Op zaterdag 15 januari 2005 10:21 schreef Arkan het volgende:Hey,
Dit is een serieus bericht voor alle ZX10R eigenaren.
In hoeverre het jullie bekend is, weet ik niet maar ik heb er hier in ieder geval nog niets van gelezen.
Dit is echt niets wat ik uit mijn mouw schudt maar letterlijk het relaas wat ik de afgelopen weken heb opgevangen van verscheidene personen gaande van meerdere Kawa-dealers tot de Garantie-verantwoordelijke van Kawasaki België - Benelux.
Omdat een vriend van me op zoek is naar een nieuwe motor en nog twijfelde tussen een ZX10R en de nieuwe gixxer heb ik de afgelopen weken wat research-werk gedaan samen met hem, vooral betreffende de (salon)prijzen.
In België zijn nog steeds 2004-modellen beschikbaar (blauw en groen) en zo is het aan het rollen gegaan. Er werden ons 2004-modellen aangeboden van 10.250,- 11.250, en 12.000,-.
Totdat er iemand vertelde dat we geen 2004 model mochten kopen omdat daar enkele serieuze gebreken aan zijn. Gebreken die in alle stilzwijgen zijn opgelost bij het 2005 model.
Zo zouden er meerdere 'darmen' vervangen zijn door een ander soort materiaal, binnen het blok zouden meerdere vijzen steviger gemaakt zijn, het frame zou versterkt zijn op het ondertussen welgekende punt EN
Het belangrijkste : heel de alternator en de plaatsing ervan zou veranderd zijn daar deze begint 'in te schuren' met als gevolg het vastlopen van het blok.
Dit had ik reeds vernomen voor ik gisterenavond naar het Motorsalon vertrok.
Daar aangekomen zijn we een kijkje gaan nemen bij Kawa en wat direct opviel was dat er geen 2004 model stond, enkel een groene 2005 (kleur groen is wel mooier geworden, feller, meer fluo-achtig). Van die kleurverandering heeft Kawa of een magazine ook nog niets verteld, de onderkuip is trouwens nu titaniumkleurig ipv mat-zwart.
Back to the point : Ik ga naar de Kawa-balie en vraag of de 2005 veranderd is tov de 2004. Een man met maatpak zegt neen, enkel het stickertje heeft nu een rode ipv gele R en het groen is wat veranderd.
Dan zeg ik dat ik via via vernomen heb dat de 2005 op 42 punten veranderd is en de man neemt me bij de arm en we gaan ergens anders, afgezonderd staan !!! Wat weet U daar dan van, vraagt hij me. Ik doe mijn relaas en hij bevestigt alles wat ik zeg.
Als ik dan vraag of de 2004 geen 'goede'/betrouwbare motor is, antwoordt hij jawel, zeker en vast. Dan haal ik de 'alternator' terug aan en begint de man te twijfelen. Hij zegt dat er in België tot nu toe 4 motoren daarvoor zijn binnen gekomen waarvaan 3 gebruikt werden om te racen (club met ed). De andere deed af en toe eens een circuitdag mee. Eén van de 4 is het blok ook daadwerkelijk potvast gelopen.
Maar het zou enkel gebeuren onder heel hoge belastingen. Dan zeg ik, ok dan kunnen we eventueel toch met een gerust hart een 2004 kopen. "Ja, of het moest zijn dat u ook wat circuitdagen doet". Ik antwoord, tja, pak tussen de 5 à 10 dagen per jaar". Hij fronst de wenkbrouwen en zegt, dan raad ik u toch aan een 2005 te nemen!
Voila, dat wou ik toch ff vermelden. Ik denk de 2004 eigenaren best eens kunnen gaan aankloppen bij hun dealer en het hier eens over hebben, wat als het zou gebeuren. Kawa zelf zou het zelf NIET als gebrek erkennen.
Als je de foto van de 2004 en 2005 goed bekijkt zie je ook dat het deksel veranderd is. Meer technische uitleg kan ik er niet van geven omdat ik zelf niets van ken, de alternator zou inschuren in iets en dat 'vijlsel' (?) zou het blok laten vastlopen.
Hopelijk zijn jullie er iets mee !!!
groeten
chris