abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 26 december 2004 @ 23:52:50 #1
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_24226547
Dat onze rijksoverheid aan ontwikkelingsamenwerking doet en daarmee 100en miljoenen per jaar over de balk smijt (Afrika is ondanks 30 jaar ontwikkelingsamenwerking nog steeds arm) is al goed voor heel wat hoofdpijn maar dat lokale bestuurders dit tot hun taakgebeid rekenen is helemaal de limit. In 2003 is heeft de gemeente Amsterdam minimaal 600.000 euro uitgegeven aan ontwikkelingsamenwerking (dat was hard uit de pdf te halen, ik verwacht onder misleidende namen nog meer te kunnen vinden). Ging het vroeger naar samenwerkingsverbanden met steden in socialistische 3e wereldlanden (natuurlijk een eenrichtingsverkeer van geldstromen), tegenwoordig zijn er leuke projecten in delen van de wereld waar nieuwe Amsterdammers vandaan komen. Betrokken gemeenteraadsleden reizen er graag en vaak heen om de vorderingen te aanschouwen.

http://www.amsterdam.nl/asp/get.asp?ItmIdt=00005005&SitIdt=00000002&VarIdt=00000001
http://www.amsterdam.nl/contents/pages/00004658/20.pdf (zoek op internationale contacten en ontwikkelingssamenwerking)

Ik keur dit af en mijn stelling is dan ook dat de gemeente Amsterdam moet ophouden met dit soort fratsen en zich moet concentreren op Amsterdam zelf.
quote:
Amsterdamse delegatie naar Suriname

3 juni 2002 - Cynthia Hendriks

Onder leiding van burgemeester Job Cohen brengt een Amsterdamse delegatie van bestuurders en ambtenaren van 6 t/m 13 juni een werkbezoek aan Suriname. Het doel van het bezoek is om op een aantal gebieden de samenwerking te versterken en de uitvoering te concretiseren.


De delegatie bestaat o.a. uit Hannah Belliot (wethouder Zorg en Cultuur), Erik Gerritsen (gemeentesecretaris), Elvira Sweet (stadsdeelvoorzitter Zuidoost), Hugo Fernandes Mendes (stadsdeelsecretaris Zuidoost) en Ro Brewster, commissaris van Politie. Het gaat o.m. om projecten op het gebied van woningbouw, drinkwatervoorziening, verbetering van de volksgezondheid, digitalisering van archieven, en opleidingen en trainingen tussen het Korps Politie Suriname en het Regiokorps Amsterdam-Amstelland.
In Paramaribo spreekt de delegatie met president drs. R.R. Venetiaan, waarna een bezoek wordt gebracht aan de minister van Regionale Ontwikkeling en de minister voor Planning en Ontwikkelingssamenwerking. Daarnaast bezoekt de delegatie een woningproject in Sekrepatu Dyari, de Surinaamse Waterleiding Maatschappij, het Psychiatrisch Centrum Suriname, de Regionale Gezondheidsdienst, de Districtscommissaris en de bauxietmijnen Billiton en Suralco.
Op donderdag 13 juni is de ondertekening van de samenwerkingovereenkomst tussen de gemeente Amsterdam en de Republiek Suriname.
bron: site van de gemeente amsterdam zelf. Zoek op ontwikkelingssamenwerking.
quote:
De internationale positie van onze stad staat onder meer in het teken van de Amsterdamse traditie van vrede, democratie en solidariteit. De bestaande samenwerking met Managua (Nicaragua), Beira (Mozambique) en Paramaribo (Suriname) wordt voortgezet en geïntensiveerd op het terrein van lokaal bestuur en de opbouw van een pluriforme samenleving, mede ten bate van actuele vraagstukken in Amsterdam zelf.
Samenwerkingsprojecten met steden in landen waar veel allochtone Amsterdammers vandaan komen, zoals Turkije, Marokko en Curaçao/Antillen, worden bevorderd,
Het betrekken van de Amsterdamse bevolking, vooral jongeren, bij ontwikkelingssamenwerking is essentieel. Via het gemeentelijk onderwijs en jeugdbeleid en in samenwerking met het particulier initiatief stimuleert de gemeente de aandacht voor mondiale vraagstukken.
Gemeentelijke diensten moeten ruimhartig hun expertise beschikbaar stellen in ontwikkelingsprojecten. De Commissie Ontwikkelingssamenwerking Amsterdam (COA) ontplooit hiertoe initiatieven en helpt bij het zoeken naar aanvullende financiering. De COA is ook dienstbaar aan de stadsdelen.
Het structurele budget van de COA wordt verhoogd naar tenminste 1 euro per Amsterdammer.
bron: http://www.amsterdam.pvda.nl/programma.php

[ Bericht 0% gewijzigd door Landmass op 27-12-2004 00:10:02 ]
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
  zondag 26 december 2004 @ 23:55:16 #2
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_24226611
Het is blijkbaar besmettelijk want N-Holland heeft het virus ook al te pakken.

http://www.noord-holland.(...)menwerking/index.asp
quote:
Ontwikkelingssamenwerking

De provincie Noord-Holland vindt ontwikkelingssamenwerking een verantwoordelijkheid van iedereen in Nederland en dus ook van de provincie. Zij stelt naast deskundigheid jaarlijks een bedrag van ¤ 453.800,-- ter beschikking voor de verbetering van de primaire levensbehoeften van mensen in arme landen of regio’s. De provincie financiert ontwikkelingsprojecten in Ethiopië, op de Filippijnen, in Ghana, Indonesië, Jamaica, Kenia, Macedonië, Nicaragua, Suriname, Zambia, Zimbabwe en Zuid-Afrika, op het gebied van (drink)watervoorziening, hygiëne, energievoorziening, huisvesting en gezondheidszorg.

De provincie werkt nauw samen met de betrokken (rijks- )overheden (met name het Ministerie van Buitenlandse Zaken), diverse instellingen en organisaties. Binnen het dagelijks bestuur van de provincie is de Commissaris van de Koningin, de heer H.C.J.L. Borghouts, verantwoordelijk voor dit onderwerp. De regels voor ontwikkelingssamenwerkingsprojecten zijn vastgelegd in de Deelverordening Ontwikkelingssamenwerking Noord-Holland 2004.
Financiele onderbouwing van de projecten:
http://www.noord-holland.nl/Images/65_61140.doc

Al met al een hele industrie waar heel wat mensen hun brood verdienen. Laten het nou net diensten zijn waar wij niet om gevraagd hebben en dus vreet dit welvaart. Als het nou nog wat opleverde in de betrokken landen zelf a la maar die landen zijn na 30 jaar hulp nog steeds arm.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
pi_24227494
quote:
Op zondag 26 december 2004 23:52 schreef Landmass het volgende:
(Afrika is ondanks 30 jaar ontwikkelingsamenwerking nog steeds arm)
Oorlog is ondanks onze inspanningen (VN bijvoorbeeld) nog niet de wereld uit. Diefstal ook niet. Justitie dan maar afschaffen, het werkt toch niet.
Wasserwunderland
  maandag 27 december 2004 @ 02:15:58 #4
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_24229169
quote:
Op maandag 27 december 2004 00:33 schreef Tup het volgende:

[..]

Oorlog is ondanks onze inspanningen (VN bijvoorbeeld) nog niet de wereld uit. Diefstal ook niet. Justitie dan maar afschaffen, het werkt toch niet.
Sind wanneer is de VN direct verantwoordelijk voor oorlog? Of armoe in Afrika de onze?
pi_24229359
quote:
Op maandag 27 december 2004 00:33 schreef Tup het volgende:

[..]

Oorlog is ondanks onze inspanningen (VN bijvoorbeeld) nog niet de wereld uit. Diefstal ook niet. Justitie dan maar afschaffen, het werkt toch niet.
Oh god slimpie.
Waarom nog eten? Morgen heb ik toch weer honger.
Doel van ontwikkelingshulp is om landen te helpen bij hun ontwikkeling(logisch he).
Doel van Justitie is niet om criminaliteit te stoppen, maar om het in de hand te houden.
Dat doen ze aardig.
Ontwikkelingshulp echter begint steeds meer omstreden te worden, als je landen die hulp hebben ontvangen vergelijkt met landen die geen hulp hebben ontvangen, dan zie je weinig verschil.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_24229401
quote:
Op zondag 26 december 2004 23:55 schreef Landmass het volgende:verhaal
Echt verwerpelijk dit.
Ontwikkelingshulp als speeltje voor bestuurders.
Een provincie die ontwikkelingshulp biedt??
Ik ben te moe om alles wat verder uit te zoeken, maar wat ik nu zo lees is echt belachelijk.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_24232513
De Gemeenteraad van Amsterdam is een democratisch gekozen orgaan en heeft het democratisch recht om te bepalen waaraan hij de middelen van de gemeente uitgeeft. Het verschil met het Rijk is hier verwaarloosbaar. Natuurlijk kun je het oneens zijn met het geven van ontwikkelingshulp, maar de verontwaardging dat een gemeente dit doet ontgaat mij.

Overigens kon ik de stelling in de OP dat 'Betrokken gemeenteraadsleden reizen er graag en vaak heen' niet terugvinden in de linkjes, evenmin als de stelling 'Ging het vroeger naar samenwerkingsverbanden met steden in socialistische 3e wereldlanden '. Misschien dat je dat nog even nader kunt onderbouwen om te voorkomen dat users zouden gaan denken dat dergelijke beweringen voortkomen uit ordinaire vuilspuiterij.
Slaapt winter
en zomer
  maandag 27 december 2004 @ 11:43:50 #8
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_24232663
quote:
Op zondag 26 december 2004 23:52 schreef Landmass het volgende:

(Afrika is ondanks 30 jaar ontwikkelingsamenwerking nog steeds arm)
Afrika minder arm dan gedacht

Leg eens uit?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 27 december 2004 @ 11:54:44 #9
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_24232823
quote:
Op maandag 27 december 2004 11:32 schreef Parabola het volgende:
De Gemeenteraad van Amsterdam is een democratisch gekozen orgaan en heeft het democratisch recht om te bepalen waaraan hij de middelen van de gemeente uitgeeft. Het verschil met het Rijk is hier verwaarloosbaar. Natuurlijk kun je het oneens zijn met het geven van ontwikkelingshulp, maar de verontwaardging dat een gemeente dit doet ontgaat mij.

Overigens kon ik de stelling in de OP dat 'Betrokken gemeenteraadsleden reizen er graag en vaak heen' niet terugvinden in de linkjes, evenmin als de stelling 'Ging het vroeger naar samenwerkingsverbanden met steden in socialistische 3e wereldlanden '. Misschien dat je dat nog even nader kunt onderbouwen om te voorkomen dat users zouden gaan denken dat dergelijke beweringen voortkomen uit ordinaire vuilspuiterij.
Persoonlijk vind ik ontwikkelingssamenwerking iets voor de centrale overheid. Ik vind het zeer storend als gemeentes dingen doen, die niet in hun taakgebied passen. Ontwikkelingssamenwerking kan dan worden gebruikt uit electorale overwegingen, en ja, dan vind ik het zonde van het geld.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
pi_24233028
quote:
Op maandag 27 december 2004 11:54 schreef Flumina het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik ontwikkelingssamenwerking iets voor de centrale overheid. Ik vind het zeer storend als gemeentes dingen doen, die niet in hun taakgebied passen.
Wie bepaalt dan wat het taakgebied van gemeenten is en waarom ben jij zo zeker dat OS daar niet in past?
quote:
Ontwikkelingssamenwerking kan dan worden gebruikt uit electorale overwegingen, en ja, dan vind ik het zonde van het geld.
Als dat gebeurt, ben ik het zonder meer met je eens. Maar ook hier is het onderscheid tussen Rijk en decentrale overheden mij niet duidelijk. Bovendien heb ik geen aanwijzingen dat gemeenten OS ook echt gebruiken uit electorale overwegingen, jij wel?
Slaapt winter
en zomer
pi_24233049
Niks mooiers dan snoepreisjes op kosten van de belastingbetaler.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_24233072
quote:
Op maandag 27 december 2004 12:08 schreef Strolie75 het volgende:
Niks mooiers dan snoepreisjes op kosten van de belastingbetaler.
En jij bent door God aangesteld om te bepalen wat snoepreisjes zijn en welke reizen wel ten behoeve van de werkzaamheden worden gemaakt?
pi_24233113
quote:
Op maandag 27 december 2004 02:15 schreef Slarioux het volgende:

[..]

Sind wanneer is de VN direct verantwoordelijk voor oorlog? Of armoe in Afrika de onze?
We hebben als voormalige westerse koliniale mogendheid toch zeker wel enige medeverantwoordelijkheid aan die armoede .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 27 december 2004 @ 12:15:38 #14
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_24233172
quote:
Op maandag 27 december 2004 12:09 schreef Julius_Vanderdecker het volgende:

[..]

En jij bent door God aangesteld om te bepalen wat snoepreisjes zijn en welke reizen wel ten behoeve van de werkzaamheden worden gemaakt?
Dat lijlt me duidelijk. Dat gemeentebestuur zit daar voor Amsterdam en dus is elk reisje naar zo'n mooi project ergens in de 3e wereld een snoepreisje.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
  maandag 27 december 2004 @ 12:18:04 #15
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_24233201
quote:
Op maandag 27 december 2004 12:12 schreef du_ke het volgende:

[..]

We hebben als voormalige westerse koliniale mogendheid toch zeker wel enige medeverantwoordelijkheid aan die armoede .
Het gaat hier in de 1e plaats of ook de gemeente Amsterdam daarvoor moet opdraaien. Dat doet het rijk toch al.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
pi_24233228
quote:
Op maandag 27 december 2004 12:18 schreef Landmass het volgende:

[..]

Het gaat hier in de 1e plaats of ook de gemeente Amsterdam daarvoor moet opdraaien. Dat doet het rijk toch al.
Tja ik heb er persoonlijk niet zo'n moeite mee. Amsterdam is groot en welvarend geworden door immigranten en ik heb er geen moeite mee dat de stad dan elders wat projecten finacieerd .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 27 december 2004 @ 12:20:58 #17
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_24233245
Psst, Landmass. Kun je even van je links-bashen loskomen en antwoord geven op [Amsterdam] doet ook aan ontwikkelinssamenwerking ?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 27 december 2004 @ 12:22:05 #18
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_24233275
quote:
Op maandag 27 december 2004 12:19 schreef du_ke het volgende:

[..]

Tja ik heb er persoonlijk niet zo'n moeite mee. Amsterdam is groot en welvarend geworden door immigranten en ik heb er geen moeite mee dat de stad dan elders wat projecten finacieerd .
  • De problemen in Amsterdam zijn opgelost?
  • Onze rijksoverheid houdt zich daar toch al mee bezig? Waarom moet Amsterdam (en de provincie NoordHolland) dan ook nog eens deze taak op zich nemen?
  • Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    starring Sizzler & Sidekick
    nu in POL
    pi_24233304
    quote:
    Op maandag 27 december 2004 12:22 schreef Landmass het volgende:

    [..]

  • Onze rijksoverheid houdt zich daar toch al mee bezig? Waarom moet Amsterdam (en de provincie NoordHolland) dan ook nog eens deze taak op zich nemen?
  • Als de bevolking van Amsterdam in meerderheid vindt dat er meer gedaan moet worden, staat het ze vrij om dat te doen. Waarom wil jij ze dat recht ontzeggen?
    Slaapt winter
    en zomer
      maandag 27 december 2004 @ 12:24:12 #20
    106056 Landmass
    ik discrimineer dus ik besta
    pi_24233306
    quote:
    Op maandag 27 december 2004 12:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
    Psst, Landmass. Kun je even van je links-bashen loskomen en antwoord geven op [Amsterdam] doet ook aan ontwikkelinssamenwerking ?
    Wat wil je weten. Stel eerst maar een duidelijke (hoeft niet uitgebreid) vraag.
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    starring Sizzler & Sidekick
    nu in POL
      maandag 27 december 2004 @ 12:26:30 #21
    66444 Lord_Vetinari
    Si non confectus non reficiat
    pi_24233357
    quote:
    Op maandag 27 december 2004 12:24 schreef Landmass het volgende:

    [..]

    Wat wil je weten. Stel eerst maar een duidelijke (hoeft niet uitgebreid) vraag.
    Lees de vraag maar. Verklaar even je uitspraak in dit topic met je stelling en Topictitel van het andere topic.
    De pessimist ziet het duister in de tunnel
    De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
    De realist ziet de trein komen
    De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
      maandag 27 december 2004 @ 12:31:34 #22
    99593 aryan8
    gnani mahdi kalki
    pi_24233453
    quote:
    Op maandag 27 december 2004 12:24 schreef Parabola het volgende:

    [..]

    Als de bevolking van Amsterdam in meerderheid vindt dat er meer gedaan moet worden, staat het ze vrij om dat te doen. Waarom wil jij ze dat recht ontzeggen?
    Omdat de bevolking van Amsterdam geen keuze heeft in deze ambtenarenluimen van door hen opgebrachte centen terwijl zij er in inkomen weer wat verder op achteruit gaan gezien de gestegen kosten voor levensonderhoud, ziektekosten- en andere verzekeringspremies, gemeentebelastingen en vergunningen.
      maandag 27 december 2004 @ 12:44:02 #23
    46464 Flumina
    Lekker ruig heien!
    pi_24233651
    quote:
    Op maandag 27 december 2004 12:07 schreef Parabola het volgende:
    Wie bepaalt dan wat het taakgebied van gemeenten is en waarom ben jij zo zeker dat OS daar niet in past?
    In principe het volk natuurlijk. Het is niet altijd even duidelijk. Maar ontwikkelingssamenwerking valt echt onder buitenlands beleid. En van buitenlands beleid moeten gemeenten maar afblijven.
    quote:
    Als dat gebeurt, ben ik het zonder meer met je eens. Maar ook hier is het onderscheid tussen Rijk en decentrale overheden mij niet duidelijk. Bovendien heb ik geen aanwijzingen dat gemeenten OS ook echt gebruiken uit electorale overwegingen, jij wel?
    Nou ja, het geld gaat duidelijk naar landen, waar onze allochtonen vandaan komen en misschien niet waar het geld het hardst nodig is.
    we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
    in dit specifieke geval maken twee helften één
      maandag 27 december 2004 @ 13:00:55 #24
    106056 Landmass
    ik discrimineer dus ik besta
    pi_24233925
    quote:
    Op maandag 27 december 2004 12:44 schreef Flumina het volgende:


    Nou ja, het geld gaat duidelijk naar landen, waar onze allochtonen vandaan komen en misschien niet waar het geld het hardst nodig is.
    Dat is de laatste jaren ja.

    Vroeger ging het naar landen waar socialistische overheden zaten.
    Zoek maar eens op http://www.amsterdam.nl/ naar Managua.

    Of lees dit:
    quote:
    Bron: Raad
    Type document: Bijlage
    Nummer Gemeenteblad: C
    Onderwerp: Notitie Een beschrijving van zeven jaar Amsterdamse
    ontwikkelingssamenwerking 1991?1997
    Datum publicatie:11-02-1998
    Datum Raad:18-02-1998
    Comm. van Advies: Economische Zaken, Haven en Luchtaangelegenheden, Markt en
    Internationale Contacten
    Datum CvA:22-01-1998
    Datum B&W:13-01-1998
    Afdeling: Economische en Sociale Zaken & Technologie

    Tekst:

    Notitie
    Een beschrijving van zeven jaar Amsterdamse ontwikkelings- samenwerking
    1991?1997

    Gemeenteblad 1998, bijlage C

    Aan de Gemeenteraad

    Inleiding.

    In 1984 werd de Commissie Ontwikkelingssamenwerking Amsterdam
    (COA) in het leven geroepen ter uitvoering van een eigen Amsterdams
    ontwikkelingsbeleid. In de opnieuw vast te stellen Verordening op de COA
    (Gemeenteblad 1998, afd. 1, nr. 94) wordt de taak van de COA als volgt
    beschreven: "... het gemeentebestuur van Amsterdam te adviseren over
    samenwerking met ontwikkelingslanden en over stedenbanden in het kader
    van ontwikkelingssamenwerking?. Daarnaast dient de COA ons College en
    de commissie te informeren over de Amsterdamse ontwikkelingen op het
    gebied van ontwikkelingssamenwerking. Jaarlijks wordt er een beleidsplan
    en een verdelingsvoorstel uitgebracht waarin in het kort de activiteiten van
    het desbetreffende jaar en het bijbehorende kostenplaatje worden beschre-
    ven.

    Sinds de verschijning van de rapportage en evaluatie van de Commissie
    Ontwikkelingssamenwerking Amsterdam 1984-1990 in 1991 is er echter geen
    uitgebreid overzicht verschenen van het COA-beleid en de COA-activitei-
    ten. Thans is de tijd gekomen, zeker gezien de op handen zijnde gemeente-
    raadsverkiezingen en de daaropvolgende College-onderhandelingen, voor
    een uitgebreide terugblik en vooruitblik op het ontwikkelingsbeleid van de
    gemeente Amsterdam, waarbij de COA als commissie ex art. 61 van de
    (oude) gemeentewet een centrale rol speelt.

    In deze notitie zullen de ontwikkelingen gedurende de jaren 1991?1997 met
    betrekking tot het ontwikkelingssamenwerkingsbeleid van de gemeente
    Amsterdam worden belicht. De twee stedenbanden die Amsterdam kent
    met de steden Managua (Nicaragua) en Beira (Mozambique), zullen hierbij
    aan de orde komen.
    Daarnaast zal kort worden ingegaan op de overige steden (regio's) in
    andere ontwikkelingslanden, waarmee Amsterdam contacten onderhoudt,
    zoals Suriname en Zuid-Afrika. Ook wordt gekeken naar de financi‰le
    mogelijkheden die de commissie de afgelopen jaren kon benutten voor het
    uitvoeren van haar beleid.

    In het hoofdstuk Samenvatting en conclusies worden de aandachtspunten
    van de COA in het kort samengevat en wordt beschreven hoe er in de
    toekomst met het vraagstuk van gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking
    zou moeten worden omgegaan.
    De COA meent dat ook van uw Vergadering de nodige politieke aandacht
    mag worden gevraagd voor de uitgangspunten en invulling van het Amster-
    damse beleid op het gebied van ontwikkelingssamenwerking.
    Deze notitie is tevens bedoeld als informatie ten behoeve van de beleids-
    ontwikkeling van de stadsdelen en van de verschillende gemeentelijke
    diensten, voorzover zij nog niet betrokken zijn bij het Amsterdamse beleid
    op dit terrein.

    Foto zie papieren versie.

    Samenvatting en conclusies.

    De hierna genoemde conclusies zijn gebaseerd op het ontwikkelingssamen-
    werkingsbeleid van de gemeente Amsterdam in de periode 1991?1997.

    Taak COA.

    "De COA heeft als taak het gemeentebestuur van Amsterdam te adviseren
    over samenwerking met ontwikkelingslanden en over de stedenbanden in
    het kader van ontwikkelingssamenwerking. Bij haar werkzaamheden houdt
    de COA de wederkerigheid in de relatie met de zustersteden als uitgangs-
    punt. Bij de wederkerigheid is de samenwerking op gemeentelijk niveau en
    de samenwerking tussen groepen uit de bevolking een voorwaarde." (zie de
    opnieuw vast te stellen Verordening op de Commissie Ontwikkelings-
    samenwerking Amsterdam, art. 1).

    De commissie benadrukt dat het bij haar werkzaamheden gaat om ontwik-
    kelingssamenwerking en dus om contacten met ontwikkelingslanden. De
    COA ziet als rode draad bij de toekomstige gemeentelijke ontwikkelings-
    samenwerkingsactiviteiten de volgende drie componenten:
    ?het verlenen van technische assistentie door middel van het uitvoeren
    van projecten en kennisuitwisseling;
    ?versterking van lokaal bestuur in ontwikkelingslanden, door middel van
    voorlichtingsactiviteiten en het cre‰ren van stageplaatsen;
    ?ondersteuning van het particulier initiatief, met name projecten over
    ontwikkelingseducatie, zoals die door de Stichting Ontwikkelingseducatie
    Stedenbanden Amsterdam (OSA) worden ge‹nitieerd.

    Structuur COA.

    Vanwege de specieke adviesfunctie van de COA is voorgesteld om na de
    gemeenteraadsverkiezingen van 4 maart 1998 de samenstelling van de COA
    enigszins te wijzigen. In de vast te stellen verordening terzake (zie art. 2)
    wordt voorgesteld om ten aanzien van de structuur van de COA de volgen-
    de verandering in te voeren: raadsleden niet langer deel te laten uitmaken
    van de COA. Hiermee komt er een einde aan de dubbelrol die raadsleden
    tot op heden vervulden: als COA-lid brachten zij advies uit aan het gemeen-
    tebestuur op het gebied van ontwikkelingssamenwerking en als commissielid
    konden zij vervolgens een besluit over hun eigen advies nemen.

    Verdieping activiteiten stedenbanden.

    In vergelijking met de voorgaande jaren wordt vanaf 1996 meer geld
    gereserveerd voor projectsamenwerkingsactiviteiten, waarbij de nadruk ligt
    op de steden waarmee Amsterdam een offici‰le band heeft, te weten:
    Managua en Beira. In 1995 is ons College en de commissie van advies
    akkoord gegaan met verdieping van deze beide stedenbanden. Dit heeft
    geleid tot een aantal nieuwe initiatieven en uitbreiding van projecten,
    waarbij er meerjarenafspraken zijn gemaakt en wederzijdse verplichtingen
    zijn aangegaan. Een aantal reeds bestaande initiatieven is hiermee structu-
    reler van aard geworden.
    Gezien de ervaringen van de afgelopen zeven jaar kan worden geconclu-
    deerd dat de projecten die in het kader van de stedenbanden met Managua
    en Beira zijn aangegaan en door de COA zijn medegefinancierd, een
    grotendeels positief resultaat opleveren en gecontinueerd dienen te worden.
    Ook van de kant van de zustersteden wordt het continueren van deze
    samenwerking benadrukt.

    In 1997 is met het bezoek van burgemeester Cede?o van Managua aan
    Amsterdam de stedenband met deze stad herbevestigd. Wat betreft de
    stedenband met Beira is het voornemen om in 1998 met het gemeente-
    bestuur van Beira over de toekomst van de huidige samenwerking te
    spreken. Bij elk project dat in het kader van deze stedenband wordt
    opgezet, wordt gekeken in hoeverre het zal bijdragen aan het bereiken van
    de tussen Amsterdam en deze steden overeengekomen uitgangspunten en
    doelstellingen voor samenwerking in de stedenband. Versterking van de
    lokale democratie in deze steden is hierbij ‚‚n van de genoemde
    doelstellingen.
    De stedenbanden zijn voor langere tijd aangegaan. Gezien het feit dat een
    relatie tussen gemeenten met compleet verschillende achtergronden tijd
    nodig heeft om zich te ontwikkelen, wordt het niet wenselijk geacht de
    opgebouwde vriendschapsband na enige jaren weer abrupt te be‰indigen.
    Zo'n duurzame relatie schept naar beide kanten verwachtingen. Hierbij wil
    de COA benadrukken dat het eigene aan ontwikkelingssamenwerking is om
    structurele samenwerking te bewerkstelligen.

    De COA ziet als meerwaarde van een structurele samenwerking de ver-
    wachte kennisopbouw en netwerkvorming. Hiermee wordt een goede basis
    gelegd voor het voeren van een dialoog en cre‰ert de opgebouwde vertrou-
    wensband een grotere ontvankelijkheid aan beide zijden om over kernpro-
    blemen te praten. Discussiepunten, zoals management, beheersaspecten,
    versterking van de civiele samenleving en conflictpreventie, worden daar-
    door bespreekbaar gemaakt.
    Behalve de concentratie op eerdergenoemde stedenbanden adviseert de
    COA meer aandacht te geven aan een hernieuwde relatie met Zuid-Afrika
    en aan Suriname. Op de begroting voor 1998 is voor projecten in steden van
    beide landen een deel van de COA-gelden gereserveerd.

    In januari 1997 heeft de wethouder voor Internationale Contacten en
    Ontwikkelingssamenwerking een bezoek gebracht aan Suriname. Doel van
    deze missie was om kennis te nemen van projecten van enkele gemeentelij-
    ke diensten. Daarnaast werd uitvoering gegeven aan de motie-Balai
    (Gemeenteblad 1995, afd. 1, nr. 750) en werd onderzocht, of een
    stedenband tussen Paramaribo en Amsterdam mogelijk was. Een formele
    stedenband tussen beide steden bleek niet realiseerbaar omdat Paramaribo
    geen stadsbestuur heeft. Wel wordt momenteel bekeken, of er op een
    andere wijze samenwerkingsverbanden tussen Amsterdam en Suriname
    kunnen worden gerealiseerd. Ter bevordering van de samenwerking van
    burgers en particuliere instellingen in Amsterdam en Paramaribo wordt een
    "Suriname-loket" ingesteld, als onderdeel van de activiteiten van de in 1997
    opgerichte International Desk.

    Voorlichting en bewustwording.

    Bij het beleid op het gebied van gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking
    speelt voorlichting en bewustwording ten behoeve van de Amsterdamse
    bevolking een heel belangrijke rol. In het budgetbeleid van de COA werd
    de afgelopen jaren een percentage van circa 35 gehanteerd, dat van het
    beschikbare budget aan deze taak werd besteed. In het toekomstig COA-
    beleid zullen voorlichtings- en bewustwordingsactiviteiten een hoge priori-
    teit behouden
    Een actieve voorlichtings- en bewustwordingsstrategie vanuit de COA is
    reeds enige jaren geleden in een werkplan opgenomen. Hoewel er zeker
    veel is gebeurd op dit terrein, heeft de commissie nog steeds geen eigen
    voorlichtingsprogramma. In samenwerking met de afdeling Voorlichting van
    de gemeente wordt hieraan gewerkt.

    Multiplier.

    De geldstromen die Amsterdam besteedt aan projecten in het kader van
    ontwikkelingssamenwerking, zijn zeer de moeite waard gebleken door het
    multiplier effect. Het is een feit dat de bescheiden hoeveelheden geld die
    Amsterdam besteedt aan projectmatige samenwerking in ontwikkelingslan-
    den, bijvoorbeeld in Managua en Beira, een veelvoud daarvan aan fondsen
    van ontwikkelingsfinanciers genereert, zoals het Directoraat Generaal
    Internationale Samenwerking (DGIS), de Vereniging van Nederlandse
    Gemeenten (VNG), het Landelijk Beraad Stedenbanden Nederland Nicara-
    gua (LBSNN), medefinancieringsorganisaties en Amsterdamse organisaties,
    waaronder particulieren.

    Opgemerkt kan worden dat Amsterdam al vele jaren ‚‚n van de actieve
    gemeenten is in Nederland en in Europa op het gebied van internationale
    samenwerking, waaronder ontwikkelingssamenwerking. Kenmerkend voor
    de stedenbanden en projectmatige samenwerking, zoals Amsterdam die de
    afgelopen dertien jaar is aangegaan, is dat het niet beperkt is gebleven tot
    bezoeken van bestuurders over en weer, maar dat het gedragen wordt door
    grote groepen mensen binnen en buiten het gemeentelijk apparaat. Uitwis-
    seling vindt plaats op diverse terreinen ook buiten de expertise van de
    gemeente. Deze participatie van de bevolking bij de Amsterdamse projecten
    in de zustersteden wordt als zeer positief ervaren.

    Ook zijn de gemeentelijke diensten, waaronder het Gemeentelijk Havenbe-
    drijf, de Stedelijke Woningdienst Amsterdam, Gemeentewaterleidingen en
    de Dienst Economische Zaken op vele terreinen internationaal actief. De
    COA vindt dit een gunstige ontwikkeling en beveelt aan om in de toekomst
    meer aandacht te besteden aan het bevorderen van medewerking aan
    projecten door de diverse gemeentelijke diensten en bedrijven.

    Stadsdelen.

    Stadsdelen zijn betrekkelijk autonoom ten aanzien van het beleidsterrein
    waarop de COA zich voor de gehele stad bezighoudt: ontwikkelingssamen-
    werking en internationale solidariteit. Indien stadsdelen zelf activiteiten
    willen ondernemen in of voor ontwikkelingslanden, dienen zij hiervoor zelf
    de financi‰le mogelijkheden te vinden, waarbij de COA desgevraagd kan
    adviseren; de COA stelt hiervoor graag haar expertise beschikbaar. Zo kan
    de COA de stadsdelen behulpzaam zijn bij het verkrijgen van toegang tot
    externe fondsen.
    Tegelijkertijd hoopt de COA op optimale samenwerking met de stadsdelen
    en streeft daarbij naar de mogelijkheid tot aansluiting van deelgemeenten
    bij bestaande programma?s van de centrale stad, zoals eerdergenoemde
    bestaande stedenbanden.

    1. Commissie Ontwikkelingssamenwerking Amsterdam.

    Begin jaren tachtig ging uw Vergadering akkoord met de uitvoering van een
    eigen ontwikkelingsbeleid van Amsterdam.) In 1984 werd, naar aanleiding
    van de nota-Van Leuven), door de gemeente de Commissie Ontwikkelings-
    samenwerking Amsterdam, de COA, in het leven geroepen.
    Deze commissie zou ons College en uw Vergadering adviseren inzake "het
    te voeren beleid van de gemeente Amsterdam op het gebied van ontwikke-
    lingssamenwerking en internationale samenwerking en relaties".
    De uitgangspunten voor de COA hierbij waren:
    1.dat hierbij een taak ligt voor de gemeentelijke overheid voor het (doen)
    organiseren en bevorderen van voorlichting en bewustwording ten
    aanzien van mondiale vorming van de Amsterdammers;
    2.dat een gemeentelijk beleid voor internationale samenwerking optimaal
    tot zijn recht kan komen, indien goede samenwerking wordt verzekerd
    tussen het gemeentebestuur (politiek en ambtenaren/gemeentelijke
    diensten) en het particulier initiatief ter verkrijging van een gedegen
    maatschappelijk draagvlak.)

    Het te voeren beleid moest niet alleen gericht zijn op ontwikkelingssamen-
    werking met ontwikkelingslanden, maar de Amsterdamse bevolking moest
    er ook bij betrokken worden door middel van voorlichting en educatie. In
    de toelichting op verordening op de COA werd dit als volgt beschreven:
    "het onderdeel voorlichting en bewustwordingsactiviteiten vormt in de
    Nederlandse politieke situatie een voorwaarde voor een actief gemeentelijk
    internationaal beleid". Juridisch kreeg de COA de vorm van een commissie
    ex art. 61 van de (oude) gemeentewet, om over bepaalde bevoegdheden te
    kunnen beschikken.

    Bij de oprichting van de COA in 1984 werd behalve de gemeente ook het
    bedrijfsleven en het particulier initiatief uitgenodigd zitting te nemen in de
    commissie. Tegenwoordig bestaat de commissie uit raadsleden, vertegen-
    woordigers van gemeentelijke diensten en enkele vertegenwoordigers van
    het particulier initiatief, zoals de Stichting Stedenband Amsterdam?Mana-
    gua (SAM) en het Nederlands Instituut voor Zuidelijk Afrika (NiZA). Het
    lidmaatschap van vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven bestaat sinds
    enige jaren slechts op papier.

    2. Amsterdamse ontwikkelingssamenwerking 1991?1997.

    2.1. Algemeen.

    Het Amsterdamse beleid op het terrein van ontwikkelingssamenwerking en
    internationale solidariteit heeft de afgelopen jaren duidelijk gestalte
    gekregen. De laatste zeven jaar heeft de COA zich voornamelijk gericht op
    de stedenbanden met Managua en Beira, waarmee respectievelijk in 1984 en
    1993 een offici‰le stedenband werd aangegaan.

    Stedenbanden blijken een geschikt middel te zijn om twee belangrijke
    aspecten van ontwikkelingssamenwerking te combineren: projectsteun en
    voorlichting en educatie. Een stedenband kan in dit kader vooral worden
    gezien als overkoepeling van initiatieven en activiteiten van zowel particu-
    liere organisaties in en met de desbetreffende stad, alsook van betrokken-
    heid van het bestuurlijk en uitvoerend apparaat van de gemeente.
    Tot nu toe zijn projecten met Managua en Beira en andere steden waarmee
    de gemeente Amsterdam een relatie onderhoudt, voortgekomen uit behoef-
    ten van de lokale bevolking en het lokale gemeentebestuur zelf. Het uit-
    gangspunt hierbij is altijd geweest dat projecten concreet en overzichtelijk
    in omvang en tijd moeten zijn en slechts een hulpmiddel voor ontwikkeling
    dienen te zijn. Bij steun aan ontwikkelingslanden dient de gemeente
    Amsterdam eveneens stil te staan bij de verhouding in steunverlening aan
    het lokale gemeentelijk apparaat en aan de lokale non-gouvernementele
    organisaties daar. Ook wordt bekeken hoe Amsterdam een bijdrage kan
    leveren aan het versterken van het lokaal bestuur en aan het
    democratiseringsproces in deze landen.

    2.2. Stedenband Amsterdam?Managua.

    Sinds april 1984 is er officieel een stedenband met Managua, die in 1990 ?
    na de gemeenteraadsverkiezingen in Managua ? werd herbevestigd. In juni
    van dat jaar bracht de heer Carri?n, voormalig burgemeester van Managua,
    een bezoek aan Amsterdam. In een onderhoud met de toenmalige burge-
    meester Van Thijn verzocht hij om "op basis van de uitgangspunten van de
    stedenband, de samenwerking met de gemeente Managua en de bevolking
    van Managua voort te zetten". Daarbij zei hij: "het niet in het belang van
    zijn land en de bevolking te achten als thans bevriende democratische
    partners zouden afhaken".
    Zijn opvolger, burgemeester Alem?n, sinds begin 1997 president van
    Nicaragua, bevestigde dit uitgangspunt.
    De vriendschapsband tussen beide steden bleef dan ook bestaan en in de
    jaren 1991 tot 1997 zijn er in dat kader een groot aantal structurele projec-
    ten opgezet, waarvan er sommige tot op heden voortduren.

    Gemeentelijke projecten.

    Dienst Ruimtelijke Ordening.

    Eind jaren tachtig werd door ambtenaren van de Dienst Ruimtelijke Orde-
    ning het Area Central Project ontwikkeld, dat zich richtte op de herinrich-
    ting van de, door de aardbeving verwoeste, binnenstad van Managua. Dit
    gebeurde door middel van het opstellen van een operationeel plan. In 1992
    is dit stedenbouwkundig plan afgerond en ‚‚n van de gerealiseerde werken
    uit het plan is het in 1994 opgezette Managuaanse IJ-oeverproject de
    Malec?n. Tot op heden participeren binnen- en buitenlandse investeerders
    in dit bestemmingsplan voor de binnenstad van Managua en worden in het
    plan gedefinieerde deelprojecten uitgevoerd. Onder gemeenten in Nicaragu-
    a dient dit project als voorbeeld voor de aanpak van stedelijke ontwikkeling.

    Gemeentewaterleidingen.

    Sinds 1986 bestond er een samenwerkingsproject tussen Gemeentewaterlei-
    dingen en het collegabedrijf INAA in Managua, dat zich concentreerde op
    de sanering van een waterleidingnet en het plaatsen van chloorinstallaties in
    de woonwijk Ciudad Sandino van Managua. Het ging hierbij om kennisover-
    dracht en ondersteuning op het gebied van waterkwaliteit, laboratorium,
    hydrologie en leidingaanleg, waarvoor er in 1992 een bezoek aan Managua
    werd gebracht door een delegatie van Gemeentewaterleidingen.
    Dit project is in 1993 afgerond.

    Gemeentevervoerbedrijf.

    Van 1988 tot 1992 was er sprake van een samenwerkingsverband tussen het
    Amsterdamse Gemeentevervoerbedrijf en ENABUS-Openbaar Vervoer in
    Managua. Hierbij ging het voornamelijk om het sturen van gereedschap en
    materiaal ten behoeve van werkplaatsen in Managua. Ook cre‰erde het
    Gemeentevervoerbedrijf stageprojecten van enkele maanden, waarvoor
    Nicaraguanen naar Nederland kwamen.

    Dienst Stedelijk Beheer/Ingenieursbureau Amsterdam (IBA).

    Begin 1991 werd er een huisvuilinzamelings- en composteringsproject
    opgezet in samenwerking met de toenmalige Dienst Stedelijk Beheer en de
    Movemiento Comunal in de wijk Centro America. Bij dit vuilnisverwer-
    kingsproject ging het om technische assistentie. Hierbij werd vooral geke-
    ken hoe men in Managua in de toekomst kon werken conform de eisen die
    tegenwoordig, vanwege volksgezondheids- en milieuredenen, worden
    gesteld. Ook was er aandacht voor het gebruik van alternatieve methoden,
    zoals recycling.
    In 1995 gingen er twee nieuwe projecten van start, ‚‚n op het gebied van
    milieumaatregelen (kustsanering van het meer van Managua) en het andere
    project richtte zich op regenwaterafvoer in de stad. De Amsterdamse
    gemeente heeft medewerkers van het Ingenieursbureau Amsterdam, het
    IBA, uitgezonden om deskundige ondersteuning te geven aan de uitvoer van
    deze projecten.) Beide projecten zullen duren tot en met eind 1998.

    Fotot 2 zie papieren versie.

    In aanvulling op voormelde projecten kan worden gemeld dat de gemeente-
    lijke inbreng voornamelijk bestaat uit financi‰le en technische ondersteu-
    ning van het ambtelijk apparaat in Managua. In het kader van versterking
    van het lokaal bestuur is er in november 1994 een Amsterdamse raadsdele-
    gatie naar Managua vertrokken onder leiding van de toenmalige wethouder
    voor Internationale Contacten en Ontwikkelingssamenwerking, Edgar Peer.
    In 1997 brachten de burgemeester van Managua, de heer Cede?o, enkele
    raadsleden en ambtenaren een bezoek aan Amsterdam. Dit vond plaats in
    het kader van een door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
    en het Landelijk Beraad Stedenbanden Nederland Nicaragua (LBSNN)
    georganiseerd programma voor lokale bestuurders. Tijdens dit bezoek van
    burgemeester Cede?o werd gezamenlijk besloten, de stedenband Amster-
    dam?Managua te verlengen tot het jaar 2000. Na dat jaar zal de relatie
    tussen beide steden opnieuw worden bekeken.

    Particuliere samenwerking/Stichting Stedenband Amsterdam?Managua
    (SAM).

    Een belangrijk onderdeel van gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking is
    het bevorderen van voorlichtings- en bewustwordingsactiviteiten in het
    kader van de stedenbanden. In het voorjaar van 1991 werd de Stichting
    Stedenband Amsterdam?Managua (SAM) in het leven geroepen.
    (Voorheen Nicaragua Komitee Amsterdam). Deze stichting zou, vanuit het
    particulier initiatief tezamen met de gemeente Amsterdam, inhoud geven
    aan de stedenband Amsterdam?Managua.)
    De SAM ondersteunt kleinschalige samenwerkingsprojecten tussen Amster-
    dam en Managua, bijvoorbeeld op het gebied van huizenverbetering en
    gezondheidszorg. Men stimuleert burgers en maatschappelijke organisaties
    zelf activiteiten te ondernemen en geeft financi‰le en technische ondersteu-
    ning aan de uitvoering van dergelijke projecten. De SAM is indirect ? via
    begeleiding en ondersteuning ? betrokken bij activiteiten van diverse
    organisaties en instanties, die samenwerkingsverbanden onderhouden met
    soortgelijke groepen in Managua.

    Daarnaast houdt de stichting zich bezig met voorlichtings- en bewustwor-
    dingsactiviteiten in Amsterdam. Hieronder valt bijvoorbeeld de jaarlijkse
    campagne Amsterdam steunt Managua, waarin steeds een bepaald thema
    centraal staat. In 1994 was er volop aandacht voor de viering van het
    tienjarig bestaan van de stedenband. Hiervoor werd onder andere een
    feestweek in Managua georganiseerd om de lokale bevolking daar te
    informeren over de activiteiten met betrekking tot de vriendschapsband en
    Nederland. Ook werd er in 1994 in Amsterdam een symposium opgezet met
    als onderwerp " ontwikkelingssamenwerking op lokaal niveau, solidariteit in
    politieke context".
    In 1995 werkte de SAM samen met andere organisaties aan een workshop
    over straatkinderen in Nederland, Nicaragua en Latijns Amerika, waarbij
    tevens een conferentie over dat onderwerp werd georganiseerd. Naar
    aanleiding van die conferentie is later het platform zwerfjongeren opge-
    richt. In 1996 is de SAM betrokken bij de organisatie van de Alternatieve
    Boekenweek en een politieke culturele dag, waarbij informatie wordt
    gegeven over Nicaragua en de daar gehouden verkiezingen. In 1997 wordt
    de lesbo/homo-werkgroep opgericht en de Nicaraguaanse homo-agenda
    1998 uitgegeven.
    Verder geeft de stichting vier keer per jaar een informatiebulletin uit en
    produceert voorlichtingsmateriaal, zoals dia's en brochures. Ook zorgt ze er
    tevens voor dat de Amsterdammers worden ge‹nformeerd via de lokale
    televisie, huis-aan-huis-bladen en de eigen homepage op internet, die zij
    sinds 1996 samen met de Stichting Ontwikkelings-educatie Stedenbanden
    Amsterdam (OSA) en het Nederlands Instituut Zuidelijk Afrika (NiZA) is
    gestart.
    Ook staan vrijwilligers van de SAM regelmatig op infomarkten met een
    speciale Nicaraguastand, waarbij tevens Nicaraguaanse producten worden
    verkocht. De SAM krijgt van de gemeente subsidie voor organisatiekosten
    en voorlichtingsactiviteiten. Voor projectgelden is men afhankelijk van
    particuliere giften.

    In het kader van de stedenband Amsterdam?Managua is Amsterdam in
    1986 ‚‚n van de initiatiefnemers geweest voor de oprichting van het Lande-
    lijk Beraad Stedenbanden Nederland?Nicaragua (LBSNN), een samenwer-
    kingsverband van een aantal gemeenten en stedenbandorganisaties die

    samenwerken met Nicaragua, waaronder de SAM en de gemeente Amster-
    dam. Het LBSNN stelt zich ten doel uitwisseling en informatieverstrekking
    met betrekking tot de stedenbanden met Nicaragua te bevorderen door
    middel van afstemming en co”rdinatie van activiteiten, het uitwisselen van
    ervaringen, belangenbehartiging en gezamenlijke beleidsontwikkeling. De
    COA steunt de activiteiten van het Landelijk Beraad door het betalen van
    een jaarlijks contributiebedrag vanuit de COA-begroting.

    Het LBSNN organiseert gezamenlijke voorlichtingsactiviteiten, beheert
    fondsen van onder andere het Ministerie van Ontwikkelingssamenwerking
    en de Stichting Doen ten behoeve van projecten van gemeenten en particu-
    liere organisaties en organiseert sinds 1993 jaarlijks een stageprogramma
    voor Nicaraguaanse bestuurders en gemeenteambtenaren. Ook is het
    LBSNN de Nederlandse partner in het zogenaamde West-Oost-Zuid-project
    tussen Nederlandse, Oost-Europese en Nicaraguaanse steden.
    In 1991 organiseerde het LBSNN een seminar over de stedenband met
    Managua. In 1992 werd in de Beurs van Berlage een tentoonstelling georga-
    niseerd, getiteld: Nicaragua 1492?1992; 500 jaar cultureel verzet, en in
    1993 kwam er een tentoonstelling na‹eve schilderkunst in Nicaragua in het
    Onze Lieve Vrouwe Gasthuis.
    In datzelfde jaar werd er door het LBSNN een onderzoek gedaan naar
    stedelijke problematiek in Nicaragua, waarbij vooral de stad Managua werd
    belicht. In samenwerking met de Dienst Ruimtelijke Ordening liepen er
    drie stedenbouwkundigen uit Managua stage in Amsterdam.

    zie papieren versie: foto 3

    Het LBSNN was ook betrokken bij het stageprogramma van een aantal
    Nicaraguanen bij de Dienst Stedelijk Beheer en de Dienst der Gemeentebe-
    lastingen in 1994 en in 1995 werden ook bij de stadsdeelraden stageplaatsen
    gecre‰erd. In 1995 was er tevens veel aandacht voor de positie van de
    Nicaraguaanse vrouw. Er kwamen brochures over "vrouwen en geweld in
    Nicaragua" en "vrouwen en gezondheidszorg in Nicaragua". Ook kwam er
    een vrouwelijke delegatie uit Nicaragua naar Nederland om hier verschil-
    lende instellingen en organisaties te bezoeken. Tevens werd er een beleids-
    seminar georganiseerd over Nicaraguaanse vrouwen en investeringen in de
    toekomst. In 1996 werd de landelijk conferentie Stedenbanden Nicaragua
    opgezet en kwam er een jongerendelegatie en een Nicaraguaanse milieude-
    legatie naar Nederland. In 1997 begeleidde het LBSNN het hoofd van de
    milieudienst bij de samenwerking Managua in het kader van het West-Oost-
    Zuid-project.

    Overige particuliere samenwerking met Managua.

    Naast de SAM, het LBSNN en de gemeentelijke diensten zijn er een aantal
    Amsterdamse organisaties en groepen die directe en structurele samenwer-
    kingsverbanden onderhouden met (gelijksoortige) groeperingen in Managu-
    a. Deze organisaties nemen een zelfstandige positie in binnen de steden-
    band. Sommige hebben een zetel in de COA.
    Zo is er de Initiatiefgroep Habitat Amsterdam?Managua (IHAM), die in
    1994 werd opgericht door de Amsterdamse woningbouwsector en de Stede-
    lijke Woningdienst Amsterdam met als doel de woningbouw in Managua op
    projectbasis te ondersteunen. In 1996 en 1997 zijn er, naast de fondsen van
    woningbouwcorporaties, voor dit woningbouwproject ook COA-gelden
    gereserveerd.

    Daarnaast is er de Werkgroep Basisbeweging Amsterdam-Managua (WEB-
    AM), een samenwerkingsverband van een aantal progressieve kerken in
    Amsterdam. De afgelopen jaren hebben zij collectes georganiseerd ter
    ondersteuning van een bibliotheek, een opleidingsinstituut en een straat-
    kinderenproject in Managua.

    Ook is de organisatie Ontwikkelingseducatie Stedenbanden Amsterdam
    (OSA) opgericht, die ten doel heeft ontwikkelingseducatie te stimuleren op
    Amsterdamse scholen met betrekking tot de stedenbanden van Amsterdam
    met Managua en Beira).
    Deze werkgroep ontwikkelt speciaal lesmateriaal en activiteiten voor
    belangstellende basis- en middelbare scholen in Amsterdam. OSA is
    administratief verbonden aan de SAM, maar functioneert grotendeels
    zelfstandig. In 1991?1992 organiseerde de OSA ? toen nog onder de naam
    Onderwijsproject Amsterdam-Managua (OPAM) ? een speciaal onderwijs-
    programma voor scholen.

    Vanaf 1993 werd jaarlijks de musical Ni?os opgevoerd over straatkinderen.
    In samenwerking met de SAM begon men in 1992 met de Werk-samen-aan-
    een-schone-Wereldcampagne met projecten over Managua en milieu. Op
    scholen werden voorlichtingsavonden, Nicaragua-weken en video-briefwis-
    selingen tussen scholieren uit beide steden georganiseerd. Ook vond er in
    1995 een lesmarathon op de Openschoolgemeenschap Bijlmer plaats,
    waarbij een derde klas 24 uur achter elkaar onderwijs volgde over Nicara-
    gua en Latijns-Amerika. In 1996 organiseerde OSA samen de SAM en het
    Nederlands Instituut voor Zuidelijk Afrika (NiZA), een stedenbandenfesti-
    val in Paradiso. Het jaar daarop werd er gezamenlijk een jongerenuitwisse-
    ling en -festival georganiseerd in de Amsterdam ArenA. In 1997 heeft de
    OSA samen met het buurthuis De Havelaar de kinderwereldwinkel opgezet,
    die officieel werd geopend door burgemeester Patijn.

    zie papieren versie foto.

    2.3. Stedenband Amsterdam?Beira.

    Bij de oprichting van de COA waren de activiteiten op het gebied van
    ontwikkelingssamenwerking met name gericht op de stedenband met
    Managua. In de loop van de jaren werd de COA-taakstelling echter uitge-
    breid vanwege de contacten in zuidelijk Afrika in het kader van het Amster-
    damse beleid als anti-apartheidstad. Vanwege de betrokkenheid van het
    Amsterdamse Havenbedrijf (Amsterdam Port Consultants) bij activiteiten
    rondom de rehabilitatie van de haven in Beira, Mozambique sinds 1987
    werd begin jaren negentig besloten, steun te verlenen aan de Amster-
    dam?Beira Campagne van de toenmalige Eduardo Mondlane Stichting
    (EMS). Leden van deze stichting, van de Anti-apartheidsbeweging Neder-
    land (AABN) en het Komitee Zuidelijk Afrika (KZA) traden toe tot de
    COA.

    De Eduardo Mondlane Stichting organiseerde publieksmanifestaties,
    activiteiten met buurthuizen en scholen, waaronder inzamelingsprojecten en
    gaf voorlichting over Beira en Mozambique via infobulletins, de Beirakrant
    en speciale brochures. In 1993 leverde de stichting een bijdrage aan het
    vakbondseminar in Beira, dat eveneens werd gesteund door het FNV. In
    datzelfde jaar werd het seminar Democratisering in Mozambique georgani-
    seerd in het Afrika Study Centrum. Ook kwam er met steun van de NOVIB,
    de gemeente Amsterdam en de Europese Gemeenschap een fototentoon-
    stelling over Beira en Mozambique.
    In 1994 werd er door de Eduardo Mondlane Stichting (EMS) een intercul-
    tureel zomerfeest en een kunsttentoonstelling georganiseerd en in 1995
    kwam er een debat "traumaverwerking" in de Balie. Ook werd er in
    samenwerking met de Stichting Refugiado) een fototentoonstelling over
    Mozambique georganiseerd.
    De EMS werkte sinds 1995 bij al haar activiteiten nauw samen met het
    Instituut voor Zuidelijk Afrika en in 1997 is de EMS samen met het Insti-
    tuut voor Zuidelijk Afrika en het Komitee Zuidelijk Afrika (KZA) overge-
    gaan tot een fusie en opereert vanaf die tijd onder de naam Nederlands
    Instituut voor Zuidelijk Afrika (NiZA). In 1997 zette het NiZA een cam-
    pagne op in verband met de lokale verkiezingen in Mozambique.
    Het NiZA werkt op zijn beurt weer nauw samen met de SAM en de OSA
    aan gezamenlijke stedenbandactiviteiten. In 1996 organiseerden zij samen
    een stedenbandfestival in Paradiso en in 1997 werd er een jongerenconfe-
    rentie opgezet, waarvoor jongeren uit Managua en Beira naar Amsterdam
    kwamen. Doordat de OSA zich richt op zowel de stad Beira als Managua, is
    deze organisatie een belangrijke schakel geworden tussen beide stedenban-
    den en tussen de SAM en het NiZA.

    zie papieren versie foto.

    Gemeentelijke samenwerking.

    Behalve ondersteuning via het COA-budget van de activiteiten van de
    EMS/het NiZA is de afgelopen jaren ook de belangstelling voor gemeente-
    lijke contacten met Beira gegroeid. In 1993 werd de burgemeester van Beira
    in Amsterdam officieel ontvangen door toenmalig burgemeester Ed. van
    Thijn. Gezamenlijk werd er een stedenbandverdrag ondertekend, waarmee
    er een einde kwam aan de jarenlange onzekerheid over de status van de
    vriendschapsrelatie.
    Een gevolg is ook dat de eerste stappen worden gezet voor verdergaande
    gemeentelijke samenwerking, naast de al in 1987 begonnen activiteiten van
    de Amsterdamse haven met betrekking tot het rehabilitatieproject voor de
    haven van Beira, die nog altijd voortduren.
    In 1994 en 1995 werd er een begin gemaakt met het opzetten van een
    strategie voor een kustbeschermingsproject (duinbeheer en ontwatering) in
    Beira met de Dienst Stedelijk Beheer, in een poging de kusterosie in beeld
    te brengen.

    Ook de Amsterdamse Brandweer kreeg rond 1994 belangstelling voor Beira
    en startte een project waarbij aan de lokale brandweer een training slacht-
    offerhulp werd gegeven. In 1996 werd er een luchthaven-brandweerproject
    opgezet in Beira en in 1997 werd er door de Amsterdamse Brandweer
    materiaal voor een oefencentrum opgeleverd.

    In 1994 werd door Gemeentewaterleidingen, de Dienst Riolering en Water-
    huishouding en het Milieucentrum Amsterdam in samenwerking met de
    EMS de "Werk-samen-aan-een-schone-Wereld"-campagne (WssW-cam-
    pagne) opgezet; een milieucampagne met het thema "water". In 1996 kreeg
    deze campagne het thema "plant een boom in Beira". Een onderdeel van
    deze campagne vormt de verkoop van zogenaamde groenpakketten in
    Amsterdam, waarvan de opbrengst naar Beira wordt gestuurd voor het
    Mangrove-bomen-project. Ook werd gereedschap en onderhoudsmaterieel
    naar Beira verzonden.
    In 1995 werd er door Gemeentewaterleidingen het project Aguas da Beira
    opgezet. Hierbij gaat het om kennisoverdracht ten aanzien van beheer en
    onderhoud van installaties, laboratorium en informatiesystemen. Dit project
    duurde tot 1998.

    zie papieren versie: foto

    3. Overige internationale contacten.

    In de loop van de jaren zijn er bij de Commissie Ontwikkelingssamenwer-
    king veel aanvragen voor andere stedenbanden binnengekomen, bijvoor-
    beeld Santiago de Chile, Recife, Lusaka en San Jos‚. Steeds opnieuw werd
    als reactie op deze aanvragen besloten om niet op de verzoeken van deze
    steden in te gaan vanwege het COA-argument dat er "niet direct sprake was
    van iniatieven vanuit de Amsterdamse bevolking". De COA acht nog altijd
    van belang dat er sprake moet zijn van een potentieel draagvlak onder de
    Amsterdamse bevolking, bij het aangaan van nieuwe stedenbanden of
    andere samenwerkingsverbanden.
    Wel is op de begrotingen van de jaren 1991 tot 1996 door het zogenaamde
    incidenteel budget ruimte geweest voor het financieren van internationale
    ad-hocinitiatieven en of activiteiten die buiten de beide stedenbanden
    vielen. Zo zijn Amsterdamse iniatieven, waaronder die van de Stichting
    Gered Gereedschap, meerdere malen met COA-gelden financieel onder-
    steund.

    3.1. Zuid-Afrika.

    Amsterdam heeft zich altijd nauw betrokken gevoeld bij de ontwikkelingen
    in Zuid-Afrika.
    Vandaar dat bij het opzetten van een eigen ontwikkelingsbeleid voor de
    stad Amsterdam deze regio al gauw aandacht kreeg. Eerder in dit rapport is
    al gemeld dat de COA-activiteiten zich in de eerste plaats richten op anti-
    apartheidsprogramma?s in Amsterdam en op projecten rondom Beira en
    Mozambique.
    Amsterdam wierp zich in het verleden op als anti-apartheidsstad en in juni
    1990 werd Nelson Mandela na zijn vrijlating hier officieel ontvangen. Vanaf
    1990 verschoof het Amsterdamse anti-apartheidsbeleid in de richting van
    ondersteuning van lokale democratische structuren (civics) in Zuid-Afrika.
    Dit leidde in 1992 en 1993 tot financi‰le steun aan de Alexandra Civic
    Organisation (ACO), ‚‚n van de sterkste en belangrijkste civics in de
    omgeving van Johannesburg. In november 1993 liepen vijf vrouwelijke leden
    van de ACO tien dagen stage in Amsterdam.

    Op 27 mei 1994 werd het ANC-kantoor in Amsterdam na een periode van
    vijf jaar gesloten en kwam er in Den Haag een offici‰le Zuid-Afrikaanse
    ambassade. In 1994 werd ook de samenwerking van het Amsterdams
    Historisch museum met het Mayibuye centrum in Kaapstad gesteund. In
    1995 werd er met COA-gelden een programma opgezet voor voorlichting
    aan kiezers in Zuid-Afrika. Op verzoek van het Cape Metropolitan Forum
    in Kaapstad werd datzelfde jaar ook financi‰le ondersteuning geboden voor
    training van kandidaat-gemeenteraadsleden.
    Het onderhouden van een nauwe relatie met Kaapstad vindt de COA nog
    altijd van groot belang. Verwacht wordt dan ook dat er in de toekomst weer
    meer aandacht voor Zuid-Afrika zal komen en er vanuit de gemeente
    Amsterdam nieuwe samenwerkingsprojecten zullen worden opgezet.

    3.2. Suriname.

    Naar aanleiding van het bezoek van de toenmalige president van Suriname,
    president Venetiaan, aan Amste rdam kwam er begin jaren negentig weer
    meer aandacht voor Suriname.
    In 1994 en 1995 stelde de COA middelen beschikbaar voor kleinschalige
    humanitaire projecten via de Stichting Project-ondersteuning Suriname. In
    1996 werd er door Gemeentewaterleidingen in samenwerking met Waterlei-
    dingbedrijf Overijssel (WMO) een waterleidingproject opgezet in Paramari-
    bo. Enkele andere gemeentelijke diensten, zoals het Gemeentelijk Havenbe-
    drijf, hebben in de loop van de jaren negentig kleinschalige projecten in
    Paramaribo opgezet. Het ligt in de bedoeling om ook in de toekomst
    projecten in Suriname te ondersteunen door middel van het inzetten van
    expertise vanuit gemeentelijke diensten.

    3.3. Midden- en Oost-Europa.

    Eind jaren tachtig, na de val van het communisme, koppelden vele West-
    Europese steden zich met een partner in Oost-Europa. Het specifieke doel
    van deze koppeling was de bevordering van vrede en veiligheid. Ook de stad
    Amsterdam werd door Oost-Europese hoofdsteden benaderd met verzoeken
    voor het aangaan van een stedenband. Het beschikbare budget legde,
    ondanks het feit dat het toenam, de COA echter beperkingen op ten
    aanzien van het oppakken van nieuwe initiatieven.
    Doordat ons College in 1995 akkoord is gegaan met een verdieping van de
    activiteiten met betrekking tot de stedenbanden, streeft de COA momenteel
    naar besteding van het structureel budget aan enkele hoofdonderwerpen.
    Hierdoor blijft slechts een gering bedrag over voor incidentele activiteiten.
    In de COA-begroting voor het jaar 1997 was het incidentele bedrag zelfs
    geheel verdwenen.

    Toch zijn er in de afgelopen zeven jaren vanuit de gemeentelijke diensten
    wel enkele samenwerkingsprojecten opgezet met Oost-Europa. Allereerst
    was er vanuit de Stedelijke Woningdienst Amsterdam het rehabilitatiepro-
    ject voor de wijk Hrasno in Sarajevo, waarvoor de gemeente in 1996 een
    incidenteel bedrag van 1 miljoen gulden vrijmaakte. Daarnaast is er vanuit
    de Milieudienst een project met Budapest geweest. In samenwerking met
    het LBSNN wordt momenteel onderzocht, of Amsterdam, Budapest en
    Managua kunnen deelnemen aan het West-Oost-Zuid-project.
    Sinds 1989 bestaat tevens de Stichting Hulpgoederen Roemeni‰. Deze
    stichting, die vooral draait op vrijwilligers van het Gemeentevervoerbedrijf,
    brengt tweemaal per jaar goederen naar Roemeni‰. In 1996 is de afdeling
    Reiniging van de Dienst Binnenstad betrokken bij ‚‚n van de projecten, het
    opzetten van een modern afvalinzamelsysteem voor de Roemeense stad
    Lipova.

    In COA-vergaderingen is regelmatig het argument naar voren gekomen dat
    de commissie zich dient te concentreren op ontwikkelingssamenwerking.
    Ondersteuning van activiteiten in Midden- en Oost-Europa wordt door de
    COA niet als ontwikkelingssamenwerking beschouwd. Meerdere malen is
    dan ook gesuggereerd dat er voor de samenwerking met deze regio extra
    middelen moeten worden gereserveerd.

    4. Financieel overzicht COA.

    Reeds in de nota-Van Leuven c.s.) werd gepleit voor een structurele
    bijdrage vanuit de gemeentelijke begroting, voor zowel de invulling en
    ondersteuning van de stedenband met Managua als voor het nog verder te
    ontwikkelen beleid op het gebied van ontwikkelingssamenwerking.
    Verschillende achtereenvolgende jaren heeft de COA bij gemeenteraadsver-
    kiezingen een memorandum voorgelegd aan de betrokken fracties met
    daarin de stand van zaken van de Amsterdamse inspanningen op het terrein
    van ontwikkelingssamenwerking. Hierin werd steeds opnieuw nadrukkelijk
    gevraagd om een structurele budgettaire prioriteit van dit beleidsterrein
    met als uitgangspunt een gulden per inwoner voor ontwikkelingssamenwer-
    king te reserveren, zoals dat in een aantal Nederlandse gemeenten reeds
    wordt gehanteerd.

    Dat streven, een gulden per inwoner, is tot op heden niet gehaald, maar
    door deze inspanningen steeg het bedrag dat vanuit de gemeentebegroting
    beschikbaar werd gesteld voor ontwikkelingssamenwerking, wel gestaag.
    Werd er in 1985 nog slechts een bedrag van ¾ 10.000 beschikbaar gesteld, in
    1991 was dit bedrag al opgelopen tot een structureel bedrag van ¾ 400.000
    plus ¾ 50.000 incidenteel.
    De afgelopen zeven jaren is dit bedrag langzaam verder gegroeid. In 1992
    werd er een structureel bedrag gereserveerd van ¾ 410.000 met een inciden-
    tele aanvulling van ¾ 50.000. Dit bedrag bleef in 1993 gelijk, alleen werd de
    verdeling tussen het structurele en het incidentele bedrag, respectievelijk
    ¾ 424.350 en ¾ 35.650 enigszins gewijzigd.
    Voor de begroting voor 1994 stegen beide bedragen en werd er ¾ 430.720
    structureel en ¾ 75.650 incidenteel begroot. Voor 1995 nam het totale
    bedrag voor het eerst weer af. Het structurele bedrag bleef gelijk
    (¾ 430.720) en het incidentele nam met 650 gulden af tot een bedrag van
    ¾ 75.000. In 1996 werd het ¾ 567.350 structureel en ¾ 125.000 incidenteel.

    In 1995 ging ons College akkoord met een verbreding en verdieping van de
    stedenbanden. Dit besluit heeft geleid tot nieuwe initiatieven en uitbreiding
    van bestaande activiteiten in beide steden. In de gemeentebegroting voor
    1997 werd ten behoeve van ontwikkelingssamenwerking een bedrag van
    ¾ 598.020 structureel gereserveerd. Anders dan voorgaande jaren werd er
    geen bedrag vrijgemaakt voor incidentele activiteiten.

    4.1. Verdeling beschikbaar budget.

    In de verordening van de COA is vastgelegd dat het beschikbare bedrag
    voor ontwikkelings-samenwerking rechtvaardig dient te worden verdeeld
    tussen de stedenband Amsterdam?Managua en overige activiteiten ener-
    zijds en tussen projectkosten en kosten voor voorlichting en bewustwording
    anderzijds. In de jaren 1991?1995 lag de verhouding tussen projectkosten,
    voorlichting en bewustwording en organisatie als volgt: 50%, 35% en
    minder dan 15%. Sinds 1996 is de verdeelsleutel enigszins aangepast; sinds
    die tijd wordt er ruim 70% van het budget gereserveerd voor projectsamen-
    werkingsactiviteiten, 20% voor voorlichtingsactiviteiten en minder dan 10%
    voor organisatiekosten.
    Alle directe kosten dienen projectmatig gefinancierd te worden (dus of uit
    COA-budget, of uit financiering van derden) De laatste jaren geldt meestal
    dat ook salariskosten van uitgezonden personeel uit het desbetreffende
    project budget wordt bekostigd.

    4.2. Externe fondsen.

    De geldstromen die Amsterdam besteedt aan projecten in het kader van
    ontwikkelingssamenwerking, zijn zeer de moeite waard gebleken door het
    multiplier effect. Het is een feit dat de bescheiden hoeveelheden geld die
    Amsterdam besteedt aan projectmatige samenwerking in ontwikkelingslan-
    den, bijvoorbeeld in Managua en Beira, een veelvoud daarvan aan fondsen
    van ontwikkelingsfinanciers genereert.

    In de afgelopen jaren heeft de aandacht en erkenning voor de impact van
    gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking geresulteerd in beleidsontwikke-
    ling en het beschikbaar komen van financieringsprogramma?s voor gemeen-
    telijke samenwerking bij de VN, de Wereldbank, de Europese Unie, het
    Ministerie van Buitenlandse Zaken/DGIS, de VNG, het LBSNN en andere
    medefinancieringsorganisaties. Met de opgebouwde kennis en ervaring heeft
    Amsterdam zich toegang tot deze fondsen verworven. Echter, een voldoen-
    de ambtelijke capaciteit en een eigen financi‰le bijdrage blijven belangrijke
    voorwaarden om in aanmerking te komen voor deze fondsen.

    5.Toekomstig beleid Commissie Ontwikkelingssamenwerking
    Amsterdam.

    In de afgelopen dertien COA-jaren is er veel gebeurd op het gebied van het
    Amsterdamse ontwikkelingssamenwerkingsbeleid. Er waren internationale
    ontwikkelingen die voor verandering zorgden, bijvoorbeeld in Zuid-Afrika
    en Oost-Europa, maar ook binnen de gemeente Amsterdam zijn er ontwik-
    kelingen geweest die de activiteiten van de COA hebben be‹nvloed. In de
    loop van de tijd veranderde de structuur van de COA: er kwamen nieuwe
    raadsleden en in 1994 een nieuwe burgemeester. Sinds de portefeuilleverde-
    ling van 1994 valt de verantwoordelijkheid voor het ontwikkelingsbeleid
    onder de wethouder voor Internationale Contacten en Ontwikkelingssamen-
    werking.
    De ambtelijke ondersteuning voor de COA functioneerde tot september
    1997 nog wel onder het kabinet van de Burgemeester. Na september is de
    ondersteuning ondergebracht bij de International Desk van de gemeente
    Amsterdam, eveneens onder de verantwoordelijkheid van de wethouder
    voor Internationale Contacten en Ontwikkelingssamenwerking. Vanuit de
    International Desk wordt het secretariaat van de COA ingevuld, waarbij het
    gaat om de co”rdinatie van de COA-activiteiten en voorbereiding van de
    besluitvorming. De COA vervult niet alleen een adviesfunctie, maar heeft
    ook enkele uitvoerende taken en verantwoordelijkheden.

    Vanwege die specieke adviesfunctie van de COA is voorgesteld om na de
    gemeenteraadsverkiezingen van maart 1998 de samenstelling van de COA
    enigszins te wijzigen; voortaan zal de commissie enkel bestaan uit deskundi-
    gen op het terrein van ontwikkelingssamenwerking en vertegenwoordigers
    van het particulier initiatief en zullen raadsleden niet langer deel uitmaken
    van de COA. Hiermee komt er een einde aan de dubbelrol die raadsleden
    tot op heden vervulden: als COA-lid brachten zij advies uit aan het gemeen-
    tebestuur op het gebied van ontwikkelingssamenwerking en als commissielid
    konden zij vervolgens een besluit over hun eigen advies nemen. De Com-
    missie Ontwikkelingssamenwerking Amsterdam blijft een adviescommissie
    ex art. 91 van de (nieuwe) Gemeentewet.

    Tot slot, de Commissie Ontwikkelingssamenwerking Amsterdam zal zich in
    de toekomst, zoals beschreven in onze voordracht van 5 februari 1998,
    nr. 94, tot vaststelling van de Verordening op de Commissie
    Ontwikkelingssamenwerking Amsterdam, blijven concentreren op
    ontwikkelingssamenwerking. Hierbij gaat het om samenwerken met landen
    die volgens het ontwikkelingscomit‚ van de Organisatie voor Economische
    Samenwerking en Ontwikkeling (het DAC) worden beschreven als
    ontwikkelingsland. Speerpunten in dit beleid zijn vooralsnog de steden
    Beira en Managua, waarmee Amsterdam een stedenband onderhoudt, en de
    steden Paramaribo en Kaapstad. Jaarlijks wordt het COA-beleid opnieuw
    vastgesteld en worden eventuele wijzigingen aangebracht, naar gelang
    internationale ontwikkelingen dit vereisen.

    Amsterdam, 5 februari 1998.

    Burgemeester en Wethouders van Amsterdam,

    M. Sint S. Patij
    n

    secretaris b
    urgemeester

    Verschenen 11 februari 1998.

    Bijlagen 1 en 2 (zie papieren versie).

    Bijlage 3. Ledenlijst COA 1990?1994.

    Beunder, G. Gemeentewaterleidingen
    Bergenhenegouwen, L.V. Gemeentewaterleidingen
    Berg, mevr. J. van de NOVIB
    Bergkamp, J. Kamer van Koophandel en Fabrieke
    n
    voor Amsterdam
    Berkelder, G. Eduardo Mondlane Stichting
    Bosgraaf, R. Komitee Zuidelijk Afrika
    Buis, H. Lagere Overheden Tegen Apartheid

    Claassen, D.E. Scheepvaartvereniging Noord
    Clercx, mevr. M. PvdA
    Duijn, J. van CDA
    Duijn, R. van De Groenen
    Esajas, E.P. D66
    Grewel, mevr. A. PvdA
    Hart, W.B. Tropeninstituut (voorzitter COA)

    Hermes, P. Anti Apartheids Beweging Nederla
    nd
    Hoekstra, mevr. J. Onderwijsproject Amsterdam? Mana-

    gua
    Holvast, A. J. GroenLinks
    Horst, D. van der Gemeentevervoerbedrijf
    Hijden, R. van Nicaragua Komitee Amsterdam/LB-
    SNN
    Hupperts, P. NOVIB
    Kuiper, mevr. M. Bureau Buitenland UVA
    La Rose-Lont, mevr. N. Kabinet Burgemeester, secretaris
    COA
    Lindeman, mevr. I. Gemeentelijk Havenbedrijf
    Maslowski, R. Onderwijsproject Amsterdam? Mana-

    gua
    Oedayraj Singh Varma, mevr. T. GroenLinks
    Oskam, A.W. Dienst Ruimtelijke Ordening
    Roebert, A.J. Gemeentewaterleidingen
    Ruyven, K. Dienst Ruimtelijke Ordening
    Seip, M. van der Stichting Stedenband Amsterdam?M
    a-
    nagua
    Sieperda, J. Energiebedrijf Amsterdam Noord W
    est
    Staveren, J. van Dienst Ruimtelijke Ordening
    Steenbergen, H. Brandweer Amsterdam
    Stoel, mevr. A.L.E.C. van der VVD
    Streuer, mevr. A. Stichting Stedenband Amster-
    dam?Managua
    Tjon A Ten, J. Gemeentevervoerbedrijf
    Tongeren, P. NCO
    Vries, H. Amsterdam Port Consultants
    Wagenaar, Amsterdam Port Consultants
    Wasscher, mevr. J. Onderwijsproject Amsterdam? Mana-

    gua
    Weteling, L. Dienst Stedelijk Beheer
    Wit, mevr. J.W.N. Universiteit van Amsterdam
    Wieberdink, mevr. A. Universiteit van Amsterdam
    Zumpolle, mevr. J. Voorlichting gemeente Amsterdam

    Bijlage 4. Ledenlijst COA 1994?heden.

    Balai, L. W. PvdA
    Bergenhenegouwen, L. Gemeentewaterleidingen
    Berkelder, G. Eduardo Mondlane Stichting
    Beunder, G. Gemeentewaterleidingen
    Bommel, H. van SP
    Bosgraaf, R. Comit‚ Zuidelijk Afrika
    Bruyns, C. Ingenieursbureau Amsterdam
    Buis, H. Gem. Platform Zuid-Afrika
    Burger, mevr. P. St. Stedenband Amsterdam? Managua

    Cherribi, A. PvdA
    Dalkiran, A. GroenLinks
    Groenewegen, P. Eduardo Mondlane Stichting
    Hart, W. Tropeninstituut, voorzitter COA
    Hermes, P. Instituut Zuidelijk Afrika (late
    r NiZA)
    Heuvel, H. van der Ned. Instituut Zuidelijk Afrika
    Hijden, R. van der Landelijk Beraad Stedenbanden Ne
    der
    land?Nicaragua (LBSNN)
    Jong, mevr. E.M. de D66
    Lekkerkerker, G.M.A. Voorlichting Gemeente Amsterdam
    La Rose-Lont, mevr. N. International Desk, secretaris C
    OA
    Maslowski, R. Onderwijsproject Amsterdam? Mana-

    gua
    Mester, F. Gemeentelijk Havenbedrijf
    Nieuwenhuis, mevr. M. Voorlichting Gemeente Amsterdam
    Oskam, A.W. Dienst Ruimtelijk Ordening
    Overveld, mevr. E. van Onderwijsproject Amsterdam? Mana-

    gua (later OSA)
    Paquay, W. SP
    Raksowidjojo, J. GroenLinks
    Raschew-Dierdorp, mevr. J.A. Kabinet Burgemeester, notuliste
    Ruiter, mevr. A. de Milieudienst
    Ruyven, C. Project Management Bureau/SAM
    Schwanen, F.J.A. De Groenen
    Sieperda, J.B. Energiebedrijf Amsterdam
    Tongeren, P. NCO
    Weltevreden-v.d. Bos, mevr. C.V. CDA
    Went, R.G Wethoudersassistent VVD
    Wijk, R. van VVD
    Wilden, mevr. M. van der St. Stedenband Amsterdam? Managua
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    starring Sizzler & Sidekick
    nu in POL
      maandag 27 december 2004 @ 13:18:29 #25
    106056 Landmass
    ik discrimineer dus ik besta
    pi_24234179
    Als je dat stuk leest zie je ook hoe sneakie ze het verborgen hebben. Het valt onder de afdeling "Economische en Sociale Zaken & Technologie" (dat staat meteen aan het begin).

    Die 600.000 die hard in de pdf stond is dus waarschijnlijk een topje van de berg.
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    starring Sizzler & Sidekick
    nu in POL
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')