Misschien drukte ik me wat te kortzichtig uit. Maar ej, ik benader nou eenmaal graag zaken fysischquote:Op zondag 20 maart 2005 11:11 schreef Frezer het volgende:
Rationaliteit en implicatie hoeven inderdaat niet fysisch te zijn, denk maar aan de sociale wetenschappen. In de natuurkunde zijn ze dat per defenitie wel lijkt me.
En uitgaande van de huidige modellen is dit onmogelijk.quote:Het probleem is, Aslama, dat je een hypothese op moet stellen over de "aanstichter" van de oerknal, die wetenschappelijk te testen is. Als dat niet mogelijk is heb je niets aan je hypothese, en is deze niet rationeel.
Bedoel je fysische modellen?quote:Op zondag 20 maart 2005 11:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik begrijp heel goed waar je heen wilt. Je trouwvoorbeeld is niet "fysisch" te beschrijven, op die manier dat je het niet exact kunt formuleren. Waarom mensen bijvoorbeeld als een blok voor elkaar vallen is niet fysisch te begrijpen, en dat is maar beter zoMaar ik redeneer vanuit de fysische modellen die ik begrijp. Dat noem ik wetenschappelijk. Misschien beperk ik mezelf hierin wel, maar dat is nou eenmaal wat ik doe: natuurkunde. Ik sta best open voor andere ideeen, maar ik probeer ze altijd te vergelijken met de theoretische modellen die beschikbaar zijn.
quote:De modellen beschrijven op een behoorlijke manier de evolutie van het universum, dus zijn ze voor mij waardevol. Maar ik zie ze echt niet als een "absolute waarheid" ofzo, laat dat ff duidelijk zijn
Ja.quote:Bedoel je fysische modellen?
0 bestaat dan ook conceptueel. Fysisch bestaat het niet.quote:Op zondag 20 maart 2005 11:52 schreef SingleCoil het volgende:
Waarneembaarheid is geen voorwaarde voor bestaan. Ik heb nog nooit 0 waargenomen, waarvan ik het bestaan toch aanneem.
Mensen kunnen uit liefde trouwen. De bewering is juist, maar kan je dat "zien" met je zintuigen of meetapparatuur? 'Dat ze elkaar liefhebben' niet toch? Maar het kan waar zijn.quote:Op zondag 20 maart 2005 11:47 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het zintuigelijk of door middel van meetapparatuur kunnen "zien".
Ja en nee.. Liefde kun je waarnemen als hersensignalen. Liefde is echter ook iets wat niet de kwalificeren is, je kunt niet aantonen wat de geliefden werkelijk ervaren. In die zin valt er dus niets zinnigs over te zeggen.quote:Op zondag 20 maart 2005 11:55 schreef Aslama het volgende:
[..]
Mensen kunnen uit liefde trouwen. De bewering is juist, maar kan je dat "zien" met je zintuigen of meetapparatuur? 'Dat ze elkaar liefhebben' niet toch? Maar het kan waar zijn.
Dat is het verschil tussen wiskunde en natuurkunde. Een perfecte cirkel bestaat fysisch ook niet, oneindig niet, etc.....quote:Op zondag 20 maart 2005 11:52 schreef SingleCoil het volgende:
Waarneembaarheid is geen voorwaarde voor bestaan. Ik heb nog nooit 0 waargenomen, waarvan ik het bestaan toch aanneem.
Ik denk niet dat je dat doet. Stel dat je happy voelt. Dit kan je niet met een fysisch model beschrijven maar dat voel je wel, negeer je die ook?quote:
Ik denk wel dat je bepaalde chemische verbindingen kunt waarnemen of bepaalde hormonen of andere chemische stoffen in het bloed. De maandelijkse periode bij vrouwen is ook gewoon bepaald door de hormoonspiegelquote:Op zondag 20 maart 2005 12:01 schreef Aslama het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je dat doet. Stel dat je happy voelt. Dit kan je niet met een fysisch model beschrijven maar dat voel je wel, negeer je die ook?
Welkom in WFL.quote:Op zondag 20 maart 2005 12:02 schreef MarMar het volgende:
ik denk dat mensen veel dingen ook wel dood analiseren..
Er zijn aanwijzingen, maar niet echt harde feiten. Dat maakt je eigen ervaringen er overigens niet minder om.quote:het is overigens heel vaak wel zichtbaar dat mensen van elkaar houden, het zijn alleen wat subtielere signaaltjes dan de in kaders te omvatten feiten en je moet er oog voor hebben.
Dat de liefde bestaat is toch iets zinnigs. Want mensen doen sommige dingen uit liefde, dus de liefde bestaat. De existentie is toch iets zinnigs?quote:Op zondag 20 maart 2005 11:57 schreef Alicey het volgende:
[..]
Liefde is echter ook iets wat niet de kwalificeren is, je kunt niet aantonen wat de geliefden werkelijk ervaren. In die zin valt er dus niets zinnigs over te zeggen.
Liefde is wellicht zinniger dan wel te meten en te bewijzen feiten van het leven.quote:Op zondag 20 maart 2005 12:06 schreef Aslama het volgende:
[..]
Dat de liefde bestaat is toch iets zinnigs. Want mensen doen sommige dingen uit liefde, dus de liefde bestaat. De existentie is toch iets zinnigs?
dank jequote:
volgens mij gaan we nu een beetje offtopic, maar liefde is goed voor de genen. zorgen voor nageslacht enzo. verliefdheid is het signaal van je lichaam om dicht bij iemand te blijven zodat je je kunt voortplanten. de daarop volgende liefde is een stukje gewenning, een stukje zekerheid voor jezelf. de analyse van liefde doet er niets aan af dat het leuk kan zijn natuurlijk.quote:Op zondag 20 maart 2005 12:06 schreef Aslama het volgende:
[..]
Dat de liefde bestaat is toch iets zinnigs. Want mensen doen sommige dingen uit liefde, dus de liefde bestaat. De existentie is toch iets zinnigs?
Dat lijkt me wishfull thinking, op z'n best een drogredenering die door fysici op gehangen wordt om hun vak bestaansrecht te geven , en in ieder geval zonder enige onderbouwing of bewijs ook niet aannemelijk.quote:Op zondag 20 maart 2005 11:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is het verschil tussen wiskunde en natuurkunde. Een perfecte cirkel bestaat fysisch ook niet, oneindig niet, etc.....
Nee, natuurlijk niet. Maar daarvan heb ik ook helemaal niet de behoefte om dat uitvoerig te analyseren. En er zijn geen fysische modellen voor om mee te vergelijken ( godzijdank niet zeg )quote:Op zondag 20 maart 2005 12:01 schreef Aslama het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je dat doet. Stel dat je happy voelt. Dit kan je niet met een fysisch model beschrijven maar dat voel je wel, negeer je die ook?
Nee hoor, dit is een gevolg van de gebieden die beide disciplines beschrijven. Ik begrijp niet helemaal wat dat met drogredenatie heeft te maken. Maar dat wordt lichtelijk offtopic.quote:Op zondag 20 maart 2005 12:10 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat lijkt me wishfull thinking, op z'n best een drogredenering die door fysici op gehangen wordt om hun vak bestaansrecht te geven , en in ieder geval zonder enige onderbouwing of bewijs ook niet aannemelijk.
Heb je enige vorm van onderbouwing, al is het maar om het minder onaannemelijk te maken ?
Leven zelf is ervaren, en dat houdt ook in hypocriet zijn, je laten leiden door intuitie en emoties, datgene doen wat niet in de verwachting ligt, vallen en opstaan, onzeker zijn, en meer van die dingen die niet rationeel en analytisch zijn.quote:Op zondag 20 maart 2005 12:09 schreef MarMar het volgende:
[..]
dank jeik hou het bij mijn levensfilosofie die voortkomt uit niet TE veel analiseren en durven ervaren
"Happy" is een abstract begrip in tegenstelling tot fysisch. Gevoel is per definitie niet fysisch. Is geen materie of energie.Gevoel heeft wel invloed op het fysieke lichaam (hormonen en zo), maar op zichzelf geen fysisch begrip.quote:Op zondag 20 maart 2005 12:02 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
Ik denk wel dat je bepaalde chemische verbindingen kunt waarnemen of bepaalde hormonen of andere chemische stoffen in het bloed. De maandelijkse periode bij vrouwen is ook gewoon bepaald door de hormoonspiegel
Eigenlijk vind ik dat best raar, mensen willen dit soort dingen wel analyseren en verklaren, maar de dingen die belangrijk zijn, zoals bijvoorbeeld hoe word je happy en waar word je happy van zijn dan weer minder belangrijk terwijl je daar wel invloed op kan uitoefenen en op de geschiedenis van hoe de wereld is ontstaan niet.. noch zal de uitkomst van die analyse je leven veranderen terwijl wel of niet happy zijn of in staat zijn om happy te worden en liefde te ervaren dat in een niet geringe mate wel doen..quote:Op zondag 20 maart 2005 12:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet. Maar daarvan heb ik ook helemaal niet de behoefte om dat uitvoerig te analyseren. En er zijn geen fysische modellen voor om mee te vergelijken ( godzijdank niet zeg )
Voor de oerknal en de evolutie van het universum wel.
Ej, dat is niet onbelangrijk, het is gewoon niet het vakgebied waar ik over ga. Anders was ik wel psychologie gaan studeren ofzo.quote:Op zondag 20 maart 2005 12:15 schreef MarMar het volgende:
[..]
Eigenlijk vind ik dat best raar, mensen willen dit soort dingen wel analyseren en verklaren, maar de dingen die belangrijk zijn, zoals bijvoorbeeld hoe word je happy en waar word je happy van zijn dan weer minder belangrijk terwijl je daar wel invloed op kan uitoefenen en op de geschiedenis van hoe de wereld is ontstaan niet.. noch zal de uitkomst van die analyse je leven veranderen terwijl wel of niet happy zijn of in staat zijn om happy te worden en liefde te ervaren dat in een niet geringe mate wel doen..
Voor jezelf niet nee, maar voor wie wel eigenlijk?quote:Op zondag 20 maart 2005 12:13 schreef Alicey het volgende:
[..]
Leven zelf is ervaren, en dat houdt ook in hypocriet zijn, je laten leiden door intuitie en emoties, datgene doen wat niet in de verwachting ligt, vallen en opstaan, onzeker zijn, en meer van die dingen die niet rationeel en analytisch zijn.
Het deel van het leven wat we vast kunnen leggen is echter gevangen in de wetenschap, en daar kijken we juist weer analytisch.. Dat kan allemaal het leven makkelijker maken, maar voor leven zelf heb je er allemaal niets aan.
In het algemeen kan het leven makkelijker maken. Denk bijvoorbeeld aan de medische wetenschappen.quote:Op zondag 20 maart 2005 12:16 schreef MarMar het volgende:
[..]
Voor jezelf niet nee, maar voor wie wel eigenlijk?
Maar de eventuele oorzaak van de oerknal kan je toch niet fysisch beschrijven. En als ik met causaliteit wel of geen oorzaak ervan zou kunnen aantonen dan is het rationeel. Causaliteit is geen fysisch begrip.quote:Op zondag 20 maart 2005 12:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet. Maar daarvan heb ik ook helemaal niet de behoefte om dat uitvoerig te analyseren. En er zijn geen fysische modellen voor om mee te vergelijken ( godzijdank niet zeg )
ehm, nee zie ik niet echt.. wel wat dingen uit het verleden betreft, maar niet wat het al dan niet bewijzen van de oerknal betreft.quote:Op zondag 20 maart 2005 12:21 schreef Alicey het volgende:
[..]
In het algemeen kan het leven makkelijker maken. Denk bijvoorbeeld aan de medische wetenschappen.
dat is een beetje kip of ei, zorg het gevoel voor de fysische verandering in je lichaam, of zorgt de fysische verandering op basis van een prikkel voor het gevoelquote:Op zondag 20 maart 2005 12:14 schreef Aslama het volgende:
[..]
"Happy" is een abstract begrip in tegenstelling tot fysisch. Gevoel is per definitie niet fysisch. Is geen materie of energie.Gevoel heeft wel invloed op het fysieke lichaam (hormonen en zo), maar op zichzelf geen fysisch begrip.
Ok. Gevoel en verandering in fysieke lichaam beïnvloeden elkaar. Je kan zeggen dat het gevoel voor verandering in het lichaam zorgt of andersom. Maar ze zijn twee verschillende.quote:Op zondag 20 maart 2005 12:24 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
dat is een beetje kip of ei, zorg het gevoel voor de fysische verandering in je lichaam, of zorgt de fysische verandering op basis van een prikkel voor het gevoel![]()
ik denk het tweede.
oke, je hebt de prikkel en je hebt het gevoel, dat zijn dan misschien vaste gegevens...quote:Op zondag 20 maart 2005 12:29 schreef Aslama het volgende:
[..]
Ok. Gevoel en verandering in fysieke lichaam beïnvloeden elkaar. Je kan zeggen dat het gevoel voor verandering in het lichaam zorgt of andersom. Maar ze zijn twee verschillende.
Eenvoudiger dan: waarom zou oneindig fysisch niet bestaan ?quote:Op zondag 20 maart 2005 12:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee hoor, dit is een gevolg van de gebieden die beide disciplines beschrijven. Ik begrijp niet helemaal wat dat met drogredenatie heeft te maken. Maar dat wordt lichtelijk offtopic.
zwaartekracht is wel ietsjes meetbaarder en in cijfertjes uit te drukken, da's wel een wezenlijk verschil.quote:Op zondag 20 maart 2005 12:36 schreef SingleCoil het volgende:
...en wat is er eigenlijk fysischer aan zwaartekracht dan aan liefde ?
En dit is nog niet weerlegdquote:Op zaterdag 19 maart 2005 17:28 schreef Aslama het volgende:
[..]
Het universum is ontstaan. Alleen twee condities zijn mogelijk (sluitend): met oorzaak of zonder oorzaak, right?
Leuke vraag, het wordt ook wel regelmatig met elkaar vergeleken.quote:Op zondag 20 maart 2005 12:36 schreef SingleCoil het volgende:
Vanuit eventueel bewijs daarvoor of daartegen vloeien weer een hoop andere dingen.. Als je alles gaat natrekken, zul je ook vinden dat alles wat de wetenschap ondervindt ook op elkaar is gebaseerd. Alles is in feite een geheel.quote:Op zondag 20 maart 2005 12:23 schreef MarMar het volgende:
[..]
ehm, nee zie ik niet echt.. wel wat dingen uit het verleden betreft, maar niet wat het al dan niet bewijzen van de oerknal betreft.
ik kan net zo gemakkelijk in cijfers uitdrukken van hoeveel meisjes ik houdt als hoeveel zaartekracht ik ondervind, dus dat ik onzin, en bovendien weing wezenlijk lijkt me. Ik kan daarentegen allehanden typen van liefde onderscheiden en maar 1 zwaartekracht. Liefde lijkt me dus veel fysieker dan zwaartekracht.quote:Op zondag 20 maart 2005 12:42 schreef MarMar het volgende:
[..]
zwaartekracht is wel ietsjes meetbaarder en in cijfertjes uit te drukken, da's wel een wezenlijk verschil.
Net zo bewijsbaar als big bang, of het bestaan van de achterkant van de zonquote:maar oneindig.. hoe wil je iets oneindigs in iets vasts uitdrukken, lijkt me nogal onmogelijk en ook niet te bewijzen
Doe niet zo moeilijk, ik ben geen intellectueelquote:Op zondag 20 maart 2005 12:44 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Als je me een werkbare definitie van 'oorzaak' geeft kan ik er misschien iets mee
idd niet bewijsbaar.. en hoe kan je houden van op zich cijfers geven? Ik hou 9 van die en 7 van die?? Dan zijn er ook nog tig verschillende soorten van liefde, waarvan naar mijn mening maar 1 mogelijk echt onvoorwaardelijk (ja, ik ben mamma) en dan ook nog een aantal mensen van wie ik wel evenveel maar niet hetzelfde houd.. niet meetbaar.quote:Op zondag 20 maart 2005 12:48 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
ik kan net zo gemakkelijk in cijfers uitdrukken van hoeveel meisjes ik houdt als hoeveel zaartekracht ik ondervind, dus dat ik onzin, en bovendien weing wezenlijk lijkt me. Ik kan daarentegen allehanden typen van liefde onderscheiden en maar 1 zwaartekracht. Liefde lijkt me dus veel fysieker dan zwaartekracht.
[..]
Net zo bewijsbaar als big bang, of het bestaan van de achterkant van de zon
Uitgaande van mijn begrip van 'universum', als zijnde alles wat er is, en uitgaande van de gegeven definitie van 'oorzaak', is het universum zonder oorzaak ontstaan, omdat de noodzakelijke omstandigheid niet bestaan kan hebben voordat het universum bestond. Het universum ontstond dus zonder oorzaak. Als het al ontstond, waarvoor ik nog geen enkel goed argument gehoord heb. Mijn stelling is dat het universum altijd bestaan heeft en ook altijd zal blijven bestaan.quote:Op zondag 20 maart 2005 12:48 schreef Aslama het volgende:
[..]
Doe niet zo moeilijk, ik ben geen intellectueel
Maar goed hier paste ik het:
oor·zaak (de ~ (v.), -zaken)
1 omstandigheid die noodzakelijk en voldoende is om een zeker gevolg te hebben <=> gevolg
Omdat dat alle behoudswetten zou tegen spreken. En zou er een heel stuk fundament wegdonderen.quote:Op zondag 20 maart 2005 12:36 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Eenvoudiger dan: waarom zou oneindig fysisch niet bestaan ?
Zwaartekracht kun je in een veld uitdrukken, de hoeveelheid zwaartekracht kun je quantitatief afmeten, zwaartekracht is subjectief meetbaar, zwaartekracht is mathematisch gemodelleerd, etc....quote:Op zondag 20 maart 2005 12:36 schreef SingleCoil het volgende:
Waarom?quote:Op zondag 20 maart 2005 12:54 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Uitgaande van mijn begrip van 'universum', als zijnde alles wat er is, en uitgaande van de gegeven definitie van 'oorzaak', is het universum zonder oorzaak ontstaan, omdat de noodzakelijke omstandigheid niet bestaan kan hebben voordat het universum bestond.
Vind je de bigbang helemaal geen goed argument?quote:Het universum ontstond dus zonder oorzaak. Als het al ontstond, waarvoor ik nog geen enkel goed argument gehoord heb. Mijn stelling is dat het universum altijd bestaan heeft en ook altijd zal blijven bestaan.
Dan moet je mijn posts nog maar es doorlezen, dit heb ik fysisch gezien weerlegt. Wat jij daar mee doet is jouw keus.quote:
Komt tie:quote:Op zondag 20 maart 2005 12:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dan moet je mijn posts nog maar es doorlezen, dit heb ik fysisch gezien weerlegt. Wat jij daar mee doet is jouw keus.
quote:Op zondag 20 maart 2005 12:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
quote:Op zondag 20 maart 2005 12:21 schreef Aslama het volgende:
[..]
Maar de eventuele oorzaak van de oerknal kan je toch niet fysisch beschrijven. En als ik met causaliteit wel of geen oorzaak ervan zou kunnen aantonen dan is het rationeel. Causaliteit is geen fysisch begrip.
quote:Op zondag 20 maart 2005 12:54 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Uitgaande van mijn begrip van 'universum', als zijnde alles wat er is, en uitgaande van de gegeven definitie van 'oorzaak', is het universum zonder oorzaak ontstaan, omdat de noodzakelijke omstandigheid niet bestaan kan hebben voordat het universum bestond.
quote:Waarom?
Ja prima, maar als zo'n redenatie de relativiteitstheorie weerspreekt, zeg ik dat het geen wetenschap meer is.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |