[off-topic]Werkt Wikipedia de laatste tijd bij jullie ook met Fok! snelheid? (retetraag dus en af en toe "no connection" errors?)[/off-topic]quote:
Jaquote:Op donderdag 13 januari 2005 11:53 schreef Mobious het volgende:
[off-topic]Werkt Wikipedia de laatste tijd bij jullie ook met Fok! snelheid? (retetraag dus en af en toe "no connection" errors?)[/off-topic]
Ja dat snap ik. Ik bedoel meer als je rekening zou houden met relativiteit. Hoeveel scheelt die snelheid?quote:Op donderdag 13 januari 2005 11:44 schreef Maethor het volgende:
Dat zie ik niet. Iemand op de evenaar legt meer afstand af in een dag omdat zijn baan rond de aardas groter is. Maar zijn snelheid is dan ook groter, zodat hij in precies dezelfde tijd als iemand op de noordpool een omwenteling maakt. En dus duurt een dag daar even lang.
Een dag is niet definieerd aan de omloopsnelheid of afgelegde baanlengte van een persoon, maar aan de omlooptijd. En die is voor iedereen gelijk.
Op die fietsquote:Op donderdag 13 januari 2005 12:03 schreef livEliveD het volgende:
Ja dat snap ik. Ik bedoel meer als je rekening zou houden met relativiteit. Hoeveel scheelt die snelheid?
Het is er altijd uiteraard, maar de vraag is of het tot een significante afwijking leidt.quote:Op donderdag 13 januari 2005 12:10 schreef livEliveD het volgende:
Dat effect is er toch altijd. Mss 200 cijfers achter de komma maar toch. Weet iemand de snelheid op de evenaar en op de noordpool toevallig. Kennen we uitrekenen hoeveel dat scheelt in 82 jaar
Hoho, geachte Maethor. Je hebt een rotatie. En dan kun je niet zomaar de snelheid in de gammafactor stoppen ! Maar het zal vast wel de juiste orde van grootheid gevenquote:Op donderdag 13 januari 2005 12:26 schreef Maethor het volgende:
[..]
Het is er altijd uiteraard, maar de vraag is of het tot een significante afwijking leidt.
De omtrek aan de evenaar is 2 pi r. Hoe dichter je naar de pool gaat (hoek theta tov evenaar-vlak), hoe kleiner de omtrek aldaar: 2 pi r cos(theta).
De omloopsnelheid is dan een factor cos(theta) groter. Aan de polen is die theta laten we zeggen 89 graden (of nog meer, maar dan is het effect helemaal weg).
Cos(theta) wordt dan 0.0174524
De omloopsnelheid is aan de polen dus een factor 0.0174524 hoger dan op de evenaar. Aan de evenaar is de rotatiesnelheid 465.11 m/s (wikipedia) dus aan de polen 1.0174524 * 465.11 = 473.227 m/s.
De tijdsdilatatiefactor gamma wordt gedefinieerd als wortel(1-v/c) en het verschil tussen de factoren in ons geval is dan 1.3528343889568362*10^-8. Te verwaarlozen dus.
quote:Op donderdag 13 januari 2005 12:30 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hoho, geachte Maethor. Je hebt een rotatie. En dan kun je niet zomaar de snelheid in de gammafactor stoppen !
Bedankt voor de infoquote:Op donderdag 13 januari 2005 12:26 schreef Maethor het volgende:
omloopsnelheid is aan de polen dus een factor 0.0174524 hoger dan op de evenaar. Aan de evenaar is de rotatiesnelheid 465.11 m/s (wikipedia) dus aan de polen 1.0174524 * 465.11 = 473.227 m/s.
Dat klopt idd niet helemaal...je kunt de grootte van de straal op een hoek a berekenen, aan de hand van a en de straal op de evenaar. Dan is de hoeksnelheid dus 15 graden per uur, en de snelheid is dan de hoeksnelheid maal de geprojecteerde straal. Zo zie je dus dat met afnemende geprojecteerde straal de snelheid ook afneemt. Kwestie van even uittekenenquote:Op donderdag 13 januari 2005 13:08 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Bedankt voor de info
Maar op deze manier manier heb je op de polen een hogere snelheid dan op de evenaar![]()
Dat lijkt me erg veel. Het probleem is het volgende.quote:Op donderdag 13 januari 2005 14:54 schreef livEliveD het volgende:
Volgens mij wordt het zoiets.
evenaar = 465.11 m/s
ergens op de noordpool = 1.11 m/s (zal vast wel ergens een plek zijn waar dit klopt)
Verschil 464 m/s
80 jaar = 82 * 365.25 * 24 * 60 * 60 = 2587723200 seconden
wortel(1-464/299.792.458) = 1.5477374017194255100306759551636e-6
Dat getal * 82 jaar
= 4005 seconden verschil voor 82 jaar = 1 uur en bijna 7 minuten
... goed puntquote:Op donderdag 13 januari 2005 13:08 schreef livEliveD het volgende:
op deze manier manier heb je op de polen een hogere snelheid dan op de evenaar![]()
Dat had ik ook beter even kunnen doen.quote:
Mja. Zit ik eerst uitvoerig te pleiten dat een rotatie geen eenparige beweging is, en ga ik er vervolgens toch de SRT op toepassen.quote:Op donderdag 13 januari 2005 17:10 schreef Haushofer het volgende:
Het probleem is het volgende.
Ja! bij mij is het ook vet traagquote:Op donderdag 13 januari 2005 11:53 schreef Mobious het volgende:
[..]
[off-topic]Werkt Wikipedia de laatste tijd bij jullie ook met Fok! snelheid? (retetraag dus en af en toe "no connection" errors?)[/off-topic]
en stel nu dat jij met je heli op de aarde moet landen terwijl hij 1666 km p/h draait, wordt best lastig.quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:46 schreef harlingen.f2o.org het volgende:
De aarbol is 40 000 kilometer in omtrek en die draait in 24 uur rond dat is dus 1666 km p/h. Als je in een helikopter dus zou blijven hangen dan zou je met die snelheid de aardbol aan je voorbij zien gaan zou je zeggen, das wel erg hard. maar alles wat in de atmosfeer is draait mee met de aardbol dus dit is niet het geval. Zou wel een goedkope manier van vliegen zijn
Nee, want jij draait mee. Zoiets is al door de oude grieken opgeworpen: als je een pijl afschiet, draait de aarde dan onder de pijl door?quote:Op zaterdag 15 januari 2005 08:51 schreef Speher het volgende:
[..]
en stel nu dat jij met je heli op de aarde moet landen terwijl hij 1666 km p/h draait, wordt best lastig.
Dit is iets waar wetenschappers uit de renaissance ook mee zaten. "Als de Aarde inderdaad rond is en ronddraait, waarom worden we er dan niet afgeslingerd?"quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:20 schreef martijntjuhh het volgende:
Stel dat je stil gaat hangen boven de aarde met een helikopter dat je dus dat je geen contact meer met de aarde hebt.. dan draait de aarde toch onder je door? dan blijft het toch donker waar jij bent? en dan kom je heel ergens anders neer...
Graag jullie mening..
Martijn
![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |