Dat maak je dan weer wel bewust mee?quote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:07 schreef RoofingBurner het volgende:
Of dat je in je slaap je vrouw even lekker pakt.Slaapseks, jummie.
![]()
Ja, da's waar, je wordt er wel wakker van.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:08 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Dat maak je dan weer wel bewust mee?Of is het gewoon een grote natte droom van je?
![]()
Dat is alleen als je diepe slaap hebt gehad. Wanneer je een half uurtje slaapt, slaap je meestal nog niet zo diep. Als je dan wakker wordt, weet je over het algemeen ook niet dat je geslapen hebt, en ben je echt een half uur kwijt.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:05 schreef Tobbes het volgende:
Ik raak steeds meer gefascineerd van alles wat onder het woord "slapen" valt.
Je ligt in bed...voelt je ogen zwaarder worden en opeens ben je weg, zonder dat je het weet...en dan opeens wordt je wakker...maar het is niet opeens het is een soort traject...en toch lijkt het opeens. En dan de tussenliggende periode van zo'n 7 uur. Je beseft niet dat je weg bent, en toch heb wordt je ook niet meteen na het wegvallen weer wakker.
Wat slaap precies is en op welke manier alles gebeurt wordt nog steeds onderzocht. In ieder geval zorgt slaap voor het transporteren van korte termijn geheugen naar het lange termijn geheugen, en is het sowieso nodig voor mentale gezondheid.quote:Is slaap dan tijdloos? Wat is slaap eigenlijk?
Ik weet niet. De laatste keer sliep ik.quote:en hoe ervaren jullie "slaap"?
Dat komt misschien doordat de verschillende lichaamsdelen in verkeerde volgorde worden uitgeschakeld. Normaal gesproken zal eerst je waarneming wegvallen, en zal daarna pas je lichaam in slaap komen. Ik denk dat wanneer je je voelt vallen, dat hier een stapje gemist of overgeslagen wordt. Andersom, bij het wakker worden, kan dat ook voorkomen wat zich dan vertaalt in slaapverlamming.quote:En dan nog de nog vagere dingen die met slaap te maken hebben: ik heb weleens dat ik opeens 100 meter naar beneden val, terwijl ik nog steeds op hetzelfde matras, in hetzelfde bed, op dezelfde verdieping lig...
maw: niemand weet exact wat het is...maar des te leuker om er btj over te filosoferen natuurlijkquote:
Er is nog niet bekend op welke manier slaap doet wat het doet. Wel is bekend dat slaap essentieel is. Na een paar dagen zonder slaap wordt je gek, en uiteindelijk sterf je. Waarom dat niet zo is wanneer je slaapt is dus niet bekend. Hoewel niemand exact weet wat het is, is er veel wel bekend, en wordt die kennis steeds meer.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:20 schreef Tobbes het volgende:
[..]
maw: niemand weet exact wat het is...maar des te leuker om er btj over te filosoferen natuurlijk![]()
om je gedachten en emoties op een rijtje te zetten?quote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:23 schreef Alicey het volgende:
[..]
Er is nog niet bekend op welke manier slaap doet wat het doet. Wel is bekend dat slaap essentieel is. Na een paar dagen zonder slaap wordt je gek, en uiteindelijk sterf je. Waarom dat niet zo is wanneer je slaapt is dus niet bekend. Hoewel niemand exact weet wat het is, is er veel wel bekend, en wordt die kennis steeds meer.
Paarden hebben dan ook heel wat minder te verwerken... Als jij minder "leeft", zul je ook minder slaap nodig hebben. Dit merk je ook met bejaarden : Zij hebben minder slaap nodig.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:23 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Paarden slapen maar drie uur per etmaal. Ik zou willen dat dat bij ons ook zo was. Dan heb je zoveel meer tijd...
Onder anderen dus.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:24 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
om je gedachten en emoties op een rijtje te zetten?
Als ik weer eens vakantie heb ga ik eens kijken hoe lang ik wakker kan blijven...quote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:23 schreef Alicey het volgende:
[..]
Er is nog niet bekend op welke manier slaap doet wat het doet. Wel is bekend dat slaap essentieel is. Na een paar dagen zonder slaap wordt je gek, en uiteindelijk sterf je. Waarom dat niet zo is wanneer je slaapt is dus niet bekend. Hoewel niemand exact weet wat het is, is er veel wel bekend, en wordt die kennis steeds meer.
Om tot rust te komen, zowel geestelijk, als lichamelijkquote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:23 schreef Alicey het volgende:
[..]
Lucid dreaming heet zoiets, kan het helaas zelf niet maar er zijn volgens sommige websites wel mogelijkheden om het te leren: http://www.ld4all.com/#frames(content=ld4all_welcome.shtml)quote:[b]Op vrijdag 14 januari 2005 23:21
ik heb ook eens iets gelezen over "bewust dromen" wie weet heir meer over?
betekend dat dat mieren, vliegen etc. gewoon geen of nauwlijks slaap nodig hebben?quote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:24 schreef Alicey het volgende:
[..]
Paarden hebben dan ook heel wat minder te verwerken... Als jij minder "leeft", zul je ook minder slaap nodig hebben. Dit merk je ook met bejaarden : Zij hebben minder slaap nodig.
Op welke manier bedoel je dat? Het is een bezigheid die buitengewoon belastend voor lichaam en geest is. Ik zou het dan ook niet voor de lol doen.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:26 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Als ik weer eens vakantie heb ga ik eens kijken hoe lang ik wakker kan blijven...
Ik denk het wel. Ik heb zelf ook nooit een vlieg of mug zien slapen.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:26 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
betekend dat dat mieren, vliegen etc. gewoon geen of nauwlijks slaap nodig hebben?
Een wild paard heeft anders behoorlijk wat te verwerken lijkt mij. Maar het gaat mij verder helemaal niet om de technische aspecten van deze kwestie. Ik zou gewoon willen dat ik niet minimaal acht uur slaap per nacht nodig had. Want met minder red ik het dus niet.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:24 schreef Alicey het volgende:
Paarden hebben dan ook heel wat minder te verwerken... Als jij minder "leeft", zul je ook minder slaap nodig hebben. Dit merk je ook met bejaarden : Zij hebben minder slaap nodig.
toen ik dat deed kreeg ik waanvoorstellingen niks was meer wat het was.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:26 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Als ik weer eens vakantie heb ga ik eens kijken hoe lang ik wakker kan blijven...
Pft, weet je hoe dat er uit ziet dan??? Hun ogen kunnen ze alvast niet dichtdoen en liggen lijkt me ook niet echt iets voor een mug. Paarden slapen trouwens ook staand, alleen veulens gaan liggen. En gedomesticeerde paarden.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:28 schreef Alicey het volgende:
Ik denk het wel. Ik heb zelf ook nooit een vlieg of mug zien slapen.
Het mag fysiek dan wel niet aan te raden zijn. Maar ik denk dat je er mentaal super sterk door wordt. Ik denk dat vechten tegen slaap een van de moeilijkste dingen is die er is, moeilijker bijvoorbeeld dan om al kettingroker te vechten tegen een sigaretquote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:27 schreef Alicey het volgende:
[..]
Op welke manier bedoel je dat? Het is een bezigheid die buitengewoon belastend voor lichaam en geest is. Ik zou het dan ook niet voor de lol doen.
Ik denk dat de meeste mensen dat wel zouden willen. Mij lijkt het ook ideaal, ik kan ook slecht tegen een slaap-tekort, en heb ook wel gemiddeld een uurtje of 8 nodig..quote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:28 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Een wild paard heeft anders behoorlijk wat te verwerken lijkt mij. Maar het gaat mij verder helemaal niet om de technische aspecten van deze kwestie. Ik zou gewoon willen dat ik niet minimaal acht uur slaap per nacht nodig had. Want met minder red ik het dus niet.
Van die telefoon heb ik ook wel eens last, maar dan is het echt mijn telefoon die op de trilstand over het bureau loopt te rollen. Vaak wordt ik daar wel wakker van maar soms ook niet, dan vraag ik me het ook af waarom niemand de telefoon opneemt of ik neem de telefoon op in mijn slaap (droom) en begin gewoon een gesprek. Helaas staat er dan als ik wakker wordt in het display (1 oproep gemist)quote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:29 schreef Yeahinho het volgende:
Slapen roeleert!
Van het door de lucht 'vallen' heb ik ook af en toe last, raar gevoel is dat. Wat ik ook grappig blijf vinden is de wekker die al 25x is afgegaan, maar ik in m'n slaap aanzie/-hoor voor totaal iets anders (en daarbij denk ik dan iets als 'waarom neemt nou niemand die telefoon op 87).
Op welke manier? Hoe zou dat dan in zijn werk moeten gaan?quote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:30 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Het mag fysiek dan wel niet aan te raden zijn. Maar ik denk dat je er mentaal super sterk door wordt.
Echt vreemd is dat niet. Het gevoel van slaap is instinctief, waar het vechten tegen een sigaret puur mentaal is. Vechten tegen instincten is nou eenmaal moeilijker. Ik snap echter niet hoe je er mentaal sterker van wordt..quote:Ik denk dat vechten tegen slaap een van de moeilijkste dingen is die er is, moeilijker bijvoorbeeld dan om al kettingroker te vechten tegen een sigaret
Nouja.. Ik denk dat dat beter is dan dat je opneemt en in je slaap allerlei onzin gaat praten in je telefoon.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:34 schreef The_Terminator het volgende:
[..]
Helaas staat er dan als ik wakker wordt in het display (1 oproep gemist)![]()
Nu al? Mijn slaap ritme is gadveredamme verstoord door de vakantie, steeds te laat op bed gegaan (mede dankzij Fok!) en nu kan ik gewoon niet meer in slaap komen voor 3:00 's nachtsquote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:36 schreef Tobbes het volgende:
Ik ga nu maar eens slapen. Weltrusten..![]()
Dat heb ik ook best vaakquote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:29 schreef Yeahinho het volgende:
Wat ik ook grappig blijf vinden is de wekker die al 25x is afgegaan, maar ik in m'n slaap aanzie/-hoor voor totaal iets anders (en daarbij denk ik dan iets als 'waarom neemt nou niemand die telefoon op 87).
Het lijkt mij aannemelijk dat als je "leert" de verleiding van slaap te weerstaan. Dat je ook beter met zaken als honger en dorst kan omgaan...Maar ik kan het natuurlijk helemaal verkeerd hebbenquote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:36 schreef Alicey het volgende:
[..]
Op welke manier? Hoe zou dat dan in zijn werk moeten gaan?
[..]
Echt vreemd is dat niet. Het gevoel van slaap is instinctief, waar het vechten tegen een sigaret puur mentaal is. Vechten tegen instincten is nou eenmaal moeilijker. Ik snap echter niet hoe je er mentaal sterker van wordt..
De hoeveelheid benodigde slaap verschilt per mens. Tussen de 5 en 10 uur is nog "normaal" naar ik meen. In het algemeen kun je denk ik wel het beste 's nachts slapen, en overdag leven, maar dat is meer voor dingen als voldoende licht krijgen, vitamine D etc.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:38 schreef aloa het volgende:
Een slaaptekort hebben is ook slopend. Ik denk dat je minimaal toch zo'n 6 uur slaap per dag nodig hebt. En je kunt ook het beste gewoon s'nachts slapen.
Denk het ook, zal toch niet zo mooi zijn als ik in een droom mijn diepste geheimen aan een bekende vertelquote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:37 schreef Alicey het volgende:
[..]
Nouja.. Ik denk dat dat beter is dan dat je opneemt en in je slaap allerlei onzin gaat praten in je telefoon.
Dat is denk ik niet echt te verleren, want het is een instinctief mechanisme. Wanneer je de verleiding weerstaat stel je je bloot aan allerlei risico's, omdat je zowel lichamelijk als geestelijk kapot gaat door slaaptekort. Mompelt iets over Darwin Awards.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:40 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Het lijkt mij aannemelijk dat als je "leert" de verleiding van slaap te weerstaan.
Ik denk niet het op die manier iets uithaalt, verder is het best gevaarlijk. Als je je verveelt, kun je imo beter een andere hobby zoeken.quote:Dat je ook beter met zaken als honger en dorst kan omgaan...Maar ik kan het natuurlijk helemaal verkeerd hebben![]()
Het is ook die biologische klok die mensen hebben/hadden. Veel dieren (vogels e.d.) hoor je niet meer, zodra het donker wordt. Kleine kinderen slapen s'nachts de gehele nacht door (dat hoop je dan) terwijl ze overdag maar 1 of 2 uurtjes slapen.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:42 schreef Alicey het volgende:
[..]
De hoeveelheid benodigde slaap verschilt per mens. Tussen de 5 en 10 uur is nog "normaal" naar ik meen. In het algemeen kun je denk ik wel het beste 's nachts slapen, en overdag leven, maar dat is meer voor dingen als voldoende licht krijgen, vitamine D etc.
Volgens mij is het zelfs zo dat een siesta-slaap zorgt dat je relatief minder slaap nodig hebt 's nachts, dan dat je datzelfde aantal uren 's nachts had meegeslapen..
Is inderdaad ook een bijzondere ervaring bij een eclips. Het wordt dan echt helemaal stil. Vogels zijn in de war en denken dat de avond valt.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:47 schreef aloa het volgende:
[..]
Het is ook die biologische klok die mensen hebben/hadden. Veel dieren (vogels e.d.) hoor je niet meer, zodra het donker wordt.
quote:Kleine kinderen slapen s'nachts de gehele nacht door (dat hoop je dan) terwijl ze overdag maar 1 of 2 uurtjes slapen.
Dat is slaap verlamming. Dan ben je wel al deels wakker, maar je kunt ook nog half dromen. Alles om je heen zul je ook in een soort van hallucinatie verwerken. Je slaapt nog half, en doordat je je niet kunt bewegen is het beangstigend genoeg om eng te half-dromen.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:56 schreef nikky het volgende:
Wat ik minder vind is dat ik wel eens last heb dat mijn lichaam niet wakker wil worden. Ik krijg dan gewoon mijn ogen niet open. Bijvoorbeeld ik ben aan het dromen en het is eng ofzo. Ik ben dan bewust dat ik droom en ik wil die droom niet. Ik wil wakker worden. En probeer mijn ogen open te doen en dat wil niet. Ik probeer in allemacht om overreind te komem. Lukt ook niet. Dat is niet prettig om mee te maken.
Gelukkig wel ja. Dat het lichaam wakker wordtquote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:58 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is slaap verlamming. Dan ben je wel al deels wakker, maar je kunt ook nog half dromen. Alles om je heen zul je ook in een soort van hallucinatie verwerken. Je slaapt nog half, en doordat je je niet kunt bewegen is het beangstigend genoeg om eng te half-dromen.Doorgaans zal na een paar seconden ook echter je lichaam wakker worden..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |