quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 13:42 schreef livEliveD het volgende:[..]
Wat is eigenlijk het verschil? Het eerste bevat die aantallen zoals bv 8 zwaarden enzo? De andere zijn meer algemene teksten?
Nou ja, om dat verschil uit te leggen, heb ik eigenlijk dit topic geopend.
![]()
. Zo kunnen jullie zelf zien hoe allerlei kaarten in elkaar zitten. Uiteraard heb je ook weer allerlei verschillende tarotkaarten met andere afbeeldingen en andere soort uitleg erbij, maar meestal is de kern toch gebaseerd op de kaarten van Rider-Waite en daarom zullen ook in andere tarotdecks vaak die symbolen terugkomen. Soms letterlijk en soms een beetje aangepast of is er één symbool (bv. de zwaarden) vervangen door een ander symbool.
Orakeldecks hebben ook geen vast aantal kaarten, het ene deck bestaat uit 56 kaarten en het andere uit 74.
En zoals Morwen al zei, de Rider Waite is erg direct. Nu heb ik daar zelf geen problemen mee (
![]()
. ), maar ik merk dat de mensen voor wie je de kaarten legt vaak schrikken van die directheid en dus niet goed horen wat je nu eigenlijjk zegt.
Maar eigenlijk is het verschil imo het gevoel wat je zelf erbij hebt. Daarom moet je ook afgaan op gevoel als je op zoek bent naar een tarotdeck of orakeldeck, want jij moet er mee werken. En ja, dan spelen afbeeldingen heel erg mee, want die moeten jou aanspreken en die moeten voor jou goed bij de uitleg passen/moeten voor jou de uitleg duidelijk maken.
Dat laatste vinden veel mensen moeilijk bij Rider-Waite tarot, want tja... zwaard 7 lijkt wel erg op zwaard 8 he? Er zit niet veel verschil in en legt dus minder duidelijk uit wat er bedoeld wordt, waardoor de legger meer moeite kan hebben met de uitleg onder de knie krijgen.
Ik kreeg als tiener van mijn moeder de Rider-Waite tarot en dacht meteen: "Is dit het?
![]()
."
Voor mij was dat geen goed begin dus.
![]()
. Pas later ben ik me met dat deck gaan bezig houden, maar nog steeds is het mijn minst favoriete deck.
![]()
.
Oi!Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet