quote:
Afvalrace voor Oranje onder 20
ENSCHEDE, woensdag
Met strakke gezichten en keurig op tijd meldden de spelers van Oranje onder 20 zich gisteren in hotel De Broeierd in Enschede. Nu het jeugd- WK, dat van 10 juni tot en met 2 juli in eigen land wordt gehouden, door de loting iets tastbaars is geworden en langzaam maar zeker begint te leven, neemt de spanning bij de talentvolle voetballers toe. „Iedereen wil een plaats in de definitieve WK-selectie, maar beseft ook dat we niet dertig spelers kunnen meenemen”, verklaart assistent-coach Aron Winter het voorbeeldige gedrag van de jonkies. De afvalrace is begonnen.
Feyenoorder Gianni Zuiverloon (18) omschrijft treffend wat er in de hoofden van de spelers omgaat. „Ik ben overgeheveld vanuit het Nederlands elftal onder 19 en zal dus moeten vechten voor mijn plaats. Het zou een flinke teleurstelling zijn als ik komende zomer niet van de partij ben. De kans om dit WK te spelen krijg je namelijk maar één keer. Ik zal de komende dagen trainen dat de vonken eraf vliegen.”
Ricky Kruys (FC Utrecht) lijkt wel al zeker van een uitverkiezing, maar houdt een slag om de arm. „Het is een voordeel dat ik bijna elke week in de eredivisie speel, maar je weet het nooit.” De middenvelder kijkt uit naar het eindtoernooi. „Al weet ik nog niet precies wat ons allemaal te wachten staat. Qua druk, maar ook qua tegenstanders. Japan, Australië en Benin zijn misschien geen grote namen, maar laten we die landen niet onderschatten.”
De technische leiding van Oranje onder 20 neemt geen halve maatregelen om de selectie klaar te stomen voor de openingswedstrijd tegen Japan. Tijdens de trainingsweek in Enschede ondergaan de talentvolle voetballers naast de gebruikelijke conditietest een algemeen medisch onderzoek en wordt van ze gevraagd een weekschema van hun club in te vullen. „We willen zo in kaart brengen hoe de spelers er conditioneel voorstaan”, legt Wim van Zwam, de andere assistent van bondscoach Foppe de Haan, uit.
Hedwiges Maduro, Ryan Babel (bij het grote Oranje) en Collins John (Jong Oranje) maken het trainingskamp van Onder 20 niet mee. „Omdat het voor het groepsproces goed zou zijn alle spelers bij elkaar te hebben. Aan de andere kant is het volstrekt duidelijk dat het Nederlands elftal altijd voor gaat, omdat de belangen daar nu eenmaal groter zijn. Bovendien is het voor de individuele ontwikkeling van die jongens wél goed. Daar kunnen wij de vruchten van plukken”, aldus van Zwam.
Dat het toernooi aan bekendheid wint, merkt het tweetal. „Vrijdag oefenen we tegen FC Twente. Op het moment dat wij een aantal maanden geleden de afspraak maakten daar te gaan voetballen, beloofde de organisatie ’er iets moois van te maken’. We wisten niet wat we ons daarbij moesten voorstellen, maar horen net dat er al elfduizend kaarten zijn verkocht. Dat is prachtig.”