* Kwartfinale
1.
Roman Polanski vs. Martin Scorsese
Een eitje. Scorsese heeft een heleboel goede films gemaakt
(Raging Bull, Taxi Driver, After Hours), maar Polanski heeft wat mij betreft meer meesterwerken gemaakt
(The Tenant, Rosemary's Baby, Repulsion, Chinatown). Qua oeuvre vind ik Polanski ook gevarieerder. En laten we eerlijk zijn:
Chinatown behoort bij de 10 grootste Engelstalige meesterwerken allertijden. Een ultieme film.
2. David Lynch vs.
Andrei TarkovskyAlweer een eitje. Lynch is erg goed, maar heeft ook veel bagger gemaakt. Ik kon niks met
Wild at Heart, Dune, Eraserhead en het enige ware meestewerk wat Lynch voor mij heeft afgeleverd is
Mulholland Drive. De rest van zijn oeuvre is natuurlijk erg goed, maar Tarkovsky's oeuvre bestaat nu eenmaal uit 7 absolute meesterwerken. In de finale zal ie wel niet belanden, maar ik vind deze kwartfinale-plek al absoluut lovenswaardig. Arthouse lijkt in trek!
![]()
3. Billy Wilder vs.
Akira KurosawaWeer een makkelijke keuze. Ik heb niet veel van Wilder gezien maar films als
Some Like It Hot, Double Indemnity, Stalag 17 en
The Apartment zijn erg goed. Maar ja, daar tegenover staan ook een aantal mindere films die me absoluut niet liggen (ik noem een
Irma la Douce)
Tja, en Kurosawa is gewoon geniaal. Heeft ie er uberhaupt rotte appels tussen zitten? Boekverfilmingen (McBain, Gorky, Dostoyevsky), Shakespeare verfilmingen, actiefilms (immer sociaal onderlegd), Film-Noir, Jidai Geki, sociaal drama..... die man kon echt alles, zelfs een degelijke sequel afleveren.
Seven Samurai en
Yojimbo zijn grootse meesterwerken in het samoerai/actie genre,
Throne of Blood en
Ran behoren tot de grootste Shakespeare verfilmingen ooit,
High and Low is een uitblinker in het misdaadgenre,
Ikiru is een groots ontroerend meesterwerk die op subtiele wijze de belangrijkste levensdoelen behandelt en
Rashomon is na
Stalker de beste film allertijden.
![]()
Makkelijke keuze.
4.
Stanley Kubrick vs. Ridley Scott
Dit is nog wel de makkelijkste. Scott's beste werk kan zich misschien net meten met het slechtste werk van Kubrick.
Kortom, de kwartfinale is een eitje.