Boe, ik had net een mooie post gemaakt voor redux en nou is het topic dicht
"Zeg Redux, ik snap best dat je je kostelijk vermaakt door hier iedereen die het goed voorheeft met je vis op de kast te jagen, maar ik denk dat je zelf ook wel snapt dat ieder dier het beter doet in een ruime, mooie kooi / kom / etc. Jij woont vast ook prettiger in een groot huis met veel licht dan in een donker kamertje zonder ramen. Een rechthoekige bak neemt niet zo veel meer ruimte in dan een kom, en je visje krijgt er veeeeeel meer water door om in te zwemmen. Als je kijkt naar hoe breed de kom op zn breedste punt is, dat is toch de ruimte die hij inneemt? Nou een rechthoekige bak met die zelfde breedte neemt net zo veel ruimte in op de kast of waar ie staat, en dan zit er veel meer water in (en je weet best dat water vrijwel niets kost).
De voordelen zijn o.a. dat je visje veel meer zwemt, das goed voor m, en hij kan s lekker een eindje rechtdoor, dat vinden de meeste leuk. Als je meer water in de bak hebt hoef je minder vaak te verschonen. Verder kun je de wanden van een rechte bak heel makkelijk schoon maken met een dubbele magneet van de dierenwinkel, dan heb je geen aanslag op de binnenkant. Je kunt ook plantjes planten op de bodem ipv ze gewoon in het water te doen (gaan ze langer mee), en de bodem is bij een rechthoekige veel groter. Zeker als je straks twee visjes in een bak doet is het ook fijner voor ze want dan kunnen ze zich mooi verstoppen voor elkaar en zitten ze minder dicht op elkaar. En de vis is leuker om naar te kijken in een rechthoekige bak vind ik, omdat ie meer verschillende dingen doet.
Dus waarom zou je het niet doen? Je kunt zo voor een eurootje of 10 via via aan een mooie bak komen, dan nog een paar euro voor bodembedekking, plantjes, etc. (evt. een pompje maar dat heb je nu ook al niet en ze hebben door het grotere wateroppervlak dan al meer zuurstof) en je maakt je visjes er echt blij mee. Ik weet wel dat je bij iedere bron die wij aanvoeren een of ander klein tegenstrijdigheidje of versprekinkje vind om de bron mee te diskwalificeren, maar met gezond verstand kun je ook al wel zien dat je vissen misschien niet doodongelukkig zijn in dat ronde ding, maar dat ze veel blijer zijn in een grote rechthoekige bak. Ik denk dat Herman en Henk in dat kleine ronde ding te dicht op elkaars lip zitten en misschien ruzie gaan maken en in een grotere niet.
Als je er een wil vervoeren moet je gewoon vis en flink wat water (liter minstens) in een sterke plastic zak doen, ik doe die dan altijd weer in een doos oid zodat de zak niet kantelt en ook tegen te fel licht. Nu zul je er in de winter niet zo'n last van hebben maar in de zomer word zo'n zakje water + vis snel te warm als je m niet beschut houdt. Verder moet er net zoveel water als lucht in de zak voor je m dichtknoopt, als je m vacuum knoopt krijgt de vis geen zuurstof meer als de zuurstof in het water op raakt.
Weet je je hoeft niet voor alles een expert te zijn, we hebben het hier over goudvissen. Gewoon een beetje logisch nadenken en misschien s een beetje googelen is genoeg om goed te weten hoe je goed voor je visjes kunt zorgen."
Prachtig toch