abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24145929
Misschien een beetje raar onderwerp, ik weet ook niet of het hier wel goed staat maar vooruit maar..

Ik heb al veel ellende meegemaakt en voel me daarom vaak alleen, er is niet echt iemand die me begrijpt heb ik het idee. Ik ben alleen maar aan het vechten de hele tijd..
En nou zat ik gisteren uit verveling een programma te kijken op de EO waarin Henny Huisman vertelt dat ie god heeft gevonden. Er was nog iemand anders die ook god gevonden had en sindsdien hebben zij niet meer het gevoel dat ze alleen zijn en dat ze sterker in het leven staan, niet meer bang zijn.
Ik dacht.. goh, zo'n god zou ik ook wel willen, kan ik goed gebruiken.
Er werd gezegt dat het gewoon een kwestie is van je hand uitsteken, dus nouja.. wie niet waagt wie niet wint.. ik steek mijn hand uit
En... niks dus
Ik lag in mijn bed.. en dacht zoiets als: god, als je bestaat laat dat dan eens merken!
Dat werkt dus niet.. terwijl ik echt oprecht was.

Ik wil er even bij vertellen dat eigenlijk alleen in de wetenschap geloof, dat ik een heel groot bullshit-filter heb en echt niet alles voor zoete koek slik. Maarja, er zijn zoveel mensen die god hebben "ontmoet" dat wil ik dan ook wel een kans geven.
Als ie bestaat dan zal hij toch wel mijn ellende zien, en me willen steunen, of in ieder geval heeft ie heel wat uit te leggen..

Ik weet niet wat ik moet geloven, de gedachte die de overhand neemt is dat mensen op HET moment dat ze god ontmoeten eigenlijk gewoon een psychose hebben, wel een prettige maar wel neurologisch verklaarbaar.. Nou zit ik niet bepaald te wachten op een psychose, dat kan ik er echt niet bij hebben. Maar om nou na 1 mislukte poging god maar helemaal af te schrijven vind ik ook wat lullig..
Wat zal ik doen? En zijn er misschien mensen hier die god hebben ontmoet die daar eens over kunnen vertellen? Het maakt me trouwens niet uit welke god, ik ga toch niet naar een kerk/moskee/andersoortig gebedsruimte.

Ik realiseer me heel goed hoe vreemd het klinkt maar het is echt een serieuze vraag..
pi_24146009
God zit in jezelf. Dat betekent dat het geloof in God meer een overtuiging is dan een geloof als zodanig. Ik geloof niet in God maar ik geloof er heilig (excusez le mot) dat mensen die oprecht overtuigd zijn van het bestaan van een God, aan die overtuiging kracht en troost kunnen ontlenen. Ik heb die overtuiging niet, hoe graag ik die overtuiging ook zou willen hebben. Kennelijk heb jij die overtuiging ook niet. Misschien komt het nog.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_24146170
Waarom doe je niet net als ik?

Je denkt goed na over wat je in je leven nog zou willen hebben/meemaken. Vervolgens vraag je dat hardop aan God. Gewoon vragen wat je het allerliefste wil. Als je het vervolgens krijgt lijkt me dat een goede reden om in God te gaan geloven. Zo is het met mij gegaan.
dat viel toch wel mee?
pi_24146298
ohja.. nog iets..
Ik dacht dus tijdens dat tv programma dat ik het eens ging proberen.. maar om helemaal overtuigd te raken dacht ik: als er op nederland2 nu ook een onderwerp over god is ga ik het doen.
Ik zapte.. en jawel hoor!!
Oh god.. ik ben echt gek!! hahahaha
  woensdag 22 december 2004 @ 21:27:22 #5
51804 Roa
Pizza Taco!
pi_24146339
Ging het programma echt over mensen die God ontmoet hadden? Want God vinden is meer een mooie manier om te zeggen dat je tegenwoordig geloofd in God.

Ikzelf ga verder volledig met je mee in die zin dat ik geen reden heb om in God te geloven, geen bewijs en aangezien, zoals Argento mooi opmerkte, God in jezelf zou moeten zitten, zou ik ook geen bewijs nodig moeten hebben.

Ik geloof ook dat mensen die geloven daar kracht aan kunnen ontlenen, maar ik geloof niet in God of een bepaald geloof.

Toevoegingkje:

Ik geloof in mijzelf. Ik put kracht uit mijzelf als ik dat nodig heb. En uit mijn vrienden, mensen om mij heen die er zijn zonder dat ik iets hoef te zeggen. Maar iedereen heeft zijn eigen manier van het verwerken van lastige dingen. Waar andere mensen zich tot God keren, keer ik mij tot mijn vrienden. Ik denk dat jij gewoon je eigen manier moet vinden waardoor je jouw shit kan verwerken. En dat zou God kunnen zijn.
Ik lul hier slap uit m'n nek omdat m'n telefoonrekening anders zo hoog wordt.
pi_24146376
@ argento, nee ik ben niet overtuigd, ik kan me ook wel vinden in jouw idee. Alleen hoorde ik dus op tv dat mensen het heel anders hadden ervaren, alsof er echt iets van buitenaf kwam, dat interesseert me wel.

@ chawa_goochem, ik ga het proberen, echt serieus hoor!
  woensdag 22 december 2004 @ 21:30:49 #7
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_24146428
Je kan het beter opgeven, want God (lees: god) bestaat niet. Hij is ontwikkeld door de mens, niet meer en niets minder. En aangezien "wij" mensen al vele duizenden jaren met god bezig zijn, met name erin te geloven, is dat niet zomaar uit de maatschappij te slijten.
Humans dont deserve to live...
  woensdag 22 december 2004 @ 21:32:25 #8
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_24146465
Ik zwiep 'm van R&P naar TRU, lijkt me daar beter op z'n plek.

*zwiep*
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_24146481
quote:
Op woensdag 22 december 2004 21:27 schreef Roa het volgende:
Ging het programma echt over mensen die God ontmoet hadden? Want God vinden is meer een mooie manier om te zeggen dat je tegenwoordig geloofd in God.

Ikzelf ga verder volledig met je mee in die zin dat ik geen reden heb om in God te geloven, geen bewijs en aangezien, zoals Argento mooi opmerkte, God in jezelf zou moeten zitten, zou ik ook geen bewijs nodig moeten hebben.

Ik geloof ook dat mensen die geloven daar kracht aan kunnen ontlenen, maar ik geloof niet in God of een bepaald geloof.
Het ging niet over mensen die echt letterlijk god zijn tegengekomen in de supermarkt bij het verswaren om het maar zo te zeggen. Meer over mensen die een bepaald moment in hun leven hebben meegemaakt waarin ze ineens de aanwezigheid van god voelden en zich vanaf dat moment gesteund voelden. Klinkt fantastisch toch?

Verder helemaal met je eens, ik denk ook dat het zo zit.. maar als het nou eens anders zou zitten, zou ik dat toch graag eens willen meemaken.
pi_24146485
Goede vraag. Ik heb, als overtuigd atheist, tijdens een stevige trip eens een keer het gevoel gehad dat er inderdaad iets bestaat wat je nog wel het beste zou kunnen omschrijven als 'god'. En da's een redelijk krachtig concept. 't gaat je dan wel redelijk dun door de broek.

Heb sindsdien ook veel minder de behoefte aan spirituele ervaringen, en als ik weer eens een hippie 'op zoek naar god' zie gaan, denk ik 'je weet niet wat je vraagt...'
  woensdag 22 december 2004 @ 21:33:30 #11
51804 Roa
Pizza Taco!
pi_24146493
quote:
Op woensdag 22 december 2004 21:30 schreef L3IPO het volgende:
Je kan het beter opgeven, want God (lees: god) bestaat niet. Hij is ontwikkeld door de mens, niet meer en niets minder. En aangezien "wij" mensen al vele duizenden jaren met god bezig zijn, met name erin te geloven, is dat niet zomaar uit de maatschappij te slijten.
Maar ongeacht of geloof en God op enige kern van waarheid gebaseerd is of totale onzin is, denk jij niet dat mensen kracht kunnen putten uit hun geloof?
  woensdag 22 december 2004 @ 21:34:21 #12
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_24146515
quote:
Op woensdag 22 december 2004 21:21 schreef chawa_goochem het volgende:
Waarom doe je niet net als ik?

Je denkt goed na over wat je in je leven nog zou willen hebben/meemaken. Vervolgens vraag je dat hardop aan God. Gewoon vragen wat je het allerliefste wil. Als je het vervolgens krijgt lijkt me dat een goede reden om in God te gaan geloven. Zo is het met mij gegaan.
Goh, jij bent ook makkelijk over te halen...door wat toevalligheden als een schaap achter de kudde aan....
  woensdag 22 december 2004 @ 21:35:36 #13
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_24146550
quote:
Op woensdag 22 december 2004 21:33 schreef Roa het volgende:

[..]

Maar ongeacht of geloof en God op enige kern van waarheid gebaseerd is of totale onzin is, denk jij niet dat mensen kracht kunnen putten uit hun geloof?
Dat denk ik wel, maar dat zie ik als een zwakte...omdat het ook totaal verkeerd uit kan pakken (Silvia Millecam anyone?) en het hoop/kracht vanuit het niets is. Je kan beter proberen jezelf te ontwikkelen, naar een hoger stadium dan 'geloof' te komen, om op die manier kracht uit jezelf te putten.
  woensdag 22 december 2004 @ 21:36:12 #14
51804 Roa
Pizza Taco!
pi_24146562
quote:
Op woensdag 22 december 2004 21:34 schreef L3IPO het volgende:

[..]

Go,h, jij bent ook makkelijk over te halen...door wat stomme toevalligheden als een schaap achter de kudde aan....
Amen

Nee, totaal met je eens hier. Als ik iets wil dan werk ik er voor, vecht ik er voor, totdat ik het (bereikt) heb. Om daar nu het onbetwistbare bewijs dat God bestaat uit te halen..nee..
quote:
Op woensdag 22 december 2004 21:35 schreef L3IPO het volgende:

[..]

Dat denk ik wel, maar dat zie ik als een zwakte...omdat het ook totaal verkeerd uit kan pakken (Silvia Millecam anyone?) en het hoop/kracht vanuit het niets is. Je kan beter proberen jezelf te ontwikkelen, naar een hoger stadium dan 'geloof' te komen, om op die manier kracht uit jezelf te putten.
Ja, daar heb je wel gelijk in ja. Het geloof in iets dat voor mij niet bestaat is dus in mijn ogen nutteloos. En in extreme gevallen kan het inderdaad totaal verkeerd uit pakken, wat dat betreft kan je beter in jezelf geloven en jezelf proberen te ontwikkelen. Maar aan de andere kant, als je mensen hebt die totaal aan de grond zitten, maar die daar door het vinden van geloof weer bovenop komen. Dat zijn toch ook weer positieve kanten van het verhaal.

[ Bericht 44% gewijzigd door Roa op 22-12-2004 21:43:44 ]
pi_24146580
quote:
Op woensdag 22 december 2004 21:32 schreef Copycat het volgende:
Ik zwiep 'm van R&P naar TRU, lijkt me daar beter op z'n plek.

*zwiep*
Naar TRU?? hmmm oke dan..
  woensdag 22 december 2004 @ 21:41:22 #16
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_24146674
quote:
Op woensdag 22 december 2004 21:33 schreef joshus_cat het volgende:
Goede vraag. Ik heb, als overtuigd atheist, tijdens een stevige trip eens een keer het gevoel gehad dat er inderdaad iets bestaat wat je nog wel het beste zou kunnen omschrijven als 'god'. En da's een redelijk krachtig concept. 't gaat je dan wel redelijk dun door de broek.

Heb sindsdien ook veel minder de behoefte aan spirituele ervaringen, en als ik weer eens een hippie 'op zoek naar god' zie gaan, denk ik 'je weet niet wat je vraagt...'
Leg eens uit...
  woensdag 22 december 2004 @ 21:43:27 #17
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_24146719
quote:
Op woensdag 22 december 2004 21:33 schreef Elin het volgende:

[..]

Het ging niet over mensen die echt letterlijk god zijn tegengekomen in de supermarkt bij het verswaren om het maar zo te zeggen. Meer over mensen die een bepaald moment in hun leven hebben meegemaakt waarin ze ineens de aanwezigheid van god voelden en zich vanaf dat moment gesteund voelden. Klinkt fantastisch toch?

Verder helemaal met je eens, ik denk ook dat het zo zit.. maar als het nou eens anders zou zitten, zou ik dat toch graag eens willen meemaken.
Ook al weet je dat een een psychose is? Dat je het zelf bedenkt? Dat het niet echt is?
pi_24146736
Volgens de Islam kan je op aarde, licht van God(Allah/Jehovah etc) niet aanschouwen. Alleen gelovigen, die oprecht met hun hart in God geloven zullen hem in hiernamaals onmoeten.

En over de aanwezigheid van God refereert Koran naar alle scheppingen, en perfectie van de natuur
  woensdag 22 december 2004 @ 21:44:46 #19
51804 Roa
Pizza Taco!
pi_24146750
quote:
Op woensdag 22 december 2004 21:44 schreef Triggershot het volgende:
Volgens de Islam kan je op aarde, licht van God(Allah/Jehovah etc) niet aanschouwen. Alleen gelovigen, die oprecht met hun hart in God geloven zullen hem in hiernamaals onmoeten.

En over de aanwezigheid van God refereert Koran naar alle scheppingen, en perfectie van de natuur
Darwin anyone
  woensdag 22 december 2004 @ 21:45:42 #20
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_24146768
quote:
Op woensdag 22 december 2004 21:44 schreef Triggershot het volgende:

Das wel extreem goedgelovig he. Vanuit gewenning / opvoeding gaan we maar geloven in iets wat totaal niet tastbaar is, totaal niet geloofwaardig, totaal niet te bewijzen, met als steunpunt een door mensen (op zoek naar macht?) geschreven boek vol met fouten.
pi_24146824
quote:
Op woensdag 22 december 2004 21:45 schreef L3IPO het volgende:

[..]

Das wel extreem goedgelovig he. Vanuit gewenning / opvoeding gaan we maar geloven in iets wat totaal niet tastbaar is, totaal niet geloofwaardig, totaal niet te bewijzen, met als steunpunt een door mensen (op zoek naar macht?) geschreven boek vol met fouten.
Het is maar hoe je het bekijkt he, Geloof is een persoonlijk geval. Je gelooft of niet is voor iedereen persoonlijk vind ik. Ik geloof niet alleen vanuit mijn opvoeding in een bepaald religie, maar ook omdat ik er van overtuigd ben. En iets dat je niet kan bewijzen hoeft niet fantasie te zijn, right?
  woensdag 22 december 2004 @ 21:52:25 #22
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_24146899
quote:
Op woensdag 22 december 2004 21:48 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Het is maar hoe je het bekijkt he, Geloof is een persoonlijk geval. Je gelooft of niet is voor iedereen persoonlijk vind ik. Ik geloof niet alleen vanuit mijn opvoeding in een bepaald religie, maar ook omdat ik er van overtuigd ben. En iets dat je niet kan bewijzen hoeft niet fantasie te zijn, right?
Ben het helemaal met je eens dat het persoonlijk is, maar het valt niet te ontkennen dat indoctrinatie heel erg meespeelt in de hele keten van religie. Jij bent ervan overtuigd of omdat het je aangeleerd is, of omdat je 'vatbaar' bent voor religie, een soort van zwakte dus. En als je het niet kan bewijzen hoeft het inderdaad niet per definitie fantasie te zijn, maar het is wel waarschijnlijk. Zowiezo geloof je iets, waarvan de essentie (bijbel / koran) al vol met fouten zit, en vanaf het begin af aan misbruikt is voor menselijke dominantie. Ook kan je door logisch te redeneren god eigenlijk al uitsluiten...
  woensdag 22 december 2004 @ 21:53:22 #23
51804 Roa
Pizza Taco!
pi_24146919
quote:
Op woensdag 22 december 2004 21:48 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nee, maar de opmerking dat je de aanwezigheid van God kan bewijzen door de perfectie van de natuur slaat natuurlijk als een lul op een slagroomtaart. Voor jou is dat misschien een bewijs, maar wetenschappelijk gezien totaal niet.
pi_24146949
quote:
Op woensdag 22 december 2004 21:43 schreef L3IPO het volgende:

[..]

Ook al weet je dat een een psychose is? Dat je het zelf bedenkt? Dat het niet echt is?
Ik denk dat het een psychose is, ik weet het natuurlijk niet zeker..
Als het een psychose is zit het waarschijnlijk gewoon in je eigen hoofd maar ook dat weet ik niet voor 100% zeker. Door verschillende chemische processen in je hoofd kan je psychotisch worden maar wie zegt dat je dan dingen ervaart die niet echt zijn. Misschien zijn die dingen er wel maar kan je er anders niet bij.. (nu we toch op truth zitten)
Maar goed, ik drijf af..
pi_24146987
Je bent denk ik niet zo zeer (rechtstreeks) op zoek naar God, maar vooral naar een manier om op momenten dat je energie op begint te raken toch jezelf sterk genoeg te voelen.

Iets dergelijks vindt je niet (direct) in God. Sommige mensen vinden het in God, anderen vinden het in de natuur, weer anderen vinden het in zichzelf.

Als je om je heenkijkt kun je het haast overal in zien. Probeer om je heen te kijken, en zie wat een kracht er verscholen gaat in het al. Als je voelt dat je verzwakt, als je angstig bent, als je het gevoel hebt dat je alleen bent, probeer dan te herinneren wat je hebt gezien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')