Ik heb het ook niet over kometen die water zouden hebben gebracht maar organisch leven.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 01:48 schreef Speth het volgende:
[..]
De theorie van de komeetinslagen die ons water hebben gebracht klinkt me altijd vrij onzinnig in de oren... De hoeveelheid inslagen die nodig is lijkt me te hoog, het aantal komeetinslagen van dergelijke omvang dat vandaag de dag voorkomt is zeer klein, en Jupiter bestond ook toen al om dat soort objecten op te vangen. Bovendien is op bijna alle planeten wel water aanwezig, of aanwezig geweest, waarom zou dat per se van kometen afkomstig moeten zijn, en waarom zou het niet al aanwezig kunnen zijn bij de vorming van die lichamen?
En de geiser theorie sla je in de windquote:De meest plausibele theorie die ik gehoord heb is dat het eerste leven is ontstaan bij onderwatervulkanen (die aanvankelijk veel talrijker waren), daar zijn immers rijke voorraden warmte, water en vooral organisch materiaal en mineralen te vinden
Ben jij al daar geweeest en kunt dat beamen.....quote:... Vooral aan dat laatste is op enceladus gebrek.
En wat maakt die theorie waarschijnlijker dan het idee dat het leven gewoon op Aarde is ontstaan? Daar heb ik in die popular science programma's (die altijd de meest exotische theorie kiezen..) nog geen enkel goed argument voor gehoord. De theorie vindt zijn oorsprong in de vondst van redelijk complexe organische moleculen (geen leven dus) in planetaire nevels en op kometen. Waarom is het waarschijnlijker dat leven eerst is ontstaan op een ijsbolletje die hier vervolgens neer is gekomen, dan dat het hier is ontstaan, waar veel meer basiscomponenten voor leven reeds aanwezig waren?quote:Op vrijdag 10 maart 2006 09:10 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Ik heb het ook niet over kometen die water zouden hebben gebracht maar organisch leven.
En dat dit samen met de aardse leven (hoe premitief dan ook) gemuteerd zijn,
en zo de verdere evolutie is verdergegaan.
Die kan best waar zijn, maar de geiser op enceladus is van een heel andere aard dan die hier op Aarde. De temperatuur is lager, en het materiaal dat het waterreservoir omgeeft is vrijwel zeker geen rots of organisch materiaal, zoals dat hier voorkomt.quote:[..]
En de geiser theorie sla je in de wind![]()
De interne samenstelling van enceladus is allang bij benadering bekend; rijk aan ijzer en h20, maar weinig organisch materiaal zoals methaan, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Titan. Daarvoor hoef ik er niet geweest te zijn.quote:[..]
Ben jij al daar geweeest en kunt dat beamen.....
Ik had het over de geiser in Yellowstonequote:Op vrijdag 10 maart 2006 11:27 schreef Speth het volgende:
Die kan best waar zijn, maar de geiser op enceladus is van een heel andere aard dan die hier op Aarde. De temperatuur is lager, en het materiaal dat het waterreservoir omgeeft is vrijwel zeker geen rots of organisch materiaal, zoals dat hier voorkomt.
Met die opmerking kan ik natuurlijk niets, wat bedoel je nou precies? Voor de duidelijkheid, mijn redenering is als volgt:quote:Op vrijdag 10 maart 2006 14:23 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Ik had het over de geiser in Yellowstone![]()
* Marvin-THE-MARTiAN => mee eenschquote:Op vrijdag 10 maart 2006 15:52 schreef Speth het volgende:
[..]
Met die opmerking kan ik natuurlijk niets, wat bedoel je nou precies? Voor de duidelijkheid, mijn redenering is als volgt:
Leven op Aarde kan overleven in zeer extreme omstandigheden, bijvoorbeeld in geisers of onder het noordpoolijs, maar een veel belangrijker vraag is waar het kan ontstaan. Wat wij weten van leven is dat voor het ontstaan ervan energie, water en organisch materiaal nodig is. Hoewel je over de noodzakelijke verhouding tussen die drie factoren kan twisten, zal je toch moeten erkennen dat Enceladus niet bepaald veel organisch materiaal aan de dag legt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Titan, waar veel methaan en andere organische stoffen te vinden zijn, bestaat Enceladus met name uit water en ijzer. Is het daarom aannemelijk om te stellen dat de geiser die we zonet gezien hebben leven bevat, puur omdat het water is op de juiste temperatuur? Ik zeg nee, dat is niet erg aannemelijk. Onmogelijk is het ook niet, maar er wordt nu in de media (en, in mindere mate, ook door Nasa zelf) wel erg positief gedaan over die mogelijkheid. Dat is geen wetenschappelijke houding.
Waarmee ben je het in dit verhaal oneens?
quote:Dione Takes A Bite Out Of Tethys
by Staff Writers
Pasadena CA (SPX) Mar 14, 2006
Saturn's moon Dione steps in front of Tethys for a few minutes in an occultation event, something that occurs frequently in the Saturnian system, with its 34 known moons.
NASA's Cassini spacecraft took the image Feb. 10 in visible light, from a vantage point close to Saturn's ring plane.
Cassini captured the image with its narrow-angle camera at a distance of approximately 3.7 million kilometers (2.3 million miles) from Dione and 4 million kilometers (2.5 million miles) from Tethys.
Resolution in the original image was 22 kilometers (14 miles) per pixel on Dione (1,126 kilometers, or 700 miles across) and 24 kilometers (15 miles) per pixel on Tethys (1,071 kilometers, or 665 miles across). Mission scientists magnified the image by a factor of two.
Nou, het zal niet erg veel of groot leven bevatten, maar volgens mij is methaan ook geen essentieel bestanddeel voor leven. Punt is dat we niet zo goed weten wat er nodig is voor leven om te ontstaan, behalve wellicht water. Het lijkt erop dat het leven hier op aarde al is ontstaan nog voordat ze goed en wel afgekoeld was. Dat leek voorheen ook geen goede omstandigheden om leven te laten doen ontstaan, toch is het gebeurd. Het hangt er een beetje vanaf bij welk kamp je hoort: de een zegt dat de aarde een uitzondering was, de ander dat de aarde heel normaal is.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 15:52 schreef Speth het volgende:
In tegenstelling tot bijvoorbeeld Titan, waar veel methaan en andere organische stoffen te vinden zijn, bestaat Enceladus met name uit water en ijzer. Is het daarom aannemelijk om te stellen dat de geiser die we zonet gezien hebben leven bevat, puur omdat het water is op de juiste temperatuur?
Where water is, is het natquote:
quote:
life is, is water where?quote:Op vrijdag 5 januari 2007 20:52 schreef imported_sphinx het volgende:
[..]
das heul nie waar, en andersom ook nie.
volgens mij zijn ze onbewerkt ja... maar heb geen bevestiging daarvanquote:Op vrijdag 2 maart 2007 17:19 schreef speknek het volgende:
Zijn dat real color foto's van Titan en Saturnus? Wel tof om te zien hoe die band van Saturnus maar heel smal is.
Aparte foto, het lijkt wel alsof Saturnus boven zijn ringen zweeft: zowel boven als onder overlapt de planeet de ringen..quote:
The view is a mosaic of 36 images -- that is, 12 separate sets of red, green and blue images -- taken over the course of about 2.5 hours, as Cassini scanned across the entire main ring system.quote:Op vrijdag 2 maart 2007 17:19 schreef speknek het volgende:
Zijn dat real color foto's van Titan en Saturnus? Wel tof om te zien hoe die band van Saturnus maar heel smal is.
http://www.theregister.com/2007/03/02/missing_planet/quote:In the picture shown above, the planet was deliberately overexposed, and later cut from the picture altogether. This meant the details of the rings could be caught in all their glory, with the missing planet casting its shadow across them.
The image is made of 27 separate exposures - nine each in red, blue and green - that were snapped over a 45 minute period. Because of the gaps between the exposures, clumps of material in some of the rings had moved in between shots. Cassini scientists say this adds to a sense of movement in the image.
quote:Op zondag 4 maart 2007 23:50 schreef star_gazer het volgende:
Holy modderfokking hel. Deze foto is echt te briljant: een zonsverduistering door Saturnus, vastgelegd door Cassini (mozaiek):
[[url=http://saturn.jpl.nasa.gov/multimedia/images/saturn/images/IMG002314-br500.jpg]afbeelding][/url]
Alsof het een artist impressie is. Zo mooi dat het bijna nep lijktquote:Op maandag 5 maart 2007 00:00 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
En die zwakkere ringen
ziijn mooi te zien.
[[url=http://saturn.jpl.nasa.gov/multimedia/images/saturn/images/IMG002315-br500.jpg]afbeelding][/url]
Saillant detail is dat het stipje linksboven het helderste deel van de ringen dus de Aarde is!quote:Op maandag 5 maart 2007 00:00 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
En die zwakkere ringen
ziijn mooi te zien.
[[url=http://saturn.jpl.nasa.gov/multimedia/images/saturn/images/IMG002315-br500.jpg]afbeelding][/url]
(27-03-2007)quote:Op woensdag 28 maart 2007 17:00 schreef aloa het volgende:
Het ruimtevaartuig Cassini heeft opnieuw de zeshoekige windstructuur rond de noordpool van Saturnus kunnen vastleggen op een infrarode opname. Zo'n twintig jaar geleden werd hetzelfde fenomeen al ontdekt door de Voyager 1 en 2. Uit de recente foto's van de Cassini blijkt dat het verschijnsel geen 'toevalstreffer' was, maar een lange levensduur heeft. Over ongeveer twee jaar, als de noordelijke winter op Saturnus afloopt, zullen pas beelden gemaakt kunnen worden in gewoon zichtbaar licht.
Ook op aarde kennen we sterke winden rondom de polen in de winterperiodes, veelal aangeduid met de term 'polaire vortex'. Maar die winden hebben een nagenoeg cirkelvormig patroon.
Enkele maanden geleden kon Casssini al een opname van de zuidpool van Saturnus tonen, waar een storm werd waargenomen met een oog, zoals we die op aarde kennen van orkanen.
De foto's tonen respectievelijk de noordpool en de zuidpool van Saturnus.
Verdere Engelstalige informatie via:
http://saturn.jpl.nasa.go(...)tails.cfm?newsID=735
http://saturn.jpl.nasa.go(...)tails.cfm?newsID=703
[afbeelding] [afbeelding]
Bron: VWK
Wow, goed topic.quote:
Er zal wel te weinig licht zijn om alle instrumenten op zonneenergie te laten draaien, gelukkig hebben ze genoeg brandstof meegegeven danquote:Op vrijdag 5 februari 2010 20:39 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Wow, goed topic.
Dit ding liep toch op plutonium ofzo? Anyway, tvp jippie yay!
NASA Fact Sheetquote:Op vrijdag 5 februari 2010 20:39 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Wow, goed topic.
Dit ding liep toch op plutonium ofzo? Anyway, tvp jippie yay!
Als jezelf naar alle ruwe foto's wilt kijken die Cassini doorgeeft.quote:
dank uquote:Op dinsdag 9 februari 2010 22:18 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Als jezelf naar alle ruwe foto's wilt kijken die Cassini doorgeeft.
Of wil je alleen de Ruwe foto's van Titan.....
RAW picture Saturn
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |