doe's niet zo simpel, laffer!quote:op woensdag 12 januari 2005 19:31 schreef martydekale het volgende:
*knip*
jah, inderdaad. in dat topic wordt vooral algemeen geantwoord en niet specifiek naar mijn probleem.quote:op woensdag 12 januari 2005 23:53 schreef hallulama het volgende:
lieve darkelf, misschien wil hij wat persoonlijker te woord worden gestaan. dat kan, en dat mag, toch?
ik kom wel veel mensen tegen met dezelfde hobbies. ik doe nu aan bridge, squash, judo en tafeltennis. het punt is dat ik niet echt contact maak met anderen. gisteravond had ik bijvoorbeeld een borrel met de tafeltennisvereniging, heel leuk, maar ik heb weinig gezegd. bovendien op de universiteit is het probleem eigenlijk dat ik ook niemand aanspreek en het dus best logisch is dat ik geen hangmaatje(s) heb.quote:martydekale, zoek mensen met dezelfde interesses, van samen doen komt samen zijn, en duik de bieb eens in en lees wat meer van datgene dat je denkt nodig te hebben.
hoe herkenbaar, idem hierzo.quote:op donderdag 13 januari 2005 12:00 schreef merdeka het volgende:
stuk tekst enzo
dit ervaar ik ook zo. ik zeg ook altijd maar dat het steeds moeilijker wordt om nieuwe (diepgaandere) vriendschappen te sluiten als je boven de 20 bent. iedereen heeft al vrienden, hecht clubje en dan is er geen behoefte aan nieuwe vrienden.quote:op donderdag 13 januari 2005 12:00 schreef merdeka het volgende:
met mensen die ik na mijn 20e ben tegengekomen krijg ik geen hechte band, het contact blijft wat aan de oppervlakte. iedereen is al lang en breed voorzien van een kring echte vrienden, en het lijkt wel of mensen er dan weinig interesse in tonen om nieuwe vrienden te maken. op de sportschool is iedereen alleen maar met zichzelf bezig, een praatje kan er heus wel af maar that's all. collega's idem dito, men zoekt enkel oppervlakkig en geen diepgaand conact. vooral mensen vinden om mee uit te gaan kan lastig zijn denk ik, want de meeste mensen gaan toch stappen met een vaste groep vrienden.
tja, als iedereen er zo over denkt, dan kun je net zo goed geen moeite doen.quote:op donderdag 13 januari 2005 12:37 schreef sabrina1981 het volgende:
[..]
dit ervaar ik ook zo. ik zeg ook altijd maar dat het steeds moeilijker wordt om nieuwe (diepgaandere) vriendschappen te sluiten als je boven de 20 bent. iedereen heeft al vrienden, hecht clubje en dan is er geen behoefte aan nieuwe vrienden.
op zich zijn studenten (zeker op de universiteit) vrij relaxt en gedragen zich niet dichtgetikt of kinderachtig. je kunt vrij makkelijk goede gesprekken krijgen.quote:op woensdag 12 januari 2005 19:31 schreef martydekale het volgende:
een beetje op navolging van het topic: probleem met sociaal contact
ik maak geen contact met nieuwe mensen, terwijl ik dat eigenlijk wel zou willen. ik ben ook wel een erg stil type. vooral het maken van nieuwe vrienden/kennisen van leeftijdsgenoten lijkt een probleem te zijn. als ik een vraag heb, heb ik geen moeite om die na het hoorcollege nog aan een docent te stellen.
ik ben sinds september aan mijn studie begonnen aan de universiteit. maar ik kan niet echt zeggen dat ik al wat mensen al een beetje heb leren kennen (een paar, maar niet echt goed). er zijn ook geen mensen waar ik echt mee rondhang (mee optrek, regelmatig mee omga). ik wel redelijk wat sporten aan de universiteit: squash, tafeltennis. maar het lijkt erop dat ik daar een beetje hetzelfde probleem heb.
die paar vrienden die ik op de middelbare school had zie ik niet zo vaak meer (ongeveer een keer per maand nog wel), maar dus niet meer dagelijks. ik begin me soms toch eenzaam te voelen. hebben meer mensen dit probleem (gehad) en tips om er van af te komen. dus wel contact maken met anderen.
dit betekent ook niet dat ik geen moeite doe. maar moet je wel moeite doen als het om vriendschappen gaat? is het niet een natuurlijk proces wat plaatsvind? natuurlijk moet je er tijd en energie insteken, maar je hoeft ook niet als een wilde iedereen te achtervolgen, zodat ze maar vriendjes met je worden. dat werkt averechts.quote:op donderdag 13 januari 2005 13:51 schreef krullehoofd het volgende:
[..]
tja, als iedereen er zo over denkt, dan kun je net zo goed geen moeite doen.
maar soms heeft het natuurlijke proces een steuntje in de rug nodig. en als je al genoeg steuntjes hebt gegeven zonder dat daar een respons opvolgt, ga je je natuurlijk wel afvragen waarom je al die moeite doet en wat het waard is.quote:op donderdag 13 januari 2005 14:32 schreef sabrina1981 het volgende:
[..]
dit betekent ook niet dat ik geen moeite doe. maar moet je wel moeite doen als het om vriendschappen gaat? is het niet een natuurlijk proces wat plaatsvind? natuurlijk moet je er tijd en energie insteken, maar je hoeft ook niet als een wilde iedereen te achtervolgen, zodat ze maar vriendjes met je worden. dat werkt averechts.
het valt mij juist op dat ook al doe je "moeite" dat het gewoon moeilijker is dan voorheen (middelbare school e.d.).
ja dat is waar op de universiteit lukte het me vrij makkeijk een groepje mensen te vormen, mensen voelden toch wel dat ze niet alleen aan hun oude vrienden vast konden plakken ook gezien de afstand end at iedereen een andere kant opgaat.quote:op donderdag 13 januari 2005 14:30 schreef pheno het volgende:
helaas niet overdreven hexagon.
maar goed, mensen die geen tijd voor je hebben, zijn het niet waard. helaas is dat een groeiende groep, want 'de carriere' gaat voor alles. op een universiteit schijnt het wat makkelijker te zijn vrienden te maken, dus doe je er voordeel mee. hexagon hierboven gaf al tips.
later als je van school bent wordt het allemaal wat lastiger, weet ik uit ervaring.
daarom ga ik er ook geen energie en tijd meer insteken. ga al genoeg op mijn bek.quote:op donderdag 13 januari 2005 15:14 schreef krullehoofd het volgende:
[..]
maar soms heeft het natuurlijke proces een steuntje in de rug nodig. en als je al genoeg steuntjes hebt gegeven zonder dat daar een respons opvolgt, ga je je natuurlijk wel afvragen waarom je al die moeite doet en wat het waard is.
denk dat het een verkeerde instelling van jezelf is. niet iedereen wilt wat van je. het is nog steeds toegestaan om een babbeltje te maken (heel zwart-wit gezien) en dat hoeft niet meteen te betekenen dat er een achterliggende gedachte bij is.quote:mee eens. ik denk dat je je onschuld verliest naarmate je volwassener wordt. vroeger dacht ik "hmm leuk gesprek, babbeltje", nu denk ik "wat moet die persoon van me ?"
true, maar het is natuurlijk wel zo dat zulke praatjes geen substituut zijn voor vriendschap. zulke praatjes heb je zo gemaakt, maar ik heb niet het idee dat je ze hard nodig hebt.quote:op donderdag 13 januari 2005 15:25 schreef sabrina1981 het volgende:
denk dat het een verkeerde instelling van jezelf is. niet iedereen wilt wat van je. het is nog steeds toegestaan om een babbeltje te maken (heel zwart-wit gezien) en dat hoeft niet meteen te betekenen dat er een achterliggende gedachte bij is.
truequote:op donderdag 13 januari 2005 15:36 schreef zero2nine het volgende:
[..]
true, maar het is natuurlijk wel zo dat zulke praatjes geen substituut zijn voor vriendschap. zulke praatjes heb je zo gemaakt, maar ik heb niet het idee dat je ze hard nodig hebt.
een bekende uitspraak is "to be or not to be", ik denk dat deze vorm meer van toepassing is "you are or you are not".quote:op donderdag 13 januari 2005 15:25 schreef sabrina1981 het volgende:
daarom ga ik er ook geen energie en tijd meer insteken. ga al genoeg op mijn bek.
dat denk ik niet. ik vind juist dat je in zulk soort situaties wat voorzichtiger moet zijn. je moet tegenwoordig op allerlei situaties kunnen anticiperen. vaak gebeurt datgene wat je het minst verwacht.quote:denk dat het een verkeerde instelling van jezelf is. niet iedereen wilt wat van je. het is nog steeds toegestaan om een babbeltje te maken (heel zwart-wit gezien) en dat hoeft niet meteen te betekenen dat er een achterliggende gedachte bij is.
ja dat is wel waar. je wil natuurlijk niet echt in een isolement komen, maar ik bedoel meer gesprekjes op straat ofzo, iemand aanspreken bij de bushalte ofzo denk dat je daar goed zonder kunt, maar over je hobby kunnen praten is belangrijk denk ik wel.quote:op donderdag 13 januari 2005 15:47 schreef pheno het volgende:
als je geen vrienden hebt, heb je die gesprekken wel nodig denk ik. je wil geen kluizenaar zijn
ik praat ook zat, ken veel mensen, dus dat is op zich een vervanging ervan denk ik. misschien dat ik daarom in werk en hobby 'doceer', dan kan ik tenminste mijn klep opendoen
mara het belangrijkste is dat je in ieder geval hobbies hebt waarin je je kan verliezen. je leeft uiteindelijk, hoe egoistisch het ook klinkt, voor jezelf.
inderdaad, zulk soort gesprekken heb je echt niet nodig. vaak doe je ze af met een korte reactie en een glimlach, om beleefd te blijven. maar daarentegen gesprekken waarbij je dingen van jezelf kwijt kan, heb je wel nodig. die heb je ook nodig om realistisch te blijven en je beide benen op de grond te houden.quote:op donderdag 13 januari 2005 17:45 schreef zero2nine het volgende:
[..]
ja dat is wel waar. je wil natuurlijk niet echt in een isolement komen, maar ik bedoel meer gesprekjes op straat ofzo, iemand aanspreken bij de bushalte ofzo denk dat je daar goed zonder kunt, maar over je hobby kunnen praten is belangrijk denk ik wel.
mij lukt het niet om een groepje te vormen of bij een bestaand groepje te komen. volgens mij ligt het probleem niet echt aan de rest, maar vooral aan mij. ik stap niet op anderen af om een praatje te maken in de gang voor een college. ik ga meestal gewoon ergens alleen staan. als ik naast iemand zit voor een college begin ik geen gesprek. tijdens werkcolleges praat ik eigenlijk met niemand, behalve de docent om vragen te stellen. ik heb het gevoel dat ik gewoon een switch moet omzetten en gewoon wel met anderen een gesprek moet beginnen, maar om onduidelijke redenen doe ik het niet. kan iemand mij helpenquote:op donderdag 13 januari 2005 15:25 schreef zero2nine het volgende:
ja dat is waar op de universiteit lukte het me vrij makkeijk een groepje mensen te vormen, mensen voelden toch wel dat ze niet alleen aan hun oude vrienden vast konden plakken ook gezien de afstand end at iedereen een andere kant opgaat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |