abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25082190
Ik vind dat ieder kind op school de Witte Roos moet lezen. Vooral omdat het over "gewone" Duitse jongeren ging die een keuze hebben gemaakt.
En ook Die Toten Engel (maar ik weet niet zeker of dat boek vertaald is), over kinderen in een Pools ghetto. Dat laatste boek gaat dan wel over fictieve kinderen, maar je weet dat het in grote lijnen precies zo is gegaan. Het was zeer ontroerend!

Twee boeken over verschillende omstandigheden in 1 situatie maar het geeft precies de zinloosheid van onderdrukking, haat en oorlog weer.
pi_25082290
Eigenlijk moet Schindler's List gewoon verplichte kost zijn op school voor geschiedenis. Prachtige film; die ook nog eens het stereotype Duitser uit die tijd lichtelijk onderuit haalt. Verder mag ietsjes meer aandacht wel, dat geef ik eerlijk toe. (Ik heb het er bijna niet over gehad bij Geschiedenis. )
Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
pi_25082356
Ik kan me niet herinneren dat wij er bij geschiedenis op het VO uitgebreid over gehad hebben. Wèl op de basisschool. Schindler's List is inderdaad wel een goeie, maar wat mij betreft wel pas in de wat hogere klassen.
  maandag 14 februari 2005 @ 12:32:26 #154
17550 machteld
Arafat should have dyed
pi_25084791
quote:
Op maandag 14 februari 2005 04:51 schreef Geschichte het volgende:
Dat de Russen net zo antisemitisch waren als de Duitsers gaat wel erg ver. In het tsaristische Rusland (en later ook onder Stalin; zie deie de berucht antisemitsche processen tegen joodse artsen begin jaren vijftig) was er zeker sprake van antisemitisme. Maar van een systematische vervolging van staatswege is nooit sprake geweest.
[..]
Het een sluit het ander niet uit. Het is mij niet bekend dat Russen minder antisemitisch waren dan Duitsers, het mogelijk afwezig zijn van systematische vervolging van staatswege doet daar niets aan af.
Koranfascisme bedankt Islam
pi_25086860
quote:
Op zondag 23 januari 2005 04:32 schreef kastanova het volgende:
Gruweldaden... Ik zou geen gewetenswroeging krijgen als er miljoenen mensen door mijn bevel zouden sterven. Kwestie van de (mentale) knop omdraaien...
Jij blaat ook altijd maar een dom end in de ruimte he. Typisch verwend fokjongetje uit een boerengehucht die nauwelijks meer heeft meegemaakt dan het gebrek aan liefde van een van zijn ouders. Wat schreeuw je die zgn koelbloedigheid toch bij elke gelegenheid van de daken? Ga maar eens wat gruweldaden verrichten dan, in plaats van je cool op het internet gestalte te geven. Zien we wel hoe lang die knop om blijft staan.

[ Bericht 1% gewijzigd door Manono op 14-02-2005 15:50:21 ]
Jusqu'ici tout va bien...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')