Is er wel gedaan. Ik heb gelezen (geen idéé meer waar...) dat er onderzoeken zijn gedaan onder vrouwen met placebo's en echte pillen. Hierbij bleek dat 5 tot 10% van de vrouwen écht bijwerkingen van de pil kreeg, en dat er verder wel een aantal vrouwen ook bijwerkingen kregen van het psychologische effect. Als je je al niet prettig voelt bij je voorbehoedsmiddel, dan is de kans groot dat dit een weerslag gaat hebben op hoe je je voelt.quote:Op dinsdag 19 april 2005 10:58 schreef Aventura het volgende:
Het probleem met hormonale anticinceptie is dat je er beter niet teveel mee kunt experimenteren. In de zin van, paar maandjes ermee kappen, dan weer beginnen, dan weer ander merk..De precieze redenen daarvoor weet ik niet, maar dat is wat meerdere huisartsen mij altijd hebben verteld. Daarbij is het ook nog zo dat je een pil minimaal een half jaar tot een jaar zou moeten slikken om te kunnen bepalen wat voor bijwerkingen het heeft.
En dan nog is het moeilijk om vage klachten concreet toe te schrijven aan een pil.
Het blijft een vervelend verschijnsel, de pil en zijn mogelijke bijwerkingen. Ik vraag me af of daar nou onderzoek naar wordt gedaan.
Ja, zulke percentages verwachtte ik ook wel. Ik wil klachten van vrouwen niet bagatelliseren, maar als je in de media steeds om de oren wordt geslagen met 'pilmoeheid', libidoverlies en gewichtstoename of neerslachtigheid als bijwerkingen van de pil, dan ga je dat - en dat is heel logisch - op jezelf betrekken. Terwijl dat ook heel goed een andere oorzaak kan hebben.quote:Op dinsdag 19 april 2005 12:02 schreef innovative het volgende:
[..]
Hierbij bleek dat 5 tot 10% van de vrouwen écht bijwerkingen van de pil kreeg, en dat er verder wel een aantal vrouwen ook bijwerkingen kregen van het psychologische effect.
Dat denk ik inderdaad ook. Ik geloof ook zeker wel dat stoppen met de pil helpt in dat soort gevallen, ook al komt het niet direct door de hormonen. Als jij er zelf van overtuigd bent dat de pil niet werkt voor jou, dan vóél je dat ook. En als je dan stopt, dan ben je meteen van dat bedrukte gevoel af en voel je je direct gezonder...quote:Op dinsdag 19 april 2005 13:21 schreef Aventura het volgende:
[..]
Ja, zulke percentages verwachtte ik ook wel. Ik wil klachten van vrouwen niet bagatelliseren, maar als je in de media steeds om de oren wordt geslagen met 'pilmoeheid', libidoverlies en gewichtstoename of neerslachtigheid als bijwerkingen van de pil, dan ga je dat - en dat is heel logisch - op jezelf betrekken. Terwijl dat ook heel goed een andere oorzaak kan hebben.
Toen ik begon met de pil had ik wel bepaalde verwachtingen, zoals gewichtstoename en minder zin in seks, maar de eerste maanden ging alles perfect. Wat minder zin in seks leek me zelfs wel handig, omdat ik mijn vriend niet zo vaak kan zienquote:Op dinsdag 19 april 2005 13:21 schreef Aventura het volgende:
Ja, zulke percentages verwachtte ik ook wel. Ik wil klachten van vrouwen niet bagatelliseren, maar als je in de media steeds om de oren wordt geslagen met 'pilmoeheid', libidoverlies en gewichtstoename of neerslachtigheid als bijwerkingen van de pil, dan ga je dat - en dat is heel logisch - op jezelf betrekken. Terwijl dat ook heel goed een andere oorzaak kan hebben.
Glijmiddel is idd symptoombestrijding, maarja, als je al geen zin hebt, en je bedenkt dan ook nog eens van tevoren dat het pijn gaat doen, dan wil je natuurlijk nooit meer...quote:Op dinsdag 19 april 2005 10:49 schreef Asile het volgende:
Glijmiddel is een goed idee, maar op dit moment symptoombestrijding. Ik wil gewoon mijn libido terug. Als dat ooit weer terugkomt ga ik zeker wat aanschaffen. Nu heb ik toch geen behoefte om te vrijen.
Ik word steeds banger dat het aan iets anders ligt. De pil kan me toch niet zo drastisch hebben veranderd? Misschien is het wel een depressie of sleur/niet meer verliefd of misschien overdrijf ik en gaat alles met een andere pil veel beter
quote:Op donderdag 14 april 2005 15:14 schreef flutterbye het volgende:
Ja, het lijkt me ook wel stressen, maar ik geloof dat hoe meer je gaat stressen hoe langer het kan gaan duren... Dus als het je geruststelt kun je het beste toch even naar de dokter. Maar ik weet eigenlijk niet of er wel iets aan te doen valt, om het proces te versnellen... Krijg je dan weer andere hormonen zeker ofzo? Volgens mij is de beste optie toch afwachten.
De apotheker heeft mij gezegd dat dit dezelfde diane35 is maar onder een andere naam. Ik heb de laatste tijd wel heel erg last van koude rillingen die ik voorheen nooit had met de diane35.quote:Op maandag 9 mei 2005 16:09 schreef miki het volgende:
Ben net naar de apotheek geweest om een nieuw recept van de Diane35 te halen..krijg ik dit mee: Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol Merck. Ik heb al eens ergens hier (maar waar?) iets over gelezen..
Is dit echt precies hetzelfde? Of kan ik dit zien als een overstap naar een 'nieuwe' pil? Ik heb namelijk weinig zin in nieuwe/andere bijwerkingen of sowieso een andere werking..
Ook nog bij de apotheker gezeurd om de Diane35 zelf, maar die wou hij me pas meegeven als ik met deze problemen kreeg..
Iemand ervaring met deze alternatieve Diane35?
Ja, het is gewoon nog veilig. Als je overstapt van pil, dan is het belangrijk dat er niet met de dosering van de hormonen wordt gerommeld. Dat is niet het geval geweest bij jou, het zijn slechts de hulpstoffen. Die hebben geen invloed op de verdere werking van de pil (bijwerkingen daar gelaten).quote:Op maandag 9 mei 2005 21:57 schreef plucky22 het volgende:
[..]
De apotheker heeft mij gezegd dat dit dezelfde diane35 is maar onder een andere naam. Ik heb de laatste tijd wel heel erg last van koude rillingen die ik voorheen nooit had met de diane35.
Hmmm nu heb ik net op internet rondgekeken en blijken de hulpstoffen anders te zijn en de kans op haaruitval is ook groter. WAT EEN NAAIERDS die apotheken
.En nu maak ik me gewoon zorgen omdat ik halverwege geswitched ben naar die merkloze diane35, omdat mij verteld was dat het precies hetzelfde was. Is de pil dan nog wel veilig of ben ik dan nog wel veilig.
Ik ga morgen in ieder geval meteen bellen dat ik de diane35 terugwil!
Gefeliciteerd!!! (hier heb ik echt nog nooit iemand mee gefeliciteerd volgens mij, lol)quote:Op maandag 9 mei 2005 16:51 schreef Syrena het volgende:
[..]![]()
Na 75 dagen vannacht ongesteld geworden
Benieuwd hoe lang de volgende cyclus is.
Dat mogen ze volgens mij ook niet, iets meegeven dat sterker is, of andere bestanddelen bevat... De werking moet exact hetzelfde zijn (arts schrijft het toch niet voor niks voor?)quote:Op dinsdag 10 mei 2005 09:12 schreef kleinmeiske het volgende:
Mijn huisarts is inmiddels zo ver dat hij z'n patiënten vertelt de apotheek niet te verlaten voordat ze het middel hebben dat hij heeft voorgeschreven. Is mij ook eens gebeurd met een hooikoortsmiddeltje. Wilden ze me iets meegeven dat 2x zo sterk en 4x goedkoper was, terwijl het andere middel meer dan voldeed. Nou, dan heb ik liever minder sterk, kan ik altijd nog overstappen als het niet meer werkt. Heb wel de boel flink op de kop moeten zetten ...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |