abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 24 december 2004 @ 15:30:42 #32
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_24181482
quote:
Op vrijdag 24 december 2004 10:58 schreef GFP het volgende:
(voor alle Kubrick en Polanski adepten, ja ik ben een tokkie-wannabe
Kubrick vind ik erg leuk tot en met Dr. Strangelove. Wat erna kwam, doet me eigenlijk weinig. Die vind ik bijna allemaal voor de helft schitterend en voor de andere helft . Enkel A Clockwork Orange is daarop min of meer een uitzondering.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_24182480
1. Roman Polanski
4. Stanley Kubrick
pi_24182521
* Kwartfinale

1. Roman Polanski vs. Martin Scorsese

Een eitje. Scorsese heeft een heleboel goede films gemaakt (Raging Bull, Taxi Driver, After Hours), maar Polanski heeft wat mij betreft meer meesterwerken gemaakt (The Tenant, Rosemary's Baby, Repulsion, Chinatown). Qua oeuvre vind ik Polanski ook gevarieerder. En laten we eerlijk zijn: Chinatown behoort bij de 10 grootste Engelstalige meesterwerken allertijden. Een ultieme film.

2. David Lynch vs. Andrei Tarkovsky

Alweer een eitje. Lynch is erg goed, maar heeft ook veel bagger gemaakt. Ik kon niks met Wild at Heart, Dune, Eraserhead en het enige ware meestewerk wat Lynch voor mij heeft afgeleverd is Mulholland Drive. De rest van zijn oeuvre is natuurlijk erg goed, maar Tarkovsky's oeuvre bestaat nu eenmaal uit 7 absolute meesterwerken. In de finale zal ie wel niet belanden, maar ik vind deze kwartfinale-plek al absoluut lovenswaardig. Arthouse lijkt in trek!

3. Billy Wilder vs. Akira Kurosawa

Weer een makkelijke keuze. Ik heb niet veel van Wilder gezien maar films als Some Like It Hot, Double Indemnity, Stalag 17 en The Apartment zijn erg goed. Maar ja, daar tegenover staan ook een aantal mindere films die me absoluut niet liggen (ik noem een Irma la Douce)

Tja, en Kurosawa is gewoon geniaal. Heeft ie er uberhaupt rotte appels tussen zitten? Boekverfilmingen (McBain, Gorky, Dostoyevsky), Shakespeare verfilmingen, actiefilms (immer sociaal onderlegd), Film-Noir, Jidai Geki, sociaal drama..... die man kon echt alles, zelfs een degelijke sequel afleveren.
Seven Samurai en Yojimbo zijn grootse meesterwerken in het samoerai/actie genre, Throne of Blood en Ran behoren tot de grootste Shakespeare verfilmingen ooit, High and Low is een uitblinker in het misdaadgenre, Ikiru is een groots ontroerend meesterwerk die op subtiele wijze de belangrijkste levensdoelen behandelt en Rashomon is na Stalker de beste film allertijden. Makkelijke keuze.

4. Stanley Kubrick vs. Ridley Scott

Dit is nog wel de makkelijkste. Scott's beste werk kan zich misschien net meten met het slechtste werk van Kubrick.

Kortom, de kwartfinale is een eitje.
pi_24182612
@FBB: ik heb (nog) niet alle kurosawa's gezien, maar alleen sanshiro sugata vond ik een onvoldoende
pi_24182728
quote:
Op vrijdag 24 december 2004 16:31 schreef dolle_hond het volgende:
@FBB: ik heb (nog) niet alle kurosawa's gezien, maar alleen sanshiro sugata vond ik een onvoldoende
Het punt is dat die titels uit de beginperiode van Kurosawa nog geen fatsoenlijke dvdrelease hebben gekregen en derhalve heb ik ze nog niet gezien. Ik heb er wel veel over gelezen en ik heb juist vernomen dat het vervolg op die film juist beneden niveau moet zijn. Ik hoop op een Criterion release.
pi_24183087
quote:
Op vrijdag 24 december 2004 16:36 schreef Fabulousbakerboy het volgende:

[..]

Het punt is dat die titels uit de beginperiode van Kurosawa nog geen fatsoenlijke dvdrelease hebben gekregen en derhalve heb ik ze nog niet gezien. Ik heb er wel veel over gelezen en ik heb juist vernomen dat het vervolg op die film juist beneden niveau moet zijn. Ik hoop op een Criterion release.
het vervolg schijnt iig erg sterk anti-amerikaans te zijn.
  vrijdag 24 december 2004 @ 17:08:03 #38
46375 Sai
vindt je een kutwijf.
pi_24183446
quote:
Op vrijdag 24 december 2004 16:26 schreef Fabulousbakerboy het volgende:
Taxi Driver behoort bij de 10 grootste Engelstalige meesterwerken allertijden. Een ultieme film.
Eens. Chinatown mag bij de 50 grootste meesterwerken. .
O+ Audrey O+ (en, in iets mindere mate, O+ Gene Tierney O+)
pi_24187536
Whatever!
pi_24196306
* Kwartfinale

3. Maar eens wat van Wilder gaan kijken binnenkort..
:{
pi_24200710
Ben benieuwd of mijn droomfinale (Kubrick versus Polanski) er van gaat komen.....
pi_24201010
3. Billy Wilder vs. Akira Kurosawa sympathy vote

Kom zeg Kubrick verslaat Coppola waar Hitchcock niet goed genoeg was? Ik dacht het toch echt niet.

It's a mad house. A mad house!
  zondag 26 december 2004 @ 00:34:38 #43
16049 BJB
cluods in the haed
pi_24210682
quote:
Op donderdag 23 december 2004 20:33 schreef dolle_hond het volgende:

kubrick is echt overgewaardeerd
Daarentegen heeft Kubrick geen Black Hawk Down gemaakt.

Ik en mijn leger van stokstaartjes.
pi_24210992
1. Roman Polanski
2. David Lynch
3. Akira Kurosawa
4. Stanley Kubrick
"The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you."
pi_24214034
quote:
Op zondag 26 december 2004 00:40 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Daarentegen heeft Kubrick geen Black Hawk Down gemaakt.

had hij niet eens nodig om de mindere te zijn
pi_24216541
laat maar blaaaat....
"The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you."
pi_24217104
quote:
Op zondag 26 december 2004 08:01 schreef dolle_hond het volgende:

[..]

had hij niet eens nodig om de mindere te zijn
Ik heb geen idee of dit de bedoeling is in deze topic* maarre... zou je jouw voorkeur voor een Scott ten opzichte van Kubrick kunnen motiveren? Ik bedoel, het is natuurlijk een kwestie van smaak en zo maar tot zover vind ik dat Scott maar twee behoorlijke films heeft gemaakt (Alien en Bladerunner) en voor de rest gewoon een berg popcornbagger. Kubrick heeft sinds Spartacus (eigenlijk ook popcornbagger maar wel gewéldig!) alleen maar films gemaakt die ik op zijn minst goed, zo niet fantastisch vind.

* Zo niet, negeer/verwijder dit bericht dan maar.

[ Bericht 2% gewijzigd door Karboenkeltje op 26-12-2004 19:55:52 (Blijkbaar een heel stuk zin vergeten. :{) ]
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
pi_24222074
quote:
Ik bedoel, het is natuurlijk een kwestie van smaak en zo maar tot zover vind ik dat Scott maar twee behoorlijke films heeft gemaakt (Alien en Bladerunner) en voor de rest gewoon een berg popcornbagger. Kubrick heeft sinds Spartacus (eigenlijk ook popcornbagger maar wel gewéldig!) op zijn minst goed, zo niet fantastisch vind.
Geheel mee eens.
pi_24223873
Sorry dat ik ineens zo kom binnenvallen, maar als ik het goed begrepen heb, dan heeft Hitchcock verloren van Coppola?
Jammer, ik had graag Polanski, Kubrick en Hitchcock in de top 3 gezien.

Zo'n tournament is natuurlijk een kwestie van smaak. Ik kan heel goed begrijpen dat iemand Kubrick maar niks vindt, maar wel smult van Ridley Scott (hij maakt ook zeker goede films). Het verbaasde me wel dat Scott zo ver kwam, had ik niet verwacht als je kijkt wat voor regisseurs de anderen zijn, toch meer dat vage "intellectuele" gedoe zoals dat al werd genoemd.

Trouwens, wanneer en tegen wie is Woody Allen eruitgegaan?

PS: Kubrick is geweldig in wat hij doet. Ik heb niet al zijn latere films gezien, maar de oudere (Paths of Glory, the Killing etc) zijn wel heel erg goed, ook als je niet van het genre houdt zoals ik. (Sory, moest hem gewoon nog even aanprijzen).
  zondag 26 december 2004 @ 22:04:39 #51
67640 SaintOfKillers
pi_24224069
Woody Allen is er in de 4de ronde uitgegaan tegen Polanski (25-8).
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_24252927
4. Stanley Kubrick

(sorry Daan...)
  dinsdag 28 december 2004 @ 12:00:21 #53
13973 ranja
image means nothing
pi_24253017
2.
3.
pi_24262300
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 11:55 schreef TFM het volgende:
4. Stanley Kubrick

(sorry Daan...)
slet...
pi_24279393
* Kwartfinale

1. Roman Polanski vs. Martin Scorsese - hoewel ze naar mijn mening geen van beiden in de kwartfinale thuishoren, geef ik dan toch nog de voorkeur aan Scorsese boven Polanski.
2. David Lynch vs. Andrei Tarkovsky - moeilijke keuze, maar als ik moet kiezen ga ik toch voor het surrealisme van Lynch.
3. Billy Wilder vs. Akira Kurosawa - no contest. Wilder heeft leuke films gemaakt, Kurosawa geniale.
4. Stanley Kubrick vs. Ridley Scott - wederom, no contest. Zelfs als je films als G.I. Jane negeert, dan nog valt Scott in het niet bij Kubrick.

Ik moet zeggen dat de kwartfinalisten me enigszins verbazen... waar zijn bijvoorbeeld Welles, Hitchcock en Fellini?
pi_24279661
quote:
Op woensdag 29 december 2004 17:09 schreef Übermensch het volgende:
* Kwartfinale

Ik moet zeggen dat de kwartfinalisten me enigszins verbazen... waar zijn bijvoorbeeld Welles, Hitchcock en Fellini?
Die zijn afgevallen, samen met Bergman, Tarantino, Pasollini etc..
pi_24280836
Aanvulling:

3. Akira Kurosawa
pi_24280869
En bijna vergeten:

2. Andrei Tarkovsky
pi_24281652
quote:
Op woensdag 29 december 2004 17:22 schreef Kolkus het volgende:

[..]

Die zijn afgevallen, samen met Bergman, Tarantino, Pasollini etc..
Dank voor je antwoord op die retorische vraag.
pi_24282479
quote:
Op woensdag 29 december 2004 19:22 schreef Übermensch het volgende:

[..]

Dank voor je antwoord op die retorische vraag.
Dank voor het reageren op mijn retorische antwoord.
  donderdag 30 december 2004 @ 18:12:20 #61
67640 SaintOfKillers
pi_24301917
Laatste schopje
  donderdag 30 december 2004 @ 18:37:58 #62
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_24302451
3. Billy Wilder vs. Akira Kurosawa

Stan-ley! Stan-ley! .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: