abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 16 december 2004 @ 10:13:01 #1
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_24006949
Volgens het Algemeen Dagblad begint vandaag de rechtszaak tegen Awa, die enkele maanden geleden in de publiciteit kwam omdat hij zijn vriendin in brand zou hebben gestoken. Een oud-adjunct directeur van zijn school omschrijft het karakter van de jongen als 'enorm egocentrisch en gericht op eigen welbevinden.' Volgens de leraar veranderde Awa van een rustige, ijverige jongen op de basisschool in korte tijd op de middelbare school in een onhandelbaar probleemgeval, dat geen enkel gezag meer accepteerde. Vooral niet van vrouwen. 'Op de middelbare school zag hij ineens al die mooie scooters en mooie vrouwen. Die wilde hij ook', aldus Hans van Linschoten.

Volgens zijn vrienden is in de media een heel verkeerd beeld ontstaan van Awa. Het beeld als iemand die de Leeuwarder binnenstad terroriseerde is 'echte bullshit'. Hij was juist zorgzaam en een man van zijn woord. 'Ik kon niet geloven dat Awa zijn vriendin in brand heeft gestoken', aldus een zekere Gelwan. Volgens hem werd Awa door 'een bekende' tot zijn daad aangezet. 'Hij moest het doen anders zou hij een mietje zijn. Hij raakte gepikeerd en deed het.'

Volgens voorzitter M. Abdulkadir van de Koerdisch-Irakese gemeenschap in Leeuwarden, een goede bekende van de familie, zijn de ouders van Awa nog altijd totaal verbijsterd over de daad van hun zoon. 'Het is een raadsel. Het is niet verklaarbaar uit de cultuur, noch uit de opvoeding. De ouders zijn keurige mensen.'

Ik ben benieuwd welke straf hieruit tevoorschijn komt. Ik hoop in ieder geval dat hier een langjarige behandeling bij zit, want bij deze jongen zit duidelijk een steekje los. Ik kan me echter nauwelijks voorstellen dat groepsdruk de achtergrond is bij deze zaak. 'Jij durft vast je vriendin niet in brand te steken', lijkt me een onwaarschijnlijke stelling.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_24006981
*pakt alvast een grote honkbalknuppel, wat spiritus en een mes*
Terugdoen wat het meissie is aangedaan....
  donderdag 16 december 2004 @ 10:17:33 #3
98138 Everett
Damnit, I am the paterfamilias
pi_24007014
No trial....straight to the guillotine
Well, as soon as we get ourselves cleaned up and we get a little smellum in our hair, why, we're gonna feel 100% better about ourselves and about life in general.
pi_24007028
quote:
Op donderdag 16 december 2004 10:15 schreef iamredleader het volgende:
*pakt alvast een grote honkbalknuppel, wat spiritus en een mes*
Terugdoen wat het meissie is aangedaan....
Vergeet je lucifers niet...

[ontopique]
Tsja, wat moet ik er over zeggen? Dat ie behandeling nodig heeft lijkt me duidelijk. Triest dat er dit soort mensen bestaan...
[/ontopqiue]
pi_24007491
Benieuwd wat er vanmiddag in de Leeuwarder Courant staat, die berichten veel over Awa.
pi_24007507
Ritueel verbranden die Awa
hofleverancier van sterretjes :)
pi_24007508
quote:
Jaloezie dreef Awa tot bizarre mishandeling
Door Niels Rigter
LEEUWARDEN - Onder grote publieke belangstelling staat vandaag de nu zeventienjarige Leeuwarder Awa voor de Leeuwarder rechtbank. Hij wordt verdacht van het in brand steken van zijn zestienjarige ex-vriendin en bedreiging en mishandeling van een vijftienjarig meisje uit Marssum.

De openbaarheid is opvallend, omdat minderjarigen doorgaans achter gesloten deuren worden berecht. Awa zelf was overigens de enige minderjarige die aanwezig was. Awa's Leeuwarder vrienden mochten wegens hun leeftijd niet op de tribune plaatsnemen. De rechtszaal zat vol, dertig personen werden teruggestuurd.

Jaloezie en bezitsdrang zouden de motieven zijn geweest. Het meisje zou, toen de relatie met Awa al een tijdje uit was, een vriendje hebben gehad tijdens een vakantie in Frankrijk. Op maandag 9 augustus nodigde Awa zijn ex-vriendin uit in het huis van een vriend van hem, waar hij tijdelijk woonde. Dit geldt voor rechter Bert Dölle als een teken van een volwassen levensstijl, een van de redenen waarom de jongen vandaag in het openbaar wordt berecht.

Alleen zijn vijftienjarige vriend was in dat huis aanwezig. Awa zette het meisje in een stoel voor een computerbeeldscherm waarop de tekst verscheen 'je bent er geweest'. Hij plakte tape op haar mond, overgoot haar borst met terpentine en stak haar in brand. Poging tot moord, aldus officier van justitie Fred Janssen, of mishandeling met voorbedachten rade.

Nadat de vlammen waren gedoofd, zette Awa haar lichaam andermaal in brand. Hij sleurde haar onder de douche en maande haar zich stil te houden. Ze belandde bij een vriendin in Marssum, die aanvankelijk niet te horen krijgt van het drama.

De nacht erop is een aaneenschakeling van intimidatie en bedreiging. Awa mishandelt ook het vijftienjarige meisje uit Marssum. Het was een maand eerder ook al geëscaleerd.

In juli had Awa zijn ex-vriendin al meerdere malen met een fietsketting geslagen en haar vriendin een vuistslag in het gezicht verkocht. Vanuit zijn detentieplek in Zeist gingen er ook nog dreigtelefoontjes naar de meisjes.
Link naar dossier van Awa: http://www.leeuwardercour(...)8564--1389--,00.html
pi_24007522
quote:
Rechtszaak minderjarige Awa openbaar
LEEUWARDEN - De strafzaak op 16 december tegen de inmiddels zeventienjarige Awa uit Leeuwarden zal openbaar zijn. Rechter Bert Dölle heeft hiertoe besloten op grond van de ernst van het delict. Awa stak op 9 augustus tot tweemaal toe zijn zestienjarige ex-vriendin in brand. Ook mishandelde en bedreigde hij die dag een vijftienjarig meisje uit Marssum. Strafzittingen voor minderjarige verdachten vinden in de regel achter gesloten deuren plaats.
De rechter vond het openbare belang zwaarder wegen dan het privacybelang van de verdachte. Het besluit tot openbaarheid is tegen de wil van de familie van het slachtoffer en officier van justitie Fred Janssens. Omwille van het slachtoffer zal tijdens de zitting terughoudend worden omgegaan met het bespreken van het letsel.

Behalve de ernst van het delict en de maatschappelijke onrust dat het teweegbracht, liet Dölle meewegen dat Awa een 'volwassen' leven leidde, omdat hij al een tijd op zichzelf woonde. Toen zijn ouders naar Almere verhuisden, ging hij op eigen houtje terug en woonde hij afwisselend bij een pleeggezin en vrienden.

Een bijkomende reden om de zitting niet achter gesloten deuren te houden, was voor Dölle dat de verdachte zelf meermalen de openbaarheid had gezocht. Awa bracht na zijn daad niet alleen een rapnummer in omloop met een schuldbekentenis, ook bedreigde hij zijn slachtoffers vanuit de cel.

Het openbaar ministerie (OM) legde de jongen hiervoor tot tweemaal toe beperkende maatregelen op: tijdens zijn voorarrest mag Awa slechts contact onderhouden met zijn ouders, zijn advocaat en enkele hulpverleners.
  donderdag 16 december 2004 @ 10:49:08 #10
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_24007525
Helaas staat hij over max. 7 jaar weer gewoon op straat , mijn inziens mag de doodstraf speciaal voor dit soort idioten gegeven worden.
Antec P180 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Asus Striker Extreme S775 | 4 GB DDR2 800 Mhz
Seagate 400 GB | 8800 GTX Ultra 768 MB | X-Fi Extreme Gamer | Logitech Z5500 | much more...
pi_24007576
quote:
Op donderdag 16 december 2004 10:49 schreef clowncloon het volgende:
Helaas staat hij over max. 7 jaar weer gewoon op straat , mijn inziens mag de doodstraf speciaal voor dit soort idioten gegeven worden.
Kan dat niet meer worden? Zie dit:
quote:
Waarschijnlijk wordt Awa als meerderjarige berecht. Of Justitie dat wil, wordt nog niet duidelijk op de pro-formazitting van 16 december, omdat de rechter daartoe pas - ambtshalve - besluit bij de straftoemeting. Een en ander hangt af van de persoonlijkheid van de dader en de omstandigheden waaronder het delict is gepleegd. Meestal geeft de ernst van de zaak de doorslag. ,,Bij ernstige zaken worden zestien- en zeventienjarigen eigenlijk altijd als volwassene berecht", zegt advocaat Onno van der Lee. ,,Tenzij de persoonlijkheid van de dader wel érg jeugdig is.''
pi_24007596
quote:
Op donderdag 16 december 2004 10:22 schreef Disorder het volgende:
Ik hoop dat de rechter hem dist met een vette battlerap.
Hahahh gvd zie ut al voor me,
  donderdag 16 december 2004 @ 10:54:49 #13
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_24007637
Ach gut weer een slachtoffer van de samenleving.
Wiens daden gerechtvaardigt zijn door een te slappe Westerse samenleving en de verkeerde vrienjes.
Tuinklauw goud iets onder de atlas en draaier naar binnen duwen en een halve slag maken,doet hij het nooit meer.
Rot op met je oorzaak>gevolg .daad blijft eender.
Klaar?
Ik niet!
  donderdag 16 december 2004 @ 10:55:50 #14
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_24007655
quote:
Op donderdag 16 december 2004 10:54 schreef Foo_niks het volgende:
Ach gut weer een slachtoffer van de samenleving.
Wiens daden gerechtvaardigt zijn door een te slappe Westerse samenleving en de verkeerde vrienjes.
[...]
Rot op met je oorzaak>gevolg .daad blijft eender.
Niemand heeft het daarover hoor.
  † In Memoriam † donderdag 16 december 2004 @ 11:07:03 #15
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_24007867
quote:
Op donderdag 16 december 2004 10:13 schreef Dwersdriever het volgende:
Hij was juist zorgzaam en een man van zijn woord.
quote:
ook bedreigde hij zijn slachtoffers vanuit de cel.
  donderdag 16 december 2004 @ 11:08:29 #16
27929 piere
doe mij maar bier
pi_24007902
opsluiten met 10 geile negers in een container...
fok you ja!
  donderdag 16 december 2004 @ 11:10:16 #17
27929 piere
doe mij maar bier
pi_24007948
quote:
Op donderdag 16 december 2004 10:54 schreef Foo_niks het volgende:
Tuinklauw goud iets onder de atlas en draaier naar binnen duwen en een halve slag maken,doet hij het nooit meer.
de watterdewat?
fok you ja!
pi_24008021
Opsluiten en de sleutel weggooien...
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
  donderdag 16 december 2004 @ 11:20:49 #19
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_24008181
quote:
Op donderdag 16 december 2004 10:51 schreef harlingen het volgende:

[..]

Kan dat niet meer worden? Zie dit:
[..]
tsja, zelf met een oordeel voor volwassenen zal hij iets van 12 jaar krijgen maximaal minnus aftrek voor gezeten tijd en aftrekking voor goed gedrag + standaard 1/3 strafvermindering komt hij er HOE DAN OOK snel vanaf...en ik vrees dat hij in de gevangenis alleen maar zijn 'heldenstatus' verhoogt.
Antec P180 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Asus Striker Extreme S775 | 4 GB DDR2 800 Mhz
Seagate 400 GB | 8800 GTX Ultra 768 MB | X-Fi Extreme Gamer | Logitech Z5500 | much more...
pi_24008190
Ongelooflijk wat zich afspeelt, het wordt steeds erger. En dan inderdaad die straffen wat hier in Nederland gegeven worden....
  † In Memoriam † donderdag 16 december 2004 @ 11:22:01 #21
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_24008212
quote:
Op donderdag 16 december 2004 11:21 schreef WePe het volgende:
En dan inderdaad die straffen wat hier in Nederland gegeven worden....
Weet jij de uitspraak dan al
  donderdag 16 december 2004 @ 11:23:22 #22
27929 piere
doe mij maar bier
pi_24008241
quote:
Op donderdag 16 december 2004 11:22 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Weet jij de uitspraak dan al
wordt dat beweerd?
fok you ja!
pi_24008280
quote:
Op donderdag 16 december 2004 11:23 schreef piere het volgende:

[..]

wordt dat beweerd?
Nee, ik weet de uitspraak nog niet, maar zo erg hoog zijn de straffen hier niet, dat weet toch iedereen.
  donderdag 16 december 2004 @ 11:28:01 #24
27929 piere
doe mij maar bier
pi_24008323
quote:
Op donderdag 16 december 2004 11:25 schreef WePe het volgende:

[..]

Nee, ik weet de uitspraak nog niet, maar zo erg hoog zijn de straffen hier niet, dat weet toch iedereen.
Dat bedoel ik, het was een algemene stelling/mening...
fok you ja!
pi_24013035
Als het mijn dochter was geweest, hoefde Awa helemaal niet meer voor de rechter te komen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')