en kun je met Fruity loops ook een compleet "semi-professioneel" liedje uit krijgen?quote:Op woensdag 22 december 2004 23:50 schreef Burner2000 het volgende:
Fruity Loops is dan een programma om aan te raden. Versie 5 is net uit trouwens.
Dance\Rave etc. van Edjay is het aller makkelijkst, maar daar kun je lang zoveel niet dingen mee doen als FL.
Hoezo niet? Reason is juist erg gebruiksvriendelijk. Heel uitgebreid maar de basics zijn juist erg simpel. En met alle beschikbare apparaten in Reason (synths, drums, effecten etc.) heb je eigenlijk al een bijna complete virtuele studio. FL is ook wel geschikt maar wat mij betreft niet erg gebruiksvriendelijk. Wel weer VST-support en dat heeft Reason weer niet.quote:Ook heb ik Reason eens geprobeerd ,maar als beginner kan ik daar echt niks mee.
Wat voor muziek wil je gaan maken?quote:Op woensdag 22 december 2004 23:54 schreef surferr het volgende:
eerst de beats en dan?, ik wil er ook zang bij.
ik heb wel een redelijk goede microfoon, ik was er ooit al eens aanbegonnen, maar ik had geen idee waar ik nou mee bezig was in reason en waar ik nou het beste mee kan beginen.quote:Op donderdag 23 december 2004 12:22 schreef teknomist het volgende:
[..]
Wat voor muziek wil je gaan maken?
Als je een "semi-professioneel" nummer met zang wilt gaan maken... heb je dan een goede microfoon? Overigens zijn er geen vaste richtlijnen omtrent het componeren van een nummer. Dat vergt veel oefening voordat je daar handigheid in krijgt.
Op de website van de makers van kun je bij downloads een handleiding vinden: http://www.propellerheads.se/download/index.cfm?fuseaction=get_article&article=reason_docquote:Op donderdag 23 december 2004 15:42 schreef surferr het volgende:
[..]
ik heb wel een redelijk goede microfoon, ik was er ooit al eens aanbegonnen, maar ik had geen idee waar ik nou mee bezig was in reason en waar ik nou het beste mee kan beginen.
En worden er ook complete "top 40"liedjes gemaakt met een programma als ; reason?
Eigenlijk wil ik iemand wel eens bezig zien met reason zodat ik een beetje weet hoe en wat, zijn hier trouwens cursussen/opleidingen in te volgen?
die handleiding heb ik al, uitgeprint en wel , zit al een jaar lang netjes in een map opgeborgenquote:Op donderdag 23 december 2004 15:45 schreef teknomist het volgende:
[..]
Op de website van de makers van kun je bij downloads een handleiding vinden: http://www.propellerheads.se/download/index.cfm?fuseaction=get_article&article=reason_doc
thanx!, ik ga het vanavond, of morgen eens uitproberen, aangezien ik eerst de cd's van reason moet opzoeken, en instaleren.quote:Op donderdag 23 december 2004 16:55 schreef coz het volgende:
Groot reason uitleg verhaal
quote:Op donderdag 23 december 2004 17:04 schreef Bot13 het volgende:
*mengt zich in gesprek*
Nergens reason te downloaden?? Alleen op de site ja... Maar da's een 20 minuten demo, zonder save functie![]()
quote:Op donderdag 23 december 2004 17:29 schreef surferr het volgende:
[..]
thanx!, ik ga het vanavond, of morgen eens uitproberen, aangezien ik eerst de cd's van reason moet opzoeken, en instaleren.
Ik hoop dat ik je verhaal ga snappen want tot nu toe is dat nog niet het geval![]()
Maar morgen of vanavond al ga ik er iets mee doen, ik zal ook wel ff een mp3tje uploaden dan met wat ik dan uit reason krijg.
"Echte" Top40-muziek wordt wel degelijk met apparaten als drumcomputers gemaakt en de werking ervan ontloopt een virtueel ding als de ReDrum helemaal niet veel. Maar ondanks de soms wat lage dunk die mensen hebben van popmusici, -producers en -componisten, geloof ik er persoonlijk niet zo in dat er veel hits worden gescoord door mensen die geen idee hebben wat ze nou eigenlijk aan het doen zijn. Ik denk dat je zelf ook wel zult merken dat je misschien nu nog erg aan het experimenteren bent, maar dat als je een jaartje of wat verder bent, je heel doelgericht met dit soort apparaten kunt werken in plaats van maar te kutten en te hopen dat er wat leuks uitkomtquote:Op vrijdag 24 december 2004 19:51 schreef surferr het volgende:
Maar ik weet nu ongeveer hoe "redrum computer"werkt
Ookal vind ik het wel een beetje raar, je weet niks van muziek maar drukt op wat knopjes enz. en toch krijg je zo'n beat-line". Worden top40-liedjes nou echt op zo'n manier gemaakt ?!
Helemaal thuis ben ik er niet in, maar geloof dat "the hottest thing" qua software voor profi muzikanten op dit moment Pro Tools is. Ik weet iig dat Jan Hammer en Imogen Heap er behoorlijk idolaat van zijn (Er is een gratis LE versie van te downloaden, maar heb geen idee of dat met virtuele synths is of niet)quote:Op vrijdag 24 december 2004 19:51 schreef surferr het volgende:
ik weet nog niet waar ik dat mp3tje ga uploaden eig :p
maar ik merk al dat je er wel echt even voor moet gaan zitten, helaas heb ik nog niks geproduceerd
Maar ik weet nu ongeveer hoe "redrum computer"werkt
Ookal vind ik het wel een beetje raar, je weet niks van muziek maar drukt op wat knopjes enz. en toch krijg je zo'n beat-line". Worden top40-liedjes nou echt op zo'n manier gemaakt ?!
Digidesign ProTools zou je inderdaad de industry-standard kunnen noemen, al draaien er genoeg andere studio's op systemen als bijvoorbeeld Steinberg Nuendo.quote:Op zaterdag 25 december 2004 03:11 schreef _martijn_ het volgende:
[..]
Helemaal thuis ben ik er niet in, maar geloof dat "the hottest thing" qua software voor profi muzikanten op dit moment Pro Tools is. Ik weet iig dat Jan Hammer en Imogen Heap er behoorlijk idolaat van zijn (Er is een gratis LE versie van te downloaden, maar heb geen idee of dat met virtuele synths is of niet)
Reason vind ik wel degelijk een goed programma om mee te beginnen, omdat het heel "tastbaar" is. Je werkt echt met apparaten die knoppen hebben en je met snoertjes aan elkaar moet hangen, net als in het echt. Dat werkt denk ik een stuk helderder dan kloten met menuutjes en dergelijken.quote:Op donderdag 23 december 2004 15:42 schreef surferr het volgende:
[..]
ik heb wel een redelijk goede microfoon, ik was er ooit al eens aanbegonnen, maar ik had geen idee waar ik nou mee bezig was in reason en waar ik nou het beste mee kan beginen.
Reason is voornamelijk bedoeld als compositie-programma, om het idee in je hoofd om te zetten naar klanken die uit je speakers komen. Als je eenmaal door hebt hoe het werkt, kun je er vrij snel een idee mee uitwerken en zonder een al te hoge drempel te hoeven nemen iets kunnen laten horen. Al gaat de volgende versie van Reason, versie 3.0 die begin volgend jaar uitkomt, wel meer virtuele apparaten bevatten om je geluid ook goed af te maken. Je kunt ook nu al een behoorlijk goeie sound neerzetten met Reason en die functie willen de makers blijkbaar uitbreiden.quote:En worden er ook complete "top 40"liedjes gemaakt met een programma als ; reason?
Ik vind een Reason-cursus in het Muziek-forum wel een goed idee. Ik kom er morgen even op terugquote:Eigenlijk wil ik iemand wel eens bezig zien met reason zodat ik een beetje weet hoe en wat, zijn hier trouwens cursussen/opleidingen in te volgen?
Je vergeet de Prodigyquote:Je moet natuurlijk wel realistisch blijven. "Echte muziek" (als in: de CD's die je bij de platenzaak koopt), is zelden of nooit helemaal in Reason gemaakt. Wellicht hebben de muzikanten en/of producer wel veel ideeen uitgewerkt in Reason, maar de uiteindelijke productie gebeurt toch in een studio en zeer zelden komt een hele CD uit 1 computer waaraan 1 persoon heeft gewerkt met 1 programma.
Die CD is gecomponeerd in Reason, maar ook uitgewerkt in een studio met ProTools en veel hardware. Dat is precies wat ik bedoelquote:
Ik ben al blij als ik ooit eens ergens een EP mag uitbrengen. Wat dat betreft zal ik toch niet de enige zijn met Reason?quote:Op zaterdag 25 december 2004 03:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Die CD is gecomponeerd in Reason, maar ook uitgewerkt in een studio met ProTools en veel hardware. Dat is precies wat ik bedoel
Ach, in de meer underground-scene komen er vast ook wel producties uit die wel helemaal in Reason zijn gemaakt. Misschien zijn ze (dat hoop ik eigenlijk wel) achteraf nog apart gemasterd, maar hoe dat allemaal gaat, weet ik niet precies.quote:Op zaterdag 25 december 2004 03:35 schreef teknomist het volgende:
[..]
Ik ben al blij als ik ooit eens ergens een EP mag uitbrengen. Wat dat betreft zal ik toch niet de enige zijn met Reason?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |