afgezien dat dit een van de meest onhumane acties uit de geschiedenis van de mens is en daardoor nooit meer mag voorkomen, vind ik je sneer naar de amerikanen een beetje onnodig in dit topic. een beetje geschiedkenner wist dit al.quote:Op zondag 23 januari 2005 03:21 schreef golfer het volgende:
27 januari 1945.... 60 jaar geleden werd dat verschrikkelijke kamp bevrijd.
Dankzij de RUSSEN dus en niet de mythe dat de Amerikanen overal onze bevrijders waren.
Enfin: dankzij die aktie is mijn moeder als enige overlevende van haar familie vrij gekomen en ben ik een paar jaar later op de wereld gezet.
Vanaf vandaag worden dus 102.000 namen voorgelezen van alle Nederlandse slachtoffers van WO2:. Niet alleen joden, maar ook de sinti's en roma's.
Ik ben gevraagd mee te doen en namen op te lezen, maar ik kan het niet.
Maar ik ben in gedachten bij de letter K.
De letter van de achternaam van de vermoorde familie van mijn moeder.![]()
Als lid van het Auschwitz-commitee: NOOIT MEER AUSCHWITZ!
Je zou eens moeten weten hoe vaak ik al het misverstand over die Amerikanen heb moeten ophelderen.quote:Op zondag 23 januari 2005 03:23 schreef zoalshetis het volgende:
afgezien dat dit een van de meest onhumane acties uit de geschiedenis van de mens is en daardoor nooit meer mag voorkomen, vind ik je sneer naar de amerikanen een beetje onnodig in dit topic. een beetje geschiedkenner wist dit al.
Die ken ik niet...wel die 3 dvd van de EO....ook een indrukwekkend document. Word je best wel stil van.quote:Op zondag 23 januari 2005 03:46 schreef Waxxer het volgende:
Er is een hele grote groep fokkers die eens naar Shoah moet kijken.... jaaaaren geleden is dat uitgezonden en ik heb het nog steeds op video bewaard. Is niet voor te stellen wát er is gebeurd, en hoe je je voelt als je één van de zo weinig overlevenden bent. Hoe had je leven er nu anders uitgezien enz. Wat er voor jouw tijd was, is één groot vraagteken. Het valt me op dat er sowieso steeds milder over wordt gepraat en dat er nu op verdraagzaamheid wordt gemikt enzo. Laat de bevolking maar eens zien, waar mensen toe in staat kunnen zijn
kniequote:Op zondag 23 januari 2005 04:04 schreef zoalshetis het volgende:
iemand ooit de kleurenfilm gezien van amerikanen die in een concentratiekamp komen, nadat ze deze bevrijd hadden?
zwart-wit is het al walgelijk, maar kleur is nog net ff iets realistischer. zouden meer mensen eens moeten zien.quote:
toch een onderdeel van de opvoeding maken....om aan te geven waar mensen toe in staat zijnquote:Op zondag 23 januari 2005 04:12 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
zwart-wit is het al walgelijk, maar kleur is nog net ff iets realistischer. zouden meer mensen eens moeten zien.
lijkt me goed om dit tijdens geschiedenisles op scholen te laten zien. vooral ook de scholen waar de leerlingen sis geluiden van ontsnappend gas maken als er over de jodenvervolging gesproken wordt.quote:Op zondag 23 januari 2005 04:16 schreef wonko het volgende:
[..]
toch een onderdeel van de opvoeding maken....om aan te geven waar mensen toe in staat zijn
Blegh...smerige mongolen.quote:Op zondag 23 januari 2005 04:20 schreef zoalshetis het volgende:
lijkt me goed om dit tijdens geschiedenisles op scholen te laten zien. vooral ook de scholen waar de leerlingen sis geluiden van ontsnappend gas maken als er over de jodenvervolging gesproken wordt.
Ik zou er toe in staat zijn en ik ben niet de enige...quote:Op zondag 23 januari 2005 04:16 schreef wonko het volgende:
om aan te geven waar mensen toe in staat zijn
waar zou je toe in staat zijn, opvoeding of gruweldaden? vergeet ff onze andere gesprekken, ik vraag me dit gewoon af omdat het me niet duidelijk is.quote:Op zondag 23 januari 2005 04:23 schreef kastanova het volgende:
[..]
Ik zou er toe in staat zijn en ik ben niet de enige...
De haalbaarheid en acceptatie laat echter te wensen over...
Experimenten van dr. Milgram hebben ook duidelijk aangetoond dat onder de 'juiste' (noem het verkeerde) condities een ruime meerderheid van mensen tot martelpraktijken in staat zijn.quote:Op zondag 23 januari 2005 04:23 schreef kastanova het volgende:
[..]
Ik zou er toe in staat zijn en ik ben niet de enige...
De haalbaarheid en acceptatie laat echter te wensen over...
het 'stroomstoot' experiment?quote:Op zondag 23 januari 2005 04:30 schreef djenneke het volgende:
[..]
Experimenten van dr. Miller hebben ook duidelijk aangetoond dat onder de 'juiste' (noem het verkeerde) condities een ruime meerderheid van mensen tot martelpraktijken in staat zijn.
Gruweldaden...quote:Op zondag 23 januari 2005 04:29 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
waar zou je toe in staat zijn, opvoeding of gruweldaden? vergeet ff onze andere gesprekken, ik vraag me dit gewoon af omdat het me niet duidelijk is.
Wikipedia:quote:Op zondag 23 januari 2005 04:29 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
waar zou je toe in staat zijn, opvoeding of gruweldaden? vergeet ff onze andere gesprekken, ik vraag me dit gewoon af omdat het me niet duidelijk is.
oh ok...quote:Op zondag 23 januari 2005 04:32 schreef kastanova het volgende:
[..]
Gruweldaden...
Ik zou geen gewetenswroeging krijgen als er miljoenen mensen door mijn bevel zouden sterven.
Kwestie van de (mentale) knop omdraaien...
Die bedoelde ik dus ook, mijn geheugen voor namen liet me even in de steek...quote:
hier ook, maar dacht al dat je hem bedoelde.quote:Op zondag 23 januari 2005 04:34 schreef djenneke het volgende:
[..]
Die bedoelde ik dus ook, mijn geheugen voor namen liet me even in de steek...
En ik geloof er heilig in dat veel mensen daartoe in staat zijn. Vaak is het ook een kwestie van verantwoordelijkheid kunnen afschuiven. Wat dat betreft hebben de Nazi's het ook wel slim aangepakt, geen papierwerk etc.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |