Vannacht 4 films gekeken (en ik zal het kort houden):
A Clockwork OrangeGeniaal. Ik kende 'm natuurlijk al maar had 'm al zo lang niet meer gezien dat ik besloot dit juweeltje maar weer eens in mijn DVD-speler te doen. En vanaf de eerste seconde is het gewoon een groot meesterwerk. Kubrick
![]()
. Elke scene is met zoveel finesse in elkaar gezet. Wat ik zo waardeer aan Kubrick is dat hij zo veel tijd steekt in details. Waar een normale regisseur alleen de rode draad zou volgen, gaat Kubrick juist in op die, eigenlijk nutteloze maar oh zo leuke, details. Als klein voorbeeld noem ik het telkens laten zien van het ondertekenen van papieren. Dit maakt, vind ik, van een gewone film een Kubrick film. Al het acteerwerk is gewoon echt geweldig (en dat dank ik mede aan Kubricks perfectionisme) en de cinematografie is zo enorm Kubrick en vooral zo enorm mooi. Fantastische shots met geweldige muziek. *zwijmel*
![]()
. Meesterwerkje.
Cijfer: 9,5.
Blood SimpleDeze film viel me een beetje tegen. Het verhaal is in orde (niet enorm origineel echter), iedereen acteert gewoon goed (jonge Frances McDormand
![]()
.) maar er zit, vind ik, niets speciaals bij. Er is niets wat het voor mij een erg goede film maakt. Jammer. Wel mooie muziek trouwens
![]()
.
Cijfer: 6,5.
Sleuth![]()
. Oeh oeh oeh, wat blijft dit toch een geweldige film. Laurence Olivier en Michael Caine, twee van mijn favorieten, samen in een film met een fantastisch verhaal. Het is zo origineel als 't maar zijn kan, heel erg onvoorspelbaar, enorm leuk uitgebeeld en vooral heel onderhoudend. Ik hou van 'geisoleerde' films met maar een klein aantal personages, en dit is natuurlijk een schoolvoorbeeld daarvan. Vooral Larry in het begin als irritante en arrogante vent, geweldig
![]()
.
Cijfer: 9+.
North By NorthwestKort maar krachtig: Niet Hitchcock's beste, maar ook zeker niet slechtste. Het verhaal is leuk, niet enorm origineel maar zeker vermakelijk, Cary Grant speelt goed, net als de anderen. Typisch een Hitch film, maar verder geen meesterwerk.
Cijfer: 7.