abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24430489
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 11:54 schreef Doc het volgende:

[..]

Wanneer definieer jij een land als kapitalistisch? Ik durf zelfs te beweren dat er in NL in bepaalde delen van de "dienstverlening" sprake is van onderdrukking ...
[..]
Ik definieer het zo: Kapitalisme Index 2005 (USA slechts op #13)
quote:
Niet alleen vraag en aanbod. Ook regels.
[..]
Ik wil dan ook geen anarchistische staat.
quote:
Hoeveel kost het leger en hoeveel levert het op?
Ik weet niet hoeveel het kost maar het heeft een in mijn ogen een nuttige taak en dat kan van veel andere ambtenaren niet gezegd worden.
pi_24430539
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 12:31 schreef Doc het volgende:

[..]

Een model is een poging de werkelijkheid te beschrijven. Het is een versimpeling van de werkelijkheid waarbij veelal aannames gedaan worden. Als die aannames gebaseerd zijn op een utopisch wereldbeeld dan is dat model een utopie.
Het is geen model.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 6 januari 2005 @ 12:49:28 #203
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_24430702
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 12:38 schreef accelerator het volgende:

[..]

Het is geen model.
De neo-klassieke economie is geen model maar de volledige werkelijkheid?

Dacht het toch van niet ...
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 6 januari 2005 @ 12:53:23 #204
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_24430752
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 12:34 schreef accelerator het volgende:
Ik definieer het zo: Kapitalisme Index 2005 (USA slechts op #13)
Als we in de wereld al op een 17e plek staan met onze huidge belasting, dan zijn we dus al een voldoende kapitalistisch land lijkt me. Geen reden tot verandering.
quote:

Ik wil dan ook geen anarchistische staat.
En hoe wil je dat volhouden zonder belasting? En eenmaal geen belasting betalen -mocht het te doen zijn-, lijkt me nou ook niet echt zinvol voor de continutiteit.
quote:

Ik weet niet hoeveel het kost maar het heeft een in mijn ogen een nuttige taak en dat kan van veel andere ambtenaren niet gezegd worden.
Welke nuttige taak? En hoe succesvol zijn ze daarin? Als je de politie inefficient vind, kan je objectief gezien niet anders dan concluderen dat het leger nog inder efficient is ...
  donderdag 6 januari 2005 @ 13:04:33 #205
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24430907
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 12:49 schreef Doc het volgende:

[..]

De neo-klassieke economie is geen model maar de volledige werkelijkheid?

Dacht het toch van niet ...
Er is geen dichotomie tussen volledige werkelijkheid en een model, zoals je tracht te suggereren.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  donderdag 6 januari 2005 @ 13:06:06 #206
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24430935
Overigens is het door mij aangedragen argument helemaal geen onderdeel van de neo-klassieke stroming, in tegendeel, maar dat wist je zelf uiteraard ook wel.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  donderdag 6 januari 2005 @ 13:09:04 #207
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_24430976
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 11:42 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Nee, de stelling die SK poneert wordt door basisprincipes van de neo-klassieke economie tegengesproken. Je kan dan wel het communisme erbij halen, maar daar gaat het nu niet over.
Mijn stelling? Wat, dat er sprake kan zijn van onderdrukking of een verstoorde machtsverhouding? In een vrije markt is dat idd niet mogelijk, maar we hebben geen 100% vrije markt. Nergens is dat te vinden. Het komt nog vaak genoeg voor in de wereld, maar dat was eigenlijk niet de kern van mijn verhaal.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  donderdag 6 januari 2005 @ 13:18:51 #208
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_24431124
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 11:00 schreef accelerator het volgende:

[..]

Je kan dat wel willen, je hebt echter geen macht om dat te bewerkstelligen.
Een werkgever heeft die macht wel. En terecht imho voordat je weer iets gaat lezen wat er niet staat.
quote:
[..]

Mijn hemel welke theorie is dit.

Parasiteren is als het onvrijwillig gebeurt en je hebt er last van. Als een rijke investeert in een fabriek en daarmee arme mensen aan een baan helpt doet hij dat uit vrije wil en heeft er geen last van -> Samenwerken op vrijwillige basis en dat is alles behalve parasiteren.
Maar is het wel zo vrijwillig? Die samenwerking is erg essentieel, en beide groepen zijn afhankelijk van elkaar. Maar parasiteren is idd een groot woord. Vandaar ook de knipoog.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  donderdag 6 januari 2005 @ 13:29:37 #209
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24431286
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 13:09 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Mijn stelling? Wat, dat er sprake kan zijn van onderdrukking of een verstoorde machtsverhouding? In een vrije markt is dat idd niet mogelijk, maar we hebben geen 100% vrije markt. Nergens is dat te vinden. Het komt nog vaak genoeg voor in de wereld, maar dat was eigenlijk niet de kern van mijn verhaal.
Het effect dat je beschrijft is grotendeels niet het gevolg van de vrijheid van de markten, maar van marktimperfecties.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 6 januari 2005 @ 13:46:01 #210
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_24431555
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 13:04 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Er is geen dichotomie tussen volledige werkelijkheid en een model, zoals je tracht te suggereren.
Verklaar je nader, want wat er nu staat is complete onzin, imho. Zeker als je het zo algemeen stelt als "een model".
pi_24431697
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 13:29 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Het effect dat je beschrijft is grotendeels niet het gevolg van de vrijheid van de markten, maar van marktimperfecties.
Maar als de markt imperfecties heeft, betekent dat dan niet juist dat het vrije marktmechanisme faalt?
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 6 januari 2005 @ 14:01:23 #212
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_24431812
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 13:54 schreef thabit het volgende:

[..]

Maar als de markt imperfecties heeft, betekent dat dan niet juist dat het vrije marktmechanisme faalt?
Het communisme faalde ook niet. Dat waren de "imperfecties"
  donderdag 6 januari 2005 @ 14:01:37 #213
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_24431817
quote:
Dat hangt natuurlijk af van je definitie van succes.
pi_24432014
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 13:29 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Maar dat is dan ook weer het probleem. Er zijn (bijna) geen perfecte markten. Om dat dan weer wel te bereiken is weer (verderfelijk) ingrijpen van de overheid nodig .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  donderdag 6 januari 2005 @ 15:01:09 #215
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24432833
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 14:14 schreef du_ke het volgende:

[..]

Maar dat is dan ook weer het probleem. Er zijn (bijna) geen perfecte markten. Om dat dan weer wel te bereiken is weer (verderfelijk) ingrijpen van de overheid nodig .
Nonsense, de overheid zorgt er ook niet voor dat markten perfect worden.
  donderdag 6 januari 2005 @ 15:02:49 #216
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24432857
quote:
Dat hangt af van de omvang en aard van de imperfecties. Het probleem is echter dat er bijna altijd geen betere manier van allocatie van schaarste is.
  donderdag 6 januari 2005 @ 15:03:42 #217
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24432870
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 14:01 schreef Doc het volgende:

[..]

Het communisme faalde ook niet. Dat waren de "imperfecties"
Open er een topic over zou ik zeggen.
  donderdag 6 januari 2005 @ 15:05:16 #218
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24432896
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 13:46 schreef Doc het volgende:

[..]

Verklaar je nader, want wat er nu staat is complete onzin, imho. Zeker als je het zo algemeen stelt als "een model".
Je gebruikt een doorzichtige drogredenering: Als iets geen model is, dan wil het niet zeggen dat het de 'volledige werkelijkheid' is, zoals je tracht aan te tonen.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 6 januari 2005 @ 15:17:57 #219
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_24433117
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 15:05 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Je gebruikt een doorzichtige drogredenering: Als iets geen model is, dan wil het niet zeggen dat het de 'volledige werkelijkheid' is, zoals je tracht aan te tonen.
Nope. Ik zeg: een model beschrijft nooit de volledige werkelijkheid.

Een model heeft aannames. Binnen die aannames kan een model mogelijk werken. Welke aannames je kiest kan gebaseerd zijn op hoe je WIL dat de werkelijkheid er uit ziet (een utopisch model). Of die aannames voldaan wordt is een kwestie van realiteit. Er zijn echter in (vrijwel) alle gevallen factoren in de werkelijkheid ook invloed hebben op dat wat je in het model tracht te vangen, zogenaamde error, waardoor je nooit een perfect model hebt. Een model IS daarom NOOIT een volledige beschrijving van de werkelijkheid (tenzij je die werkelijkheid zeer zeer inperkt tot een speciaal geval). Vandaar de dichotomie model-werkelijkheid.

Dat is iets heel anders dan wat jij hierboven zegt wat ik beweer, namelijk als iets geen model is, dan beschrijft het de werkelijkheid.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 6 januari 2005 @ 15:19:09 #220
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_24433140
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 15:03 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Open er een topic over zou ik zeggen.
Waarom zou ik: dit is toch het clownstopic?
pi_24434579
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 15:01 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Nonsense, de overheid zorgt er ook niet voor dat markten perfect worden.
Beweer ik dat dan ?

Ik zeg dat de overheid bijstuurt. Zie b.v. zaken als NMA.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 10 maart 2008 @ 14:02:54 #222
203607 Ankeiler
Steen des aanstoots
pi_57283587
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 12:01 schreef accelerator het volgende:
Hemelrijk heeft een belastingstaking voorgesteld en dat lijkt mij een geniaal plan. Als iedereen nou zoveel mogelijk mensen voor dit idee probeert te winnen staan we sterk en kan de overheid ons niks maken. 50.000 mensen die meedoen lijken mij voldoende. Ik heb het er al met mijn ouders over gehad en die zien er op zich wel wat in. Als jullie nou ook even je ouders en andere mensen enthousiast maken voor het idee dan zorgen we voor een ware revolutie.

Links zal zich hier wel tegen willen verzetten. Echter zij hebben geen geld en dus ook geen macht.
Bovendien is het leger pro VVD dus die hebben we in ieder geval aan onze zijde.

dit topic is geen grap maar bloedserieus

* edit: het plan is dus dat we met een hele grote groep mensen (zodat de overheid ons niks kan maken) de belastingaanslag niet gaan invullen voor 't komend jaar. Dat zal de overheid leren.
Het is denk ik effectiever om de diverse constructies voor belastingontwijken maximaal te propageren en exploiteren. Zo verenig je het aangename met het nuttige.
pi_57283692
Belasting is diefstal.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  maandag 10 maart 2008 @ 14:57:13 #224
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_57284448
Anders schop je een 3 jaar oud topic weer tot leven.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  maandag 10 maart 2008 @ 15:01:25 #225
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_57284515
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 12:01 schreef accelerator het volgende:
Hemelrijk heeft een belastingstaking voorgesteld en dat lijkt mij een geniaal plan. Als iedereen nou zoveel mogelijk mensen voor dit idee probeert te winnen staan we sterk en kan de overheid ons niks maken. 50.000 mensen die meedoen lijken mij voldoende. Ik heb het er al met mijn ouders over gehad en die zien er op zich wel wat in. Als jullie nou ook even je ouders en andere mensen enthousiast maken voor het idee dan zorgen we voor een ware revolutie.

Links zal zich hier wel tegen willen verzetten. Echter zij hebben geen geld en dus ook geen macht.
Bovendien is het leger pro VVD dus die hebben we in ieder geval aan onze zijde.

dit topic is geen grap maar bloedserieus

* edit: het plan is dus dat we met een hele grote groep mensen (zodat de overheid ons niks kan maken) de belastingaanslag niet gaan invullen voor 't komend jaar. Dat zal de overheid leren.
Wat ben jij een ongelooflijke idioot.

Goed idee, een land ontwrichten, want dat is wat je wilt bereiken, niet?
Echter, het enige wat je gaat bereiken (als je al iets bereikt ) is meer werk voor de belastingdienst. Die moeten immers meer werk verzetten. En wie betaalt de mensen bij de belastingdienst? Juist, jij en ik. Ofwel: we moeten meer belasting betalen.

Als je geen belasting wilt betalen in Nederland, dan sodemieter je toch op? Ga je in een land leven waar je amper belasting moet betalen. En dan lekker zeiken dat er niks geregeld is
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')