FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / [PROJECT] Ford Sierra ---> Tiger Cat E1
-Eddow-donderdag 23 december 2004 @ 22:03
Op school (Hro Autotechniek) zijn we begonnen met het maken van een Tiger Cat E1. We doen dit met ongeveer 20 man 2 dagen in de week dus 10 man per dag. We moeten dit klusje binnen ongeveer 20 weken gedaan hebben

De Ford Sierra (Donor auto)

Wat is er nodig van de Sierra voor de Tiger
-Achterwiel ophanging en vering,naven en remmen
-Differentieel en aandrijfassen
-Hoofdremcilinder en rembalans compensator/regelklep
-Wielen
-Stuurkolom, stuurslot
-Motor/koppeling en toebehoren
-Versnellingsbak en versnellingspook
-Ontsteking systeem,verdeelkap en bobine
-Carburateur
-Versnellingsbak bevestigingsplaat
-Stuurstang, stuurassen
-Voorste veerpoten, naven en remmen
-Ruitensproei reservoir
-Zekeringen
-Startmotor

Deze onderdelen worden gereviseerd wanneer mogelijk. De rest voor de kitcar wordt geleverd.

Achterbrug is gedemonteerd. Deze wordt geheel ook weer gedemonteerd en gestraald en weer opnieuw gespoten.


Pedalenbox wordt gedemonteerd.


Stuurkolom + pedalenbox wordt gedemonteerd.



Motor is gedemonteerd. Deze wordt niet door ons gereviseerd (helaas) omdat wij er geen garantie op kunnen geven. (want de kitcar moet als hij klaar is verkocht worden)


De Sierra klaar om opgehaald te worden.


Differentieel voor het schoonmaken.


Differentieel na het schoonmaken. Deze mocht niet gestraald worden dus moest helemaal met de hand worden schoongemaakt


Aandrijfas + Draagarm


Gestraalde aandrijfas


Gespoten aandrijf as


Rem gedemonteerd

Dit was het tot nu toe
Van vandaag heb ik de foto's nog niet
Die komen morgen ofzow
Nu is het kerstvakantie dus ligt het project 2 weken stil maar daarna gaan we er weer tegenaan


idiotforalivingdonderdag 23 december 2004 @ 22:10
wow gaaf, laat de foto's maar komen
-Eddow-donderdag 23 december 2004 @ 22:12
Ik zie nu dat deze pics enorm slecht zijn
de volgende zullen beter zijn
noideadonderdag 23 december 2004 @ 22:14
En hoe moet dat Tiger ding er uiteindelijk uitzien?
-Eddow-donderdag 23 december 2004 @ 22:18
zoeiets ongeveer
el_nunodonderdag 23 december 2004 @ 22:37
is dat toevallig zadkine college op rotterdam zuid?
speedrockdonderdag 23 december 2004 @ 23:15
gaaf projectje wat voor blok gaan jullie erin lepelen en hoeveel moet de tiger opbrengen?
B_BOYvrijdag 24 december 2004 @ 13:30
tvp dit is een heel leuk projectje.
-Eddow-vrijdag 24 december 2004 @ 15:16
quote:
Op donderdag 23 december 2004 23:15 schreef speedrock het volgende:
gaaf projectje wat voor blok gaan jullie erin lepelen en hoeveel moet de tiger opbrengen?
Er komt een 2.0 8v in
En hij moet volgens mij rond de 20.000 opbrengen
rebel84vrijdag 24 december 2004 @ 15:29
Hitsig man! Tevens tvp.
Klonkvrijdag 24 december 2004 @ 15:31
dat zijn de betere lessen
De_Delphvrijdag 24 december 2004 @ 15:34
shit, kom ik met mijn softwarebrouwsels dit is veel vetter
D-Devilvrijdag 24 december 2004 @ 16:27
Shit, wat gaaf .
Ziet er veelbelovend uit, zou wel graag de werkruimte willen hebben om alles zo mooi een keer uit elkaar te halen en mooi schoon terug te zetten ! . Verkapte TVP natuurlijk .
j0rritvrijdag 24 december 2004 @ 16:48
Leuk project!

Ik ga dit volgen... (verkapte tvp )
BaraCudavrijdag 24 december 2004 @ 16:53
tvp
Mukievrijdag 24 december 2004 @ 17:01
quote:
Op donderdag 23 december 2004 22:18 schreef -Eddow- het volgende:
[afbeelding] zoeiets ongeveer
Had ik dat eerder geweten, dan mocht je die van mij ervoor gebruiken.
Als ik hem daarna natuurlijk als dat tijgertje terug krijg
-Eddow-zaterdag 25 december 2004 @ 14:35
Nieuwe foto's

Op de draagarm moest een rondje gelast worden omdat daar de veer op moest passen


Het gespoten differentieel

Draagarm voor het stralen

Draagarm gespoten

Het chassis van de Tiger

Uitzoeken van de kabelboom van de tiger

remklauw voordat ie gestraald is

Remklauw nadat ie gestraald is
Dit was het weer voor even
yupzaterdag 25 december 2004 @ 14:46
Mooi man.

Waarom geen 2.0i 16v turbo cosworth blok erin lepelen ?
-Eddow-zaterdag 25 december 2004 @ 14:48
quote:
Op zaterdag 25 december 2004 14:46 schreef yup het volgende:
Mooi man.

Waarom geen 2.0i 16v turbo cosworth blok erin lepelen ?
Mag niet
yupzaterdag 25 december 2004 @ 14:49


Lijkt me vet om een cossie blok erin te gooien, ding zal volgens mij zo hard gaan dat je er bang van word
-Eddow-zaterdag 25 december 2004 @ 16:36
quote:
Op donderdag 23 december 2004 22:37 schreef el_nuno het volgende:
is dat toevallig zadkine college op rotterdam zuid?
Nee HRO Autotechniek
Youpzaterdag 25 december 2004 @ 16:40
ey dat is wel enorm geil.. is dat een hbo opleiding die je doet..? misschien wat voor mij als ik mn MTS af heb
PeuRaczaterdag 25 december 2004 @ 16:41
Dat doe je toch verkeerd, op t HBO-A (Hts autotechniet, Arnhem) hebben ze meerder race-auto's in verschillende klassen en moeilijkheidsgraden, ze racen er ook zelf mee.
-Eddow-zaterdag 25 december 2004 @ 17:45
quote:
Op zaterdag 25 december 2004 16:40 schreef Youp het volgende:
ey dat is wel enorm geil.. is dat een hbo opleiding die je doet..? misschien wat voor mij als ik mn MTS af heb
jep HBO
-Eddow-zaterdag 25 december 2004 @ 17:46
quote:
Op zaterdag 25 december 2004 16:41 schreef PeuRac het volgende:
Dat doe je toch verkeerd, op t HBO-A (Hts autotechniet, Arnhem) hebben ze meerder race-auto's in verschillende klassen en moeilijkheidsgraden, ze racen er ook zelf mee.
Fantastisch

ook in het eerste jaar?
PeuRaczaterdag 25 december 2004 @ 17:54
quote:
Op zaterdag 25 december 2004 17:46 schreef -Eddow- het volgende:

[..]

Fantastisch

ook in het eerste jaar?
Dat weet ik niet, zelf doe ik de mts in Apeldoorn. En hierna wil ik richting managment/economie (heao) gaan doen, dus ik heb me er niet in verdiept
Annezaterdag 25 december 2004 @ 19:14
quote:
Op zaterdag 25 december 2004 16:41 schreef PeuRac het volgende:
Dat doe je toch verkeerd, op t HBO-A (Hts autotechniet, Arnhem) hebben ze meerder race-auto's in verschillende klassen en moeilijkheidsgraden, ze racen er ook zelf mee.
Dat gaat me vrindje ook doen.
spectrumanalyserzondag 26 december 2004 @ 19:39
eerst is de sierra grijs en een paar fotos later rood? vreemd
quote:
Deze wordt niet door ons gereviseerd (helaas) omdat wij er geen garantie op kunnen geven. (want de kitcar moet als hij klaar is verkocht worden)
door wie wordt de motor wel gereviseerd,

en kan je misschien vertellen hoeveel de Tiger kit kost...
Catch22-zondag 26 december 2004 @ 20:24
zeer vet, ben benieuwd naar het eindresultaat
SouthernSunzondag 26 december 2004 @ 20:45
net discovery channel

leuk project
Vinnievwzondag 26 december 2004 @ 22:08
Is dit op locatie Kralingse Zoom? Zo ja, dan kom ik es kijken, ik doe daar ook studeren.
Jofunu-kunzondag 26 december 2004 @ 23:37
Ik heb ooit eens gevraagd naar een opleiding op de HTS, ik heb nog steeds niets gehoord...
Boinkmaandag 27 december 2004 @ 11:24
Cool
-Eddow-maandag 27 december 2004 @ 11:33
quote:
Op zondag 26 december 2004 19:39 schreef spectrumanalyser het volgende:
eerst is de sierra grijs en een paar fotos later rood? vreemd
[..]

door wie wordt de motor wel gereviseerd,

en kan je misschien vertellen hoeveel de Tiger kit kost...
Klopt is de sierra van een andere groep.

Het wordt door een bedrijf gedaan maar door wie geen idee?

De tiger kit kost volgens mij rond de 3000 euro
-Eddow-maandag 27 december 2004 @ 11:34
quote:
Op zondag 26 december 2004 22:08 schreef Vinnievw het volgende:
Is dit op locatie Kralingse Zoom? Zo ja, dan kom ik es kijken, ik doe daar ook studeren.
Klopt!
Onze opleiding zit op de Jongweg
en de garage op kralingse zoom !
spectrumanalysermaandag 27 december 2004 @ 12:14
dus jullie maken er meerdere?
-Eddow-maandag 27 december 2004 @ 12:21
quote:
Op maandag 27 december 2004 12:14 schreef spectrumanalyser het volgende:
dus jullie maken er meerdere?
jep er worden er 4 gemaakt
BazzoSvrijdag 14 januari 2005 @ 18:49
update enzo
Nilzzvrijdag 14 januari 2005 @ 21:25
quote:
Op zaterdag 25 december 2004 17:46 schreef -Eddow- het volgende:

[..]

Fantastisch

ook in het eerste jaar?
Jep iedere student van de HTS-A mag zich aanmelden voor 1 van de Raceteams
Ikzelf ben voorzitter van het Rally Team, wij rijden het nederlands rallysprint kampioenschap met een Peugeot 106 Kitcar.
Dat is een 106 die puurontwikkeld is om rallies mee te rijden... er ligt een 1.6 Gti blok in dat een vermogen levert van 235 Pk en het maximum toerental is 9200 Rpm



Verder zijn wij als team volledig verantwoordelijk voor alles, zowel het technisch onderhoud als het financiele plaatje eromheen. Ook zijn we volledig zelfstandig, dus we mogen zelf betapalen wat we doen en laten, er is geen docent die ons verteld wat we moeten doen... Tenzij we er zelf om vragen natuurlijk

Maar hoe werkt het bij jullie dan met die kitcar? bouwt elke groep een eigen versie? of werken jullie met alle klassen aan 1 voertuig?
En is het een bouwpakket of ontwerpen jullie zelf de onderdelen?
-Eddow-vrijdag 14 januari 2005 @ 22:34
Elke groep bouwt een eigen versie. Wel hetzelfde model maar andere kleur en andere motor uitvoering.
Het is ook een bouwpakket sommigen onderdelen worden erbij geleverd sommigen moeten gemaakt worden en sommigen gereviseerd
-Eddow-vrijdag 14 januari 2005 @ 22:35
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 18:49 schreef BazzoS het volgende:
update enzo
KOmt binnenkort
DakDuufzondag 16 januari 2005 @ 17:34
vette shit.. heeft die kerel van de discovery chanel ook niet zo iets gedaan? *mark evans ofzo *erg slecht in namen is*.. More pics!!!!!!
robbjedinsdag 18 januari 2005 @ 14:24
heel relaxt project. ben benieuwd naar de verdere foto's.
-Eddow-donderdag 20 januari 2005 @ 17:37
Zo eindelijk weer een update:
Alles wat gereviseerd moest worden is gebeurd
En in elkaar gezet en hebben alles gepast op het chassis om de gaten te boren enz. Nu is het eerst deel van het project afgelopen en wordt het chassis gecoat. Vandaag hebben we ook alvast de remleidingen en de radiateur gepast maar nog geen pics van.
Hier de pics:

Een gespoten draagarm


De achterbrug (kaal)


Remtrommel gemonteerd aan de achterbrug


Versnellingsbak en motor


Achterbrug gemonteerd op het chassis

SimtekF1donderdag 20 januari 2005 @ 18:47
tvp..

Erg vet.
B_BOYdonderdag 20 januari 2005 @ 18:58
het wordt hoe langer hoe geiler. en wie mag er de eerste meters in rijden. is daar een loting voor geweesT?
-Eddow-donderdag 20 januari 2005 @ 19:00
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 18:58 schreef B_BOY het volgende:
het wordt hoe langer hoe geiler. en wie mag er de eerste meters in rijden. is daar een loting voor geweesT?
Haha voordat er legaal in gereden mag worden moet ie eerst gekeurd worden in Engeland en daarna nog door de RDW dus dat duurt nog wel ff
t0ndonderdag 20 januari 2005 @ 19:31
tof project man!

tvp
GenesiZvrijdag 21 januari 2005 @ 00:20
Heel mooi project.

Als mijn volgende huis met een garage is, wil ik een cobra na gaan bouwen. Dat vind ik echt machtige auto's
Catch22-vrijdag 21 januari 2005 @ 02:21
waarom eerst in de UK?
-Eddow-vrijdag 21 januari 2005 @ 23:39
quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 02:21 schreef Catch22- het volgende:
waarom eerst in de UK?
Het is een Engels Kit dus moet ie eerst daar goedgekeurd worden om in NL geimporteerd te worden
yupzaterdag 22 januari 2005 @ 00:51
Is het de bedoeling dat jullie iets werkends bouwen? Of mogen jullie er ook zelf mee rijden bijv. op een circuit ofzo ?
GenesiZzaterdag 22 januari 2005 @ 18:38
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 00:51 schreef yup het volgende:
Is het de bedoeling dat jullie iets werkends bouwen? Of mogen jullie er ook zelf mee rijden bijv. op een circuit ofzo ?
Lees het topic eens voor de gein
yupzaterdag 22 januari 2005 @ 23:36
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 18:38 schreef GenesiZ het volgende:

[..]

Lees het topic eens voor de gein
Sorry
Cosworthzaterdag 22 januari 2005 @ 23:42
Super!
BaraCudazaterdag 22 januari 2005 @ 23:45
Ik lees remtrommels, kunnen er geen schijven achter opgezet worden?
Of is het normaal dat zo'n bak trommels heeft achter
-Eddow-zondag 23 januari 2005 @ 12:52
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 23:42 schreef Cosworth het volgende:
Super!
er zijn er wel met remschijven achter
maar onze is dus met trommels (helaas)
-Eddow-zondag 23 januari 2005 @ 13:01

De radiator instaleren

Dit wordt de kleur van de auto!

En de remleidingen alvast buigen enz.
Cosworthzondag 23 januari 2005 @ 13:17
De kleur is een beetje jammer...

Waarom wordt de auto vrij 'tam' gehouden? Geen schijven achter, geen zwaar blok (al doet ie het met deze ook prima, waarschijnlijk), enzovoort?
yupzondag 23 januari 2005 @ 13:21
Ja waarom geen cosworth blok ofzo derin pleuren
Roadsterzondag 23 januari 2005 @ 15:26
Gaaf hoor, zie het nu pas.

Wat zijn de plannen met het motorblok verder?
Cosworthzondag 23 januari 2005 @ 15:28
quote:
Op zondag 23 januari 2005 13:21 schreef yup het volgende:
Ja waarom geen cosworth blok ofzo derin pleuren
Mag niet van school zegt ie ergens. Maar ik vraag me dus af waarom niet.
-Eddow-zondag 23 januari 2005 @ 19:40
quote:
Op zondag 23 januari 2005 15:28 schreef Cosworth het volgende:

[..]

Mag niet van school zegt ie ergens. Maar ik vraag me dus af waarom niet.
Geen idee
mischien omdat de auto verkocht moet worden?
Of omdat ie anders niet wordt goed gekeurd..
GenesiZzondag 23 januari 2005 @ 23:21
Mischien niet gevraagd door de aankomende koper of om de kosten lager te houden. Er zullen verschilende argumenten voor zijn.
Alexxxxxvrijdag 28 januari 2005 @ 16:51
Das een leuker project dan de monteurs op mijn oude school deden.. die hebben en Citroën AX omgebouwd tot

*paukgeroffel*

Een Citroën AX Cabrio
noideavrijdag 28 januari 2005 @ 16:54
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 16:51 schreef Alexxxxx het volgende:
Das een leuker project dan de monteurs op mijn oude school deden.. die hebben en Citroën AX omgebouwd tot

*paukgeroffel*

Een Citroën AX Cabrio
Haha, zeker met deuren die niet meer open kunnen.
Alexxxxxvrijdag 28 januari 2005 @ 16:56
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 16:54 schreef noidea het volgende:

[..]

Haha, zeker met deuren die niet meer open kunnen.
Hoe raadje het zo
Darkomenvrijdag 28 januari 2005 @ 17:53
quote:
Op zondag 23 januari 2005 13:01 schreef -Eddow- het volgende:
Is het frame zo geleverd of hebben jullie zelf gelast?
-Eddow-vrijdag 28 januari 2005 @ 18:20
Nee is zo geleverd
Darkomenzaterdag 29 januari 2005 @ 13:45
Dan had ik wel even geklaagt, het ziet er niet echt geweldig goed gelast uit...
Nilzzzaterdag 29 januari 2005 @ 17:18
en dat kan je zien zo vanaf een foto....
Ik heb het project vandaag in het echt bekeken en dat frame is best aardig gelast hoor, er zitten een paar minder goede stukjes in, maar in zijn geheel is het niet slecht....
Verder is het wel een grappig project, zag er leuk uit.
Niet echt een racemonster voor op het circuit, maar wel leuk en leerzaam voor de studenten!


[ Bericht 12% gewijzigd door Nilzz op 29-01-2005 17:24:42 ]
Chokemezaterdag 29 januari 2005 @ 20:03
Vet

tvp
spectrumanalyservrijdag 18 februari 2005 @ 22:58
Op de autorai stond een van je collega's van een andere school. De Tiger had nog geen kappen op de voorwielen en hij was verder nog niet af. Wat mij opviel is dat er in die Tiger een blok van een focus gebruikt werd! Althans, dat beweerde die jongen. Ik herkende wel een hoop sierra onderdelen....

hij raadde aan om op de sloop te zoeken naar een focus waarvan de aandrijflijn nog goed is
Dualdudevrijdag 18 februari 2005 @ 23:24
quote:
Op zondag 16 januari 2005 17:34 schreef DakDuuf het volgende:
vette shit.. heeft die kerel van de discovery chanel ook niet zo iets gedaan? *mark evans ofzo *erg slecht in namen is*.. More pics!!!!!!
Yup, Mark Evans indeed. "A Racingcar is Born". Alleen heeft Mark een Westfield gebouwd. (www.westfield-sportscars.co.uk).


Volgens mij hoef je hem als je hem in NL bouwt niet eerst in de UK te laten keuren. Er zit namelijk typegoedkeuring op zo'n kit. Als je een kant en klare nieuwe auto koopt bij NL dealer, dan is hij ook niet in het land van herkomst gekeurd. Dat is eenmalig gedaan en daarmee heeft het voertuig z'n typegoedkeuring gekregen. Je moet er alleen mee langs het RDW om hem te laten keuren, voor het aanvragen van het kenteken, omdat je hem in diverse uitvoeringen kunt bouwen zo'n kitcar.
spectrumanalyserdinsdag 10 mei 2005 @ 20:15
Hoe is het met jullie project!
jochem8dinsdag 10 mei 2005 @ 20:22
Ik ben ook zeer benieuwd. Je plaatjes zijn dood.
-Eddow-woensdag 11 mei 2005 @ 16:06
Ja gaat goed
we hebben hem nog niet af we beginnen volgende week weer
ik ga als ie helemaal af is ff een siteje erover maken
en dan kunnen jullie alles lezen
yupwoensdag 11 mei 2005 @ 16:37
Vergeet niet de Cosworth blok erin te lepelen he!
spectrumanalyservrijdag 13 mei 2005 @ 12:10
de Cosworth blok? eurhmm

btw, het 1.8 Ford Zetec blok geeft ook een behoorlijk trap vermogen