Wat vinden jullie van seperatisme? Ik zelf ben voor en steun tot op zekere hoogte seperatistische strevens. Als een groep zich op vrijwillige basis wil afscheiden dan zie ik geen reden waarom dat tegen gehouden moet worden.quote:Political separatism is a movement to obtain sovereignty and split a territory or group of people (usually a people with a distinctive national consciousness) from one another (or one nation from another; a colony from the metropolis).
Tegen.quote:Wat vinden jullie van seperatisme? Ik zelf ben voor en steun tot op zekere hoogte seperatistische strevens.
Maar als een meerderheid van de bevolking dat nou wil? Wie ben jij dan om hun te dwingen zich bij aan jou aan te associerenquote:Op zaterdag 8 januari 2005 19:05 schreef sizzler het volgende:
[..]
Tegen.
Voor je het weet gaat Friesland zich afscheiden. Daarna Limburg, Groningen etc.
In veel gevallen zie ik ook het nut niet in en lijkt het me zelfs onhandig maar als een meerderheid (2/3) dat nou wil waarom moeten wij ze dan tegen houden en ze dwingen zich met ons te blijven associeren?quote:Op zaterdag 8 januari 2005 19:03 schreef NewOrder het volgende:
Zijn de Friezen ook geen potentiële seperatisten?![]()
Persoonlijk zie ik het nut van het afscheiden niet zo. Ik heb het idee dat het vooral gebaseerd is op idealistische gedachten en zodoende (waarschijnlijk) niet erg realistisch.
Friesland gaat zich toch nooit afscheiden...quote:Op zaterdag 8 januari 2005 19:05 schreef sizzler het volgende:
[..]
Tegen.
Absoluut niet, Groningen zou zich nķķit afscheiden. Groningers hebben, in tegenstelling tot Friezen, absoluut geen "provinciaal-nationalistische" gevoelens. Als je door Friesland rijdt zie je overal Friese vlaggen, overal wordt de eigen taal gesproken, en plaatsnaarmborden zijn tweetalig, maar in Groningen is dit absoluut niet het geval.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 19:05 schreef sizzler het volgende:
[..]
Tegen.
Een meerderheid van wat? Van de totale bevolking of alleen de plaatselijke bevolking? Ik denk dat daar namelijk het grote verschil in zit. Als een meerderheid van de totale bevolking de separatie steunt, dan heb ik er ook geen moeite mee. Als alleen een meerderheid van de plaatselijke bevolking voorstander is, is separatie geen goed idee.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 19:18 schreef accelerator het volgende:
In veel gevallen zie ik ook het nut niet in en lijkt het me zelfs onhandig maar als een meerderheid (2/3) dat nou wil waarom moeten wij ze dan tegen houden en ze dwingen zich met ons te blijven associeren?
Als een meerderheid (2/3) van de plaatselijke bevolking het steunt moet het kunnen.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 19:44 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Een meerderheid van wat? Van de totale bevolking of alleen de plaatselijke bevolking?
Waarom is het dan geen goed idee?quote:Ik denk dat daar namelijk het grote verschil in zit. Als een meerderheid van de totale bevolking de separatie steunt, dan heb ik er ook geen moeite mee. Als alleen een meerderheid van de plaatselijke bevolking voorstander is, is separatie geen goed idee.
Omdat een bepaald gebied niet alleen toebehoort aan de plaatselijke bevolking, maar aan de totale bevolking. Het is dan ook niet meer dan redelijk dat de totale bevolking beslist over een separatie.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 19:46 schreef accelerator het volgende:
Waarom is het dan geen goed idee?
Buiten dat de ETA niets meer voorsteld, is de enige basis de kracht van de bommen die ze laten ontploffen in Spaanse steden.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 19:45 schreef Monidique het volgende:
Voorzover ik weet, willen de Basken zich helemaal niet afscheiden. Ja, de ETA wil dat en de ETA heeft zeker wel een populaire basis.
Dat is toch echt te weinig om aan te tonen dat het kan.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 19:13 schreef accelerator het volgende:
Bovendien zijn Luxemburg (0.5 miljoen inwoners) en IJsland (0.25 miljoen inwoners) voorbeelden van landen met weinig inwoners dus een bewijs dat het kan.
Merkwaardig. En als het gebied nu tegen de wil van de bevolking bij het land gevoegd is. Dat is vaak gebeurt. Volgens jouw redenatie bestond de Sovjet-Unie nog.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 19:57 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Omdat een bepaald gebied niet alleen toebehoort aan de plaatselijke bevolking, maar aan de totale bevolking. Het is dan ook niet meer dan redelijk dat de totale bevolking beslist over een separatie.
Als je zo gaat redeneren kun je wel eeuwen terug gaan in de tijd, maar dat lijkt me weinig zinvol. Het enige geldige uitgangspunt is de huidige situatie.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 22:51 schreef ultra_ivo het volgende:
Merkwaardig. En als het gebied nu tegen de wil van de bevolking bij het land gevoegd is. Dat is vaak gebeurt. Volgens jouw redenatie bestond de Sovjet-Unie nog.
Ook delen van Nederland zijn tegen de wil van de plaatselijke bevolking bij Nederland gevoegd.
In C&H heb ik daar onlangs nog een topic over geopend.
Als je de rest van je straat kan overtuigen ja.quote:Op zondag 9 januari 2005 00:38 schreef DeGroeneRidder het volgende:
Dus als ik vind dat de bewoners van mijn straat een apart volk zijn hebben we recht op een eigen land?
Als je je afgescheiden hebt draaien jullie natuurlijk zelf voor de kosten op.quote:En als we vinden dat we eigen scholen moeten hebben waar we onze eigen taal, het Tikkitokki-Wikkiwokki, moeten kunnen spreken, dan moet de samenleving maar opdraaien voor de overhead?
Je maakt de klassieke fout dat kapitalisme alleen maar een goede situatie voor jezelf kan opleveren. Ik wil iets quoten uit de Nederlandse wikipedia om dat te bevestigen:quote:Op zondag 9 januari 2005 12:21 schreef accelerator het volgende:
Als je je afgescheiden hebt draaien jullie natuurlijk zelf voor de kosten op.
quote:In de jaren 1919-1923 werd Duitsland geteisterd door regeringscrises, hongersnood, linkse en rechtse rebellie, ziekten en inflatie. Regeringen wisselden elkaar in hoog tempo af, in het oosten voerden Duitsers een guerilla tegen de Polen die de hun toegewezen gebieden wilden bezetten. In het Rijnland en Beieren dreigde het seperatisme. Het leger werd ingekrompen tot een vrijwilligersleger 100.000 man, maar op officiersniveau getraind. Men gebruikte zweefvliegtuigen en replica's om verboden oorlogstuig na te bootsen, en liet krachtens een geheime overeenkomst Duitse officieren ervaring opdoen bij oefeningen van het leger van de Sovjetunie.
quote:Op zondag 9 januari 2005 00:54 schreef zakjapannertje het volgende:
als je een meerderheid achter deze 2 punten kunt krijgen heb ik theoretisch gezien daar geen bezwaren tegen
edit door mod: niet doen aubquote:Op zondag 9 januari 2005 12:21 schreef accelerator het volgende:
[..]
Als je de rest van je straat kan overtuigen ja.
[..]
Als je je afgescheiden hebt draaien jullie natuurlijk zelf voor de kosten op.
"Maar dat is wat de meeste mensen willen. De meeste mensen die willen dat. De meeste mensen die willen dubbel-vla. En daar gaat het om, wat de meeste mensen willen. De meeste mensen bepalen hoe het verder gaat met de wereld. Terwijl ik denk als er één groep is die niet zou mogen bepalen hoe het verder gaat met de wereld, dan zijn het wel de meeste mensen. Maar ja, daar denken de meeste mensen heel anders over." -- Theo Maassenquote:Op zaterdag 8 januari 2005 19:13 schreef accelerator het volgende:
Maar als een meerderheid van de bevolking dat nou wil? Wie ben jij dan om hun te dwingen zich bij aan jou aan te associeren
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |