The plot thickens:quote:Op vrijdag 31 december 2004 11:22 schreef Bupatih het volgende:
Een Engels leenwoord neemt het geslacht over van een naastgelegen Nederlands woord, als dat bestaat. Het gaat hierbij om de naastgelegenheid van het rechterdeel. Naastgelegen moet als volgt worden gepreciseerd:
BRON: Taaluniversum
"Topic" voldoet niet aan voorwaarde (b) (en volgens mij gaat dat sowieso alleen maar over samengestelde woorden).quote:Maar Taaluniversum zegt nog meer:
Naastgelegen moet als volgt worden gepreciseerd:
a) De betekenis moet een zodanige overeenstemming vertonen dat ten minste een subset van de referenten samenvalt. Shirt en schort voldoen bijvoorbeeld niet aan deze voorwaarde.
b) Op voorwaarde dat aan (3a) is voldaan, speelt de vormovereenkomst een rol. Dat wil zeggen dat de klinkers mogen verschillen, maar dat de medeklinkers gelijk moeten zijn. Enkele uitzonderingen zijn daarbij toegestaan. Zo mag de Engelse gh in het Nederlands een ch zijn. (Let er wel op dat het bij samenstellingen steeds gaat om de gelijkheid van het rechterdeel.) Bijvoorbeeld: het pocketbook vanwege het boek, het clipboard vanwege het bord, het copyright vanwege het recht, het science park, vanwege het park.
Whehequote:Bedankt
Uw vraag is verzonden en wordt zo spoedig mogelijk door een taaladviseur beantwoord.
We streven ernaar alle vragen binnen 5 werkdagen te beantwoorden.
Nou, we treffen elkaar weer in dit topic over 5 dagen hè?quote:
Vijf dagen, zonsondergang... *Tumbelweed rolt over de weg.*dan wordt dit geschil voor eens en altijd beslecht.quote:Op vrijdag 31 december 2004 11:50 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Nou, we treffen elkaar weer in dit topic over 5 dagen hè?
Na het bevredigende antwoord zullen hopelijk nooit meer van dit soort topics geopend worden op Fok!quote:Op vrijdag 31 december 2004 12:10 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Vijf dagen, zonsondergang... *Tumbelweed rolt over de weg.*dan wordt dit geschil voor eens en altijd beslecht.
Zoek maar eens op het forum naar de park.quote:Op vrijdag 31 december 2004 01:15 schreef MouseOver het volgende:
[..]
meen je dat nu serieus
of mis ik een dubbele betekenis?
quote:Op donderdag 30 december 2004 18:00 schreef Ayaxola het volgende:
Ik vind ook ''het topic''. ''De topic'' klinkt ook niet.
Zeker Alberto die de park checkt?quote:Op vrijdag 31 december 2004 18:50 schreef classpc het volgende:
[..]
Zoek maar eens op het forum naar de park.
danke sehrquote:
Jij moet nog wachten op je mailtje?quote:Op donderdag 6 januari 2005 21:39 schreef Karboenkeltje het volgende:
Hup pepijn Hendriks!
Nee hoor, Pepijn heeft mij precies hetzelfde mailtje gestuurd.quote:Op donderdag 6 januari 2005 21:56 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Jij moet nog wachten op je mailtje?
Wat een luie zak is het ookquote:Op donderdag 6 januari 2005 22:00 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Nee hoor, Pepijn heeft mij precies hetzelfde mailtje gestuurd.
Hé! Niet ouwehoeren met Pepijn, ja!?quote:Op donderdag 6 januari 2005 22:03 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Wat een luie zak is het ook [afbeelding]
Pepijn is een slome ambtenaarquote:Op donderdag 6 januari 2005 22:19 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Hé! Niet ouwehoeren met Pepijn, ja!?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |