quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 23:47 schreef Quazzy het volgende:Daarom de volgende leestip: de slinger van Foucault. Na het lezen van dit boek ben je gegarandeerd genezen van het Brown-virus
Misschien een leken vraagje maar was de slinger van Foucault niet dat ronddraaiende ding wat bewees dat de Aarde om zijn as draait? Wat heeft dat met de Brown-onderwerpen te maken? Of suggereerde je dat niet?
Maar ik zal er eens naar kijken.
'De Geheimen van de Da Vinci Code' van Simon Cox is trouwens vrij toegankelijk en volgens mij ook wel historisch correct. Er worden dan ook geen controversiele theorieen in aangesneden, maar het licht de begrippen uit de Da Vinci Code op alfabetische volgorde toe. Die punten over de concilie van Nicea die jij noemt worden daar - naar ik me zo herinner - ook in vermeld.
Uiteraard is het wel wat makkelijk om op de hype mee te liften, maar goed.
Ik weet dat de Priorij van Sion een hedendaags Plantard-iets is en dat de schrijvers van HBHG waarschijnlijk ookal hun doel voor ogen hadden waar ze - naar eigen zeggen - pas in de loop van hun onderzoek op uit kwamen. Dan maakt de voornaamste bron van De Da Vinci Code dus ineens ook nogal twijfelachtig.
quote:
Alternatieve geschiedschrijving in de vorm van fictie is een leuke vorm van tijdverdrijf, maar het is kwalijk als iemand fictie als feit verkondigd
Zoals ik al met wat zachtere woorden zei. Hier ben ik het dus wel mee eens. Maar denk je niet dat er in de moraal van het verhaal wel een vorm van waarheid schuilt? De kerk heeft toch zeker geprobeerd de uitwassen van alternatieve heidense religies te doen verdwijnen. Het wegvallen van het heilige vrouwelijke principe is toch wel een opmerkelijk verschil met de godsdiensten van voorheen. Het dualisme is als goddelijk en natuurlijk oerprincipe dus uitgewist.
Ondanks dat Brown dus niet-kloppende feiten en nogal omstreden theorieen gebruikt om deze moraal in zijn roman te verwoorden. Iets wat die dus inderdaad beter niet had moeten doen.
quote:
De bewering dat Maria Magdalena getrouwd zou zijn met Jezus en dat zij kinderen gehad zouden hebben is al idioot
Mwoah, het is een onderdeel van de graal-legende. Legende's zijn vaak niet feitelijk correct, maar als symbolische weergave van een bepaalde werkelijkheid toch ook nog weleens iets meer dan enkel volslagen onzin?
De Christenen die ik ken noemen deze bewering overigens 'goed mogelijk'. Niet dat ik daarmee deze theorie wil verdedigen trouwens, ik vond het alleen nogal opmerkelijk.