quote:Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren
en de Noordzee, gebaseerd op de HIRLAM run van 12 UTC en de
overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Geldig tot vrijdag 28 januari 2005, 00 UTC.
Opgesteld door het KNMI op woensdag 26 januari 2005 om 21.14 uur.
MODELLEN BEOORDELING:
In hoge mate consistent met de voorgaande run(s) en wat betreft
drukevolutie overeenkomstig met UKRM en ECMWF00.
Komende nacht en morgenochtend trekt een zwakke frontale storing vanuit
het noorden over ons land. Er loopt vannacht zelfs een kleine en
relatieve lagedrukkern mee. In alle bovengenoemde modellen wordt daarbij
wat neerslag berekend, hooguit 1-2 mm, met de nadruk op de
kustprovincies. In de Progtemps uitvoer van het model krimpen de winden
onderin de atmosfeer op nadering en passage van de storing van noord
naar west, om achter de storing weer te ruimen naar noordoost. De
verticale thermische structuur leert dat de neerslag landinwaarts in de
vorm van sneeuw valt, vlak aan zee als regen vermengd met wat natte
sneeuw. Achter de storing wordt het in de loop van de ochtend weer droog
en als er nog wat valt is dat in de vorm van een enkel sneeuwbuitje.
Een volgende storing dient zich in de avond alweer aan. Deze ziet er w.b
neerslag serieuzer uit dan die van komende nacht. UKRM is zeker 6 uur
sneller met de neerslag, al in de avond, HiRLAM volgt met neerslag in de
nacht van do op vr, landinwaarts is dat sneeuw. Deze timing wordt ook in
ECMWF enigszins teruggevonden en wordt daarom op dit moment aangehouden.
AANDACHTSPUNTEN:
WIND vanaf 06 UTC:
Hirlam uitvoer OK, maar houd er rekening mee dat het timingsverschil
m.b.t. de 2e storing (zie hierboven) ook gevolgen heeft voor de wind.
Vooralsnog Hirlam aanhouden.
ZICHT vanaf 06 UTC:
In de ochtend matig, lokaal nog slecht zicht. In de middag en avond
tijdelijk verbeterend naar goed.
BEWOLKING vanaf 06 UTC:
In de ochtend eerst nog kans op stratus. Donderdagmiddag en avond
tijdelijk sterk verbeterende condities en cumuliforme
bewolking.
NEERSLAG vanaf 06 UTC:
In de ochtend naar het zuiden wegtrekkende sneeuw. Later op de dag van
het noordwesten uit opnieuw enige tijd neerslag, in de kustprovincies is
dat regen met natte sneeuw, landinwaarts is het sneeuw.
TEMPERATUUR vanaf 06 UTC:
Geleidelijk oplopende temperatuur tot een paar graden boven nul aan zee
en tot rond het vriespunt in het oosten van het land. Daaropvolgende
nacht hooguit lichte vorst, rond min 2. Modellen ogen betrouwbaar.
Daarom hebben al die centrumbewoners ook een BMW-X5 of iets dergelijks. Zodat ze het gevoel hebben tijdens die verschrikkeljke sneeuwbuien nog droge poten te houdenquote:Op woensdag 26 januari 2005 22:51 schreef Herrtee het volgende:
[..]
Maar na bijna 23 jaar omgeving Amsterdam weet je wel beter![]()
![]()
![]()
![]()
Centrum is natuurlijk helemaal erg overigens, eergister in de stad hadden we zowaar n echte sneeuwbui. Mensen helemaal in paniek enzo...Om het wonder extra cachet te geven bleef het na een kwartier al een beetje liggen. Nog een kwartier later was het zelfs een beetje wit, maar toen werd het weer droog. Nog geen 5 minuten later was alles weer weg, op t Rokin stond je tot je knieėn in de plassen. Als er op de Dam meer dan 30 minuten per jaar sneeuw ligt is het veel.
Oom_Agentquote:Op woensdag 26 januari 2005 22:54 schreef Oom_Agent het volgende:
Morgenavond wordt het nog wat gezelliger in het binnenland
[..]
Hmm in oost was dat absoluut niet t geval, de Weesperzijde was een ijsbaan, best gevaarlijk aangezien t vanaf dat stuk bij de Berlagebrug aardig naar benee gaat. Zelfde gold voor dat hele stuk fietspad tussen Arena en Omval, maar dat ligt ook in meerdere gemeentes die de ander er waarschijnlijk op aankijkenquote:Op woensdag 26 januari 2005 23:00 schreef Againzender het volgende:
[..]
Daarom hebben al die centrumbewoners ook een BMW-X5 of iets dergelijks. Zodat ze het gevoel hebben tijdens die verschrikkeljke sneeuwbuien nog droge poten te houden
Het viel mij van de week wel op dat er netjes gestrooid en geschoven werd op de doorgaande fietsroutes in west. Daar dooit de sneeuw altijd wat minder snel weg tenslotte.
Overigens: nog geen vlokje te zien hier.
Als er verschillende gemeentes, of nog erger: stadsdelen, bij komen kijken, wordt het al snel een drama inderdaadquote:Op woensdag 26 januari 2005 23:05 schreef Herrtee het volgende:
[..]
Hmm in oost was dat absoluut niet t geval, de Weesperzijde was een ijsbaan, best gevaarlijk aangezien t vanaf dat stuk bij de Berlagebrug aardig naar benee gaat. Zelfde gold voor dat hele stuk fietspad tussen Arena en Omval, maar dat ligt ook in meerdere gemeentes die de ander er waarschijnlijk op aankijken
Vanuit Noord wordt trouwens sneeuw gemeld, wat denk je, komt t 't IJ over?
O ja, dat klopt zeker. Vanmorgen had ik een bocht die vooral gevaarlijk was omdat er een laag van een halve centimeter pekel op het asfalt lag, je gleed gewoon weg!quote:Op woensdag 26 januari 2005 23:08 schreef Drifter__ het volgende:
Ik hoor vaak mensen klagen dat er zo OVERDREVEN veel gestrooid word?!
Werd gemeld op een weerforum door iemand die in Noord woont. Maar dat is natuurlijk ook n geheel andere wereld...quote:Op woensdag 26 januari 2005 23:09 schreef Againzender het volgende:
[..]
Als er verschillende gemeentes, of nog erger: stadsdelen, bij komen kijken, wordt het al snel een drama inderdaad
Noord sneeuw? Hier in west niets waarneembaars in elk geval
Het trekt ook niet zo snel heb ik het idee.
Ja, zou hier wel eens winters kunnen worden. Nee, geen dienst, werk ook niet meer bij de pliesie !quote:Op woensdag 26 januari 2005 23:03 schreef Againzender het volgende:
[..]
Oom_Agent
Ja, ik zag het ook
Alleen is Amsterdam helaas geen binnenland....
Maar in Nijmegen kan het wel eens feest worden, heb je dienst morgenavond?
Klopt, strooien heeft geen zin als er geen verkeer is bij sneeuw.quote:Op woensdag 26 januari 2005 23:12 schreef Herrtee het volgende:
[..]
Strooien heeft alleen zin bij druk verkeer.
Binnen 36 uur trouwens vertrek ik naar Thüringen, waar een pak sneeuw van jewelste wacht![]()
Als t goed is ligt er een centimeter of 40 bij t huis waar we t weekend gaan doorbrengen. We zitten vlakbij Neuhaus, daar ligt bijna 70 cm, maar wij zitten iets lager.quote:Op woensdag 26 januari 2005 23:16 schreef Againzender het volgende:
[..]
Klopt, strooien heeft geen zin als er geen verkeer is bij sneeuw.
In Thüringen moet het wel lukken met de sneeuw inderdaad
Aha, dat wist ik nietquote:Op woensdag 26 januari 2005 23:15 schreef Oom_Agent het volgende:
[..]
Ja, zou hier wel eens winters kunnen worden. Nee, geen dienst, werk ook niet meer bij de pliesie !
( maar nog wel met opsporingen bezig, alleen ander ministerie)
'Hier' is dan ook niet zo'n geweldige omschrijving van je verblijfplaats.quote:Op donderdag 27 januari 2005 00:00 schreef FRaGMaN het volgende:
waarom nou geen sneeuw hier!
O jaquote:
k was gister de hele dag weggeweest naar eindhoven, ik sta op Gouda CS die avond. Je kon duidelijk zien dat t had gesneeuwd die dag. Ik verder naar huis in gouda goverwelle, ik vraag zo aan mn ma: zeg heeftt hier vandaag nog gesneeuwd?quote:Op donderdag 27 januari 2005 10:36 schreef diesel_boy het volgende:
In Gouda? Hier in Waddinxveen is echt alles weg...........vaag........
Die elke keer ook weer veranderen... De GFS weet niet wat die wilt..quote:Op donderdag 27 januari 2005 09:29 schreef wortels het volgende:
Nog even kwakkel, dooi zondag. Daarna echter allerlei Magische Kaarten bij GFS, het ia afwachten!
ik geloof er niet meer inquote:Op donderdag 27 januari 2005 12:03 schreef -Mk- het volgende:
Volgende week knalt de echte winter door Nederland?
Mah, moet het nog maar zien![]()
Waarom is dat allemaal niet op de radar te zien?quote:Op donderdag 27 januari 2005 13:37 schreef -CRASH- het volgende:
Hier in Venlo sneeuwt het ook al sindts 30 min..... eindelijk.
Het blijft bleef FF liggen....
Zie eens naar de datumquote:Op zaterdag 29 januari 2005 14:00 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Waarom is dat allemaal niet op de radar te zien?
[afbeelding]
hier begint het nu flink te sneeuwenquote:Op zaterdag 29 januari 2005 13:48 schreef SpeedyGJ het volgende:
Hier zonet flink wat sneeuw.
Nu weer droog.
Ik zwijg wijselijkquote:Op zaterdag 29 januari 2005 14:04 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Zie eens naar de datum![]()
Zeg al genoeg
Als dit regen is, dan droom ik waarschijnlijkquote:In de loop van de middag wordt de bewolking dikker en gaat het vanuit
het noorden af en toe wat (mot)regenen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |