Ok, wat jij wilt.quote:Op zondag 9 januari 2005 19:05 schreef Alicey het volgende:
TT aangepast. Voor zover ik weet is een positron de tegenhanger van een electron. Net zo groot en zwaar, maar dan met een positieve lading.
en die bestaan nogal kort !quote:Op zondag 9 januari 2005 19:05 schreef Alicey het volgende:
TT aangepast. Voor zover ik weet is een positron de tegenhanger van een electron. Net zo groot en zwaar, maar dan met een positieve lading.
Een druppel die op een stuk stof valt, verspreidt zich in alle richtingen en vormt zo een ronde vlek. De in de vloeistof opgeloste stoffen (het bruin van de koffie) worden in het 'front' meegenomen. Afhankelijk van de hoeveelheid vloeistof, bereikt de vlek een bepaalde grootte. Wanneer het uitbreiden van de vloeistof stopt, wordt ook de opgeloste stof stilgezet. Het meeste bevindt zich dan nog aan de rand van de vlek. In de chemie wordt dit principe gebruikt om stoffen van elkaar te scheiden. Men noemt het chromatografie.quote:Op zondag 9 januari 2005 19:10 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
en die bestaan nogal kort !
vraag 2: waarom zit er als een koffievlek verdampt een bruin randje buitenom ? (volgensmij heeft dit wel eens in de wetenschapsquiz gezeten maar ik weet het iig niet meer )
Ja maar bij chromatografie blijft het juist niet allemaal in het front .. zou er in de koffie vlek dan ook een ring zijn waar alle caffeïne om maar wat te noemen inzitquote:Op zondag 9 januari 2005 19:19 schreef boyv het volgende:
[..]
Een druppel die op een stuk stof valt, verspreidt zich in alle richtingen en vormt zo een ronde vlek. De in de vloeistof opgeloste stoffen (het bruin van de koffie) worden in het 'front' meegenomen. Afhankelijk van de hoeveelheid vloeistof, bereikt de vlek een bepaalde grootte. Wanneer het uitbreiden van de vloeistof stopt, wordt ook de opgeloste stof stilgezet. Het meeste bevindt zich dan nog aan de rand van de vlek. In de chemie wordt dit principe gebruikt om stoffen van elkaar te scheiden. Men noemt het chromatografie.
![]()
Met chromatografie kun je stoffen scheiden die verschillende maten van oplosbaarheid hebben. Misschien dat in koffie alles min of meer even makkelijk/moeilijk oplost. Of dat er wel verschil is, maar dat alleen de prut aan de rand echt zichtbaar is. Misschien zit ervóór nog wel een kleurloze ring oid.quote:Op zondag 9 januari 2005 19:50 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja maar bij chromatografie blijft het juist niet allemaal in het front .. zou er in de koffie vlek dan ook een ring zijn waar alle caffeïne om maar wat te noemen inzit![]()
mogelijk dat er een bepaalde baan gebruikt wordt vanwege weersomstandigheden. ook vliegtuigen die de andere kant op moeten zullen deze baan gebruiken en dan een bocht maken om op de juiste vliegroute te komen.quote:Op zondag 9 januari 2005 19:30 schreef Alicey het volgende:
Iemand die hier meer over weet waarom ieder vliegtuig dat hier overvliegt diezelfde bocht maakt i.p.v. vanaf het vliegveld gewoon recht te vliegen?
Als het kraanwater was, is het gewoon lucht. Daarom kunnen goudvissen het de eerste dag wel volhouden in een viskom, zonder dat er lucht bijgepompt wordt.quote:Op zondag 9 januari 2005 20:32 schreef Maethor het volgende:
Ik heb ook nog wel iets:
Als ik een glas water een nacht laat staan, zitten er altijd belletjes in. Is Was dat opgeloste CO2 ofzo?
Vele stoffen kunnen in water worden opgelost. Het zout in het zeewater is daar 1 voorbeeld van. De suiker in de koffie is een tweede voorbeeld.quote:Op zondag 9 januari 2005 20:32 schreef Maethor het volgende:
Ik heb ook nog wel iets:
Als ik een glas water een nacht laat staan, zitten er altijd belletjes in. Is Was dat opgeloste CO2 ofzo?
Betrap ik je toch eens op onjuist taalgebruik.quote:Op zondag 9 januari 2005 21:40 schreef Koekepan het volgende:
driedubbele
Een woordenboek neemt woorden op zoals ze in het spraakgebruik voorkomen, oftewel hoe de meerderheid van de bevolking woorden gebruikt. Bij wat ingewikkeldere begrippen klopt er dan ook vaak geen jota van wat er in het woordenboek is opgenomen.quote:Op zondag 9 januari 2005 21:46 schreef Maethor het volgende:
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=driedubbel![]()
Nee, en ik weet ook niet waar jij gezeten hebt terwijl het woord "driedubbel" de harten van de natie veroverde. Ik ben wel met je eens dat het een onlogisch woord is, maar ach, soms is conformeren beter dan genezen zeg ik altijd maar.quote:Op zondag 9 januari 2005 21:52 schreef Alicey het volgende:
Blijkbaar staat Koekepan niet alleen in het gebruik van het woord "driedubbel", en is het daarom in het woordenboek opgenomen.
Het kan beter voor je hart zijn inderdaad.quote:Op zondag 9 januari 2005 22:03 schreef Koekepan het volgende:
[..]
Nee, en ik weet ook niet waar jij gezeten hebt terwijl het woord "driedubbel" de harten van de natie veroverde. Ik ben wel met je eens dat het een onlogisch woord is, maar ach, soms is conformeren beter dan genezen zeg ik altijd maar.
Beetje flauw. Ik geef gewoon antwoord op een vraag bij wijze van tvp. Dat kun jij ook best doen.quote:
ik kan nog een andere oplossing bedenken.. die me evengoed lijkt (verbeter me maar hoor, als het fout is) Bij het maken van een koffievlek, word er een vloeistof verspreid over een vaste stof. aangezien deze vloeistof een oppervlakstespanning heeft, 'rolt' deze oppervlak door.. hier bij ontstaat een ophoping. (denk aan zo'n dikke lavastroom die je weleens op TV ziet.. )quote:Op zondag 9 januari 2005 19:19 schreef boyv het volgende:
[..]
Een druppel die op een stuk stof valt, verspreidt zich in alle richtingen en vormt zo een ronde vlek. De in de vloeistof opgeloste stoffen (het bruin van de koffie) worden in het 'front' meegenomen. Afhankelijk van de hoeveelheid vloeistof, bereikt de vlek een bepaalde grootte. Wanneer het uitbreiden van de vloeistof stopt, wordt ook de opgeloste stof stilgezet. Het meeste bevindt zich dan nog aan de rand van de vlek. In de chemie wordt dit principe gebruikt om stoffen van elkaar te scheiden. Men noemt het chromatografie.
![]()
Tijdens het koken van de rijst voor het eten heb ik een tekening gemaakt van de klassieke voorstelling van de drie soorten waterstof. Telkens 1 atoom. De molekulen bestaan uit twee van deze atomen (in een willekeurige combinatie). Je kunt je voorstellen dat dat ding met 2 Neutronen op een gegeven moment los laat, uit elkaar valt. Het zit niet zo goed aan elkaar vast. Daardoor is dat atoom radioactief.quote:Op woensdag 12 januari 2005 17:22 schreef Oud_student het volgende:
Deuterium heeft een proton + neutron
Tritium heeft zelfs 2 neutronen + proton
Waterstof heeft slechts 1 proton
Mja dat is het probleem... het komt er uiteindelijk op neer dat wat de meerderheid van de bevolking gebruikt, de officiële taal wordt. Daarom verschilt het Nederlands van nu ook zo van dat van 300 jaar terug. Het zal er ooit nog wel eens van komen dat "ik ben groter als jou", "hun lopen naar huis" en "jij kan niet fietsen" gewoon correct ABN wordt.quote:Op zondag 9 januari 2005 21:52 schreef Alicey het volgende:
Een woordenboek neemt woorden op zoals ze in het spraakgebruik voorkomen, oftewel hoe de meerderheid van de bevolking woorden gebruikt. Bij wat ingewikkeldere begrippen klopt er dan ook vaak geen jota van wat er in het woordenboek is opgenomen.
Volgens mij niet. Warm water koelt wel sneller af, omdat er in het begin meer warmte wordt afgevoerd per seconde. Uiteindelijk heeft het warme water echter dezelfde warmte als het koude water (Als dat dan nog niet bevroren is), en verloopt de rest van de afkoeling net zo snel (Beide bakjes water geven immers net zo snel warmte af als ze dezelfde temperatuur hebben).quote:Op zondag 16 januari 2005 14:55 schreef Yosomite het volgende:
Recentelijk hoorde ik de uitspraak dat warm water sneller bevriest dan koud water. Ik dacht eerst: kroegenpraat. Maar de persoon in kwestie bleef volhardend. Is dit zo en waarom dan? (Ik ben een experiment van plan, maar tot die tijd geloof ik het niet).
Je intuitie is juist volgens mij.quote:Op zondag 16 januari 2005 14:55 schreef Yosomite het volgende:
Recentelijk hoorde ik de uitspraak dat warm water sneller bevriest dan koud water. Ik dacht eerst: kroegenpraat. Maar de persoon in kwestie bleef volhardend. Is dit zo en waarom dan? (Ik ben een experiment van plan, maar tot die tijd geloof ik het niet).
quote:Antwoord: De vragensteller is terecht verbaasd. Het eerder
bevriezen van warm water gaat tegen eenieders intuitie in. Maar
het verschijnsel is al lang bekend, Descartes en nog veel eerder
Aristoteles (300 v.C.) hebben het beschreven. In 1969 kwam het
opnieuw in de belangstelling door een Tanzaniaanse middelbare
scholier, Mpemba, die ijs aan het maken was van hete melk en
suiker. In zijn haast liet Mpemba niet eerst de melk afkoelen,
maar plaatste die direct in de vriezer en ontdekte dat zo de
melk veel sneller bevroor tot ijs. Sindsdien staat dit effect
bekend als het Mpamba-effect. Dit effect kan niet via een mecha-
nisme verklaard worden, meerdere zaken spelen een rol: verdam-
ping, hoeveelheid opgeloste gassen, interne stromingen in het
water en superkoeling. Vooral de superkoeling is belangrijk. Het
betekent dat water niet bij 0 graden bevriest, maar bij lagere
temperaturen. Om water te laten bevriezen, moeten er kristallen
groeien. Die kristallen moeten ergens een oorzaak om te ontstaan
vinden. Dat is vaak op kleine stofdeeltjes of minigasdeeltjes.
Als deze er niet zijn (of onvoldoende) koelt het water in vloei-
bare vorm af tot temperaturen onder nul voordat het bevriest.
Warm water bevat minder opgeloste gassen dan koud water en zal
daarom minder makkelijk bevriezen. Dit lijkt in tegenspraak met
het Mpemba-effect. Echter, het 'koude' water vormt tijdens het
bevriezen een ijslaagje langs de wand van het bakje waar het in
zit. Dit laagje werkt als een isolator, die verder afkoelen van
het water sterk vertraagt. Het 'warme' water doet dit niet en
blijft vloeibaar bij een temperaturen onder nul! Hierdoor koelt
het veel sneller af, tot dat ook dit water bevriest. Dan is
echter het water veel kouder (makkelijk enkele graden onder nul)
en bevriest het geheel 'spontaan' zonder dat er nog veel warmte
afgevoerd hoeft te worden. Dus door het optreden van de super-
koeling bij warm water wordt het isolerende laagje ijs niet
gevormd en bevriest het water sneller.
(Prof.R.F.Mudde, Technische Natuurwetenschappen, TU Delft, in
Overmorgen Telegr. 24/1)
Ben ik nu heel vreemd als ik zeg dat afkoelend warm water altijd dezelfde temperatuur bereikt als het al koude water?quote:
Uit het artikel valt op te maken dat het om een combinatie van factoren gaat.quote:Op zondag 16 januari 2005 15:37 schreef kingmob het volgende:
[..]
Ben ik nu heel vreemd als ik zeg dat afkoelend warm water altijd dezelfde temperatuur bereikt als het al koude water?
Dat in ogenschouw nemende is dus alleen de samenstelling van het water belangrijk. Dan is het dus niet perse warm water wat sneller bevriest, maar recent verwarmd water zou ook kunnen.
Dat is ook correct: afkoelend water bereikt altijd dezelfde temp als het al koude water.quote:Op zondag 16 januari 2005 15:37 schreef kingmob het volgende:
[..]
Ben ik nu heel vreemd als ik zeg dat afkoelend warm water altijd dezelfde temperatuur bereikt als het al koude water?
Dat in ogenschouw nemende is dus alleen de samenstelling van het water belangrijk. Dan is het dus niet perse warm water wat sneller bevriest, maar recent verwarmd water zou ook kunnen.
Natuurlijk probeer je met een vliegtuig een zo kort mogelijke weg van A naar B af te leggen, maar je kan niet van de ene baan recht naar de andere baan vliegen. Dit simpelweg omdat er meer luchtverkeer is. Vooral in de buurt van vliegvelden kan niet iedereen maar wat aanklooien en zal je met je vliegtuig een vastgelegd patroon moeten vliegen dat je uiteindelijk naar de aanvliegroute van de landingsbaan brengt. Niet alleen vlak bij een vliegveld is het vliegverkeer heel strikt geregeld, maar overal waar het druk is in de lucht, zoals het luchtruim van Nederland. Klik maar eens op de link voor een pagina met flight charts:quote:Op zondag 9 januari 2005 19:30 schreef Alicey het volgende:
Om de 5 minuten komt hier een vliegtuig over. Het valt me op dat iedere keer het vliegtuig exact dezelfde baan beschrijft. Wat ik alleen vreemd vind is dat het vliegtuig een bocht maakt. Waarom is dit? Ik zou zelf zeggen dat het meest logische is dat een vliegtuig het pad hemelsbreed tussen 2 steden vliegt, en niet bochten maakt.
Iemand die hier meer over weet waarom ieder vliegtuig dat hier overvliegt diezelfde bocht maakt i.p.v. vanaf het vliegveld gewoon recht te vliegen?
Dit maakt inderdaad een hoop duidelijk.quote:Op zondag 16 januari 2005 17:11 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Natuurlijk probeer je met een vliegtuig een zo kort mogelijke weg van A naar B af te leggen, maar je kan niet van de ene baan recht naar de andere baan vliegen. Dit simpelweg omdat er meer luchtverkeer is. Vooral in de buurt van vliegvelden kan niet iedereen maar wat aanklooien en zal je met je vliegtuig een vastgelegd patroon moeten vliegen dat je uiteindelijk naar de aanvliegroute van de landingsbaan brengt. Niet alleen vlak bij een vliegveld is het vliegverkeer heel strikt geregeld, maar overal waar het druk is in de lucht, zoals het luchtruim van Nederland. Klik maar eens op de link voor een pagina met flight charts:
http://www.aussiepeter.com/plate/charts.htm
En dan bijvoorbeeld Amsterdam EHAM, arrival en departure charts.
Laden duurt eventjes maar dan heb je ook wat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |