Ok, wat jij wilt.quote:Op zondag 9 januari 2005 19:05 schreef Alicey het volgende:
TT aangepast. Voor zover ik weet is een positron de tegenhanger van een electron. Net zo groot en zwaar, maar dan met een positieve lading.
en die bestaan nogal kort !quote:Op zondag 9 januari 2005 19:05 schreef Alicey het volgende:
TT aangepast. Voor zover ik weet is een positron de tegenhanger van een electron. Net zo groot en zwaar, maar dan met een positieve lading.
Een druppel die op een stuk stof valt, verspreidt zich in alle richtingen en vormt zo een ronde vlek. De in de vloeistof opgeloste stoffen (het bruin van de koffie) worden in het 'front' meegenomen. Afhankelijk van de hoeveelheid vloeistof, bereikt de vlek een bepaalde grootte. Wanneer het uitbreiden van de vloeistof stopt, wordt ook de opgeloste stof stilgezet. Het meeste bevindt zich dan nog aan de rand van de vlek. In de chemie wordt dit principe gebruikt om stoffen van elkaar te scheiden. Men noemt het chromatografie.quote:Op zondag 9 januari 2005 19:10 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
en die bestaan nogal kort !
vraag 2: waarom zit er als een koffievlek verdampt een bruin randje buitenom ? (volgensmij heeft dit wel eens in de wetenschapsquiz gezeten maar ik weet het iig niet meer )
Ja maar bij chromatografie blijft het juist niet allemaal in het front .. zou er in de koffie vlek dan ook een ring zijn waar alle caffeïne om maar wat te noemen inzitquote:Op zondag 9 januari 2005 19:19 schreef boyv het volgende:
[..]
Een druppel die op een stuk stof valt, verspreidt zich in alle richtingen en vormt zo een ronde vlek. De in de vloeistof opgeloste stoffen (het bruin van de koffie) worden in het 'front' meegenomen. Afhankelijk van de hoeveelheid vloeistof, bereikt de vlek een bepaalde grootte. Wanneer het uitbreiden van de vloeistof stopt, wordt ook de opgeloste stof stilgezet. Het meeste bevindt zich dan nog aan de rand van de vlek. In de chemie wordt dit principe gebruikt om stoffen van elkaar te scheiden. Men noemt het chromatografie.
![]()
Met chromatografie kun je stoffen scheiden die verschillende maten van oplosbaarheid hebben. Misschien dat in koffie alles min of meer even makkelijk/moeilijk oplost. Of dat er wel verschil is, maar dat alleen de prut aan de rand echt zichtbaar is. Misschien zit ervóór nog wel een kleurloze ring oid.quote:Op zondag 9 januari 2005 19:50 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja maar bij chromatografie blijft het juist niet allemaal in het front .. zou er in de koffie vlek dan ook een ring zijn waar alle caffeïne om maar wat te noemen inzit![]()
mogelijk dat er een bepaalde baan gebruikt wordt vanwege weersomstandigheden. ook vliegtuigen die de andere kant op moeten zullen deze baan gebruiken en dan een bocht maken om op de juiste vliegroute te komen.quote:Op zondag 9 januari 2005 19:30 schreef Alicey het volgende:
Iemand die hier meer over weet waarom ieder vliegtuig dat hier overvliegt diezelfde bocht maakt i.p.v. vanaf het vliegveld gewoon recht te vliegen?
Als het kraanwater was, is het gewoon lucht. Daarom kunnen goudvissen het de eerste dag wel volhouden in een viskom, zonder dat er lucht bijgepompt wordt.quote:Op zondag 9 januari 2005 20:32 schreef Maethor het volgende:
Ik heb ook nog wel iets:
Als ik een glas water een nacht laat staan, zitten er altijd belletjes in. Is Was dat opgeloste CO2 ofzo?
Vele stoffen kunnen in water worden opgelost. Het zout in het zeewater is daar 1 voorbeeld van. De suiker in de koffie is een tweede voorbeeld.quote:Op zondag 9 januari 2005 20:32 schreef Maethor het volgende:
Ik heb ook nog wel iets:
Als ik een glas water een nacht laat staan, zitten er altijd belletjes in. Is Was dat opgeloste CO2 ofzo?
Betrap ik je toch eens op onjuist taalgebruik.quote:Op zondag 9 januari 2005 21:40 schreef Koekepan het volgende:
driedubbele
Een woordenboek neemt woorden op zoals ze in het spraakgebruik voorkomen, oftewel hoe de meerderheid van de bevolking woorden gebruikt. Bij wat ingewikkeldere begrippen klopt er dan ook vaak geen jota van wat er in het woordenboek is opgenomen.quote:Op zondag 9 januari 2005 21:46 schreef Maethor het volgende:
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=driedubbel![]()
Nee, en ik weet ook niet waar jij gezeten hebt terwijl het woord "driedubbel" de harten van de natie veroverde. Ik ben wel met je eens dat het een onlogisch woord is, maar ach, soms is conformeren beter dan genezen zeg ik altijd maar.quote:Op zondag 9 januari 2005 21:52 schreef Alicey het volgende:
Blijkbaar staat Koekepan niet alleen in het gebruik van het woord "driedubbel", en is het daarom in het woordenboek opgenomen.
Het kan beter voor je hart zijn inderdaad.quote:Op zondag 9 januari 2005 22:03 schreef Koekepan het volgende:
[..]
Nee, en ik weet ook niet waar jij gezeten hebt terwijl het woord "driedubbel" de harten van de natie veroverde. Ik ben wel met je eens dat het een onlogisch woord is, maar ach, soms is conformeren beter dan genezen zeg ik altijd maar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |