Ayrton Senna![]()
Ayrton Senna da Silva werd op 21 maart 1960 geboren als tweede kind van Milton da Silva, een succesvol zakenman en landeigenaar. De familie woonde in Santana, een van de sjiekere wijken van Sao Paulo, Brazilië.Toen Ayrton 4 jaar was kreeg hij van zijn vader een 1-pk go-kart. Ayrton was net als zijn vader weg van auto’s en van de motorsport. Elk weekend ging de familie naar de parken in de buurt zodat de jonge Ayrton Senna met zijn kart kon rijden. Alhoewel men kon zien dat Ayrton een geboren racer was, kwam de school nog steeds op de eerste plaats. Ayrton begon op zijn 8e formule 1 te kijken en Jim Clark en Jackie Stewart waren zijn inspiratie. Twee jaar later kreeg Ayrton van zijn vader een 100cc kart. Omdat de minimum leeftijd voor het racen met karts in Brazilië 13 jaar is, moest Ayrton genoegen nemen met het oefenen op “Parque Anhembi” het lokale kart-circuit. In 1972 werd Emerson Fittipaldi de eerste Braziliaanse wereldkampioen. Ayrton droomde er echter niet van de nieuwe Stewart of Fittipaldi te worden, hij wilde de beste ooit worden. Vanaf zijn 13e mocht Ayrton dan eindelijk races karten en hij won gelijk zijn eerste race. In 1977 en 1978 won hij het Zuid Amerikaanse kart kampioenschap. Een logische stap was het wereldkampioenschap, in een veel sterker deelnemersveld werd hij in 1978 zesde. In 1979 en 1980 werd hij tweede.
Na de karts volgde de overstap naar de autosport. Hij ging in 1981 in Engeland rijden voor het van Diemen team in de formule ford. In zijn debuutrace werd hij 8e, een week later al 3e. Van Diemen die het potentieel zag in zijn nieuwe coureur gaf hem voor de volgende race hun nieuwste auto. Senna reed meteen naar de pole-position tijd. De race werd een dag later in de regen verreden. Toen liet Senna voor het eerst zijn dat hij veruit de beste regenrijder van zijn generatie was en won die race met overmacht. Om hogerop te komen had Senna echter sponsorgeld nodig en de concurrentie van andere Braziliaanse coureurs was hevig. Gefrusteerd besloot Senna te stoppen met de autosport. Na een paar maanden begon het toch weer te kriebelen en hij vond een Braziliaanse bank om hem te sponsoren. Hij keerde terug naar Engeland en in 1982 won hij 22 races en het kampioenschap formule ford.
Na de formule ford volgde de formule 3 en voor het seizoen waren er 2 favorieten, Ayrton Senna en de Brit Martin Brundle. Het kampioenschap werd beslist in de laatste race, Senna besloot een nieuwe motor uit Italie te laten invliegen en pakte zo pole-position, de overwinning en het kampioenschap.
In 1984 maakte Senna de overstap naar de formule 1, hij hoopte op Brabham maar kwam uiteindelijk terecht bij Toleman, een team dat in de schaduw stond van de grotere en betere teams. Het begin was moeizaam, tijdens zijn debuutrace in Brazilie werd hij nog 8e, maar de volgende race op Imola wist hij zich niet te kwalificeren. Voor de Franse Grand Prix kreeg hij een nieuw Chassis maar hij moest opgeven met een kapotte Turbo Motor. Voor de volgende race in Monaco kwalificeerde hij zich als 13e. Maar Monaco bleek een circuit te zijn waar hij altijd goed is ( hij won er in zijn carrière 6 keer) en toen het op de zondag ook nog regende kon Senna zijn kwaliteiten echt laten zien. Hij rukte van de 13e plaats op naar de 4e plaats en had de race kunnen winnen als die niet gestaakt was omdat Alain Prost een marshall raakte. De legende was geboren.
Senna wou echter hogerop en kocht zijn contract voor 3 jaar af en ging voor Lotus rijden. In 1985 veroverd Senna zijn eerste overwinning tijdens de GP van Portugal. Uiteraard in de regen. Verder werd het een moeizaam jaar en Ayrton Senna eindigde als 4e in het kampioenschap.
In 1986 behaalde Senna zijn 2e zege in Belgie. Ondanks dat hij meer punten haalde als het jaar ervoor eindigde Senna opnieuw als 4e in het kampioenschap.
In 1987 kon Senna voor het eerst echt meedoen om het kampioenschap. Hij won in Monaco en de Amerikaanse GP in Detroit. De Amerikaanse GP bleek later de laatste overwinning voor het beroemde merk Lotus. Hij eindigde dat jaar als 3e in het kampioenschap.
![]()
Senna had door dat hij niet bij Lotus kon blijven als hij wereldkampioen wilde worden en voor 1988 maakte hij de overstap naar McLaren. Senna wist dat hij het moest waarmaken want McLaren had de beste auto, met Honda de beste motor en met Prost en Senna de 2 beste coureurs. Gevolg was dat McLaren dat jaar 15 van de 16 races won en het voor het kampioenschap een spannende strijd werd tussen Prost en Senna. In Monaco ligt Senna ruim op kop als hij even zijn concentratie verliest en in de vangrail beland. Senna is zo geschokt dat hij niet teruggaat naar de pit maar direct zijn appartement in vlucht. Na een zeer spannend seizoen wordt het kampioenschap in de laatste race in Suzuka beslist. Senna rijd een van zijn beste races en word voor het eerst wereldkampioen.
Ook in 1989 is McLaren oppermachtig. Maar tussen Prost en Senna, die een jaar eerder nog prima samenwerkten begint wrijving te ontstaan. In het kampioenschap blijft het erg spannend tussen de 2 maar halverwege het seizoen verklaard Prost dat hij vertrekt en tekent voor 1990 voor Ferrari. In Suzuka is de voorlaatste GP van het jaar en op dat moment heeft Prost 16 punten voorsprong en kan het kampioenschap daar dus beslissen. Prost gaat het grootste deel van de race aan de leiding met constant Senna in zijn nek. Als de Braziliaan in de 47e ronde probeert zijn teamgenoot in te halen gaat Prost te vroeg naar rechts en beiden gaan van de baan af. Prost stapt uit en denkt dat hij wereldkampioen is maar Senna rijd door, haalt in de pits een nieuwe voorvleugel en wint de race. Na de race wordt Senna echter gediskwalificeerd wegens het overslaan van de chicane. McLaren gaat in beroep maar de FIA, onder aanvoering van Prosts landgenoot Balestre, doet er nog een schepje bovenop en geeft Senna een boete 100.000 dollar en zijn licentie word voor 6 maanden voorwaardelijk ingetrokken wegens gevaarlijk rijden. Senna is woest, dreigt ermee op te houden en beschuldigd Balestre ervan zaken met Prost gedaan te hebben. Gedurende de hele winter eist Balestre excuses van Senna onder de dreiging dat hij anders geen superlicentie krijgt voor 1990, maar Senna trekt zich terug in Brazilië en peinst er niet over excuses te maken. Wat er uiteindelijk precies is gebeurd is niet bekend, feit is dat Senna gewoon een licentie krijgt en in 1990 aan de start staat.
In 1990 gaat de strijd Prost-Senna gewoon door, ook al rijd de eerste nu voor Ferrari. Hoewel McLaren niet meer zo superieur als voorheen maar toch haalt Senna dat jaar 6 overwinningen als de laatste race in Suzuka wederom de beslissing moet brengen. Senna veroverd Pole-Position, maar de FIA, en dus weer Senna’s ‘vriend’ Balestre bepaald dat Senna moet starten vanaf de stoffige binnenbaan, zodat de nummer 2 –Prost- de gunstigere buitenbaan krijgt. Bij de start gaat Prost Senna zoals verwacht voorbij maar bij de eerste bocht rijd Senna tegen de achterkant van Prosts Ferrari en ze gaan er samen met een snelheid 240 km/h vanaf. Senna is wereldkampioen en haalt zijn schouders op over het ongeluk. ‘ Een heel gewoon raceongeluk’ zegt hij. Pas een jaar later zou hij de waarheid vertellen. ‘ Ik heb hem er gewoon afgereden, zoals hij dat in 1989 bij mij deed’.
Voor 1991 heeft Senna een nieuwe concurrent, Williams-Renault coureur Nigel Mansell. Senna wint de eerste 4 races, waaronder eindelijk zijn thuis grand prix. Die race wint hij uiteindelijk na transmissieproblemen en hevige krampen.Na 5 races begint de Mclaren tekort te komen ten opzichte van de Williams en Mansell loopt in in het kampioenschap. Vanaf de GP van Hongarije komt McLaren met een groot ontwikkelingsprogramma en het helpt. Senna wint die GP en ook de volgende in Belgie waardoor hij in Suzuka het kampioenschap veroverd, mede doordat Mansell uitvalt.
In 1992 is het helemaal duidelijk, Williams-Renault is oppermachtig en Nigel Mansell wint met overmacht de titel. Mansell en Senna vechten in Monaco nog wel het duel van het jaar uit, Senna ligt op kop maar Mansell is sneller, Senna maakt zich echter zo breed dat de Brit er niet voorbij komt en Senna wint die race.
Het is Senna dan allang duidelijk dat hij voor 1993 bij Williams moet zijn op kans te maken op de titel maar hij stuit op zijn oude vijand Alain Prost. Die heeft ruim voor aanvang van het seizoen een contract getekend voor Williams en contractueel laten uitsluiten dat hij Senna als teamgenoot krijgt. De Braziliaan overweegt een jaar rust te nemen maar besluit uiteindelijk toch bij McLaren te blijven. Zonder Honda moet McLaren het in 1993 doen met klantenmotoren van Ford, en lijkt het een kansloos seizoen te worden. Toch haalt Senna dat jaar nog 5 overwinningen. Vooral de GP van Europa in Donington is legendarisch. De baancondities veranderen constant en Senna is die dag oppermachtig. Aan het eind van het seizoen kondigt Prost aan dat hij uit de formule 1 stapt. Senna heeft dan allang een contract voor Williams getekend om in 1994 eindelijk weer een gooi te doen naar de wereldtitel.
Toch begint het seizoen moeizaam, Hij haalt de eerste 2 races Pole-Position maar valt beide keren uit. Beide races worden gewonnen door Michael Schumacher. Ook bij de derde race in Imola veroverd hij de Pole-Position maar de kwalificatie wordt overschaduwd door de dodelijke crash van Roland Ratzenberger. Senna is geschokt, bezoekt de plaats van het ongeval en is van plan voor de volgende GP een coureursvergadering over de veiligheid te houden. Bij de start van de race gaat het opnieuw mis, Pedro Lamy knalt op de achterkant van de Benneton van JJ Lehto, een band vliegt in het publiek en verwond 9 toeschouwers. De safety car komt in de baan en na 4 ronden gaat de race echt van start. In de 7e ronde gaat het dan echt fout, Senna gaat in de Tamburello bocht rechtdoor en komt met 264km/uur in de muur tot stilstand. De race wordt afgebroken. Als de artsen gearriveerd zijn zien ze hoe Senna nog even de ogen opent. Maar dan houd zijn hart op te kloppen. Hij is klinisch dood als hij per helikopter naar het ziekenhuis gebracht. Pas om 10 over 7 ’s avonds komt het definitieve bericht, Ayrton Senna is overleden. Brazilië is in diepe rouw voor zijn volksheld, die een staatsbegrafenis krijgt.
De precieze oorzaak is nooit bekend geworden. Er gaat een verhaal dat de stuurstang is afgebroken, mogelijk op een laspunt. Een ander verhaal is dat de wagen te laag lag, en mede door koude banden als gevolg van de safety car de auto de grond raakte en daardoor de grip verloor.
Tot op de dag van vandaag is Ayrton Senna de laatste coureur die in de formule 1 om het leven kwam. Daarna is veiligheid een belangrijk punt geworden en laten we hopen dat Senna de laatste coureur blijft die in het harnas gestorven is.