Dat vind ik ook.quote:Op zondag 26 december 2004 14:58 schreef Paxlie het volgende:
Ik vind het uberhaupt een trieste zaak geworden dat GreenPeace, ze doen van alles om maar in het nieuws te komen. Stel trieste kneuzen zijn het geworden. Ze zullen vast ook veel goed doen, maar op het moment komen ze echt zwaar hypocriet over. Dit is daar ook weer een goed voorbeeld van
Die Gouden Rijst zoals de genetisch gemodificeerde rijst heet bevat enkel en alleen het gen van narcissen dat ze geel maakt. Het lijkt me dat daar geen gevaren van uitgaan.quote:Op zondag 26 december 2004 15:25 schreef Mwanatabu het volgende:
Hmmm, het is dan wel zo dat deze rijst betacaroteen bevat, maar wat zijn de langetermijneffecten van consumptie?
Tevens noot: genetische modificatie is eik alleen een hoger niveau van planten aanpassen zoals al gedaan werd (domesticeren). En ook: zelfs van het eten van kiwi's zijn de langetermijneffecten niet in kaart gebracht.
Jah, en dan snijden ze zichzelf helemaal in de vingers, want dan hebben die boeren geen inkomsten en hebben ze arme boeren nog even veel armer gemaakt. Dat is idd de juiste oplossingquote:Op zondag 26 december 2004 15:35 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Die Gouden Rijst zoals de genetisch gemodificeerde rijst heet bevat enkel en alleen het gen van narcissen dat ze geel maakt. Het lijkt me dat daar geen gevaren van uitgaan.
In het krantenatikel vraagt Patrick Moore zich dat ook af. Greenpeace-acrivisten dreigen de genetisch gemanipuleerde rijst uit de velden te rukken, als boeren die durven te planten. Greenpeace heeft alles in het werk gesteld om de wetenschappers en de techniek verdacht te maken door te beweren dat het negen kilo rijst per dag zou vergen om voldoende vitamine A te leveren. Potrykus (Mede-uitvinder van de Gouden Rijst) heeft aangetoond dat 100 gram Gouden Rijst al in 50% van de dagelijkse behoefte zou voorzien. Het is niet de eerste keer dat Greenpeace fel tekeer gaat tegen een genetisch gemodificeerd product. In 1996 heeft Greenpeace actie gevoerd tegen de genetisch gemodificeerde katoen die bestand is tegen de katoenkever.
Ik denk niet dat er ooit gele narcissen genen in rijst terecht zouden zijn gekomen met domesticatie...quote:Op zondag 26 december 2004 15:25 schreef Mwanatabu het volgende:
Hmmm, het is dan wel zo dat deze rijst betacaroteen bevat, maar wat zijn de langetermijneffecten van consumptie?
Tevens noot: genetische modificatie is eik alleen een hoger niveau van planten aanpassen zoals al gedaan werd (domesticeren). En ook: zelfs van het eten van kiwi's zijn de langetermijneffecten niet in kaart gebracht.
Een voordeel van domesticeren is dat als het niet kan, het ook niet kan.quote:Op zondag 26 december 2004 15:25 schreef Mwanatabu het volgende:
Welk feit ? Tot nu toe heeft genetische manipulatie (die er voor een deel al is) vooral gezorgd voor meer gebruik van landbouwgif en minder inkomsten van boeren (zowel hier als daar).quote:Op zondag 26 december 2004 14:56 schreef MrX1982 het volgende:
Naar aanleiding van het nieuwsbericht op de FP Milieuorganisaties verliezen leden
Toen ik dat bericht las moest ik denken aan een stukje over Greenpeace wat begin van dit jaar in het NRC stond.
Greenpeace heeft liever blinde kinderen dan genetisch gemodificeerde rijst
Een verhaal van Patrick Moore een van de oprichters van Greenpeace vertelt dat Greenpeace een onterecht campagne voert tegen genetisch gemanipuleerde gewassen, maar draagt daarvoor geen enkel houdbaar argument aan. Men is blind voor het feit dat deze gewassen mensenlevens redden en ziektes voorkomen.
Drogreden ?quote:Ik ga niet het hele bericht hier overtypen want dat is te veel werk. Ik maak een korte samenvatting van het artikel.
Het blijkt dat Greenpeace een hetze voort tegen het gebruik van genetisch gemanipuleerde rijst. Ze voeren drogredenen aan om het idee te dwarsbomen. Ze vergeten daarbij dat er in Afrika en Azië honderden miljoenen mensen lijden aan vitamine A-gebrek. Daardoor verliezen honderden duizenden kinderen hun gezichtsvermogen en miljoenen lijden aan minder ernstige symptomen. De Gouden rijst heeft het vermogen dit leed sterk te verminderen, doordat deze rijst het gen bevat dat narcissen geel maakt en de rijst voorziet van bètacaroteen, het provitamine A. Indien deze vorm van genetisch gemodificeerde rijst op de markt komt kan dit veel leed voorkomen.
Dat is pas een drogreden.quote:Resumerend verkiest Greenpeace het sentiment wat heerst tegen gemodificeerde producten om een hetze te voeren tegen het gebruik ervan wat dus lijdt tot onnodige blindheid bij kinderen.
Waarschijnlijk wel ja (en terecht).quote:Ik vraag me dan af wat voor strijd voert Greenpeace, staren ze zichzelf volkomen blind op het "beschermen van de natuur" en vergeten te kijken naar de voordelen van het gebruik van in dit geval gemodificeerde rijst.
Alhoewel ze af en toe de boel verkeerd aanpakken hebben ze goed werk verricht en verrichten ze nog steeds goed werk. Dat zie je alleen niet altijd, maar daarom nog steeds wel goed werk.quote:Greenpeace voert dus een strijd met drogredenen om maar in de belangstelling te blijven staan en mensen bang te maken voor gemodificeerde producten. Ik vind dit een kwalijke ontwikkeling. Hoe kijken jullie tegen een organisatie als Greenpeace?
Over dat bt-katoen staat ook een interessant verhaal in dat artikel.quote:Op zondag 26 december 2004 21:28 schreef egilio het volgende:
Ik denk niet dat er ooit gele narcissen genen in rijst terecht zouden zijn gekomen met domesticatie...
Als het zo gezond is, waarom eten ze daar dan niet gewoon af en toe een narcisje?
Het probleem met gen-modificatie, is idd zoals hier al eerder aangegeven, dat de gevolgen op lange termijn volslagen onduidelijk zijn.
Wat is de invloed van deze rijst op zijn leefomgeving? Op zijn predatoren, en hoe is dat over 200 jaar?
Bijv bij het katoen wat tegen katoenkevers resistent is gemaakt. Die kevers zijn met zo veel, dat de kans heel reeel dat ze binnen enkele tientallen jaren resistent zullen worden. En wat gebeurd er dan? Het positiefste scenario is dat er een aantal jaar katoenoogst verloren gaat wrs..
Op het eerste gezicht niet, maar ik ben geen expert in de genetica, en jij ook niet vermoed ik. De pest met het genetisch manipuleren van gewassen is dat het onmogelijk is om het terug te draaien als de gewassen zich eenmaal in het wild hebben voortgeplant en zich mengen met andere soorten.quote:Op zondag 26 december 2004 15:35 schreef MrX1982 het volgende:
Die Gouden Rijst zoals de genetisch gemodificeerde rijst heet bevat enkel en alleen het gen van narcissen dat ze geel maakt. Het lijkt me dat daar geen gevaren van uitgaan.
Het feit dat door toepassing van dat gen kinderen kunnen worden gered. Als dat geen feit is?quote:Op zondag 26 december 2004 21:42 schreef Strijder het volgende:
Welk feit ? Tot nu toe heeft genetische manipulatie (die er voor een deel al is) vooral gezorgd voor meer gebruik van landbouwgif en minder inkomsten van boeren (zowel hier als daar).
Leuke thread. Ik zal het eens bekijken.quote:
Mijn argumentatie is een feit. Zij blokkeren het gebruik van dat gen waardoor er kinderen onnodig blind worden. Hoe kan je jezelf dan nog een charitatieve instelling noemen?quote:Dat is pas een drogreden.
Door dat figuurlijk blind staren van Greenpeace raken er dus kinderen letterlijk blind. Leg jij dat die kinderen uit. Dat een westerse zogenaamd charitatieve instelling ervoor zorgt dat deze kinderen blind worden. Onverkoopbaar en ethisch onverantwoord. Maar ach dat is Greenpeace met oogkleppen op zaaien ze angst onder (onwetende) mensen.quote:Waarschijnlijk wel ja (en terecht).
Ze pakken het op dit gebied niet alleen verkeerd aan ze zijn ook nog schuldig aan de blindheid van honderdduizenden kinderen.quote:Alhoewel ze af en toe de boel verkeerd aanpakken hebben ze goed werk verricht en verrichten ze nog steeds goed werk. Dat zie je alleen niet altijd, maar daarom nog steeds wel goed werk.
Ik ben ook geen geneticus. Maar de strijd die Greenpeace voert op dit gebied is gewoon een onjuiste. Gebasseerd op totaal niets. Leugens en angst die ze vervolgens met agressieve manieren proberen duidelijk te maken aan gewone onwetende mensen.quote:Op zondag 26 december 2004 21:51 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Op het eerste gezicht niet, maar ik ben geen expert in de genetica, en jij ook niet vermoed ik. De pest met het genetisch manipuleren van gewassen is dat het onmogelijk is om het terug te draaien als de gewassen zich eenmaal in het wild hebben voortgeplant en zich mengen met andere soorten.
Wat zijn de gevolgen van de natuur zelf? De natuur heeft haar eigen vorm van genetische manipulatie, een vorm die voor ons en de andere diersoorten ook dodelijk kan zijn, zo dodelijk dat sommige dier- en plantensoorten uitsterven (door de natuur zelf ja!). Enig verschil is dus dat nu niet alleen de natuur hier mee bezig is maar ook de mensheidquote:Op zondag 26 december 2004 22:08 schreef beerten het volgende:
Zo te lezen TS ben jij een voorstander van genetisch gemanipuleerd voedsel.
Ik ben een fel tegenstander. Ik ben absoluut niet gelovig, maar ik ben van mening dat het niet verstandig is om met "Gods scxhepping" te spelen. Om zelf de natuur naar onze hand te zetten.
Ja, dit is naief. Alles om ons heen is gemanipuleerd naar onze wensen. Bloemen, planten, bomen, de natuur, alles. Dus wat maakt die sojaboon nu uit?
Principes. Wat zijn de gevolgen van alles wat wij nu doen? Van alles waarvan wij nu denken dat het geen kwaad kan? Waaronder die genetische sojaboon.
een ander (al eerder aangehaald) neveneffect is dat je de natuur niet zelf laat bepalen wat er kan, waarbij je inbreekt in processen die ernstige gevolgen kunnen hebben. Dan heb je bijvoorbeeld op korte termijn succes maar op lange termijn destraseuse nadelen, wat kan varieren van resitentie (zie antibiotica) of uitsterven door gebrek aan genetische variatie of overheersing van een superieur rasquote:Op zondag 26 december 2004 22:17 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Wat zijn de gevolgen van de natuur zelf? De natuur heeft haar eigen vorm van genetische manipulatie, een vorm die voor ons en de andere diersoorten ook dodelijk kan zijn, zo dodelijk dat sommige dier- en plantensoorten uitsterven (door de natuur zelf ja!). Enig verschil is dus dat nu niet alleen de natuur hier mee bezig is maar ook de mensheid![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |