abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 5 februari 2005 @ 21:29:58 #201
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_24943369
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 20:19 schreef Sabrina1981 het volgende:
Even in het huis wat geprobeerd.

[afbeelding]
Mooie foto alleen ik zou die lamp erweg halen.
Dat stoort nogal een beetje.
Voor de rest wel leuk bedacht.
Misschien ook een mogelijkheid om niet te flitsen maar juist meer met licht spelen
pi_24944939
Lente, komt rap dichterbij...

Tja... hij ging er zo mooi voor staan..
  FOK!fotograaf zondag 6 februari 2005 @ 09:53:59 #203
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_24949047
Ze zijn wel erg klein Jagganath
De eerste vind ik wel gaaf, leuk dat contrast tussen groen en het paarsig.
jammer alleen dat de bloem zo super in het midden staat...
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_24950142
Ja das nadeel van pbase... of ze zijn 800 breed of dit... zodra ik me eigen website op orde heb veranderd het wel

Heb al zitten denken om een uitsnijde te maken, maar had het toch maar niet gedaan... miss toch eens proberen..
  zondag 6 februari 2005 @ 12:07:28 #205
34663 SpeedyGJ
pi_24950695
Gistermiddag nog even wat geschoten.
Nu met een persoon erbij.
Dit is eigelijk mijn eerste keer dus ja wees niet te hard

Ze zijn wel wat scheef maar ja, gaat nu even om het ide
pi_24951576
quote:
Op zondag 6 februari 2005 12:07 schreef SpeedyGJ het volgende:

Mooie foto's! Vooral de eerste vind ik erg mooi. De tweede heeft een wat te lichte lucht als je het mij vraagt. Heb je ook foto's in landschapsformaat en zonder persoon op de voorgrond? Die zijn misschien nog mooier!

Hier het resultaat van een stukje fietsen bij een nieuwe wijk hier in de buurt.

Hoezo eentonige rijtjeshuizen...

nog meer blokkendozen:

Een trap:

Schoolgebouwtje

Centrale energie voorziening

Wat vinden jullie van de kleur en licht/donker. Mijn laptop scherm is daar eigenlijk te bagger voor
voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
pi_24951707
quote:
Op zondag 6 februari 2005 12:07 schreef SpeedyGJ het volgende:

[afbeelding]

[afbeelding]

Mooie foto's idd!
Ik zou alleen de persoon wat kleiner wil zien (verder er vanaf) voor het wat meer dramatischer effect en misschien nog ietsiepietsie donkerder die eerste... 2de foto is wat te licht naar mijn smaak.

wat ik me afvraag... als de horizon recht zet, valt dan de persoon niet achterover? staat hij scheef oid?
  zondag 6 februari 2005 @ 13:17:32 #208
34663 SpeedyGJ
pi_24951880
quote:
Op zondag 6 februari 2005 13:01 schreef luap het volgende:

[..]

Mooie foto's! Vooral de eerste vind ik erg mooi. De tweede heeft een wat te lichte lucht als je het mij vraagt. Heb je ook foto's in landschapsformaat en zonder persoon op de voorgrond? Die zijn misschien nog mooier!

Wat vinden jullie van de kleur en licht/donker. Mijn laptop scherm is daar eigenlijk te bagger voor
Bedankt!
Idd volgens mij moet ik er 1 hebben, zal eens kijken
De kleur en lichtheid zijn bij foto 1/2/3/4 goed, bij 5 vind ik em toch iets te donker,
Bij 3 zou ik personelijk iets van de bovenkant af croppen.
Nu lijkt het net of je die erin hebt geplakt
quote:
Op zondag 6 februari 2005 13:07 schreef Jagganath het volgende:

[..]

Mooie foto's idd!
Ik zou alleen de persoon wat kleiner wil zien (verder er vanaf) voor het wat meer dramatischer effect en misschien nog ietsiepietsie donkerder die eerste... 2de foto is wat te licht naar mijn smaak.

wat ik me afvraag... als de horizon recht zet, valt dan de persoon niet achterover? staat hij scheef oid?
Aha oke, vandaag weer een kans dus zal een kijken
Idd die 2de is te licht weet ik
Ik kan em recht zetten maar idd dan staat die persoon scheef, ik zal daar ook even om denken.
Misschien verder nog iets waar ik op moet letten?
Misschien iets met die persoon doen, qua compositie.
  maandag 7 februari 2005 @ 09:31:16 #209
101983 exile0000
mad scientist
pi_24966212
Tussen het maken van Carnavalsfoto's door, heb ik ook nog wat andere foto's gemaakt van de parkeergarage die dienst deed als uitkijkpost. Hier twee plaatjes van trappen. Gelukt of niet? Vooral de zw/w vind ik wel mooi. De rode behoeft denk ik toch een andere aanpak / nabewerking. Tips?

1.Rode Trap

2. Zwart-Wit Trap
"Two things are infinte: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." Albert Einstein
Music, Anyone? Photo's, Anyone?
pi_24966240
quote:
Op zondag 6 februari 2005 13:01 schreef luap het volgende:

[..]

Hoezo eentonige rijtjeshuizen...
[afbeelding]

nog meer blokkendozen:
[afbeelding]

Een trap:
[afbeelding]

Schoolgebouwtje
[afbeelding]

Centrale energie voorziening
[afbeelding]

Leuke serie luap . Kleuren zijn goed wat mij betreft .
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  maandag 7 februari 2005 @ 11:16:55 #211
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_24967777
quote:
Op vrijdag 4 februari 2005 11:57 schreef Xilantof het volgende:
netjes!
zeker ook nog hoe scherp de persoon in het midden is!
Niet zo moeilijk. Dit is een mooi voorbeeld van een zoom-burst.

Tijdens het afdrukken met een niet al te snelle sluitertijd zoom je in met je lens.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  maandag 7 februari 2005 @ 11:38:16 #212
101983 exile0000
mad scientist
pi_24968191
quote:
Op maandag 7 februari 2005 11:16 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Niet zo moeilijk. Dit is een mooi voorbeeld van een zoom-burst.

Tijdens het afdrukken met een niet al te snelle sluitertijd zoom je in met je lens.
Ik dacht toch echt ergens te lezen dat het in dit geval een photoshop effect was. Wel jammer, respect als je het echt met een zoom-burst kan!
"Two things are infinte: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." Albert Einstein
  maandag 7 februari 2005 @ 14:02:00 #213
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_24970669
quote:
Op maandag 7 februari 2005 11:38 schreef exile0000 het volgende:
Ik dacht toch echt ergens te lezen dat het in dit geval een photoshop effect was. Wel jammer, respect als je het echt met een zoom-burst kan!
ow.. nou jaa.. het lijt heel erg veel op een zoom-burst...

Afgezien daarvan is het heel makkelijk om een zoom-burst te doen. Mists je een SLR hebt. Andere camera's zijn daar meestal niet voor geschikt....
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  FOK!fotograaf maandag 7 februari 2005 @ 17:32:33 #214
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_24973537
Ik heb het nooit geprobeerd Shark. dus weet niet in hoeverre het makkelijk of moeilijk is.
vond het een nette foto iig.

als het met PS is gedaan, tja dan is de foto wel mooi, maar minder "knap" van de fotograaf.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  dinsdag 8 februari 2005 @ 10:33:48 #215
101983 exile0000
mad scientist
pi_24984589
Deze foto van het Carnaval vind ik op zich wel leuk, maar hoe komt ie beter tot zijn recht?
Versie 1

Versie 2

Of moet ik het nog anders doen? Wie helpt?
  dinsdag 8 februari 2005 @ 10:43:27 #216
101983 exile0000
mad scientist
pi_24984725
Als je eenmaal begint met foto's bewerken...
Hier nog een bewerking van optochtbekijkers

dinsdag 8 februari 2005 @ 11:14:56 #217
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_24985271
quote:
Op maandag 7 februari 2005 17:32 schreef Xilantof het volgende:
Ik heb het nooit geprobeerd Shark. dus weet niet in hoeverre het makkelijk of moeilijk is.
vond het een nette foto iig.

als het met PS is gedaan, tja dan is de foto wel mooi, maar minder "knap" van de fotograaf.
Pak je camera, gooi er die DX lens op, loop naar een spiegel, lens helemaal uitzoomen, focussen, 1/60 (bijvoorbeeld) sluitertijd zetten, en terwijl je afdrukt zo snel mogelijk helemaal inzoomen. Foto wil ik hier gepost zien

pi_24988125
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 10:33 schreef exile0000 het volgende:
Deze foto van het Carnaval vind ik op zich wel leuk, maar hoe komt ie beter tot zijn recht?
Versie 1
[afbeelding]

Versie 2
afbeelding

verise 2! Ik vind het beeld hiervan interessanter.

Alleen zou ik 'm qua compositie anders doen. Het eerste wat ik dacht, was dat 't ging om een slaapzak of zoiets in een rode vuilcontainer achter een muurtje. Na tweekeer kijken zag ik dat 't gaat om iemand die over een muurtje leunt. Een iets hoger standpunt, of iets meer naar rechts maakt denk ik duidelijker waarom 't eigenlijk gaat.

Wel lekker felle kleuren trouwens!
  dinsdag 8 februari 2005 @ 15:03:24 #219
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_24988516
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 10:33 schreef exile0000 het volgende:
Versie 1
[afbeelding]

Versie 2
[afbeelding]

Ik vind het zijaanzicht van de muur op #2 nogal storend, hoe ziet de foto eruit als dat weggecropt is ?
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_24989455
quote:
Op maandag 7 februari 2005 11:38 schreef exile0000 het volgende:

[..]

Sorry voor de late reactie; het is inderdaad een photoshop-effect. Zonder bewerking krijg je dit echt niet voor mekaar, want dan wordt de persoon in het midden lang niet zo scherp en wordt de foto dus minder mooi vind ik.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  woensdag 9 februari 2005 @ 23:01:04 #221
102190 robbedoeseos300d
Dit is geen kandelaar
pi_25014197
vandaag ff het geld schip van de ING op de plaat vast gelegd

2 blondjes maken in een cafe een puzzel. Opeens beginnen ze hard te juichen. Vraagt de barman: wat is er aan de hand dames??
nou...zegt een van die vrouwtjes..
we hebben een puzzel opgelost in 7 uur en op de doos staat 2 tot 4 jaar.
pi_25014368
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 23:01 schreef robbedoeseos300d het volgende:
vandaag ff het geld schip van de ING op de plaat vast gelegd

[afbeelding]

[afbeelding]
Die staat er op hoor!

Ik vind de foto niet bijzonder of mooi of creatief of tof of wat dan ook.

Sorry.
  woensdag 9 februari 2005 @ 23:13:56 #223
102190 robbedoeseos300d
Dit is geen kandelaar
pi_25014470
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 23:08 schreef super-muffin het volgende:

[..]

Die staat er op hoor!

Ik vind de foto niet bijzonder of mooi of creatief of tof of wat dan ook.

Sorry.
Mag je vinden
Alleen heb ik meer aan opbouwende kritiek

is alleen een lastige plek om een mooi beeld te krijgen.
Aan de ene kant loopt de snelweg en aan de andere kanten staan alleen maar irritante hoge gebouwen.
Her en der nog een verdwaald bouw hek en een spoorlijntje.....
Maar als een andere een betere insteek weet dan hoor of zie graag hoe het beter kan
2 blondjes maken in een cafe een puzzel. Opeens beginnen ze hard te juichen. Vraagt de barman: wat is er aan de hand dames??
  donderdag 10 februari 2005 @ 00:59:12 #224
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_25016638
Ik heb hem vorige week van een andere kant gekiekt, maar het laat idd weinig ruimte voor leukigheden.

Ik noem het overigens een schoen, en geen schip.
Life is what you make it.
pi_25018838
Mooi geldschip! Raar gebouw zeg!

Ik heb even nog een stukje gecropt:

Helaas lijkt PSP7 (waar ik op mijn werk over beschik, thuis heb ik PSP8) geen funktie te hebben om de foto recht te zetten. Vrije rotatie geeft nogal een blokkerig resultaat...
pi_25018894
Ik vind het inderdaad beter zo, meer aandacht voor het onderwerp van de foto. Bedankt buzzer en hayk!
  donderdag 10 februari 2005 @ 21:30:10 #227
102190 robbedoeseos300d
Dit is geen kandelaar
pi_25028778
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 00:59 schreef Schanulleke het volgende:
Ik heb hem vorige week van een andere kant gekiekt, maar het laat idd weinig ruimte voor leukigheden.
[afbeelding]
Ik noem het overigens een schoen, en geen schip.
Die kant is ook wel aardig
BTW ik blijf het een schip noemen, want heb jij wel eens gehoord van een geld schoen?
Wel van een geld schip
pi_25060481

Laatst gemaakt tijdens een wandelingetje bij mij in de buurt. Deze vond ik door de rust wel vrij aardig. Heb hem nu als bureaubladachtergrond. Ben wel een echte beginner en dis is dan ook gewoon met de automatisch landschapsstand geschoten. Geen flauw idee hoe ik nog mooie foto's op de manuele stand moet maken.
Als ik eenmaal in de positie ben om kritiek/commentaar te leveren hier zal ik dat overigens cker doen, nu ben ik er echter te noob voor.
  maandag 14 februari 2005 @ 19:50:04 #229
78150 Astridj0h
He shot me down, BANG BANG
pi_25089525
Nou hier wat fotootjes ter beoordeling. Moet er ff bij zeggen dat nieuwe en oude foto's door elkaar zitten en dat er geen thema is ofzo

2 x op het strand:

2x bloempjes

Lief schaapje

Het mooie IJsselmeer vanuit Andijk

Lucky shot, maar wel mooi geworden!

[ Bericht 12% gewijzigd door Astridj0h op 14-02-2005 20:07:17 (Resized volgens mij...) ]
[Hoe trager je drinkt, des te langer dat het duurt. En zo is het goed...]
Foto's
pi_25115343
1
2
3
Misschien dat ik nog een mooi kadertje maak en de glans een beetje wegwerk, maar dit heb ik dus pas ff gemaakt..
Graag uw scherpe mening hierover.

Verder had ik onderstaande foto's ook nog gemaakt, maar die vond ik zelf niet goed genoeg, maar het effect van een druppel in een wasbak (#5) vond ik wel leuk..
4
5
Hoe kan ik trouwens meer weerspiegeling krijgen zoals je dat al een klein beetje ziet bij nr. 5?
Alvast bedankt!
pi_25115812
Ik denk dat je in kleur al direkt meer weerspiegeling krijgt, Hieronder een voorbeeld hiervan:
http://www.pbase.com/dubbellu/image/31911461
http://www.pbase.com/dubbellu/image/31911464
http://www.pbase.com/dubbellu/image/31916857
Iedereen een prettige kerst en een gelukkig nieuwjaar!!!
kiekjes
  woensdag 16 februari 2005 @ 21:36:10 #232
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_25116835

een dag vol met regen(maandag)en een gek die foto's moest maken
pi_25117387
@ Karper: Leuk idee! Nu de uitwerking nog. Probeer je aan de Rule of Thirds te houden en houdt je horizon recht!

Een drietal kiekjes van vanmiddag:

1.

2.

3.

[ Bericht 3% gewijzigd door American_Nightmare op 16-02-2005 22:14:21 ]
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_25117710
quote:
Op woensdag 16 februari 2005 19:42 schreef dubbellu het volgende:
Ik denk dat je in kleur al direkt meer weerspiegeling krijgt, Hieronder een voorbeeld hiervan:
http://www.pbase.com/dubbellu/image/31911461
http://www.pbase.com/dubbellu/image/31911464
http://www.pbase.com/dubbellu/image/31916857
Maar met zwart wit vond ik het iets mooier omdat je je dan meer op het onderwerp concentreert (omdat de kraan ook al glimt enzo)..
Verder nog reacties?
pi_25119771
beste amerikaanse nachtmerrie....

hoe krijg je die kleuren zo mooi?
ik heb zelf meestal met dit soort foto's dat de kleuren nogal flets worden....(vooral de lucht)
groet, bb
And God created BB.
pi_25120036
Ik heb flink zitten photoshoppen aan de lucht! Deze is inderdaad standaard overbelicht (of de grond onderbelicht) omdat bijna alle camera's maar een verschil van 5 stops aan kunnen, en het verschil tussen grond en lucht is vaak meer.
Ik heb de luchten in deze foto's bewerkt met achtereenvolgens levels, saturation en contrast. Hier lees je een goede tutorial hoe zoiets aan te pakken.
pi_25122294
quote:
Op woensdag 16 februari 2005 19:03 schreef killko het volgende:
1[afbeelding]
2[afbeelding]
3[afbeelding]
Misschien dat ik nog een mooi kadertje maak en de glans een beetje wegwerk, maar dit heb ik dus pas ff gemaakt..
Graag uw scherpe mening hierover.

Verder had ik onderstaande foto's ook nog gemaakt, maar die vond ik zelf niet goed genoeg, maar het effect van een druppel in een wasbak (#5) vond ik wel leuk..
4[afbeelding]
5[afbeelding]
Hoe kan ik trouwens meer weerspiegeling krijgen zoals je dat al een klein beetje ziet bij nr. 5?
Alvast bedankt!
Probeer de achtergrond zo egaal mogelijk te krijgen, dan ligt de nadruk meer op de druppels. Je kunt bijvoorbeeld een placemat ofzoiets achter je kraan voor de tegeltjes zetten. Voor de glans kun je proberen wat aan je flitssterkte te regelen (of als dat niet kan, kun je natuurlijk dichterbij of verderweg gaan staan). Voor kleurtjes kun je ook gekleurde kommetjes en schaaltjes pakken om in te druppelen.
pi_25123968
Met m'n powershot A70 kan ik 3 verschillende stappen voor de flits instellen (mits ik de cam op volledig automatisch zet). De flits had ik volgens mij al zo 'klein' mogelijk.

Maar bedankt voor je advies, misschien kan ik er wat mee.
Oh, ik zie net dat jij ook zoiets in je avatar hebt.. Expert
pi_25124402
@Astrdj0h:
graag foto ijselmeer resizen

Fotografie FAQ! (laatste update: 31-1-2005) :
quote:
Hoe groter de foto, des te meer tijd het kost om te laden. Omdat je de foto's toch maar op een maximale breedte van 550 pixels te zien krijgt op het forum zou het zeer wenselijk zijn als je foto's die 550 pixels in de breedte niet overschrijden.
Daarnaast heb je met dit formaat ook de zekerheid dat je kunstwerken alleen geschikt zijn om te bekijken en je dus niet de kans loopt dat je ze op de vreemdste hoeken van de aardkloot terugvind zonder bronvermelding

Dit resizen kan je doen door de met een bewerking programma wat kleiner te maken, of door gebruik te maken van ThaMarco's fotoresizer, te vinden op:
http://www.i-questo.com/resizer/

batch resize is eenvoudig met irfanview, gratis programma, voor download en gebruiksinstructies zie uw zoekmachine.

tevens weten we allemaal dat de browser automatisch resized (sommigen echter slechts op verzoek) alleen dit komt de kwaliteit van je foto beslist niet ten goede en binnen FOT willen we toch graag laten zien hoe mooi onze foto's zijn...
pi_25124743
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 10:56 schreef killko het volgende:
Met m'n powershot A70 kan ik 3 verschillende stappen voor de flits instellen (mits ik de cam op volledig automatisch zet). De flits had ik volgens mij al zo 'klein' mogelijk.

Maar bedankt voor je advies, misschien kan ik er wat mee.
Oh, ik zie net dat jij ook zoiets in je avatar hebt.. Expert
Ach, ik heb ook een keertje een uurtje voor mijn gootsteen gezeten:

Hier staan pas mooie dingen! (DPZ-alert!)
  donderdag 17 februari 2005 @ 12:03:22 #241
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_25125123
Vooral de eerste 2 vind ik erg mooi!
Sleep All Day, Party All Night, Its Great To Be Radyhyn!
Vv (nov '14) & Aa (nov '16)
pi_25163268

Was vanmiddag even bij m'n ouders in de tuin met m'n polarisatiefilter aan het experimenteren. Klik voor het origineel en fakkel me maar af .
  zaterdag 19 februari 2005 @ 17:35:06 #243
76894 apestartje
Nikonfreak F90X,D-70,s7000
pi_25164161
Mooie kat
Ach ik rommel maar wat aan.
  zaterdag 19 februari 2005 @ 18:57:56 #244
102190 robbedoeseos300d
Dit is geen kandelaar
pi_25165585
ben er zelf best wel tevreden mee, maar wat vinden jullie ervan??

pi_25170765
Jammer van die weerspiegeling in de motorkap, het rolls bord dan nog iets minder dan het hoofd van die persoon.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  zondag 20 februari 2005 @ 10:59:23 #246
102190 robbedoeseos300d
Dit is geen kandelaar
pi_25175940
quote:
Op zaterdag 19 februari 2005 23:41 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Jammer van die weerspiegeling in de motorkap, het rolls bord dan nog iets minder dan het hoofd van die persoon.
Ik ben het gedeeltelijk met je kritiek eens.
De weerspiegeling van de persoon stoorde mij ook, maar ja op de autorai lopen nu eenmaal mensen en die kun je niet allemall uitbeeld houden.
Het Rolls Royce bord wilde ik bewust in deze plaat hebben, omdat ik vind dat het er goed bij past n.l. engel = Rolls Royce grill met loge = duidelijk Rolls Royce ja en dan mag het bord toch ook duidelijke Rolls Royce niet ontbreken.
pi_25178870
Beetje té veel weerspiegeling inderdaad..
  zondag 20 februari 2005 @ 19:09:08 #248
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_25183055
quote:
Op zondag 20 februari 2005 10:59 schreef robbedoeseos300d het volgende:

[..]

Ik ben het gedeeltelijk met je kritiek eens.
De weerspiegeling van de persoon stoorde mij ook, maar ja op de autorai lopen nu eenmaal mensen en die kun je niet allemall uitbeeld houden.
Het Rolls Royce bord wilde ik bewust in deze plaat hebben, omdat ik vind dat het er goed bij past n.l. engel = Rolls Royce grill met loge = duidelijk Rolls Royce ja en dan mag het bord toch ook duidelijke Rolls Royce niet ontbreken.
En daar is PS dan weer lekker handig voor poets je zo die meneer weg
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  zondag 20 februari 2005 @ 20:31:56 #249
102190 robbedoeseos300d
Dit is geen kandelaar
pi_25183694
hoe lijkt ie zo dan?
pi_25196336
Je kan zien dat je hebt lopen klooien..

[offtopic]Wat is Fok! toch irritant sloom.. Je zou bijna geen zin meer hebben om telkens te kijken..[/offtopic]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')