One hundred and eeeeeeeeeeeighty!!!!!
quote:
De nieuwe inquisitie
Bram Posthumus
Kunnen die sikhs, christenen en moslims die tegen de vrije kunst zijn niet naar een fijne heilsstaat worden gedeporteerd?
19 januari 2005
Birmingham, zaterdagavond 18 december 2004. Een groep malloten bestormt een theatercomplex waar een toneelstuk aan de gang is. Het stuk heet Behzti en dat betekent eerloosheid. Het is geschreven door een Sikh die in Engeland woont. 400 van zijn volksgenoten zijn het niet met die opvoering eens, omdat er seks en geweld in zou voorkomen. In een tempel nog wel!
Ze nemen uiteraard niet de moeite kennis van het gebodene te nemen. Wel moeten dankzij hun idioterie 800 theaterbezoekers worden geëvacueerd, volgens de politie van Birmingham. Het zou de laatste voorstelling blijken te zijn, de rest is geannuleerd. Een veelvoud van die 800 is beroofd van een toneelstuk dat ze graag hadden willen zien, dankzij de terreur van een bende intellectuele vandalen ter grootte van een half theaterzaaltje.
Jerry Springer-opera
Nog korter geleden liep een ander groepje te hoop tegen het Television Centre van de BBC in West-Londen. Dat is een enorm en vrijwel hermetisch gesloten gebouw waar het voormalige Britse omroepvlaggeschip haar programma’s produceert. Het groepje riep dus noodgedwongen haar bezwaren tegen de buitenmuren en de portiersloge te blèren.
Wat was hun probleempje? Zij waren tegen de uitzending van een opera. Een opera? Bij de BBC?? Nou en of. Natuurlijk moet je het kijkerspubliek niet vermoeien met Verdi of Purcell, maar deze paste prima in het profiel. Het ding had namelijk de Jerry Springershow als onderwerp. En dáár wrong de schoen bij ons protesterende groepje.
Er zaten profaniteiten in deze kunstuiting die niet door hun christelijke beugel konden. Uiteraard had ook deze meute niet de moeite genomen kennis te nemen van het gebodene. Dat is de pest met de meeste meutes: ze hebben het van horen zeggen. Maar vergis je niet in hun doelstelling. Die was precies dezelfde als bij het stelletje inbrekers in Birmingham.
Jezus aan een straaljager
Maar we zijn nog niet klaar. Want op 6 januari stond er in de Portugese krant Público het verhaal van een overzichtstentoonstelling van de 84-jarige Argentijnse beeldend kunstenaar León Ferrari. Een van zijn beelden, alweer bijna 40 jaar oud, betreft een scène waarin Jezus Christus is bevestigd aan de onderkant van een Amerikaanse straaljager.
Ferrari noemde het ‘De Westers-christelijke beschaving’. Ik persoonlijk zie daar de humor wel van in, maar een groepje dat zichzelf tooide met de naam Heilige Christus dacht daar heel anders over. Zij braken niet in, zij protesteerde niet, nee, zij schakelden meteen de rechter in die de tentoonstelling – 30.000 bezoekers in veertien dagen! – sloot. Godzijdank is die beslissing inmiddels weer herroepen, maar dat duurde een week. Even rekenen: 15.000 mensen beroofd van een kunsttentoonstelling door één christelijk groepje!
Rushdie en Aïsja
Ik weet niet hoe het u vergaat, maar mijn stemming is omgeslagen. Het is één ding om je vrolijk te maken over een stel religieuzen die af en toe eens staan te roepen dat ze een schilderij van de muur getrokken willen zien of een toneelstukje verboden willen hebben. Zoals het akkefietje met Aïsja in Rotterdam. Weet u nog: het stuk mocht niet opgevoerd omdat een groepje vuistzwaaiers – dit keer waren het moslims – het beledigend vond voor godsdienst en profeet.
Ook onder hen natuurlijk geen hond die de moeite had genomen de inhoud van het gebodene tot zich te nemen. Wel bedreigden ze de regisseur, Timmer. Terwijl die nog zo zijn best had gedaan het islamitische volksdeel niet te beledigen: hij maakte van het 9-jarige kindbruidje een jonge vrouw van 20. Die zelfcensuur vonden we toen nog komisch, in de Nederlandse context dan. Maar we hadden toen al de vanuit Iran verordonneerde Kaltstellung van Salman Rushdie voor de kiezen gehad – en die was bepaald niet om te lachen.
Georganiseerde hemelaanbidders
En weet u waarom ik de humor er nu helemaal niet meer van kan in zien? Omdat het me te vaak gebeurt . Birmingham – Londen – Buenos Aires, de oogst van luttele weken. Twee landen, twee continenten, drie steden en twee godsdiensten die we niet eens direct met dit soort waanzin associëren. Precies daarom noem ik ze ook. Want er bestaat geen grotere eensgezindheid op aarde dan die van georganiseerde groepjes hemelaanbidders die andere mensen namens de Onzichtbare de mond willen snoeren. Wat denkt u dat de Rooms-katholieke bisschop van Birmingham te zeggen had over de acties van de Sikhs tegen het theater? Dat ze dat in dat theater hadden moeten weten… dat een godsdienst beledigen gevolgen kan hebben. Klinkt dat niet godvergeten bekend?
Het gaat niet over mooi of lelijk, goede smaak of slechte smaak. Dat maak ik zelf wel uit, maar om iets mooi of lelijk te kunnen vinden moet je het wel eerst kunnen zíén. Of horen, of meemaken. Ik vermoed niet dat ik een neukpartij in een tempel bijster boeiend zal vinden en zo’n altaar zal niet echt prettig liggen. Ik geef toe ooit wel eens totaal gebiologeerd naar een Jerry Springershow te hebben gekeken, maar dan zoals een 5-jarige reageert op zijn eerste dierentuinbezoek. ‘Mama, zijn dat nou leeuwen? Maar waarom moeten die in een kooi…?’ Een hele ranzige opera lang wordt mijn maag echt teveel en ik kan u verzekeren dat die heel wat gewend is. Wat ik van Jezus onder een vliegtuig vind weet u inmiddels. En ik geloof vast dat niet iedereen mijn adoratie voor Varèse deelt. Dat hoeft ook niet, ik leg niemand iets op. Het gaat er, nogmaals om dat u en ik van al dat gebodene kennis moeten kunnen nemen.
Zuurstof
Wij hebben hier de Middeleeuwen niet voor niks ver achter ons gelaten. We hebben ons zelfs niet de stuipen op het lijf laten jagen door de mondsnoerderij van veertig jaar politiek-correct discours, dat ook al uitblonk in verregaande intolerantie voor alles wat anders dacht, vond of klonk. Maar de pendule dreigt in een akelig tempo verder door te vliegen. Daar doen veel mensen, ongewild of niet, aan mee. Waar staan de kranten vol mee? Religie wordt herontdekt. De sektes in de VS. De angstwekkend snel groeiende lekenkerken in Afrika en daarbuiten.
Margareth Thatcher zei ooit dat je terroristen voor eeuwig moest beroven van datgene waar ze het meest naar verlangen: de zuurstof van de publiciteit. Dus wat doen al die vandalen en krijsers en schreeuwers op mijn televisie, die omstandig mogen uitleggen waarom ze vinden dat die voorstelling niet kan, dat spektakel maar beter niet door kan gaan, dat schilderij van de muur moet?
Kunst maakt bang
Valt het u nu eindelijk op? Het gaat in veel gevallen over kunst. Het is die vrijheid die zo bang en afgunstig maakt. Ik misgun niemand het recht op eigen bekrompenheid. Als je daarvoor kiest: ga je gang. Maar hou het binnen tempel, kerk, moskee en synagoge. En laat mij de vlucht van de vrije gedachte, de vonk van de inspiratie en het genot van de originaliteit.
Als er één wet is die in Nederland binnen de kortste keren door de Tweede Kamer gejaagd moet worden dan is het wel een verbod (ja, verbod!) op het tegenhouden van het vrije woord, het vrije beeld, het vrije geluid. Op straffe van… ja, hiervan geraak ik nu in hoger sferen… op straffe van deportatie naar een heilsstaat naar eigen keus. Zeg het maar, we sturen jullie erheen. Met medeneming van onverdraagzaamheid en achterlating van paspoort en eventuele verblijfsvergunning. Hier zijn en blijven de Middeleeuwen definitief voorbij. Mag ik nu dan eindelijk van mijn favoriete schilderij gaan genieten? Neukende Sikhs vliegen hangend onder door moslim
[i]"you left me standing here,
a long long time ago"[/i]