Leuk.. agenten van hun werk houden.. ze hebben toch al zoveel tijd over?!quote:1. de procedure kost dan al gauw twee keer zoveel tijd;
Anders dan bovenstaande schrijver doet vermoeden zit de Politie helemaal niet te wachten op de ID-plicht. Ze hebben zelf keer op keer verkondigd dat hun bevoegdheden ruim genoeg zijn voor dit soort zaken en dat het overbodig is. Het is meer om de burgers met wat minder verstandelijke vermogens een vals gevoel van veiligheid te geven, dit is politiek en heeft met veiligheid verder weinig te maken.quote:Op woensdag 22 december 2004 19:46 schreef The_Matrix het volgende:
[..]
Leuk.. agenten van hun werk houden.. ze hebben toch al zoveel tijd over?!
Als een agent het nodig vindt om iedereen, met of zonder reden, waarvan de kop hem niet aanstaat om legitimatie te vragen, dan ga ik vermoeden dat hij tijd over heeft ja.quote:Op woensdag 22 december 2004 19:46 schreef The_Matrix het volgende:
[..]
Leuk.. agenten van hun werk houden.. ze hebben toch al zoveel tijd over?!
Wat hij zegt. Wat een gezeur en wat een tijdverspilling om zoiets op te zetten.quote:Op woensdag 22 december 2004 19:58 schreef Sjaak-Banaan het volgende:
Volgens mij maak je je druk om niks
Neuh. Wanneer zo'n blauwe boterham zin in een pesterijtje heeft, een goedkoop bonnetje wil scoren of gewoon omdat je kop hem niet aanstaat kan hij jouw om je id vragen. En aangezien er nu ook al van die geestelijk gehandicapten zoals Tessje aangenomen worden bij de plizie heb ik hier dus echt geen vertrouwen in.quote:Op woensdag 22 december 2004 20:19 schreef xFriendx het volgende:
En ik meen dat ze het uberhaupt alleen mogen vragen als er een gegronde reden voor is.
Vanaf 1 januari 2005 moet je dus wel ID bij je hebben.quote:Op woensdag 22 december 2004 21:04 schreef robh het volgende:
[..]
Ik doe niets verkeerd, ik hoef dus geen ID te dragen.
willekeur, basisrechten, grondwet, wat je er ook maar bij kan slepen mocht dit alles je tegenstaan. Genoeg advocaten die hier wel iets leuks mee kunnen doenquote:Op woensdag 22 december 2004 20:03 schreef nims het volgende:
Er komen geen rechtzaken, want de wet is hiervoor aangepast. Wat voor een rechtzaak zou je willen beginnen hierover?
en hoe zie jij het veiliger worden op straat? Of zou het zo afschrikken denk je dat je geen messen plant in een Amsterdammer?quote:Op woensdag 22 december 2004 23:19 schreef Tikorev het volgende:
Oh leuk, lekker de boel ontwrichten. Want stel je voor dat de identificatieplicht een succes wordt en het veiliger wordt op straat.![]()
De wet voorziet er juist in dat je een agent om identificatie kunt vragen.quote:
Zal de smoes ook niet "gewoon" zijn van: Eh, nieuwe regel?quote:Op woensdag 22 december 2004 19:10 schreef nims het volgende:
* Wat is er eigenlijk zo slecht aan een algemene identificatieplicht?
Er zullen door de uitgebreide identificatieplicht niet méér boeven of 'terroristen' worden opgepakt, want die kunnen gemakkelijk aan valse papieren komen. Maar voor gewone burgers is de identificatieplicht heel vervelend.
Mensen met een kleurtje kunnen om de haverklap staande gehouden worden, met als smoes dat de politie wil controleren of ze niet tot de 26.000 'uitgeprocedeerde asielzoekers' van minister Verdonk behoren.
Dit begrijp ik niet.quote:De namen van vreedzame demonstranten kunnen zomaar op lange lijsten belanden.
Dat is wel vervelend ja. Is het niet verplicht voor iedereen vanaf 18 jaar?quote:En voor veel huishoudens vormt de aanschaf van één of meer identiteitskaarten een extra uitgave, die moeilijk op te brengen valt.
Als verdachte, wat een onzin.... Beetje ver gezocht.quote:Er zijn ook principiële bezwaren tegen een algemene identificatieplicht. Door iedereen te verplichten 'papieren' bij zich te dragen, behandelt de staat in feite iedereen als verdachte.
Wie zegt dat?quote:Wie zelf iemand tot last is, mag ook niet door dienders worden lastiggevallen.
Je kunt mensen die zich verdacht gedragen uit hun anonimiteit halen waardoor ze minder geneigd zullen zijn tot crimineel gedrag.quote:Op woensdag 22 december 2004 23:52 schreef Re het volgende:
[..]
en hoe zie jij het veiliger worden op straat? Of zou het zo afschrikken denk je dat je geen messen plant in een Amsterdammer?
ahhhh natuurlijk, ik gedraag me niet verdacht. Verder is er al genoeg wettelijke mogelijkheden om iemand die zich verdacht gedraagt op te pakken.quote:Op donderdag 23 december 2004 00:14 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Je kunt mensen die zich verdacht gedragen uit hun anonimiteit halen waardoor ze minder geneigd zullen zijn tot crimineel gedrag.
Iemand die in een winkelcentrum wat rondhangt en mogelijk van plan is te gaan zakkenrollen.quote:Op donderdag 23 december 2004 00:36 schreef Lithion het volgende:
Wat zijn voorbeelden van verdacht gedrag waarop vóór deze wetgeving niet ingegrepen kon worden, waar dat mét deze wetgeving wel kan?
Rondhangen is al verdacht gedrag?quote:Op donderdag 23 december 2004 01:00 schreef Tikorev het volgende:
Iemand die in een winkelcentrum wat rondhangt en mogelijk van plan is te gaan zakkenrollen.
Agent controleert zijn identiteit en noteert zijn naam. En vervolgens denkt die kerel, laat ik mij maar gedragen want ze weten wie ik ben.quote:Op donderdag 23 december 2004 01:10 schreef Lithion het volgende:
[..]
Oké. Een agent controleert zijn identiteit (wat gebeurt er eigenlijk vervolgens mee?), loopt weer door en rolt die jongen alsnog iemand z'n zakken.
Dan mogen ze een flink notitieboekje bij zich hebben als ze de identiteit van iedereen die een beetje rondhangt moeten opschrijven.quote:Op donderdag 23 december 2004 01:12 schreef Tikorev het volgende:
Agent controleert zijn identiteit en noteert zijn naam.
Ja !quote:
Het gaat in dit specifieke geval natuurlijk om de preventieve werking.quote:Op donderdag 23 december 2004 01:19 schreef Lithion het volgende:
[..]
Bovendien, ze noteren de naam, de agenten lopen weg en de desbetreffende persoon rolt alsnog iemands zakken. Wat moet je dan nog met die gegevens?
Volslagen krankzinnig.quote:Op donderdag 23 december 2004 01:19 schreef Loedertje het volgende:
Ja !
Om overlast van bijvoorbeeld daklozen te voorkomen (overlastbestrijding) kun je mensen sommeren weg te gaan . ( APV)
Voor *doelloos rondhangen* kun je zelfs een leuke boete krijgen
pfff, ben benieuwd wat daar van over blijft als je het voor laat komen...quote:Op donderdag 23 december 2004 01:19 schreef Loedertje het volgende:
Voor *doelloos rondhangen* kun je zelfs een leuke boete krijgen
Dat weet ikquote:
Waar moet die dief dan bang voor zijn als het om de preventieve werking gaat? Die gegevens zijn bepaald geen overtuigend bewijs dat hij ook daadwerkelijk iemands zakken heeft gerold mocht er aangifte gedaan worden.quote:Op donderdag 23 december 2004 01:21 schreef Tikorev het volgende:
Het gaat in dit specifieke geval natuurlijk om de preventieve werking.
Lekker nuttig, een dakloze een bekeuring geven.quote:Op donderdag 23 december 2004 01:26 schreef Loedertje het volgende:
Dat weet ik
Maar toch is dit voorval op die website geen uitzondering en stapelen de bekeuringen zich op bij de daklozen die overdag op een bankje in het park willen zitten.
vooral het stukje over het overstijgen van het vergaderrecht is leuk!, uitslag hiervan weet ik helaas niet..quote:Junks: 'vergaderen' op straat
Algemeen Dagblad, 17 augustus 2004
Drugsgebruikers in Amsterdam gaan voortaan 'vergaderen' op straat om te voorkomen dat ze door de politie worden weggestuurd.
De Belangenvereniging Drugsgebruikers MDHG heeft het initiatief genomen tot het oprichten van de Vereniging Meeting Point. De openbare ruimte is een prima vergaderplek waar de 'leden' rustig met elkaar kunnen praten, aldus MDHG vandaag.
,,Het is ons een doorn in het oog dat drugsgebruikers continu opgejaagd en beboet worden alleen al om het feit dat ze aanwezig zijn op straat'', aldus een woordvoerster.
De politie is volgens haar in de Amsterdamse noodgebieden ,,steeds heftiger'' bezig om junks weg te sturen of te beboeten wegens doelloos rondhangen of samenscholen.
,,Laatst kreeg iemand een boete alleen maar omdat hij in de etalage van de Kijkshop naar binnen keek.'' Door gebruik te maken van het recht op vergaderen valt de rechtsgrond weg voor veel boetes en dijkverboden, meent de belangenvereniging.
De politie zal echter in de noodgebieden (in het centrum en de Bijlmer) blijven optreden tegen rondhangende drugsgebruikers, of ze vergaderen of niet. ,,Ze zullen zeker weggestuurd gaan worden'', aldus een politiewoordvoerder. ,,Als ze het er niet mee eens zijn, moeten ze het maar door de rechter laten toetsen.''
MDHG wil het bij de rechter laten voorkomen als de politie vergaderende drugsgebruikers blijft wegjagen. ,,We hopen dat een aantal mensen zich hiervoor wil laten bekeuren.''
De vereniging hoopt bij de rechtbank voor elkaar te krijgen dat het vergaderrecht boven de APV uitstijgt, de plaatselijke verordening die de politie in de noodgebieden speciale bevoegdheden geeft om junks en daklozen weg te sturen of mee naar het bureau te nemen
Vormfouten bij de Wet Mulder kun je (vrees ik) op je buik schrijven.quote:Op donderdag 23 december 2004 01:28 schreef Lithion het volgende:
Ik heb nog een parkeerboete liggen die ik verscheurd wil krijgen vanwege een foutief opgegeven overtredingscode (vormfout). Moet lukken..
quote:Daklozen voor rechter
Eind september moeten op 1 dag vijftig daklozen voor de kantonrechter verschijnen. Beschuldigd van tegen een raamkozijn zitten, op een drempel zitten, zonder reden in een portiek staan, enz. Voor elke overtreding staat twee dagen celstraf. Wethouder Van den Anker: "Wij gaan streng optreden en zien wel waar het schip strandt." Advocaat Weski: "Absurd. Mensen hebben geen vrijheid van beweging meer."
uitzending premtime
( 14 09 2004 Aflevering 42 )
dat weet ik wel zeker...quote:Op donderdag 23 december 2004 01:31 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Vormfouten bij de Wet Mulder kun je (vrees ik) op je buik schrijven.
De Wet voorziet in een bepaalde administratieve sanctie voor een bepaalde verrichte handeling. Het lijkt mij sterk dat het mogelijk is een administratieve sanctie opgelegd te krijgen voor een handeling die niet verricht is.quote:Op donderdag 23 december 2004 01:31 schreef Loedertje het volgende:
Vormfouten bij de Wet Mulder kun je (vrees ik) op je buik schrijven.
En stel dat je naam foutief op de bekeuring staat?quote:Op donderdag 23 december 2004 01:52 schreef Lithion het volgende:
[..]
De Wet voorziet in een bepaalde administratieve sanctie voor een bepaalde verrichte handeling. Het lijkt mij sterk dat het mogelijk is een administratieve sanctie opgelegd te krijgen voor een handeling die niet verricht is.
Maar ik heb nog wel wat juridische contacten die me daar verder bij kunnen helpen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |