Ik definieer het zo: Kapitalisme Index 2005 (USA slechts op #13)quote:Op donderdag 6 januari 2005 11:54 schreef Doc het volgende:
[..]
Wanneer definieer jij een land als kapitalistisch? Ik durf zelfs te beweren dat er in NL in bepaalde delen van de "dienstverlening" sprake is van onderdrukking ...
[..]
Ik wil dan ook geen anarchistische staat.quote:Niet alleen vraag en aanbod. Ook regels.
[..]
Ik weet niet hoeveel het kost maar het heeft een in mijn ogen een nuttige taak en dat kan van veel andere ambtenaren niet gezegd worden.quote:Hoeveel kost het leger en hoeveel levert het op?
Het is geen model.quote:Op donderdag 6 januari 2005 12:31 schreef Doc het volgende:
[..]
Een model is een poging de werkelijkheid te beschrijven. Het is een versimpeling van de werkelijkheid waarbij veelal aannames gedaan worden. Als die aannames gebaseerd zijn op een utopisch wereldbeeld dan is dat model een utopie.
De neo-klassieke economie is geen model maar de volledige werkelijkheid?quote:
Als we in de wereld al op een 17e plek staan met onze huidge belasting, dan zijn we dus al een voldoende kapitalistisch land lijkt me. Geen reden tot verandering.quote:Op donderdag 6 januari 2005 12:34 schreef accelerator het volgende:
Ik definieer het zo: Kapitalisme Index 2005 (USA slechts op #13)
En hoe wil je dat volhouden zonder belasting? En eenmaal geen belasting betalen -mocht het te doen zijn-, lijkt me nou ook niet echt zinvol voor de continutiteit.quote:Op donderdag 6 januari 2005 12:34 schreef accelerator het volgende:
Ik wil dan ook geen anarchistische staat.
Welke nuttige taak? En hoe succesvol zijn ze daarin? Als je de politie inefficient vind, kan je objectief gezien niet anders dan concluderen dat het leger nog inder efficient is ...quote:Op donderdag 6 januari 2005 12:34 schreef accelerator het volgende:
Ik weet niet hoeveel het kost maar het heeft een in mijn ogen een nuttige taak en dat kan van veel andere ambtenaren niet gezegd worden.
Er is geen dichotomie tussen volledige werkelijkheid en een model, zoals je tracht te suggereren.quote:Op donderdag 6 januari 2005 12:49 schreef Doc het volgende:
[..]
De neo-klassieke economie is geen model maar de volledige werkelijkheid?
Dacht het toch van niet ...
Mijn stelling? Wat, dat er sprake kan zijn van onderdrukking of een verstoorde machtsverhouding? In een vrije markt is dat idd niet mogelijk, maar we hebben geen 100% vrije markt. Nergens is dat te vinden. Het komt nog vaak genoeg voor in de wereld, maar dat was eigenlijk niet de kern van mijn verhaal.quote:Op donderdag 6 januari 2005 11:42 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Nee, de stelling die SK poneert wordt door basisprincipes van de neo-klassieke economie tegengesproken. Je kan dan wel het communisme erbij halen, maar daar gaat het nu niet over.
Een werkgever heeft die macht wel. En terecht imho voordat je weer iets gaat lezen wat er niet staat.quote:Op donderdag 6 januari 2005 11:00 schreef accelerator het volgende:
[..]
Je kan dat wel willen, je hebt echter geen macht om dat te bewerkstelligen.
Maar is het wel zo vrijwillig? Die samenwerking is erg essentieel, en beide groepen zijn afhankelijk van elkaar. Maar parasiteren is idd een groot woord. Vandaar ook de knipoog.quote:[..]
Mijn hemel welke theorie is dit.
Parasiteren is als het onvrijwillig gebeurt en je hebt er last van. Als een rijke investeert in een fabriek en daarmee arme mensen aan een baan helpt doet hij dat uit vrije wil en heeft er geen last van -> Samenwerken op vrijwillige basis en dat is alles behalve parasiteren.
Het effect dat je beschrijft is grotendeels niet het gevolg van de vrijheid van de markten, maar van marktimperfecties.quote:Op donderdag 6 januari 2005 13:09 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Mijn stelling? Wat, dat er sprake kan zijn van onderdrukking of een verstoorde machtsverhouding? In een vrije markt is dat idd niet mogelijk, maar we hebben geen 100% vrije markt. Nergens is dat te vinden. Het komt nog vaak genoeg voor in de wereld, maar dat was eigenlijk niet de kern van mijn verhaal.
Verklaar je nader, want wat er nu staat is complete onzin, imho. Zeker als je het zo algemeen stelt als "een model".quote:Op donderdag 6 januari 2005 13:04 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Er is geen dichotomie tussen volledige werkelijkheid en een model, zoals je tracht te suggereren.
Maar als de markt imperfecties heeft, betekent dat dan niet juist dat het vrije marktmechanisme faalt?quote:Op donderdag 6 januari 2005 13:29 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Het effect dat je beschrijft is grotendeels niet het gevolg van de vrijheid van de markten, maar van marktimperfecties.
Het communisme faalde ook niet. Dat waren de "imperfecties"quote:Op donderdag 6 januari 2005 13:54 schreef thabit het volgende:
[..]
Maar als de markt imperfecties heeft, betekent dat dan niet juist dat het vrije marktmechanisme faalt?
Dat hangt natuurlijk af van je definitie van succes.quote:Op donderdag 6 januari 2005 13:54 schreef thabit het volgende:
Maar als de markt imperfecties heeft, betekent dat dan niet juist dat het vrije marktmechanisme faalt?
Maar dat is dan ook weer het probleem. Er zijn (bijna) geen perfecte markten. Om dat dan weer wel te bereiken is weer (verderfelijk) ingrijpen van de overheid nodigquote:Op donderdag 6 januari 2005 13:29 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Het effect dat je beschrijft is grotendeels niet het gevolg van de vrijheid van de markten, maar van marktimperfecties.
Nonsense, de overheid zorgt er ook niet voor dat markten perfect worden.quote:Op donderdag 6 januari 2005 14:14 schreef du_ke het volgende:
[..]
Maar dat is dan ook weer het probleem. Er zijn (bijna) geen perfecte markten. Om dat dan weer wel te bereiken is weer (verderfelijk) ingrijpen van de overheid nodig.
Dat hangt af van de omvang en aard van de imperfecties. Het probleem is echter dat er bijna altijd geen betere manier van allocatie van schaarste is.quote:Op donderdag 6 januari 2005 13:54 schreef thabit het volgende:
Open er een topic over zou ik zeggen.quote:Op donderdag 6 januari 2005 14:01 schreef Doc het volgende:
[..]
Het communisme faalde ook niet. Dat waren de "imperfecties"
Je gebruikt een doorzichtige drogredenering: Als iets geen model is, dan wil het niet zeggen dat het de 'volledige werkelijkheid' is, zoals je tracht aan te tonen.quote:Op donderdag 6 januari 2005 13:46 schreef Doc het volgende:
[..]
Verklaar je nader, want wat er nu staat is complete onzin, imho. Zeker als je het zo algemeen stelt als "een model".
Nope. Ik zeg: een model beschrijft nooit de volledige werkelijkheid.quote:Op donderdag 6 januari 2005 15:05 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Je gebruikt een doorzichtige drogredenering: Als iets geen model is, dan wil het niet zeggen dat het de 'volledige werkelijkheid' is, zoals je tracht aan te tonen.
Waarom zou ik: dit is toch het clownstopic?quote:Op donderdag 6 januari 2005 15:03 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Open er een topic over zou ik zeggen.
Beweer ik dat danquote:Op donderdag 6 januari 2005 15:01 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Nonsense, de overheid zorgt er ook niet voor dat markten perfect worden.
Het is denk ik effectiever om de diverse constructies voor belastingontwijken maximaal te propageren en exploiteren. Zo verenig je het aangename met het nuttige.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 12:01 schreef accelerator het volgende:
Hemelrijk heeft een belastingstaking voorgesteld en dat lijkt mij een geniaal plan. Als iedereen nou zoveel mogelijk mensen voor dit idee probeert te winnen staan we sterk en kan de overheid ons niks maken. 50.000 mensen die meedoen lijken mij voldoende. Ik heb het er al met mijn ouders over gehad en die zien er op zich wel wat in. Als jullie nou ook even je ouders en andere mensen enthousiast maken voor het idee dan zorgen we voor een ware revolutie.
Links zal zich hier wel tegen willen verzetten. Echter zij hebben geen geld en dus ook geen macht.
Bovendien is het leger pro VVD dus die hebben we in ieder geval aan onze zijde.
dit topic is geen grap maar bloedserieus
* edit: het plan is dus dat we met een hele grote groep mensen (zodat de overheid ons niks kan maken) de belastingaanslag niet gaan invullen voor 't komend jaar. Dat zal de overheid leren.
Wat ben jij een ongelooflijke idioot.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 12:01 schreef accelerator het volgende:
Hemelrijk heeft een belastingstaking voorgesteld en dat lijkt mij een geniaal plan. Als iedereen nou zoveel mogelijk mensen voor dit idee probeert te winnen staan we sterk en kan de overheid ons niks maken. 50.000 mensen die meedoen lijken mij voldoende. Ik heb het er al met mijn ouders over gehad en die zien er op zich wel wat in. Als jullie nou ook even je ouders en andere mensen enthousiast maken voor het idee dan zorgen we voor een ware revolutie.
Links zal zich hier wel tegen willen verzetten. Echter zij hebben geen geld en dus ook geen macht.
Bovendien is het leger pro VVD dus die hebben we in ieder geval aan onze zijde.
dit topic is geen grap maar bloedserieus
* edit: het plan is dus dat we met een hele grote groep mensen (zodat de overheid ons niks kan maken) de belastingaanslag niet gaan invullen voor 't komend jaar. Dat zal de overheid leren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |