ik trok een kaart voor elfenvleugels
het is een kaart uit de zen koan
ik kan ze helaas niet inscannen
'Het innerlijk licht staat boven lof en blaam.
Net als ruimte, kent het geen grenzen.'
kernwoord = oordeel niet
Meester Yung-Chia Shih leert dat onze boeddha-aard het licht van puur bewustzijn is - de grenzeloze ruimte waarbinnen gedachten opkomen. Het is het wezenlijke 'ik' in ons dat alles ervaart. Net als het licht van de zon, beschijnt het wat we goed en wat we slecht noemen, maar zelf staat het boven goed en kwaad. Als we onze boeddha-aard kennen, kunnen we dus zijn als de zon die op iedereen hetzelfde schijnt. We willen niet opgaan in het ophemelen van de een of het bekritiseren van de ander; proberen zelf opgehemeld te worden, of vermijden zelf bekritiseerd te worden. Dergelijke oordelen zijn onze boeddha-aard vreemd en dienen alleen om ons in onze afzonderlijkheid te verstrikken.
Gedachten om bij stil te staan:
* geeft u een ander graag de schuld? neem afstand van uw oordelende geest. stel uw bewustzijn voor als een liefhebbend licht dat zonder onderscheid idereen beschijnt. bedenk dat u nooit kunt weten hoe het is om iemand anders te zijn in zijn of haar unieke situatie. steek begripvol uw hand uit, oordeel niet.
* probeert u opgehemeld te worden of kritiek te ontlopen? laat het idee los dat u een van beide waard zou zijn. stel uzelf voor als natuurlijk deel van de kosmos - zoals bloemen in de wei of vogels in de lucht. zij volgen hun eigen aard zonder opgehemeld te hoeven worden of kritiek te vrezen. hoe anderen u zien, zal niet veranderen wat u bent.