Het ging niet over mensen die echt letterlijk god zijn tegengekomen in de supermarkt bij het verswaren om het maar zo te zeggen. Meer over mensen die een bepaald moment in hun leven hebben meegemaakt waarin ze ineens de aanwezigheid van god voelden en zich vanaf dat moment gesteund voelden. Klinkt fantastisch toch?quote:Op woensdag 22 december 2004 21:27 schreef Roa het volgende:
Ging het programma echt over mensen die God ontmoet hadden? Want God vinden is meer een mooie manier om te zeggen dat je tegenwoordig geloofd in God.
Ikzelf ga verder volledig met je mee in die zin dat ik geen reden heb om in God te geloven, geen bewijs en aangezien, zoals Argento mooi opmerkte, God in jezelf zou moeten zitten, zou ik ook geen bewijs nodig moeten hebben.
Ik geloof ook dat mensen die geloven daar kracht aan kunnen ontlenen, maar ik geloof niet in God of een bepaald geloof.
Maar ongeacht of geloof en God op enige kern van waarheid gebaseerd is of totale onzin is, denk jij niet dat mensen kracht kunnen putten uit hun geloof?quote:Op woensdag 22 december 2004 21:30 schreef L3IPO het volgende:
Je kan het beter opgeven, want God (lees: god) bestaat niet. Hij is ontwikkeld door de mens, niet meer en niets minder. En aangezien "wij" mensen al vele duizenden jaren met god bezig zijn, met name erin te geloven, is dat niet zomaar uit de maatschappij te slijten.
Goh, jij bent ook makkelijk over te halen...door wat toevalligheden als een schaap achter de kudde aan....quote:Op woensdag 22 december 2004 21:21 schreef chawa_goochem het volgende:
Waarom doe je niet net als ik?
Je denkt goed na over wat je in je leven nog zou willen hebben/meemaken. Vervolgens vraag je dat hardop aan God. Gewoon vragen wat je het allerliefste wil. Als je het vervolgens krijgt lijkt me dat een goede reden om in God te gaan geloven. Zo is het met mij gegaan.![]()
Dat denk ik wel, maar dat zie ik als een zwakte...omdat het ook totaal verkeerd uit kan pakken (Silvia Millecam anyone?) en het hoop/kracht vanuit het niets is. Je kan beter proberen jezelf te ontwikkelen, naar een hoger stadium dan 'geloof' te komen, om op die manier kracht uit jezelf te putten.quote:Op woensdag 22 december 2004 21:33 schreef Roa het volgende:
[..]
Maar ongeacht of geloof en God op enige kern van waarheid gebaseerd is of totale onzin is, denk jij niet dat mensen kracht kunnen putten uit hun geloof?
Amenquote:Op woensdag 22 december 2004 21:34 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Go,h, jij bent ook makkelijk over te halen...door wat stomme toevalligheden als een schaap achter de kudde aan....
Ja, daar heb je wel gelijk in ja. Het geloof in iets dat voor mij niet bestaat is dus in mijn ogen nutteloos. En in extreme gevallen kan het inderdaad totaal verkeerd uit pakken, wat dat betreft kan je beter in jezelf geloven en jezelf proberen te ontwikkelen. Maar aan de andere kant, als je mensen hebt die totaal aan de grond zitten, maar die daar door het vinden van geloof weer bovenop komen. Dat zijn toch ook weer positieve kanten van het verhaal.quote:Op woensdag 22 december 2004 21:35 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Dat denk ik wel, maar dat zie ik als een zwakte...omdat het ook totaal verkeerd uit kan pakken (Silvia Millecam anyone?) en het hoop/kracht vanuit het niets is. Je kan beter proberen jezelf te ontwikkelen, naar een hoger stadium dan 'geloof' te komen, om op die manier kracht uit jezelf te putten.
Naar TRU?? hmmm oke dan..quote:Op woensdag 22 december 2004 21:32 schreef Copycat het volgende:
Ik zwiep 'm van R&P naar TRU, lijkt me daar beter op z'n plek.
*zwiep*
Leg eens uit...quote:Op woensdag 22 december 2004 21:33 schreef joshus_cat het volgende:
Goede vraag. Ik heb, als overtuigd atheist, tijdens een stevige trip eens een keer het gevoel gehad dat er inderdaad iets bestaat wat je nog wel het beste zou kunnen omschrijven als 'god'. En da's een redelijk krachtig concept. 't gaat je dan wel redelijk dun door de broek.
Heb sindsdien ook veel minder de behoefte aan spirituele ervaringen, en als ik weer eens een hippie 'op zoek naar god' zie gaan, denk ik 'je weet niet wat je vraagt...'
Ook al weet je dat een een psychose is? Dat je het zelf bedenkt? Dat het niet echt is?quote:Op woensdag 22 december 2004 21:33 schreef Elin het volgende:
[..]
Het ging niet over mensen die echt letterlijk god zijn tegengekomen in de supermarkt bij het verswaren om het maar zo te zeggen. Meer over mensen die een bepaald moment in hun leven hebben meegemaakt waarin ze ineens de aanwezigheid van god voelden en zich vanaf dat moment gesteund voelden. Klinkt fantastisch toch?
Verder helemaal met je eens, ik denk ook dat het zo zit.. maar als het nou eens anders zou zitten, zou ik dat toch graag eens willen meemaken.
Darwin anyonequote:Op woensdag 22 december 2004 21:44 schreef Triggershot het volgende:
Volgens de Islam kan je op aarde, licht van God(Allah/Jehovah etc) niet aanschouwen. Alleen gelovigen, die oprecht met hun hart in God geloven zullen hem in hiernamaals onmoeten.
En over de aanwezigheid van God refereert Koran naar alle scheppingen, en perfectie van de natuur![]()
Das wel extreem goedgelovig he. Vanuit gewenning / opvoeding gaan we maar geloven in iets wat totaal niet tastbaar is, totaal niet geloofwaardig, totaal niet te bewijzen, met als steunpunt een door mensen (op zoek naar macht?) geschreven boek vol met fouten.quote:Op woensdag 22 december 2004 21:44 schreef Triggershot het volgende:
Volgens de Islam kan je op aarde, licht van God(Allah/Jehovah etc) niet aanschouwen. Alleen gelovigen, die oprecht met hun hart in God geloven zullen hem in hiernamaals onmoeten.
En over de aanwezigheid van God refereert Koran naar alle scheppingen, en perfectie van de natuur![]()
Het is maar hoe je het bekijkt he, Geloof is een persoonlijk geval. Je gelooft of niet is voor iedereen persoonlijk vind ik. Ik geloof niet alleen vanuit mijn opvoeding in een bepaald religie, maar ook omdat ik er van overtuigd ben. En iets dat je niet kan bewijzen hoeft niet fantasie te zijn, right?quote:Op woensdag 22 december 2004 21:45 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Das wel extreem goedgelovig he. Vanuit gewenning / opvoeding gaan we maar geloven in iets wat totaal niet tastbaar is, totaal niet geloofwaardig, totaal niet te bewijzen, met als steunpunt een door mensen (op zoek naar macht?) geschreven boek vol met fouten.
Ben het helemaal met je eens dat het persoonlijk is, maar het valt niet te ontkennen dat indoctrinatie heel erg meespeelt in de hele keten van religie. Jij bent ervan overtuigd of omdat het je aangeleerd is, of omdat je 'vatbaar' bent voor religie, een soort van zwakte dus. En als je het niet kan bewijzen hoeft het inderdaad niet per definitie fantasie te zijn, maar het is wel waarschijnlijk. Zowiezo geloof je iets, waarvan de essentie (bijbel / koran) al vol met fouten zit, en vanaf het begin af aan misbruikt is voor menselijke dominantie. Ook kan je door logisch te redeneren god eigenlijk al uitsluiten...quote:Op woensdag 22 december 2004 21:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het is maar hoe je het bekijkt he, Geloof is een persoonlijk geval. Je gelooft of niet is voor iedereen persoonlijk vind ik. Ik geloof niet alleen vanuit mijn opvoeding in een bepaald religie, maar ook omdat ik er van overtuigd ben. En iets dat je niet kan bewijzen hoeft niet fantasie te zijn, right?
Nee, maar de opmerking dat je de aanwezigheid van God kan bewijzen door de perfectie van de natuur slaat natuurlijk als een lul op een slagroomtaart. Voor jou is dat misschien een bewijs, maar wetenschappelijk gezien totaal niet.quote:Op woensdag 22 december 2004 21:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het is maar hoe je het bekijkt he, Geloof is een persoonlijk geval. Je gelooft of niet is voor iedereen persoonlijk vind ik. Ik geloof niet alleen vanuit mijn opvoeding in een bepaald religie, maar ook omdat ik er van overtuigd ben. En iets dat je niet kan bewijzen hoeft niet fantasie te zijn, right?
Ik denk dat het een psychose is, ik weet het natuurlijk niet zeker..quote:Op woensdag 22 december 2004 21:43 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Ook al weet je dat een een psychose is? Dat je het zelf bedenkt? Dat het niet echt is?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |