lady-wrb, veel sterkte..
Je staat er nog van versteld hoeveel er geseponeerd wordt op zaken als vormfouten in dossiers...
Dat komt omdat die rare politie-organisatie de dossiers pas officieel op fouten nakijkt nadat ze naar het OM zijn gestuurd... En als er dan fouten in staan, hoe miniem ook, is het te laat en moet het OM seponeren (zijn ze verplicht). En dan hoort de politiedienst waar jouw verbalisant werkt zelf pas later weer dat iets is geseponeerd, terwijl een ander onderdeel net is begonnen met het behandelen van jouw zaak...
Nou wordt net op de organisatie van de politiediensten bezuinigd. De burger wil immers meer blauw op straat, en dat vertaalt Den Haag vrolijk in een verplicht aantal agenten met een verplicht aantal verkeersboetes, etc. etc.
In dat soort onderdelen wordt het geld hoofdzakelijk gestoken, want dat levert ook iets op. In geld dan, en in schijnveiligheid. Want hoeveel je ook surveilleert, de kans dat er net een agent rondloopt als er bij jou wordt ingebroken, als je tasje wordt gejat of als je broertje in elkaar wordt geslagen is erg, erg klein. Criminelen zijn natuurlijk ook niet achterlijk, en de hangjongeren die bejaarden zo vervelend vinden worden weliswaar weggejaagd maar deden in feite niets zwaar crimineels. Hooguit vernielden ze een bushokje, maar dankzij die surveillance in hun wijk doen ze dat nu eens paar straten verderop...
Waar daadwerkelijk criminaliteit mee afgestraft zou worden, is een correcte behandeling van aangiftes en strafzaken. Maar daarvoor moet de vreselijk logge en inefficiente organisatie verbeterd worden, en dat is onder meneer JP een bezuinigingspost.
Ik zeg trouwens niet dat surveillances niet deugen, maar wel dat het eerder een veilig gevoel geeft dan daadwerkelijke veiligheid. En dat het zwaardere criminaliteit als mishandelingen, overvallen etc. niet tegengaat.
Ik vind het heel terecht dat lady-wrb JP ter verantwoording wil roepen (ook al is Fok daarvoor een slecht medium imo). JP is namelijk verantwoordelijk voor het feit dat het politieapparaat niet verbeterd wordt, en dat is de directe oorzaak van haar seponering. Het OM seponeert een dergelijke zaak namelijk niet omdat ze een dader bij voorbaat onschuldig achten, geen zin in de zaak hebben of iets dergelijks, maar omdat ze niets met het dossier of een ander onderdeel van de strafzaak kunnen/mogen. En dat ligt dan weer aan gebrekkig werk van het politieapparaat. Die hebben niet voor voldoende bewijslast gezorgd, namen verkeerd gespeld, zaken niet of niet correct vermeld, etc. De betrokken medewerkers kunnen daar meestal niets aan doen trouwens.
Dat dat soort minieme zaken vaak al tot seponering kunnen leiden vind ik persoonlijk ook schandalig, maar ook daar is JP verantwoordelijk voor, met zijn minister van Justitie.
Better to be hated for who you are than loved for who you're not
Wow Scotty - you can beam me up any time - with pleasure! ;)
Sooner or later your bf watches too much Fuse and stars in C movies...