerst in de geschiedenis een nationaal raadplegend referendum. De eerste kamer is vanmiddag met een wetsvoorstel akkoord gegaan om de volksraadpleging mogelijk te maken. Waarschijnlijk aanstaande mei of juni zal iedere Nederlander zich kunnen uitspreken over de nieuwe Europese Grondwet, die vorige week al werd goedgekeurd door het Europees Parlement.

Het referendum kwam nog even op losse schroeven te staan nadat de senaatsfractie van de VVD twijfels kreeg. Bij de hoofdelijke stemming vandaag ging echter alsnog de hele fractie akkoord. CDA, SGP en Christenunie stemden tegen het wetsvoorstel. De uitslag van het referendum is niet bindend, maar de partijen in de Tweede Kamer hebben wel al aangegeven de uitkomst als een duidelijke richtlijn te beschouwen.

einde bron.

Bij welk % tegenstemmers zal er door de 2e kamer echt naar geluistert worden.
Of roepen ze bij een hoog% nee, dat het protest-stemmen tegen iets anders zijn.
Anti turkije in de EU of zoiets.
De politiek moet vind ik van te voren aangeven wanneer ze het echt als een serieuze richtlijn gaan beschouwen.
Hoeveel opkomst% is er minimaal nodig bijvoorbeeld.

[ Bericht 1% gewijzigd door gtotep op 25-01-2005 16:57:58 ]
  dinsdag 25 januari 2005 @ 17:04:56 #2
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_24743880
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 16:49 schreef gtotep het volgende:

Hoeveel opkomst% is er minimaal nodig bijvoorbeeld.
Een opkomst van 30% maakt de uitslag geldig.

Ik weet trouwens nog niet of ik ga stemmen. Ik vind dat het een taak is van de volksvertegenwoordiging die we met zijn allen hebben gekozen.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_24744099
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 17:04 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Een opkomst van 30% maakt de uitslag geldig.

Ik weet trouwens nog niet of ik ga stemmen. Ik vind dat het een taak is van de volksvertegenwoordiging die we met zijn allen hebben gekozen.
Ja bij 30% is de uitslag wettelijk geldig als uitslag.
Maar het gaat er om bij welk % zegt de 2e-kamer "hier kunnen we niet omheen".
Het argument van jou om niet te gaan vind ik beetje onzin.

De 2e-kamer schrijft een referendum toch uit omdat ze onze mening willen horen. Wie zijn wij dan om niet te gaan.
Dat zal dan wel wezen omdat ze zichzelf niet helemaal zeker voelen als vertegenwoordigers voor ons.
pi_24744121
Nu er een referendum komt zal de Tweede Kamer het referendum dus als duidelijke richlijn zien. Maar wat nou als alle (of bijna alle) landen voor de grondwet stemmen en Nederland tegelijkertijd d.m.v een referendum tegen de grondwet stemt, dan wordt het toch moeilijk voor onze regering om het referendum als richlijn aan te houden. We kunnen onszelf moeilijk buitensluiten.

Hoe de regering het referendum gaat zien, hangt dus totaal af van wat de andere landen in deze kwestie besluiten!!!
Dreaming permits each and every one of us to be quietly and safely insane every night of our lives.
  dinsdag 25 januari 2005 @ 17:39:09 #5
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_24744443
Brief van de VVD:
quote:
"Mevrouw de Voorzitter,

De VVD-fractie heeft al geruime tijd geleden aangegeven positief te staan t.o.v. een raadplegend referendum betreffende de Europese Grondwet. Het is goed dat de kiezers zich over de Europese Grondwet kunnen uitspreken. Wij zijn ook niet bang voor het oordeel van de kiezers.

Gedurende de behandeling van het voorliggende wetsvoorstel is door meerdere partijen, vnl. in de Tweede Kamer, aangegeven dat zij de uitslag van het referendum zullen volgen ongeacht hun eigen beoordeling van de Europese Grondwet.

Mijn fractie acht dit, zoals reeds eerder betoogd, op zijn minst op gespannen voet staan met art. 67 lid 3 van de Nederlandse Grondwet en in strijd met de juiste inhoud en uitleg van het voorliggende wetsvoorstel.
De tekst van het wetsvoorstel immers geeft op geen enkele wijze aan dat het referendum een bindende werking heeft. Ook door de indieners van het wetsvoorstel is vorige week nadrukkelijk aangegeven dat zij met dit wetsvoorstel op geen enkele wijze een bindende werking van het wetsvoorstel beogen. Noch in formeel en noch in materieel opzicht.

Mijn fractie beoordeelt wetsvoorstellen zoals zij in dit huis door de Tweede Kamer worden ingebracht en de wet spreekt duidelijk over een raadplegend niet bindend referendum.
Wij zullen dus met overtuiging vóór het wetsvoorstel stemmen".

J.J. van Heukelum
(Bron: VVD)

Let wel: het is dus een raadgevend en niet een bindend referendum. Of dat wel of niet verstandig is... dat ligt meer in het wetsontwerp lijkt me.
[KNE]-Mod
pi_24744449
Mijn reactie op de FP:
quote:
Ik ga hier niet over stemmen. Ik heb geen idee wat in die grondwet staat, en ik heb ook geen zin om 400 pagina's door te gaan lezen. Ik heb bij de Europese verkiezingen gestemd op een vertegenwoordiger, die moet die beslissing maar voor mij, en voor de rest van zijn stemmers nemen.

Wat ik wel leuk vind is dat veel mensen al een oordeel over iets hebben zonder te weten wat het precies inhoud
  dinsdag 25 januari 2005 @ 17:45:59 #7
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_24744551
Er schijnt nu ondermeer een campagne te komen om tegen te stemmen, goede vorolichting waar je voro of tegen tegen stemt lijkt me idd een goed begin.

Zoals Mr.Badguy zegt: ik weet zo goed als niet wat er in staat, terwijl ik toch niet zo enorm slecht op de hoogte ben van het nieuws etc. ALS je al echt kunt doorgronden waar het allemaal voor is, en wat de details zijn, Nederland is sowieso een vertegenwoordigings democratie. Wij zijn helemala niet gewend om voor dit soort dingen te mogen stemmen, en sowieso is discutabel of een slecht geinformeerde burger wel bij machte is een oordeel te vormen.
[KNE]-Mod
  dinsdag 25 januari 2005 @ 17:47:41 #8
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_24744577
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 17:18 schreef gtotep het volgende:

[..]

Ja bij 30% is de uitslag wettelijk geldig als uitslag.
Maar het gaat er om bij welk % zegt de 2e-kamer "hier kunnen we niet omheen".
Die 30% dus. Gaan ze bij een geldige uitslag de meerderheid negeren, dan komt dat de partijen duur te staan. Dat zal geen partij willen (behalve misschien de politici die geen voorstander zijn van dit referendum).

Maar de meerderheid van het parlement is voorstander van een referendum, dus zal een meerderheid van het parlement ook de geldige uitslag (opkomst >30%) respecteren.
pi_24744640
Nooit gedacht dat ik dit ooit nog eens zou zeggen, maar ik wens de SP bijzonder veel succes met hun campagne
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_24744674
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 17:19 schreef DreamyGirl het volgende:
Nu er een referendum komt zal de Tweede Kamer het referendum dus als duidelijke richlijn zien. Maar wat nou als alle (of bijna alle) landen voor de grondwet stemmen en Nederland tegelijkertijd d.m.v een referendum tegen de grondwet stemt, dan wordt het toch moeilijk voor onze regering om het referendum als richlijn aan te houden. We kunnen onszelf moeilijk buitensluiten.

Hoe de regering het referendum gaat zien, hangt dus totaal af van wat de andere landen in deze kwestie besluiten!!!
Dat zou mooi zijn.
Dat zou de Nederlandse regering wisselgeld geven om bijvoorbeeld de hoge netto bijdragen door ons land naar beneden te krijgen. (erfenisje van Kok, min fin in 1992).
Als ruil tegen verlaging netto bijdrage alsnog instemmen.
Maar ik denk dat er veel landen tegenstemmen als ze de kans van referendum krijgen.
pi_24744721
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 17:47 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Die 30% dus. Gaan ze bij een geldige uitslag de meerderheid negeren, dan komt dat de partijen duur te staan. Dat zal geen partij willen (behalve misschien de politici die geen voorstander zijn van dit referendum).

Maar de meerderheid van het parlement is voorstander van een referendum, dus zal een meerderheid van het parlement ook de geldige uitslag (opkomst >30%) respecteren.
Geloof je het zelf?
  dinsdag 25 januari 2005 @ 18:21:01 #12
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_24745117
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 17:57 schreef gtotep het volgende:

[..]

Geloof je het zelf?
Ja, maar ik verwacht ook dat de meerderheid de grondwet steunt in het referendum.
pi_24745346
http://europa.eu.int/eur-(...)2004:310:SOM:EN:HTML

Als dit alleen al de grondwet is.
pi_24745347
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 18:21 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Ja, maar ik verwacht ook dat de meerderheid de grondwet steunt in het referendum.
Waar is die verwachting op gebaseerd?
het is zoals het is
freedom from want and fear
non-conforming link
  dinsdag 25 januari 2005 @ 18:43:42 #15
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_24745506
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 18:34 schreef lucida het volgende:

[..]

Waar is die verwachting op gebaseerd?
Op diverse onderzoeken, zoals:
quote:
Nederland positief over Europese Grondwet

[...]

Enkele bevindingen uit de peiling van Intomart: - Met betrekking tot het belang van de Grondwet, zei 27 procent van de ondervraagden dat de Europese grondwet de Nederlandse zou vervangen. Ruim 50 procent dacht (correct) van niet.
- Tachtig procent zei niets of zeer weinig te weten over de inhoud.
- Als het referendum nu gehouden zou worden, zei 51 procent van de ondervraagden voor te zullen stemmen, 20 procent is tegen en 29 procent weet het nog niet.
- Het referendum zou kunnen rekenen op een opkomst van liefst 85 procent (de verkiezingen voor het Europees Parlement in 1999 trokken 29,9 procent van de kiezers).

Bron
Maar peilingen zeggen sowieso al weinig, en in dit geval zal het nog lastiger zijn dan bij nationale parlementsverkiezingen.
  dinsdag 25 januari 2005 @ 18:49:04 #16
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_24745610
Opkomst van 85%? Suuuuuuuuuuuuuure.

Is dat die dubieuze peiling van de NRC met die "vragen met propaganda informatie"? Daar kwam ook al zo'n mooie 51% uit na die informatie.

[ Bericht 8% gewijzigd door PJORourke op 25-01-2005 18:56:08 ]
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_24745629
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 18:43 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Op diverse onderzoeken, zoals:
[..]

Maar peilingen zeggen sowieso al weinig, en in dit geval zal het nog lastiger zijn dan bij nationale parlementsverkiezingen.
Zo gauw 80% van de mensen die nu van niets weten eenmaal zijn geïnformeerd over de inhoud van de Europese grondwet, zal het percentage dat zal tegenstemmen alleen maar toenemen. Ik verwacht bovendien dat iemand als Wilders in de nabije toekomst, zijn voordeel met de uitkomst van dit raadplegend referendum kan doen.
het is zoals het is
non-conforming link
  dinsdag 25 januari 2005 @ 19:10:54 #18
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_24746051
Zo te zien is het niet helemaal up-to-date, maar wel een aardig overzichtje van "Vote No":
quote:
The timetable for referendums around Europe currently looks as follows:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Country         Date              Latest poll data
Spain           20 February 2005  80 percent for, 20 against
The Netherlands March 2005?       73 percent for, 20 against *
Portugal        April 2005?       61 percent for, 11 against *
France          May 2005?         69 percent for, 31 against
Luxembourg      10 July 2005      77 percent for, 14 against *
Ireland         July 2005?        61 percent for, 13 against *
Belgium         July 2005?        81 percent for, 13 against *
Poland          Autumn 2005       73 percent for, 11 against *
UK              March 2006        24 percent for, 69 against
Czech Republic  June 2006         31 percent for, 69 against
Denmark         2006              44 percent for, 36 against *

* From the latest Eurobarometer poll (62), which states that "this result must not be seen as an indication of the voting intentions of the countries which are considering holding a referendum on the Constitutional Treaty. It translates solely the extent to which people support the concept of a Constitution for the European Union and not an assessment of the content of the text proposed for ratification in the Member States, and even less an indication of voting intentions in a possible referendum."
  dinsdag 25 januari 2005 @ 20:52:24 #19
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_24747818
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 18:49 schreef lucida het volgende:

[..]

Zo gauw 80% van de mensen die nu van niets weten eenmaal zijn geïnformeerd over de inhoud van de Europese grondwet, zal het percentage dat zal tegenstemmen alleen maar toenemen.
Vertel, wat gaan mensen in die Grondwet aantreffen die ze doen besluiten om tegen te stemmen?

Mensen zonder kennis over de inhoud van de grondwet zullen hun stem voornamelijk baseren of ze richting een meer verenigd Europa willen gaan of juist Brusselse bemoeizucht willen keren. Er is schijnbaar veel aanhang voor een nieuwe stap voor een meer verenigd Europa, en dat zal de precieze details die de grondwet niet zozeer veranderen.

Wat opvalt is juist dat er nog een grote groep mensen die onterecht denken dat het een vervanger van onze eigen grondwet is, dus betere voorlichting over de Europese grondwet zal sceptici eerder geruststellen en van mening doen veranderen dan andersom.
  dinsdag 25 januari 2005 @ 21:17:58 #20
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_24748320
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 17:45 schreef ThE_ED het volgende:

Er schijnt nu ondermeer een campagne te komen om tegen te stemmen, goede vorolichting waar je voro of tegen tegen stemt lijkt me idd een goed begin.
Het kabinet zet iig een "harde campagne" voeren:
quote:
Kabinet zal harde campagne voeren voor EU-Grondwet

[...]

Het eerste landelijke referendum in Nederland over een Europese kwestie krijgt als het aan het kabinet ligt een pittige campagne. In eerste instantie beperkt het kabinet zich tot een 'krachtig pleidooi' en free publicity, zoals interviews met bewindslieden.

Als de tegenstanders van de Grondwet - zoals het Comité Grondwet Nee, SP, ChristenUnie, SGP, Groep Wilders - reclamezendtijd inkopen of bekende Nederlanders gaan inzetten, zal het kabinet zijn strategie herzien.

Nicolaï wil zo'n campagne met gelijke munt terugbetalen. De Spaanse regering heeft bijvoorbeeld voormalig Barcelonaspeler en -coach Johan Cruijff ingeschakeld om de Grondwet te verkopen.

De staatssecretaris stelt dat de nee-campagne 'niet bij voorbaat kansloos is'. Hij denkt dat de tegenstanders het feit dat Turkije lid kan worden van EU zullen aangrijpen om de anti-Europese gevoelens te mobiliseren. Ook vreest Nicolaï dat de onrust na de moord op Van Gogh het stemgedrag beïnvloedt.

Bron: De Volkskrant
  dinsdag 25 januari 2005 @ 21:21:15 #21
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_24748401
Eigenlijk vind ik dat actievoeren met een verkooppraatje een beetje te veel van het goede.
Zo haal je mensen over op een dubieuze manier alsof het een pak wasmiddel is en niet op de inhoud. Maarja...
[KNE]-Mod
pi_24748509
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 20:52 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Vertel, wat gaan mensen in die Grondwet aantreffen die ze doen besluiten om tegen te stemmen?

Mensen zonder kennis over de inhoud van de grondwet zullen hun stem voornamelijk baseren of ze richting een meer verenigd Europa willen gaan of juist Brusselse bemoeizucht willen keren. Er is schijnbaar veel aanhang voor een nieuwe stap voor een meer verenigd Europa, en dat zal de precieze details die de grondwet niet zozeer veranderen.

Wat opvalt is juist dat er nog een grote groep mensen die onterecht denken dat het een vervanger van onze eigen grondwet is, dus betere voorlichting over de Europese grondwet zal sceptici eerder geruststellen en van mening doen veranderen dan andersom.
Een verdere inperking en verwatering van de nationale soevereiniteit

Jammer trouwens dat je niet ingaat op mijn verwachting dat met name Wilders zijn electoraal voordeel kan doen met het raadgevend referendum t.a.v. de Europese grondwet.
het is zoals het is
non-conforming link
pi_24748703
Negatieve Europa sentimenten mobiliseren... eindelijk

[ Bericht 3% gewijzigd door Koos Voos op 25-01-2005 21:43:46 ]
pi_24748755
Ik ga in ieder geval niet stemmen
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
  dinsdag 25 januari 2005 @ 21:38:43 #25
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_24748759
Een signaal af kunnen geven.. heerlijk.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')