quote:
Op zondag 9 januari 2005 16:59 schreef k_man het volgende:Beijing is een afschuwelijk lelijke stad. Waarschijnlijk de allerlelijkste waar ik geweest ben.
Maar wel met een paar echte pareltjes tussen al het slijk.
Ik vond Beijing niet de mooiste maar absoluut geen lelijke stad. Het is een coole stad waar je wel een tijdje kan doorbrengen, en duur is de stad niet echt. Hotels zijn wel goedkoop te vinden denk ik alleen zat ik zelf in een duur poenig hotel (ik betaalde het nl niet zelf
![]()
). Het eten is er geweldig en goedkoop, er is meer dan genoeg te zien en te doen, goed openbaar vervoer, goede taxi's, en er zijn genoeg plekken om naar toe te gaan als je de stadsdrukte beu bent. Ook zijn er genoeg dingen buiten de stad die je kan gaan bezoeken, zoals de Chinese muur. Misschien een tip om de Chinese muur met Chinezen te gaan bekijken, er gaan dagelijks bussen vanaf het treinstation naar o.a. Badaling voor weinig, je moet dan alleen wel onderweg 28 keer stoppen om langs allerlei winkels fabrieken en andere geld-uit-de-zak-klop-gelegenheden te gaan, waar je met de gids voorop, netjes in het gelid langs moet. En vooral geen eigen initiatief tonen door een andere kant op te lopen want dan raakt de gids in paniek en komt ze schreeuwend achter je aan.
![]()
Maar als je je daar op instelt is het okay.
Alleen als je heel veel van uitgaan houdt moet je ook van geld uitgeven houden. Bars of disco's zijn er maar beperkt (een paar straten maar in de rijke internationale wijk, voor de rest kennen ze cafes ed niet echt) en de drank is daar schreeuwend duur.
Toen ik er was (vorig jaar december) was men overal in de stad de hutongs (oude volkswijken) aan het afbreken om plaats te maken voor moderne huizen. Erg jammer want juist die hutongs zijn geweldig om door te lopen. Daar vind je nog het echte China. Beijing is een stad die zo ontzettend in beweging en ontwikkeling is, als je een jaar later terugkomt is er de kans dat je het niet meer herkent. Een beetje als Rotterdam dus. Maar veel mensen vinden Rotterdam ook spuuglelijk, daar ben ik het ook niet mee eens...