Ik geloof dat er meerdere soorten intelligenties bestaan. Ons onderwijs is zeer talig ingericht, ook het geschiedenisonderwijs. Leerlingen die meer in beeld denken, hebben dan ook al snel een probleem. In die zin maakt het onderwijs een soort selectie die je als onrechtvaardig zou kunnen zien. Het is waar dat ik, als iemand die daar zelf geen problemen mee heeft gehad, daar niet zoveel oog voor heb.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 16:42 schreef Maeghan het volgende:
In jouw stuk klinkt een grotere waardering door voor mensen die volgens jouw criteria 'logisch' denken. Jij vindt mensen die wat jij inzicht noemt bezitten, in bepaalde opzichten beter dan anderen (wanneer we er vanuit gaan dat intelligenter in zekere zin beter is).
Zeker, en daar genoot ik toen ook volop van.quote:Inzicht is handig, maar niet leuk, want het maakt je een luie donder.
Hmm... ik vrees dat ik je logica niet helemaal volgquote:Op dinsdag 28 maart 2006 13:47 schreef Maeghan het volgende:
Wolfje: ik ben het inderdaad niet eens met wat thaleia zegt, maar dat betekent niet dat ik precies het tegenovergestelde vind. Ik vind het alleen flauwekul om te zeggen dat iedereen die toevallig erg intelligent is ook maar even alles met twee vingers in z'n neus kan doen, ook wanneer hij/zij nooit geleerd heeft te leren. Het kan misschien wel, maar met twee vingers in de neus vind ik een beetje overdreven.
Heel in algemeen gesteld heb je gelijk. Het gaat hier echter om een specifiek geval, namelijk een erg slim iemand op het vwo. En dan is intelligentie alleen inderdaad voldoende om het vwo te halen.quote:Jij en thaleia doen net alsof intelligentie het enige in de wereld is wat je nodig hebt om een opleiding met succes af te kunnen ronden, terwijl het m.i. toch echt een samenspel is van intelligentie, studiemethoden en motivatie. Slechte studiemethoden leiden tot tijdsverspilling en lagere resultaten dan je eigenlijk kunt halen, lagere resultaten ook dan wat je weet dat je kan halen, en dat is demotiverend.
Ja maar de wereld is niet zwart/wit, en kinderen zijn niet óf heel slim, óf helemaal niet slim. Er zijn altijd kinderen die op de grens zitten, en het misschien puur op intelligentie niet direct zouden halen maar dankzij hun motivatie uiteindelijk wel ver komen. Net zoals er kinderen zijn die op zich wel slim zijn maar niet héél slim, bij wie een gebrek aan motivatie of studievaardigheden ze uiteindelijk toch opbreekt.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 21:15 schreef Wolfje het volgende:
[..]
Hmm... ik vrees dat ik je logica niet helemaal volg. Het gaat erom of "niet hebben leren leren" een oorzaak zou kunnen zijn voor het falen van slimme kinderen op het vwo. Daar ben je het mee eens of niet mee eens (zoals ik). Een tussenweg bestaat in dit geval niet.
[..]
Heel in algemeen gesteld heb je gelijk. Het gaat hier echter om een specifiek geval, namelijk een erg slim iemand op het vwo. En dan is intelligentie alleen inderdaad voldoende om het vwo te halen.
en die zou ik niet 'hoogbegaafd' willen noemenquote:Op dinsdag 28 maart 2006 22:11 schreef Mini_rulez het volgende:
Ja maar de wereld is niet zwart/wit, en kinderen zijn niet óf heel slim, óf helemaal niet slim. Er zijn altijd kinderen die op de grens zitten
En dat ligt dan aan persoonlijkheids- of andere factoren, niet aan beroerde leerstrategieen.quote:Bovendien, hoe je het ook wendt of keert, er zijn genoeg gevallen van hoogbegaafde kinderen die, ondanks hun intelligentie, het vwo niet gehaald hebben. Ook voor hoogbegaafde kinderen is het dus blijkbaar mogelijk om onvoldoendes te halen en te blijven zitten of zelfs naar een lager schooltype te moeten.
Ik heb alleen maar uitspraken gedaan over echt slimme mensen. Dat bij wat minder begaafde personen motivatie en studievaardigheden een grotere rol gaan spelen is evident.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 22:11 schreef Mini_rulez het volgende:
Ja maar de wereld is niet zwart/wit, en kinderen zijn niet óf heel slim, óf helemaal niet slim. Er zijn altijd kinderen die op de grens zitten, en het misschien puur op intelligentie niet direct zouden halen maar dankzij hun motivatie uiteindelijk wel ver komen. Net zoals er kinderen zijn die op zich wel slim zijn maar niet héél slim, bij wie een gebrek aan motivatie of studievaardigheden ze uiteindelijk toch opbreekt.
Ongeacht iemands begaafdheid is het zonde als de capaciteiten niet maximaal benut worden. Door een gebrek aan uitdaging kunnen slimme mensen inderdaad lui worden, maar dan nog kunnen zij makkelijk het vwo halen, ondanks een gebrekkige studiemethode. Pas op de universiteit krijgen ze last van de luiheid.quote:Daarnaast zal een hoogbegaafd kind misschien niet direct keihard falen, maar ook daar heb je weer tussengevallen: door het niet kunnen leren, of het niet gewend zijn om op een bepaalde manier te moeten blokken, kan een kind wel dusdanig ontmoedigd worden dat de cijfers eronder lijden, of het kind in elk geval niet de resultaten haalt die puur op intelligentie mogelijk zouden zijn. Dat is natuurlijk op zich al zonde, want een 6 is misschien wel voldoende, maar toch jammer als je eigenlijk goed bent voor een 9.
O, maar dat ontken ik ook helemaal niet. Er kunnen verschillende oorzaken daarvoor zijn: problemen thuis, verkeerde vrienden, ziekte of wat dan ook. Een slechte studiemethode is daar echter geen van! (En dit is nu juist het discussiepunt).quote:Bovendien, hoe je het ook wendt of keert, er zijn genoeg gevallen van hoogbegaafde kinderen die, ondanks hun intelligentie, het vwo niet gehaald hebben. Ook voor hoogbegaafde kinderen is het dus blijkbaar mogelijk om onvoldoendes te halen en te blijven zitten of zelfs naar een lager schooltype te moeten.
Nou ja, of ze daadwerkelijk slimmer worden is de vraag. Het is natuurlijk zonder meer waar dat iemand met een volledig benutte lagere capaciteit beter kan presteren dan iemand met een deels benutte hogere capaciteit.quote:Kinderen met wat minder intelligentie maar wel de motivatie om zichzelf te ontwikkelen, kunnen dus uiteindelijk verder komen én misschien wel slimmer worden dan kinderen die begonnen met een hogere capaciteit maar nooit de moeite hebben genomen of de kans hebben gekregen om die te ontwikkelen.
Maar dan haal je dus een onvoldoende omdat je niets hebt uitgevoerd. En dat heeft dus helemaal niks te maken met hoe goed je studeermethode is.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 23:46 schreef Maeghan het volgende:
Al heb je een iq van 180, als je te lui bent om je woordjes frans te leren, haal je toch mooi een onvoldoende voor je overhoring. Als jullie dat willen ontkennen en geloven dat slimme mensen geen studiemethoden of motivatie nodig hebben, veel plezier, maar ik ga er niet in mee. Wat mij betreft zijn we daarover uitgepraat.
Gek genoeg had ik bij jou hetzelfde idee, alleen wou ik niet op de man gaan spelen. Dat vind ik altijd zo zwakjes.quote:Op woensdag 29 maart 2006 07:46 schreef Wolfje het volgende:
[..]
Maar dan haal je dus een onvoldoende omdat je niets hebt uitgevoerd. En dat heeft dus helemaal niks te maken met hoe goed je studeermethode is.
Ik begin te vermoeden dat jij grote moeite hebt met begrijpend lezen. Al enige malen is beargumenteerd dat eventueel falen van slimme kinderen op het vwo niet veroorzaakt wordt door een slechte studeermethode. Toch lijkt het alsof je dit nog steeds niet begrepen hebt.
Heb je er al eens over nagedacht of begrijpend lezen misschien wel het struikelblok voor je was op de middelbare school (en dus niet hoogbegaafdheid)?
en een brilletje.quote:Op woensdag 29 maart 2006 16:05 schreef Repeat het volgende:
"Hoogbegaafde" kinderen hebben ook altijd zon groot (voor)hoofd.
Bij een echt slim iemand zorgt dat er op de middelbare school nog niet voor dat je het niet haalt. Gaat het op het VWO al wel mis, dan is er meer aan de hand dan slechts waardeloze studiemethodes, of het betreft gewoon niet zo'n heel slim iemand.quote:Op woensdag 29 maart 2006 21:00 schreef kwakveense het volgende:
wolfje blijft er maar bij dat "niet genoeg uitvoeren" geen falende leerstrategie is. en dat is het nu juist wel.
als je nooit hebt geleerd om woordjes te stampen en je doet an de weeromstuit daarom maar elemaal niks, en je haalt een onvoldoende, dan zijn het toch je sudiemethodes of het gebrek daaraan die er voor zorgen dat je het niet haalt?
Het was helemaal niet als persoonlijke aanval bedoeld. Het valt mij gewoon op dat jij teksten anders interpreteert dan wat er daadwerkelijk staat in mijn ogen. Dit blijkt niet alleen zo in de discussie die wij hebben, maar ook in je reacties op, bijvoorbeeld, Raisingirl. Ook uit jouw onderstaande tekst blijkt dat je niet goed hebt gelezen.quote:Op woensdag 29 maart 2006 15:59 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Gek genoeg had ik bij jou hetzelfde idee, alleen wou ik niet op de man gaan spelen. Dat vind ik altijd zo zwakjes.
Ik beweer dat voor een erg slim persoon zijn intelligentie genoeg is om het vwo te kunnen halen. Dat wil dus niet automatisch zeggen dát hij het ook haalt. Daarvoor moet inderdaad ook een lichte inspanning voor gedaan worden. Het kan heel goed zijn dat zo iemand het vwo toch niet haalt vanwege bijvoorbeeld desinteresse, erge luiheid, problemen thuis, maar het zal zeker niet aan de studiemethode liggen, omdat zelfs de meest simpele studiewijze al voldoende resultaat geeft.quote:Blijkbaar snap jij er echt niets van. Jij zegt, intelligentie op zich is genoeg. Ik zeg, nee, dat is het niet, want je moet ook wat uitvoeren. En dan zeg jij dat niets uitvoeren niet te maken heeft met studiemethodes -wat ik overigens nergens beweerd heb, maar wat slechts een argument was tegen jouw stelling dat intelligentie an sich genoeg is-, waarmee je dus kortom ZELF aangeeft dat intelligentie alleen niet genoeg is, maar dat je ook iets moet uitvoeren. Mijn hele punt is dus dat je iets moet uitvoeren, en dat de manier waarop ook van belang is bij het halen van (goede) cijfers en het behouden van motivatie.
De conclusie die ik dan trek is dat je dergelijke getalletjes met een korreltje zout moet nemenquote:Argumentatie heb ik trouwens nergens gezien. Jij en thaleia beweren alleen steeds dat een slechte studeermethode er niets mee te maken heeft. Sterker nog, jullie redenatie klopt van geenk anten: "hoogbegaafde kinderen hebben geen studiemethode nodig" ERGO "kinderen die een studiemethode nodig hebben, zijn niet hoogbegaafd". In jullie wereld bestaan er dus geen kinderen met een iq boven de 132/140 (afhankelijk van welk instituut je gelooft) die onvoldoendes halen omdat ze niet weten hoe ze moeten leren, terwijl al meerdere mensen aangegeven hebben dat ze dit probleem zelf wel zo ervaren hebben. Mag ik jullie een carrière in de politiek aanbevelen?
Luiheid leidt niet tot resultaten en zou ik daarom dus zeker niet tot een methode rekenen. Doe je dat toch, dan gebruik je studiemethode als eufemisme voor luiheid. Als je te weinig hebt uitgevoerd, dan weet je zelf ook wel heel goed dat je een onvoldoende zult gaan halen. Ik ben het er mee eens dat slimheid tot luiheid kan leiden doordat je je nooit echt hebt hoeven in te spannen. Maar daarmee kom je pas op de universiteit in de problemen.quote:Op woensdag 29 maart 2006 21:00 schreef kwakveense het volgende:
wolfje blijft er maar bij dat "niet genoeg uitvoeren" geen falende leerstrategie is. en dat is het nu juist wel.
als je nooit hebt geleerd om woordjes te stampen en je doet an de weeromstuit daarom maar elemaal niks, en je haalt een onvoldoende, dan zijn het toch je sudiemethodes of het gebrek daaraan die er voor zorgen dat je het niet haalt?
Omdat je normaal nooit in 'Ouder(s)' zit en dit topic toevallig zag in de "Active Topics"? Zo werkte het bij mij wel tenminstequote:Op donderdag 30 maart 2006 12:13 schreef thabit het volgende:
Mensen, waarom ontdek ik dit topic NU pas?
Wijsheid komt met de jaren. (Ik ben ouder dan jij, dus wijzerquote:Op donderdag 30 maart 2006 12:13 schreef thabit het volgende:
Mensen, waarom ontdek ik dit topic NU pas?
Inderdaad... En als er iemand in Nederland deskundig is op dat gebied, is het Mönks wel.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 00:00 schreef _evenstar_ het volgende:
misschien moeten de mensen hier op uitzending gemist eens de uitzending van netwerk kijken.
wanneer zij deze niet gezien hebben.
Lijkt me nl beter om een deskundige zijn oordeel te laten maken
Er is een verschil tussen nuttig en nodig.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 01:08 schreef _evenstar_ het volgende:
het is meer voor de mensen die hoog en laag blijven beweren over het niet leren leren en de extra stimulatie onnodig vinden.
uit praktijk en onderzoek bleken bijv een groepje naschools eo[pvang voor hoogbegaafde kinderen zeer nuttig te zijn voor de kinderen.
uit de categorie:quote:Op vrijdag 31 maart 2006 00:25 schreef bixister het volgende:
eigenlijk klinkt des-kundig helemaal niet zo hoogbegaafd he. des-interesse, des-kundig.
nuttig en nodig zo danquote:Op vrijdag 31 maart 2006 01:10 schreef thaleia het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen nuttig en nodig.
Jammer dat er geen recentere versie van het artikel gemaakt wordt; de schets "Mensa Nederland is een soort patiëntenvereniging" is de afgelopen 10 jaar gelukkig al aardig bijgedraaidquote:Op vrijdag 31 maart 2006 10:26 schreef bixister het volgende:
hier een (weliswaar al 10 jaar oud) aardig artikel dat deels over deze discussie gaat.
Inderdaad.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 10:26 schreef bixister het volgende:
hier een (weliswaar al 10 jaar oud) aardig artikel dat deels over deze discussie gaat. kern van 't verhaal: met de meeste hoogbegaafden gaat het gewoon wel goed, al is er ook een groep die zich mede door hoogbegaafdheid problematisch ontwikkelt. kortom: het verschilt van persoon tot persoon.en daarom is het ook niet zo zinvol om conclusies te trekken over wat het best zou zijn voor hoogbegaafden in het algemeen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |