abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24488455
Ik dacht dat het misschien wel handig zou zijn dat er een centraal topic zou komen waarin je met allerlei kleine wetenschapsvragen terecht kunt. Dit naar aanleiding van een vraag die ik heb, maar wat ik een te kleine vraag vond om nou helemaal een topic voor te openen; Wat zijn nou positronen?
  zondag 9 januari 2005 @ 19:05:07 #2
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_24488644
TT aangepast. Voor zover ik weet is een positron de tegenhanger van een electron. Net zo groot en zwaar, maar dan met een positieve lading.
pi_24488694
quote:
Op zondag 9 januari 2005 19:05 schreef Alicey het volgende:
TT aangepast. Voor zover ik weet is een positron de tegenhanger van een electron. Net zo groot en zwaar, maar dan met een positieve lading.
Ok, wat jij wilt. Maar bedankt voor het antwoord!
  Moderator zondag 9 januari 2005 @ 19:10:45 #4
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_24488772
quote:
Op zondag 9 januari 2005 19:05 schreef Alicey het volgende:
en die bestaan nogal kort !

vraag 2: waarom zit er als een koffievlek verdampt een bruin randje buitenom ? (volgensmij heeft dit wel eens in de wetenschapsquiz gezeten maar ik weet het iig niet meer )
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_24488930
quote:
Op zondag 9 januari 2005 19:10 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

en die bestaan nogal kort !

vraag 2: waarom zit er als een koffievlek verdampt een bruin randje buitenom ? (volgensmij heeft dit wel eens in de wetenschapsquiz gezeten maar ik weet het iig niet meer )
Een druppel die op een stuk stof valt, verspreidt zich in alle richtingen en vormt zo een ronde vlek. De in de vloeistof opgeloste stoffen (het bruin van de koffie) worden in het 'front' meegenomen. Afhankelijk van de hoeveelheid vloeistof, bereikt de vlek een bepaalde grootte. Wanneer het uitbreiden van de vloeistof stopt, wordt ook de opgeloste stof stilgezet. Het meeste bevindt zich dan nog aan de rand van de vlek. In de chemie wordt dit principe gebruikt om stoffen van elkaar te scheiden. Men noemt het chromatografie.

pi_24488956
Omdat het water alleen aan de buitenaknt kan verdmpen en er dus in de druppel prut-transport is naar de rand van de vlek. Daar krijg je dan een ophoping van prut en die blijft achter als t laatste beetje water is verdampt.
  zondag 9 januari 2005 @ 19:30:44 #7
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_24489165
Om de 5 minuten komt hier een vliegtuig over. Het valt me op dat iedere keer het vliegtuig exact dezelfde baan beschrijft. Wat ik alleen vreemd vind is dat het vliegtuig een bocht maakt. Waarom is dit? Ik zou zelf zeggen dat het meest logische is dat een vliegtuig het pad hemelsbreed tussen 2 steden vliegt, en niet bochten maakt.

Iemand die hier meer over weet waarom ieder vliegtuig dat hier overvliegt diezelfde bocht maakt i.p.v. vanaf het vliegveld gewoon recht te vliegen?
pi_24489243
Er zijn wegen in de lucht. Daar moeten piloten zich aan houden. Op die manier vermijden ze dat ze te vaak over woonwijken oid vliegen.

En als het iedere 5 minuten hetzelfde vliegtuig is heb je kans dat het les is en dat ze het aanvliegen aan het oefenen zijn en dan na iedere landing een doorstart maken.
  zondag 9 januari 2005 @ 19:42:56 #9
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_24489367
Ik denk niet dat het iedere 5 minuten hetzelfde vliegtuig is. Iedere 5 minuten is het echter wel exact dezelfde baan.

Het zou inderdaad wat je zegt kunnen kloppen dat het is om woonwijken te omzeilen. Na het maken van de draai vliegt het vliegtuig zo ongeveer het stedelijk gebied uit richting bomen en koeien.
  Moderator zondag 9 januari 2005 @ 19:50:01 #10
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_24489530
quote:
Op zondag 9 januari 2005 19:19 schreef boyv het volgende:

[..]

Een druppel die op een stuk stof valt, verspreidt zich in alle richtingen en vormt zo een ronde vlek. De in de vloeistof opgeloste stoffen (het bruin van de koffie) worden in het 'front' meegenomen. Afhankelijk van de hoeveelheid vloeistof, bereikt de vlek een bepaalde grootte. Wanneer het uitbreiden van de vloeistof stopt, wordt ook de opgeloste stof stilgezet. Het meeste bevindt zich dan nog aan de rand van de vlek. In de chemie wordt dit principe gebruikt om stoffen van elkaar te scheiden. Men noemt het chromatografie.

Ja maar bij chromatografie blijft het juist niet allemaal in het front .. zou er in de koffie vlek dan ook een ring zijn waar alle caffeïne om maar wat te noemen inzit
pi_24490312
quote:
Op zondag 9 januari 2005 19:50 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ja maar bij chromatografie blijft het juist niet allemaal in het front .. zou er in de koffie vlek dan ook een ring zijn waar alle caffeïne om maar wat te noemen inzit
Met chromatografie kun je stoffen scheiden die verschillende maten van oplosbaarheid hebben. Misschien dat in koffie alles min of meer even makkelijk/moeilijk oplost. Of dat er wel verschil is, maar dat alleen de prut aan de rand echt zichtbaar is. Misschien zit ervóór nog wel een kleurloze ring oid.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_24490350
Ik heb ook nog wel iets:

Als ik een glas water een nacht laat staan, zitten er altijd belletjes in. Is Was dat opgeloste CO2 ofzo?
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_24490471
quote:
Op zondag 9 januari 2005 19:30 schreef Alicey het volgende:

Iemand die hier meer over weet waarom ieder vliegtuig dat hier overvliegt diezelfde bocht maakt i.p.v. vanaf het vliegveld gewoon recht te vliegen?
mogelijk dat er een bepaalde baan gebruikt wordt vanwege weersomstandigheden. ook vliegtuigen die de andere kant op moeten zullen deze baan gebruiken en dan een bocht maken om op de juiste vliegroute te komen.
pi_24490525
quote:
Op zondag 9 januari 2005 20:32 schreef Maethor het volgende:
Ik heb ook nog wel iets:

Als ik een glas water een nacht laat staan, zitten er altijd belletjes in. Is Was dat opgeloste CO2 ofzo?
Als het kraanwater was, is het gewoon lucht. Daarom kunnen goudvissen het de eerste dag wel volhouden in een viskom, zonder dat er lucht bijgepompt wordt.
pi_24490548
quote:
Op zondag 9 januari 2005 20:32 schreef Maethor het volgende:
Ik heb ook nog wel iets:

Vele stoffen kunnen in water worden opgelost. Het zout in het zeewater is daar 1 voorbeeld van. De suiker in de koffie is een tweede voorbeeld.

Ook lucht zit opgelost in water. Vissen ademen die opgeloste lucht in. Als je een glas koud water bij kamertemperatuur laat staan, zie je de lucht die niet meer opgelost kan blijven, in kleine belletjes aan het glas verschijnen.

bron: http://kinderenwebhotel.be/WO_ruimte/water.htm
pi_24490552
En deze: waar is de derde regenboog (en vierde?):

Bij goede omstandigheden kun je twee regenbogen zien. De primaire op ongeveer 42,5 - 41,0 graden en de secundaire op 50 - 53 graden, tov de lijn zon (achter je) ogen. Waarom kun je er niet meer zien? Het is toch alleen maar een kwestie van meerdere reflecties in een regendruppel?
pi_24491295
ik ben momenteel verkouden en haal m'n neus geregeld op. betekent dit dat ik nu net als bij het snuiven van coke iets m'n bloedbaan in snuif, in dit geval...snot

en zo ja, wat zijn normaal gesproken de bijwerkingen
pi_24491399
Hmmz, misschien is dat de verklaring voor de hoofdpijn en dufheid waar een verkoudheid (bij mij althans) vaak mee gepaard gaat
pi_24491416
Het is aardig dat je dat vraagt, Yosomite. De secundaire regenboog ontstaat doordat de zonnestralen intern reflecteren in de regendruppels. Dit kan in theorie willekeurig vaak gebeuren, dus de reden dat je maar twee regenbogen ziet zal zijn dat het percentage driedubbele reflecties te klein is.
Wittgenstein
  zondag 9 januari 2005 @ 21:41:51 #20
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_24491433
quote:
Op zondag 9 januari 2005 21:40 schreef Koekepan het volgende:
driedubbele
Betrap ik je toch eens op onjuist taalgebruik.
pi_24491524
pi_24491546
Wat is daar precies het verhaal achter? .
Wittgenstein
  zondag 9 januari 2005 @ 21:52:14 #23
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_24491602
quote:
Een woordenboek neemt woorden op zoals ze in het spraakgebruik voorkomen, oftewel hoe de meerderheid van de bevolking woorden gebruikt. Bij wat ingewikkeldere begrippen klopt er dan ook vaak geen jota van wat er in het woordenboek is opgenomen.

Blijkbaar staat Koekepan niet alleen in het gebruik van het woord "driedubbel", en is het daarom in het woordenboek opgenomen.
pi_24491811
quote:
Op zondag 9 januari 2005 21:52 schreef Alicey het volgende:
Blijkbaar staat Koekepan niet alleen in het gebruik van het woord "driedubbel", en is het daarom in het woordenboek opgenomen.
Nee, en ik weet ook niet waar jij gezeten hebt terwijl het woord "driedubbel" de harten van de natie veroverde. Ik ben wel met je eens dat het een onlogisch woord is, maar ach, soms is conformeren beter dan genezen zeg ik altijd maar.
Wittgenstein
  zondag 9 januari 2005 @ 22:05:06 #25
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_24491842
quote:
Op zondag 9 januari 2005 22:03 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Nee, en ik weet ook niet waar jij gezeten hebt terwijl het woord "driedubbel" de harten van de natie veroverde. Ik ben wel met je eens dat het een onlogisch woord is, maar ach, soms is conformeren beter dan genezen zeg ik altijd maar.
Het kan beter voor je hart zijn inderdaad.
pi_24491890
mijn moeder zei vroeger altijd 'potverdorie driedubbele doosjes' als vervanger voor een vloek
  zondag 9 januari 2005 @ 22:12:31 #27
81237 releaze
best of both worlds
pi_24491990
tvp
pi_24492138
quote:
Op zondag 9 januari 2005 22:12 schreef releaze het volgende:
tvp
Beetje flauw. Ik geef gewoon antwoord op een vraag bij wijze van tvp. Dat kun jij ook best doen.
Wittgenstein
pi_24492346
quote:
Op zondag 9 januari 2005 19:19 schreef boyv het volgende:

[..]

ik kan nog een andere oplossing bedenken.. die me evengoed lijkt (verbeter me maar hoor, als het fout is) Bij het maken van een koffievlek, word er een vloeistof verspreid over een vaste stof. aangezien deze vloeistof een oppervlakstespanning heeft, 'rolt' deze oppervlak door.. hier bij ontstaat een ophoping. (denk aan zo'n dikke lavastroom die je weleens op TV ziet.. )
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_24534009
Wat is nou het verschil tussen deuterium, tritium en waterstof?
pi_24534074
Deuterium heeft een proton + neutron
Tritium heeft zelfs 2 neutronen + proton
Waterstof heeft slechts 1 proton
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_24534551
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 17:22 schreef Oud_student het volgende:
Deuterium heeft een proton + neutron
Tritium heeft zelfs 2 neutronen + proton
Waterstof heeft slechts 1 proton
Tijdens het koken van de rijst voor het eten heb ik een tekening gemaakt van de klassieke voorstelling van de drie soorten waterstof. Telkens 1 atoom. De molekulen bestaan uit twee van deze atomen (in een willekeurige combinatie). Je kunt je voorstellen dat dat ding met 2 Neutronen op een gegeven moment los laat, uit elkaar valt. Het zit niet zo goed aan elkaar vast. Daardoor is dat atoom radioactief.
pi_24535726
quote:
Op zondag 9 januari 2005 21:52 schreef Alicey het volgende:
Een woordenboek neemt woorden op zoals ze in het spraakgebruik voorkomen, oftewel hoe de meerderheid van de bevolking woorden gebruikt. Bij wat ingewikkeldere begrippen klopt er dan ook vaak geen jota van wat er in het woordenboek is opgenomen.
Mja dat is het probleem... het komt er uiteindelijk op neer dat wat de meerderheid van de bevolking gebruikt, de officiële taal wordt. Daarom verschilt het Nederlands van nu ook zo van dat van 300 jaar terug. Het zal er ooit nog wel eens van komen dat "ik ben groter als jou", "hun lopen naar huis" en "jij kan niet fietsen" gewoon correct ABN wordt.
pi_24597167
Recentelijk hoorde ik de uitspraak dat warm water sneller bevriest dan koud water. Ik dacht eerst: kroegenpraat. Maar de persoon in kwestie bleef volhardend. Is dit zo en waarom dan? (Ik ben een experiment van plan, maar tot die tijd geloof ik het niet).
  zondag 16 januari 2005 @ 15:11:39 #35
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_24597370
quote:
Op zondag 16 januari 2005 14:55 schreef Yosomite het volgende:
Recentelijk hoorde ik de uitspraak dat warm water sneller bevriest dan koud water. Ik dacht eerst: kroegenpraat. Maar de persoon in kwestie bleef volhardend. Is dit zo en waarom dan? (Ik ben een experiment van plan, maar tot die tijd geloof ik het niet).
Volgens mij niet. Warm water koelt wel sneller af, omdat er in het begin meer warmte wordt afgevoerd per seconde. Uiteindelijk heeft het warme water echter dezelfde warmte als het koude water (Als dat dan nog niet bevroren is), en verloopt de rest van de afkoeling net zo snel (Beide bakjes water geven immers net zo snel warmte af als ze dezelfde temperatuur hebben).
  zondag 16 januari 2005 @ 15:14:47 #36
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_24597418
http://www.tudelft.nl/ind(...)DA954BE2B1/index.cfm

Hoewel dat toch weer in een andere richting wijst...
pi_24597442
quote:
Op zondag 16 januari 2005 14:55 schreef Yosomite het volgende:
Je intuitie is juist volgens mij.
Er is een bepaalde hoeveelheid energie nodig om de toestandsverandering van water naar ijs te verzorgen (in dit geval ontrekken van energie dus), dat is een vast gegeven.
Daarbij moet je de hoeveelheid energie die onttrokken moet worden aan het water bij optellen. Als het water warmer is moet er meer energie onttrokken worden.
Uiteindelijk zal het warme water een keer dezelfde temperatuur bereiken als het koude water en van daaruit is de hoeveelheid energie die onttrokken moet worden hetzelfde.
  zondag 16 januari 2005 @ 15:19:10 #38
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_24597472
En het antwoord:
quote:
Antwoord: De vragensteller is terecht verbaasd. Het eerder
bevriezen van warm water gaat tegen eenieders intuitie in. Maar
het verschijnsel is al lang bekend, Descartes en nog veel eerder
Aristoteles (300 v.C.) hebben het beschreven. In 1969 kwam het
opnieuw in de belangstelling door een Tanzaniaanse middelbare
scholier, Mpemba, die ijs aan het maken was van hete melk en
suiker. In zijn haast liet Mpemba niet eerst de melk afkoelen,
maar plaatste die direct in de vriezer en ontdekte dat zo de
melk veel sneller bevroor tot ijs. Sindsdien staat dit effect
bekend als het Mpamba-effect. Dit effect kan niet via een mecha-
nisme verklaard worden, meerdere zaken spelen een rol: verdam-
ping, hoeveelheid opgeloste gassen, interne stromingen in het
water en superkoeling. Vooral de superkoeling is belangrijk. Het
betekent dat water niet bij 0 graden bevriest, maar bij lagere
temperaturen. Om water te laten bevriezen, moeten er kristallen
groeien. Die kristallen moeten ergens een oorzaak om te ontstaan
vinden. Dat is vaak op kleine stofdeeltjes of minigasdeeltjes.
Als deze er niet zijn (of onvoldoende) koelt het water in vloei-
bare vorm af tot temperaturen onder nul voordat het bevriest.
Warm water bevat minder opgeloste gassen dan koud water en zal
daarom minder makkelijk bevriezen. Dit lijkt in tegenspraak met
het Mpemba-effect. Echter, het 'koude' water vormt tijdens het
bevriezen een ijslaagje langs de wand van het bakje waar het in
zit. Dit laagje werkt als een isolator, die verder afkoelen van
het water sterk vertraagt. Het 'warme' water doet dit niet en
blijft vloeibaar bij een temperaturen onder nul! Hierdoor koelt
het veel sneller af, tot dat ook dit water bevriest. Dan is
echter het water veel kouder (makkelijk enkele graden onder nul)
en bevriest het geheel 'spontaan' zonder dat er nog veel warmte
afgevoerd hoeft te worden. Dus door het optreden van de super-
koeling bij warm water wordt het isolerende laagje ijs niet
gevormd en bevriest het water sneller.
(Prof.R.F.Mudde, Technische Natuurwetenschappen, TU Delft, in
Overmorgen Telegr. 24/1)
pi_24597565
tvp, leuk en interessant topic
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  zondag 16 januari 2005 @ 15:37:22 #40
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_24597709
quote:
Op zondag 16 januari 2005 15:19 schreef Alicey het volgende:
En het antwoord:
[..]
Ben ik nu heel vreemd als ik zeg dat afkoelend warm water altijd dezelfde temperatuur bereikt als het al koude water?
Dat in ogenschouw nemende is dus alleen de samenstelling van het water belangrijk. Dan is het dus niet perse warm water wat sneller bevriest, maar recent verwarmd water zou ook kunnen.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  zondag 16 januari 2005 @ 15:59:24 #41
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_24598037
quote:
Op zondag 16 januari 2005 15:37 schreef kingmob het volgende:

[..]

Ben ik nu heel vreemd als ik zeg dat afkoelend warm water altijd dezelfde temperatuur bereikt als het al koude water?
Dat in ogenschouw nemende is dus alleen de samenstelling van het water belangrijk. Dan is het dus niet perse warm water wat sneller bevriest, maar recent verwarmd water zou ook kunnen.
Uit het artikel valt op te maken dat het om een combinatie van factoren gaat.
pi_24598080
quote:
Op zondag 16 januari 2005 15:37 schreef kingmob het volgende:

[..]

Dat is ook correct: afkoelend water bereikt altijd dezelfde temp als het al koude water.
Maar het gaat daarna om de manier waarop het ijs gevormd wordt.

In dit artikeltje wordt gesteld dat als het koude water begint te bevriezen er eerste een laagje langs de rand gevormd wordt. Dat klopt ook. Kijk maar hoe vijvers dichtvriezen: vanaf de kant.
Maar dat ijslaagje isoleert ook gelijk. De warmte die vanuit het midden via de zijkant naar buiten moet, moet eerst door dat isolerende ijslaagje.
Als dat isolerend ijslaagje er niet is kan de warmte sneller wegstromen via de zijkant. Er ontstaat dan superkoeling (je hebt kernen nodig, stofdeeltjes of zoiets waar omheen ijs kan groeien), het water kan dan best een paar graden onder nul zijn zonder dat het ijs is. En vervolgens wordt alles ijs.
pi_24598084
edit (2keer)
pi_24598377
Volgens mij gaat het deels ook om de ongelijke bevriezing van het glas water. Vooral dat isolerende laagje water zorgt voor het sneller bevriezen van het warme glas water. En je moet natuurlijk niet vergeten dat het hier gaat (ook in de theorie) om een glas koud water in een vrieskist. Als je met analytische apparatuur gaat kijken of warm of koud water eerder bevriest, ga je dit verschil echt niet ontdekken.
The uproar of one hand clapping.
  zondag 16 januari 2005 @ 17:11:24 #45
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_24598888
quote:
Op zondag 9 januari 2005 19:30 schreef Alicey het volgende:
Om de 5 minuten komt hier een vliegtuig over. Het valt me op dat iedere keer het vliegtuig exact dezelfde baan beschrijft. Wat ik alleen vreemd vind is dat het vliegtuig een bocht maakt. Waarom is dit? Ik zou zelf zeggen dat het meest logische is dat een vliegtuig het pad hemelsbreed tussen 2 steden vliegt, en niet bochten maakt.

Natuurlijk probeer je met een vliegtuig een zo kort mogelijke weg van A naar B af te leggen, maar je kan niet van de ene baan recht naar de andere baan vliegen. Dit simpelweg omdat er meer luchtverkeer is. Vooral in de buurt van vliegvelden kan niet iedereen maar wat aanklooien en zal je met je vliegtuig een vastgelegd patroon moeten vliegen dat je uiteindelijk naar de aanvliegroute van de landingsbaan brengt. Niet alleen vlak bij een vliegveld is het vliegverkeer heel strikt geregeld, maar overal waar het druk is in de lucht, zoals het luchtruim van Nederland. Klik maar eens op de link voor een pagina met flight charts:

http://www.aussiepeter.com/plate/charts.htm

En dan bijvoorbeeld Amsterdam EHAM, arrival en departure charts.
Laden duurt eventjes maar dan heb je ook wat.
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
  zondag 16 januari 2005 @ 17:28:10 #46
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_24599149
quote:
Op zondag 16 januari 2005 17:11 schreef Mister1977 het volgende:

[..]

Natuurlijk probeer je met een vliegtuig een zo kort mogelijke weg van A naar B af te leggen, maar je kan niet van de ene baan recht naar de andere baan vliegen. Dit simpelweg omdat er meer luchtverkeer is. Vooral in de buurt van vliegvelden kan niet iedereen maar wat aanklooien en zal je met je vliegtuig een vastgelegd patroon moeten vliegen dat je uiteindelijk naar de aanvliegroute van de landingsbaan brengt. Niet alleen vlak bij een vliegveld is het vliegverkeer heel strikt geregeld, maar overal waar het druk is in de lucht, zoals het luchtruim van Nederland. Klik maar eens op de link voor een pagina met flight charts:

http://www.aussiepeter.com/plate/charts.htm

En dan bijvoorbeeld Amsterdam EHAM, arrival en departure charts.
Laden duurt eventjes maar dan heb je ook wat.
Dit maakt inderdaad een hoop duidelijk.
pi_24599266
maar volgens mij is dat toch niet zo goed voor je diepvriezer als je kokend water dr in zet?
pi_24601686
vooral niet zo goed voor je elektriciteitsrekening
The uproar of one hand clapping.
  Moderator zondag 16 januari 2005 @ 21:45:04 #49
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_24602872
Hoe komt het dat somige inkt wel en andere inkt niet op glas/ hard plastic blijft kleven. Welke eigenschap van de inkt draagt daar zorg voor ? Heeft het te maken met hydrofobischiteit ofzo of zijn er andere dingen die de adhesie verhogen ?
pi_24603022
Hoe weet een waterkoker dat het water kookt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')