quote:Op vrijdag 31 december 2004 10:18 schreef Yamyam het volgende:
Of dat ik het zelfs 'expres' dood, door het raam gooi
ik heb het in ieder geval niet en als ik die gedachten zou hebben en regelmatig met baby's te maken zou hebben dan zou ik toch wel proberen professionele hulp te krijgen.quote:Op vrijdag 31 december 2004 10:18 schreef Yamyam het volgende:
ik vroeg me af of iemand daar meer over weet, of andere mensen dat ook hebben enzo.
De josti zal wel het zelfde gevoel bedoelen als mensen met hoogtevrees hebben. Dat je niet alleen bang bent op die hoogte, maar dat je hersenen ineens ook gaan denken dat je over de reling valt omdat je er overheen ging hangen ofzo...quote:Op vrijdag 31 december 2004 10:24 schreef Little_Angel het volgende:
maar heb nog nooit gehad dat ik bang ben om zo'n kindje expres uit het raam te gooien.
Dat met dat laten valen is dan wel weer puur uit onzekerheid en is maar een keer voorgekomen dus ik zit er niet meequote:Op vrijdag 31 december 2004 10:26 schreef Kreator het volgende:
[..]
De josti zal wel het zelfde gevoel bedoelen als mensen met hoogtevrees hebben. Dat je niet alleen bang bent op die hoogte, maar dat je hersenen ineens ook gaan denken dat je over de reling valt omdat je er overheen ging hangen ofzo...
Maar goed, ik weet het ook niet.
Of als je bij iemand achterop de fiets zit en je ziet ineens het slot.quote:Op vrijdag 31 december 2004 10:32 schreef Miesjel het volgende:
Is het hetzelfde gevoel als naast de nooduitgang van een vliegtuig te zitten... bang hem open te maken.
Ik had juist het omgekeerde. Voordat mijn eerste kind geboren was vondt ik het 'eng' om een baby op te pakken vangewege de angst het te laten vallen. En toen mijn dochter geboren was was die angst meteen weg. Die pakte ik alsof ik nooit anders gedaan had.quote:Op vrijdag 31 december 2004 10:28 schreef Disorder het volgende:
Ik heb ooit eens een artikel gelezen dat dit vrij veel voorkomt bij ouders met pasgeboren baby's. Zolang je niet van plan bent die gedachtes ook echt uit te voeren lijkt het me dat het niet iets is om je voor te schamen.
Helemaal niet. Ik heb er ook nog nooit een echt vastgehouden behalve mijn broertje toen hij net geboren was (ik was 3).quote:Op vrijdag 31 december 2004 11:50 schreef miss_dynastie het volgende:
De angst dat je zo'n klein kindje laat vallen, is denk ik helemaal niet raar, veel mensen hebben dat. Maar als je écht bang bent dat je een kindje iets aandoet, dat lijkt me niet helemaal goed, ik zou me dan niet in een positie manouvreren dat ik alleen met zo'n kind zou zijn. Vanwaar die angst, heb je veel met baby's te maken of juist helemaal niet?
Zou het dan niet angst voor het onbekende kunnen zijn? Ik weet het ook niet hoorquote:Op vrijdag 31 december 2004 19:11 schreef Yamyam het volgende:
[..]
Helemaal niet. Ik heb er ook nog nooit een echt vastgehouden behalve mijn broertje toen hij net geboren was (ik was 3).
En ik wil wel heel graag later een kindje maar ik ben als de dood dat ik 'm vermoord.
Misschien even mee wachten tot het voorbij is. Ik zou toch als ik jou was eens met iemand gaan praten eigenlijk..quote:Op vrijdag 31 december 2004 19:11 schreef Yamyam het volgende:
[..]
Helemaal niet. Ik heb er ook nog nooit een echt vastgehouden behalve mijn broertje toen hij net geboren was (ik was 3).
En ik wil wel heel graag later een kindje maar ik ben als de dood dat ik 'm vermoord.
Nee, nooit last van gehad. Ben wel altijd bang geweest dat ik zo'n kleintje zou 'vergeten' . . .quote:Op vrijdag 31 december 2004 10:18 schreef Yamyam het volgende:
Ik vind het gruwelijk van mezelf, maar ik durf geen babietje op te pakken of iets want ik ben doodsbang dat ik het laat vallen.
Of dat ik het zelfs 'expres' dood, door het raam gooi weet ik veel omdat het zo'n klein teer wezentje is en totaal afhankelijk van anderen en...nou ja..
ik vroeg me af of iemand daar meer over weet, of andere mensen dat ook hebben enzo.
Ik denk dat dat wel zal meevallen wanneer het zover is . . .quote:Op vrijdag 31 december 2004 19:11 schreef Yamyam het volgende:
meer zoals phileine zegt: angst dat je zelf iets stoms/engs doet (dat onomkeerbaar is). en inderdaad, bijna iedereen heeft wel eens dat soort gedachtenflitsen en het wordt pas een probleem als je leven erdoor beheerst gaat worden en je allerlei situaties zou gaan mijden om te voorkomen dat die gedachtes werkelijkheid gaan worden. dus TS: toch maar es op kraambezoek en een kindje vasthouden zou ik zeggen.quote:Op vrijdag 31 december 2004 19:33 schreef miss_dynastie het volgende:
Zou het dan niet angst voor het onbekende kunnen zijn?
Ik denk dat je dan beter hulp kan zoeken bij een professional.quote:Op zondag 2 januari 2005 14:28 schreef Yamyam het volgende:
Ik vind de posts tot nu toe niet van een dermate toevoegende waarde dat ik veel verder kom met mijn 'probleem'. Ik wil er echt induiken.
Inderdaad, dit is een forum, geen kliniek of een andere plek waar je met problemen terecht kan...ik hoop iig dat je het snel onder de knie krijgtquote:Op zondag 2 januari 2005 15:40 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik denk dat je dan beter hulp kan zoeken bij een professional.
Zoals Phileine zei is dat het syndroom van Munschaussen by Proxy, moeders doen dan hun kinderen iets aan om zo de aandacht van iemand van buitenaf te trekken (een arts of verpleegsters).quote:Op zondag 2 januari 2005 14:28 schreef Yamyam het volgende:
Ik vind de posts tot nu toe niet van een dermate toevoegende waarde dat ik veel verder kom met mijn 'probleem'. Ik wil er echt induiken.
Weet iemand dan misschien de naam van die zogenaamde ziekte dat moeders hun pasgeboren kindje doden? (tuurlijk, misschien is het iets dat overgaat als ik een kind daadwerkelijk vastgehouden hebt, en/of niet iets dergelijks maar ik ben toch wel benieuwd)
volgens mij heb jij gewoon een obsessie voor obsessies.quote:Op zondag 2 januari 2005 14:28 schreef Yamyam het volgende:
Weet iemand dan misschien de naam van die zogenaamde ziekte dat moeders hun pasgeboren kindje doden? (tuurlijk, misschien is het iets dat overgaat als ik een kind daadwerkelijk vastgehouden hebt, en/of niet iets dergelijks maar ik ben toch wel benieuwd)
Ik ben niet geobsedeerd door babietjes, ik denk er alleen wel eens over na en dan komt dat gevoel naar boven.quote:Op zondag 2 januari 2005 20:08 schreef milagro het volgende:
[..]
volgens mij heb jij gewoon een obsessie voor obsessies.
eerst was het 't heel erg níet hebben van sex, later werd het 't heel erg wél hebben van sex met God weet wie allemaal, en nu ben je weer geobsedeerd door de angst voor het door het raam mieteren van andermans babietjes.
ga eens langs een psych, of wacht dat doe je ws al, laat hem dan de behandeling eens aanpassen of opvoeren, want het werkt niet.
Nou ben ik misschien heel dom of zo, maar horen dit soort diagnoses niet door een arts gesteld te wordenquote:Op donderdag 6 januari 2005 16:07 schreef Yamyam het volgende:
Daar MOET toch een naam voor zijn.
Een specifieke naam voor dat 'fenomeen'. Neiging om jezelf en/of anderen de dood in te helpen als de mogelijkheid zich aandient. En angst om dat te doen.
Obsessie of dwangneurose is mij dan effe wat te breed.
Da's lief van je maar ik weet wel dat ik dwanggedachten heb alleen niet meer over deze specifieke vorm ervan.quote:Op donderdag 6 januari 2005 18:02 schreef phileine het volgende:
yamyam, hier staat bijvoorbeeld wat over dwanggedachten dat misschien herkenbaar voor je is, maar da's na twee seconden googelen. Ik zal vanavond kijken of ik nog wat meer kan vinden.
Psychtherapie heb ik al duizendmiljoen maal met duizendmiljoen verschillende mensen gedaan en het heeft me nog nooit een stap verder geholpen.quote:Op donderdag 6 januari 2005 23:19 schreef phileine het volgende:
in die link die ik je gaf gaat het vrij specifiek over de angst om een ander iets aan te doen, daarom zocht ik dat voor je op. ik snap ook wel dat een algemeen verhaal over dwangneuroses je niet zoveel helpt, maar een specifiekere term dan dat bestaat er niet voor. De dingen die je beschrijft staan gewoon in DSM IV onder dwanggedachten/obsessies. Ik denk wel dat het heel belangrijk voor je is om er eens met een professional over te gaan praten. Het zit je duidelijk behoorlijk dwars, dus dan is het zinvol dat eens aan te kaarten. Je huisarts is daarvoor het aangewezen startpunt, of anders het riagg (tegenwoordig heet dat geloof ik overal GGZ). In dit soort gevallen is lotgenotencontact ook wel heel erg belangrijk. Als je inziet dat die gedachten heel normaal zijn (en niet "ziek" zoals veel mensen hier beweren), krijg je waarschijnlijk ook wat meer vertrouwen dat je die gedachten niet echt gaat uitvoeren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |