Zo, ik kom ook weer eens in een gtst topic
![]()
Artikel uit het AD:
17-12-2004
VIP over sport: Victoria KoblenkoVoetbalvrouw met hersens
Door Pim Sedee
Wat heeft de BN'er met sport? Vandaag: waarom Evgeniy Levtsjenko van Victoria Koblenko geen Harry Mulisch hoeft te lezen.
![]()
Victoria Koblenko en haar voetballer, Evgeniy Levtsjenko. Foto ANP
Actrice Victoria Koblenko (23) heeft niets met voetbal. Maar ze is verliefd op een voetballer. Dus moet ze wel naar het Kasteel afreizen om haar drie jaar oudere vriend, middenvelder Evgeniy Levtsjenko van Sparta, zijn beroep te zien uitoefenen. Inmiddels is ze een graag geziene gast in het stadion van de Rotterdamse eerstedivisieclub. Haar eerste bezoek liep echter uit op een fiasco.
De Oekraïnse actrice besloot die avond haar vriend, die uit hetzelfde land afkomstig is, ten huwelijk te vragen. Het ging al mis bij de poort. ,,Ik had een megafoon onder mijn arm. Ik wilde namelijk in het stadion mijn liefdesboodschap duidelijk overbrengen'', zucht Koblenko. ,,Eigenlijk moest ik het apparaat bij de bewaker inleveren. Uiteindelijk mocht ik dan toch met de megafoon naar binnen. Maar ik moest beloven, om in de rust of na de wedstrijd het aanzoek te doen.''
Sparta speelde een dramatische wedstrijd en verloor. En aangezien Levtsjenko na de nederlaag ontdaan over het veld struinde, hield Koblenko de megafoon onder haar stoel. ,,Ik had wel 'liefje, wil je met me trouwen' kunnen roepen. Maar mijn vriend was er te chagrijnig voor.''
In de studio's van Aalsmeer kan Koblenko - in een strak rood T-shirt met de tekst 'Fuck me I'm famous' en het haar dit keer geblondeerd - lachen om haar mislukte poging. De actrice die bekend is als Isabella uit de soap Goede tijden slechte tijden verlangt niet wanhopig naar het huwelijk. ,,Als het aanzoek maar mooi wordt'', zegt ze.
Een romantisch relaas volgt over Evgeniy Levtsjenko. De voetballer hoorde op een dag van zijn ex-vriendin, dat een actrice bij Goede tijden Russisch sprak. ,,Hij stuurde me daarom een mailtje. Een heuse mailrelatie was het gevolg. Dat heeft anderhalf jaar geduurd. Daarna hebben we pas een afspraak gemaakt, omdat hij wellicht naar een Griekse club zou vertrekken.'' Uiteindelijk werd het dus Sparta. ,,Ik dacht: 'o, dat is zeker zo'n club in Zuid-Limburg'. Maar het bleek dus om een Rotterdamse vereniging te gaan.''
Nu is de relatie hecht. De twee wonen samen in Den Haag. ,,'Lev' is zó romantisch'', zwijmelt Koblenko. ,,Zo is hij me een keer als verrassing achterna gevlogen naar Mexico. Lag ineens zijn Sparta-shirt voor de hotelkamer. Ook zitten we samen op dansles. We leren de tango. Hij hoeft niet per se stoer te zijn. Dat bevalt me aan hem.''
Evgeniy Levtsjenko is geen prototype voetballer ('er staat ook geen Playstation in de woonkamer'), zo geeft de actrice aan. Ze ziet zichzelf ook ab-so-luut niet als een spelersvrouw. Glamour Girls als Estelle Cruijff en Sylvie Meis, Koblenko moet er niets van hebben. ,,Zo'n Estelle heeft geen eigen leven. Ze leeft voor haar man (Ruud Gullit, red.). En Sylvie Meis was altijd al op zoek naar een rijke voetballer. Ze zegt dat ze Rafael van der Vaart niet kende voordat ze hem ontmoette. Daar geloof ik niets van.
,,Bij Sparta heb je zo'n vrouwendiner. Daar ben ik ook nooit naartoe gegaan. Die spelersvrouwen beginnen dan weer over Isabella uit Goede tijden te praten. Ze denken waarschijnlijk dat ik echt Isabella heet. Het is in elk geval wel duidelijk waar ze om acht uur 's avonds naar kijken.''
Koblenko is naast Goede tijden-actrice ook studente politicologie en Ruslandkunde. De eerste studie heeft ze op haar scriptie na afgerond. Ze vindt haar dubbelleven wel moeilijk. Het is nog een mysterie waar de Oekraïnse uiteindelijk terecht zal komen. Of ze toneelspeelster of journaliste wordt.
Haar vriend bewandelt tot dusverre een gerichter levenspad. ,,Als jochie sliep hij al met een leren bal in bed. Op zijn 13de verdiende hij al geld met voetbal. Hij liep twee kilometer naar de training. Voor Lev is voetbal altijd alles geweest. Dat was en is zijn enige ambitie. Daarom benijd ik hem. Ik begin mijn carrière eigenlijk pas ná mijn opleiding. Lev is al lang bezig met zijn loopbaan.''
Koblenko is binnenkort politicologe. Levtsjenko is een voetballer. Toch vormt het verschil in opleiding geen belemmering in de relatie, zo benadrukt ze. ,,Toen 'Lev' mij vertelde dat hij VVD had gestemd bij de laatste verkiezingen, dacht ik direct: 'dat kan hij vast niet onderbouwen'. Maar dat kon hij dus wel. Natuurlijk zitten er verschillen in onze denkwijze. Daar moet je gewoon geen punt van maken.''
Laatst drukte ze nog wel 'Twee vrouwen' van Harry Mulisch in zijn handen. Al snel bleek Levtsjenko geen interesse in het boek te hebben. Koblenko: ,,Ach, van mij mag hij Mulisch naast zich neerleggen. Dan hoeven we het daar in elk geval ook niet over te hebben.''
"Ik voel dat ze medelijden met me hebben, ik zou hun willen zeggen dat het niet mijn schuld is dat ik wreed geworden ben, we zijn allemaal wreed geworden."