Wetenschap is inderdaad logischer, maar als je nou zoiets hebt van dionobotten dan krijg je vast zo'n antwoord van 'God werkt in mysterieuze wijzen' en daar kna je niet omheen.quote:Op zondag 9 januari 2005 23:54 schreef XoloX het volgende:
hmm ik denk het niet,. alles wat je weet is namelijk og een mening (geloof) of een feit (wetenschap)
dat de wetenschap geen tastbare bewijzen bied voor de big-bang theorie kan overleggen is logisch (kan je mij iemand die erbij was? zo ja geef me ff zijn nummer ) het geloof heeft helemaal geen bewijzen, sterker nog er zijn genoeg bewijzen tegen het geloof, (dino botten voor starters)
Is inderdaad wel grappig ja maar denk er eens over na. Het hondje dat die knikken om heeft zegt tegen The men in black dat het wel mogelijk is (helal in knikkerformaat) maar de mens het niet kan bevatten, kan je ook niet omheen.quote:leukste theorie die ik ken is die uit het einde van 'man in black' het universum past in een knikker
Misschien, wat er na de dood is is voor ons levenden iets waar we niet achter kunnen komen want we zijn immers levend. Enige wat we wel weten: Misschien is er iets, misschien is er niets. Daar staat wel weer tegenover dat als er niets is dat je dan kan zeggen dat dat iets is maargoed, dat is een beetje onzinnig.quote:bottom line de enige manier dat je er MISCHIEN achter kan komen is door te sterven....en daar heb ik nu nog geen zin in
Het probleem is dat logica ook is ontstaan bij "het eerste moment". Dat is ook waarom we vastlopen bij het zoeken van een oorsprong : Het is per definitie niet logisch.quote:Op zondag 9 januari 2005 23:32 schreef Dzenos het volgende:
Klinkt niet logisch maar dat is eigenlijk logisch
m.a.w. we kunnen er geen zinnig woord over zeggen, alle hypothesen over het ontstaan van het eerste moment zijn even (on)zinnig. Tenzij de wetenschap in een bepaalde richting gaat wijzen.quote:Op maandag 10 januari 2005 07:32 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het probleem is dat logica ook is ontstaan bij "het eerste moment". Dat is ook waarom we vastlopen bij het zoeken van een oorsprong : Het is per definitie niet logisch.
ik zou zeggen lees dit eens...errug interessant en..waar natuurlijk (voor mij)quote:Ik zou zeggen, brand maar los!
Via een rationele beredenering. Maar hierover was er nog geen (voor een ieder) bevredigende conclusie.quote:Op maandag 10 januari 2005 09:13 schreef Frezer het volgende:
Nog even over gelovigen en de Big Bang, in het andere topic gaf Aslama, als moslim zijnde, aan wél in de Big Bang te geloven, met goddelijke oorzaak natuurlijk.
quote:Op maandag 10 januari 2005 12:37 schreef Aslama het volgende:
[..]
Via een rationele beredenering. Maar hierover was er nog geen (voor een ieder) bevredigende conclusie.
quote:Op zondag 9 januari 2005 21:51 schreef Aslama het volgende:
[..]
Het antwoord 'die was er altijd al' is niet bevredigend.
Als het antwoord 'rode olifant' is, dan vraag je weer wie de veroorzaker hiervan is dus kom je terug bij 1. die niet voorstelbaar is.
Laatste mogelijkheid: niet veroorzaakt.
Haushofer had ook nog een uitgebreide reactie op je gepaatst in dat andere topic, daar kun je ook nog op ingaan als je wilt.quote:Op zondag 9 januari 2005 22:25 schreef Frezer het volgende:
"Het antwoord 'die was er altijd al' is niet bevredigend." zeg je, niet een bepaald sterke argumentatie, en al helemaal niet op rationeel onderzoek gebaseert. De conclusies die je trekt zijn dus al niet meer rationeel, aangezien je het fenomeen "de oorzaak van de big bang" niet kunt onderzoeken. Je kunt wel rationeel alle mogelijke oorzaken (inclusie jou ééne schepper) gaan noemen, maar dit aantal mogelijkheden is oneidig, dus is dit nutteloos. Er zijn dus geen rationele argumenten die voor een bepaalde oorzaak preken.
Ik zou zeggen dat het materiële/heelal ontstaan is uit een implosiequote:1.Know, that before the Ne’etzalim (uitgekomenen) were emanated and the creatures created , an Upper Simple Ohr (Licht) had filled the entire reality. There was no vacant place, such as an empty Avir (lucht) and a Halal (plaats), but everything was filled with that simple, boundless Ohr (Licht). It did not have a Behina (toestand) of Rosh (begin, let. hoofd), or Sof (einde), but it was all one, Simple Ohr (licht), completely even, called Ohr Ein Sof (Licht van Oneindigheid).
When it rose upon His Simple Ratzon (Wens) to create the Olamot (Werelden) and emanate the Ne’etzalim (Uitgekomenen) to bring the perfection of His deeds, His names and appellations to light, which was the reason of the creation of the Olamot (Werelden),
Ein Sof (Eindeloze) then restricted Himself in His middle point, in the very middle, restricted that Ohr (Licht), and drifted to the sides around that middle point.
Ik kan geen implosie uit je tekst halen. Het is ook een beetje moeilijk lezen 3 talen door elkaar, misschien was het makkelijker geweest als je het geheel engels had geschreven.quote:Op maandag 10 januari 2005 13:44 schreef k3vil het volgende:
Ik zal wat pasten uit de Talmud Esser ha-Sfirot (leer van de tien Sfirot) wat ik studeer:
[..]
Ik zou zeggen dat het materiële/heelal ontstaan is uit een implosie![]()
Mwah... vind ik van niet. Waarom is dit een bewijs? In de bijbel staat dat God de dieren maakte en de mensen. Er staat niet welke dieren en met welk doel.quote:Op zondag 9 januari 2005 23:54 schreef XoloX het volgende:
sterker nog er zijn genoeg bewijzen tegen het geloof, (dino botten voor starters)
Ik denk dat je de tussenvorm nog mist.quote:Op zondag 9 januari 2005 23:32 schreef Dzenos het volgende:
Zijn er nog meer verklaringen/theorieen? Zo ja, VERTELLL!!!
of God = de natuurquote:Op maandag 10 januari 2005 16:13 schreef Denagam het volgende:
[..]
Dit is zo'n beetje hoe ik het zelf geloof, of eigenlijk... het meest aannemelijk vind. Ik vind alles uitzichzelf ontstaan een beetje teveel toeval. Totaal geen evolutie vind ik ook weer erg kortzichtig... want de natuur kan een heleboel.
Ik heb mijn standpunt (zie topic 'waarom heeft God ongelovigen geschapen?') opnieuw hergeformuleerd (inhoudelijk enigszins gewijzigd). Daarin heb ik het fenomeen Oerknal niet meegenomen. Dit is dus puur een rationele benadering en geen natuurkundige.quote:Op zondag 9 januari 2005 23:32 schreef Dzenos het volgende:
Mijn topic over waarom god ongelovigen heeft geschapen wijkt een beetje af naar dit onderwerp. Zelf heb ik er ook over nagedacht maar kom er niet uit. Ik denk dat er twee mogelijkheden zijn, dat de wetenschap er na een tijdje uitkomt, of dat godsdienstige geloven de verklaring bieden.
Ok, even warmdraaien:
De Wetenschap Hieronder versta ik: Natuurkunde, filosofie, astronomie, biologie, ect, ect.
De enige verklaring die ik ken is de Big Bang (met de grote B), eerst was er niets, knal, tada een universum, daarna krimpt het Universum weer in elkaar en ontploft het weer. Klinkt niet logisch maar dat is eigenlijk logisch
Godsdienst Hieronder versta ik alle godsdiensten die je maar kan bedenken.
Er was eens een God, die zichzelf geschapen heeft, niet geschapen is of er altijd was en altijd blijft. Die God voelde zich alleen en schiep eventjes het Universum inclusief mensheid. Klinkt ook niet logisch maar ach, net zo onlogisch als de bovenstaande theorie.
Zijn er nog meer verklaringen/theorieen? Zo ja, VERTELLL!!!
Zelf denk ik dat na een tijdje/hele poos de wetenschap wel op een (beter) antwoord komt omdat ik eigenlijk die scheppingstheorie een beetje simsalabim vind voor onze tijd. Ik heb respect voor de mensen die daar niet in geloven en dus bijvoorbeeld Christelijk of Jood zijn want zo lang we nog niks weten is alles mogelijk, dus denk niet dat ik een anti-gelovige ben, ok?
Ik zou zeggen, brand maar los!
quote:Op zondag 9 januari 2005 17:44 schreef Frezer het volgende:
[..]
Grapjas!
1: Als voor jou een veroorzaker voorstelbaar is, MOET een veroorzaker van die veroorzaker net zo goed voorstelbaar zijn, doorlopend tot in het oneindige. voorbeeldje: ik ben veroorzaakt door mijn ouders, die door hun ouders, enz, enz.
2: Als voor jou een eerste veroorzaker voorstelbaar is die niet is veroorzaakt, is het evengoed mogelijk die "eerste veroorzaker" weg te laten. Dus als ik de conclusie heb dat de oerkanl geen veroorzaker heeft, is dat even geldig als zeggen dat de veroorzaker geen veroorzaker heeft.
Al met al zijn er vele mogelijkheden, en beperk jij je heel erg in je redenatie. Maargoed, wat de oorzaak van de oerkal kan zijn is pure speculatie, maw, mijn Roze Olifantie heeft de oerkanl heeft veroorzaakt, is een even geldige redenatie als jou redenatie dat allah dat heeft gedaan.
Hier heb ik eigenlijk al in het vorige topic op gereageerd Aslamaquote:Op woensdag 12 januari 2005 00:40 schreef Aslama het volgende:
[..]
Ik heb mijn standpunt (zie topic 'waarom heeft God ongelovigen geschapen?') opnieuw hergeformuleerd (inhoudelijk enigszins gewijzigd). Daarin heb ik het fenomeen Oerknal niet meegenomen. Dit is dus puur een rationele benadering en geen natuurkundige.
Te beginnen met de definitie van 'rationeel' namelijk: in tijds- en ruimtebestek (werkelijk, voorstelbaar, onderzoekbaar).
-------------------------------------
Over het begin van het heelal:
"Er is geen begin, materie of energie heeft altijd al bestaan".
Niet rationeel want dit betekent dat materie of energie oneindig lang heeft bestaan (niet voorstelbaar, niet tijdsgebonden) dus:
"Er is een begin van de materie of energie". En over wie de veroorzaker van dit begin is (rationele vraag, tijdsgebonden):
"Er is een andere veroorzaker van deze veroorzaker" dat impliceert "er is een veroorzaker van de veroorzaker van de veroorzaker .....".
Niet rationeel want dit is niet tijdsgebonden (oneindig in tijd, niet voorstelbaar).
Je gaat ervan uit dat door rationeel denken ("Alles heeft een oorzaak"), je het vraagstuk op kunt lossen. Maar op hetzelfde moment val je wel onder het juk van het fenomeen oorzaak-gevolg, en probeer je daarmee de oorsprongsvraag op te lossen. Hoe kan je die nou oplossen als je niet buiten het veld kan kijken van oorzaak-gevolg.quote:Op woensdag 12 januari 2005 10:32 schreef Frezer het volgende:
[..]
Hier heb ik eigenlijk al in het vorige topic op gereageerd Aslama. Jouw 3 mogelijkheden (inc schepper) kan ik helemaal mee leven, net als alle andere mogelijkheden die in dit topic worden genoemd. Je noemt dus slecht enkele van de vele mogelijkheden.
Maar waar het me vooral m gaat zijn je conclusies: deze zijn in mijn ogen niet rationeel: jouw argumentatie op tot de conclusie te komen dat de hypothesen ojuist zijn luidt: "Ik vind het niet voorstelbaar, dus het is niet mogelijk." In mijn ogen heeft dit niks met rationaliteit te maken, en ook niet met onderzoek.
Het zelfde principe maar dan over jou schepper hypothese:
"Er is een eerste veroorzaker die niet is veroorzaakt": dit is niet rationeel, want alles heeft een oorzaak, ook de schepper, dus er is een schepper (of veroorzaker) van de schepper.
Ik wil met deze argumentatie zelf niks over een eventuele schepper bewijzen hé, ik probeer alleen aan te geven wat er aan jou argumentatie mankeert.
Overigens maak je ook nog een fout mbt tijd: vóór de oerknal was er geen tijd, kun je volgens mij geen argumentaties mtb tijd ("niet tijdsgebonden", "oneindig in tijd") gebruiken. Wellicht dat mensen die wat meer van de oerknal afweten je hier meer over vertellen als ik (of je leest oude topics door).
Ik neem helemaal geen standpunt in (buiten het feit dat ik toevallig niet in God geloof en voor mij persoonlijk oorzaken mbt God dus afvallen) wat betreft de oorzaak vanb de oerknal.quote:Op woensdag 12 januari 2005 15:09 schreef k3vil het volgende:
verhaal
Ik dacht dat je er van uitgingquote:Op woensdag 12 januari 2005 10:32 schreef Frezer het volgende:
[..]
..deze zijn in mijn ogen niet rationeel:..
Bij de BB werd de ruimte-tijd juist uitgedijt. Een verklaring is oa het inflatiemodel, wat zegt dat in de eerste seconde het heelal gigantisch exponentieel uitdijde. Het beeld van een ontploffing in de ruimte is idd te simpel, maar zo zit het model dan ook niet inelkaar. Het is gewoonweg onmogelijk om het voor te stellen, want dan zou je buiten het heelal om moeten kijken, en daar zijn per definitie geen dimensies.quote:Op woensdag 12 januari 2005 02:46 schreef Nickthedick het volgende:
Ik denk dat ons beeld van tijd, massa, accelleratie en snelheid ons parten speelt bij het interpreteren van de mogelijkheden die de big bang-theorie ons biedt om tot zeer creatieve en wonderbaarlijke verklaringen te komen over hoe alles is ontstaan.
Neem nu the Bang zelf, dit fenomeen zou ook een inkrimping van ruimte met zich mee hebben (kortere afstanden) gebracht omdat massa verspreid werd en niet geconcentreerd was op 1 punt + tijd veranderde etc. etc. etc.
Het beeld van een ontploffinng in de ruimte is té simpel. Denk aan een mogelijkheid als tijdinversie en niet zo lineair.
Dat is dus vaak met 'De maker' en 'Het gemaakte'.quote:Op woensdag 12 januari 2005 15:09 schreef k3vil het volgende:
Hoe kan je die nou oplossen als je niet buiten het veld kan kijken van oorzaak-gevolg.
tijdens een cursus kosmologie werd mij verteld dat je je het kan voorstellen als een rijzend krentenbrood. de krenten (objecten in het heelal) blijven op dezelfde plek zitten, alleen de ruimte tussen de objecten wordt steeds groter (het rijzende deeg)quote:Op donderdag 13 januari 2005 10:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Bij de BB werd de ruimte-tijd juist uitgedijt. Een verklaring is oa het inflatiemodel, wat zegt dat in de eerste seconde het heelal gigantisch exponentieel uitdijde. Het beeld van een ontploffing in de ruimte is idd te simpel, maar zo zit het model dan ook niet inelkaar. Het is gewoonweg onmogelijk om het voor te stellen, want dan zou je buiten het heelal om moeten kijken, en daar zijn per definitie geen dimensies.
"Alles heeft een oorzaak" geldt voor materi of energie niet voor de metafysische Schepper.quote:Op woensdag 12 januari 2005 10:32 schreef Frezer het volgende:
[..]
Hier heb ik eigenlijk al in het vorige topic op gereageerd Aslama. Jouw 3 mogelijkheden (inc schepper) kan ik helemaal mee leven, net als alle andere mogelijkheden die in dit topic worden genoemd. Je noemt dus slecht enkele van de vele mogelijkheden.
Maar waar het me vooral m gaat zijn je conclusies: deze zijn in mijn ogen niet rationeel: jouw argumentatie op tot de conclusie te komen dat de hypothesen ojuist zijn luidt: "Ik vind het niet voorstelbaar, dus het is niet mogelijk." In mijn ogen heeft dit niks met rationaliteit te maken, en ook niet met onderzoek.
Het zelfde principe maar dan over jou schepper hypothese:
"Er is een eerste veroorzaker die niet is veroorzaakt": dit is niet rationeel, want alles heeft een oorzaak, ook de schepper, dus er is een schepper (of veroorzaker) van de schepper.
Ik geef dit wel toe. Trouwens, niet tijdsgebonden betekent onafhankelijk van de tijd oftewel ongeacht of de tijd bestaat of niet ..quote:Ik wil met deze argumentatie zelf niks over een eventuele schepper bewijzen hé, ik probeer alleen aan te geven wat er aan jou argumentatie mankeert.
Overigens maak je ook nog een fout mbt tijd: vóór de oerknal was er geen tijd, kun je volgens mij geen argumentaties mtb tijd ("niet tijdsgebonden", "oneindig in tijd") gebruiken. Wellicht dat mensen die wat meer van de oerknal afweten je hier meer over vertellen als ik (of je leest oude topics door).
Alleen weet je niet wie de eerste veroorzaker is. Jouw bovenstaande stelling kan net zo onrealistisch zijn als de eerste die jij als onbestaand aanmerkt.quote:Op donderdag 13 januari 2005 21:50 schreef Aslama het volgende:
dus:
2. Er moet een Eerste Veroorzaker zijn. De vraag "wie is de veroorzaker van de Eerste Veroorzaker" kan je niet stellen want het is al de Eerste.
[..]
Uitgaande ervan dat er nog geen ruimte, tijd en materie waren:quote:Op donderdag 13 januari 2005 23:29 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
Alleen weet je niet wie de eerste veroorzaker is. Jouw bovenstaande stelling kan net zo onrealistisch zijn als de eerste die jij als onbestaand aanmerkt.
[..]
en waarom gaan we daarvan uit ?quote:Op vrijdag 14 januari 2005 00:11 schreef Aslama het volgende:
[..]
Uitgaande ervan dat er nog geen ruimte, tijd en materie waren:
We hebben het toch over de eerste Veroorzaker, er bestaan materie, energie en tijd nog niet.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 00:12 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
en waarom gaan we daarvan uit ?
en waar bestaat de eerste veroorzaker uit ?quote:Op vrijdag 14 januari 2005 00:15 schreef Aslama het volgende:
[..]
We hebben het toch over de eerste Veroorzaker, er bestaan materie, energie en tijd nog niet.
Uit bovenstaande kan je concluderen dat God metafysisch is, of iig niet materie-, energie- en ruimteafhankelijk.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 00:17 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
en waar bestaat de eerste veroorzaker uit ?
volgens mij kun je heel weinig concluderen uit de tekst waar jij meteen weet dat God metafysisch is. je kunt hoogstens speculeren op basis van aannames.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 00:24 schreef Aslama het volgende:
[..]
Uit bovenstaande kan je concluderen dat God metafysisch is, of iig niet materie-, energie- en ruimteafhankelijk.
Ik weet idd niet precies wat metafysisch is. Wel dat God bestaat en tijd, materie, energie en ruimte onafhankelijk is. Je kan de substantie van God niet definiëren in tijd, materie, energie of ruimte.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 00:25 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
volgens mij kun je heel weinig concluderen uit de tekst waar jij meteen weet dat God metafysisch is. je kunt hoogstens speculeren op basis van aannames.
Het idee van een metafysisch iets is naar mijn beste weten slechts een ander woord voor "we weten het eigenlijk niet"quote:Op vrijdag 14 januari 2005 00:32 schreef Aslama het volgende:
[..]
Ik weet idd niet precies wat metafysisch is. Wel dat God bestaat en tijd, materie, energie en ruimte onafhankelijk is. Je kan de substantie van God niet definiëren in tijd, materie, energie of ruimte.
De conclusie is: God bestaat en is tijd, materie, energie en ruimte onafhankelijk. Je kan de substantie van God niet definiëren in tijd, materie, energie of ruimte. We weten de substantie van God in die zin dus idd niet.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 01:01 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
Het idee van een metafysisch iets is naar mijn beste weten slechts een ander woord voor "we weten het eigenlijk niet"
nee, dat is jouw conclusie op basis van een mogelijke foutieve aanname.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 01:08 schreef Aslama het volgende:
[..]
De conclusie is: God bestaat en is tijd, materie, energie en ruimte onafhankelijk. Je kan de substantie van God niet definiëren in tijd, materie, energie of ruimte. We weten de substantie van God in die zin dus idd niet.
Kan je aanwijzen waar de mogelijke foutive aanname is?quote:Op vrijdag 14 januari 2005 01:18 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
nee, dat is jouw conclusie op basis van een mogelijke foutieve aanname.
de aanname dat God bestaat. ligt ook aan de definitie van die God. Als jij God slechts ziet als oorzaak en dat verder niet definieert kan ik met je meegaan, gebaseerd op causaliteit.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 01:21 schreef Aslama het volgende:
[..]
Kan je aanwijzen waar de mogelijke foutive aanname is?
Dat God bestaat heb ik toch afgeleid en niet uit aannames, dus dat God bestaat is de conclusie. De definitie van God is ook niet uit aannames afgeleid. Kan je de aannames dan ergens zien?quote:Op vrijdag 14 januari 2005 01:44 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
de aanname dat God bestaat. ligt ook aan de definitie van die God. Als jij God slechts ziet als oorzaak en dat verder niet definieert kan ik met je meegaan, gebaseerd op causaliteit.
Wat we niet kunnen waarnemen betekent niet dat we dat niet ergens van kunnen afleiden ook niet dat het niet bestaat. De manier waarop ik de tot de conclusie ben gekomen is ook geen gissen.quote:Maar of causaliteit op dat niveau van belang is...geen idee. we kunnen niet verder kijken dan op vlak voor de big bang. toen was het heelal nog niet doordringbaar voor licht en we kunnen er dus niets van waarnemen. we kunnen ook niet zien wat er evt. voor de big bang was en wat er misschien ook nog steeds is. we kunnen slechts gissen.
Dat jij vind dat er een god is als veroorzaker kan ik helemaal mee leven, daar heb ik net zo min problemen mee als alle andere mogelijkheden genoemd in dit topic.quote:Op donderdag 13 januari 2005 21:50 schreef Aslama het volgende:
Wederom de 2 stellingen
Ik zie die afleiding ook niet, wel een lijstje met eigenschappen van jou schepper, maar dat lijstje gaat er van uit dat hij er is.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 01:57 schreef Aslama het volgende:
[..]
Dat God bestaat heb ik toch afgeleid en niet uit aannames, dus dat God bestaat is de conclusie. De definitie van God is ook niet uit aannames afgeleid. Kan je de aannames dan ergens zien?
Stel es dat het heelal oscilleerd; het dijt uit, en het krimpt weer in. Dan dijt het weer uit, en krimpt het weer in. Etc. Dat zou kunnen ( niet dat het waarschijnlijk is ,want volgens metingen dijt het heelal versneld uit ). Dan heb je weer een ander idee van God nodig. En dat laat misschien wel iets heel erg moois zien: je weet niet wat er voor/tijdens de oerknal was, en dus vul je daar God in. Je gebruikt God in die zin voor je leemtes in je kennis. En wat als er oneindig veel universa zijn? Wat is dan de rol van God? Nou ja, je snapt wel waar ik heen wil.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 01:08 schreef Aslama het volgende:
[..]
De conclusie is: God bestaat en is tijd, materie, energie en ruimte onafhankelijk. Je kan de substantie van God niet definiëren in tijd, materie, energie of ruimte. We weten de substantie van God in die zin dus idd niet.
Leuk, maar de onbalans was er al bij de figuur, niet later pas bij de kleuren.quote:Op maandag 10 januari 2005 10:45 schreef iteejer het volgende:
Maar, omdat de gestalte blauw-groen onttrekt aan het grijs, wordt dat grijs steeds roder: er ontstaat een kosmische onbalans. Het concept 'polariteit' ontstaat.
-In mythische termen: het goed en het kwaad worden geboren, de duivel is de tegenpool van god, wordt als consequentie van die godheid in het leven geroepen. Geen licht zodner schaduw, dat idee.
Nee, je hebt zeker niet afgeleid dat God bestaat, dat blijft een aanname. Want je doet bijvoorbeeld de aanname "niets kan zonder reden zijn". Dat is iets wat in ons universum van toepassing is ( causaliteit!) maar buiten ons universum om, voor de oerknal, hoeft dat helemaal niet te gelden. Snap je nu waarom je steeds cirkeltjes blijft draaien? Alle aannames die je doet, zijn binnen ons universum van pas. Daarbuiten kun je er niets over zeggen.quote:Aslama:
Dat God bestaat heb ik toch afgeleid en niet uit aannames, dus dat God bestaat is de conclusie. De definitie van God is ook niet uit aannames afgeleid. Kan je de aannames dan ergens zien?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |