abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24003712
Kan iemand lezen wat op deze handgeschreven pagina staat?

Dat is de start van de Greet Hofmans affaire volgens Bernhard en gaat om een advies dat zij hem geeft om zijn paarden te behandelen. Hij vond dat dermate belachelijk dat hij haar vanaf toen weg wilde hebben. Helaas kan ik het handschrift niet goed ontcijferen. Bernhard wil iets met bloed en melk aan zijn paard (Nono Nannette) geven en Hofmans vindt dat hij ze menselijk moet behandelen en 's avond goedenacht moet wensen. Of zoiets.

Gevraagd iemand die Gerbrandy's aantekeningen wel kan lezen.
quote:
Op woensdag 15 december 2004 22:53 schreef OllieA het volgende:

[..]

Dit is wat ik er voorlopig van kan maken. Voor wat het waard is.

Prins & Hofmans

het goed met 3? ?

Het paard Nono Nanette
advies Hofmans (bloed
en melk)
bloed geprikt? en opgehaald
Prins eiste opvolging
op zondag opdracht nieuw
bloed te halen, omdat de eerste
keer niet gelukt.

Hofmans: Paarden menselijk behandelen
paarden goedenacht zeggen
en goeden morgen zeggen
(hierom gelachen

Jockey? komt vrij regelmatig, zowel
vóór als ook na juli 1955

? : bekend

Prins bracht personeel in aanraking met
mej Hofmans als ze moeilijkheden hadden
met ziekten

Het rijden vond de ? bij de
Lage Vuursche, het paard bleef ?en
en ging gras eten (? advies mej
Hofmans)
quote:
Op woensdag 15 december 2004 23:45 schreef multatuli het volgende:
Ollie A, dank je!

Je hebt meer woorden herkend dan ik. Voor wat betreft de vraagtekens: waar jockey staat, kan het ook zijn dat Jacky bedoeld wordt omdat die geheimzinnige vrouw in meer stukken voorkomt.
Het laatste vraagteken lijkt mij een 'e' ofwel 'ef advies' wat je vermoedelijk moet lezen als 'effect advies Mej. Hofmans'.

De volgende tien pagina's draaien grappig genoeg ook om paardenaffaires. Kennelijk zaten Bernhard die enorm dwars. Als ik dat lastige handschrift goed begrepen heb, heeft Bernhard nav zijn eigen geloof in Hofmans uiteindelijk 'P.' de toegang tot het hof ontzegd. In al die aantekeningen is "P." natuurlijk Pantchoulidzew, de minnaar/huisgenoot van Bernhards moeder (en volgens sommigen zijn vader).

Als je Gerbrandy's aantekeningen volgt blijken die twee een grote rol gespeeld te hebben. Niet per sé voor het kabinet of de veiligheidsdienst, maar vooral voor Bernhard zelf. Zijn pijn en daarmee de basis voor de hele rel rond Hofmans lijkt slechts te zitten in het mislukken van allerlei akkefietjes rond wat paarden en de consequentie dat hij daartoe zelf Pantchoulidzew de toegang tot het hof ontzegd heeft. Vervolgens lijken prinses Armgard en P. hun best gedaan hebben om de grip op het koninklijk huis terug te krijgen. Voor wie dacht dat Arnold Swarzenegger de eerste was die "Ill be back" zei, is het vast een verrassing dat Pantchoulidzew dat ook al zei toen hij het paleis uitgemikt werd.

Wie zin heeft de rest te (helpen) vertalen wees welkom. Het zijn heel grappige teksten.

Overigens is vanavond ook het archief van het toenmalige hoofd van de BVD, de heer Einthoven, online gegaan. Prachtige teksten die een mooi licht werpen op de Jomanda van toen, juffrouw Hofmans, die een hele club in haar ban had. Heel leesbaar (en gelukkig uitgetikt). http://www.hennekam.opweb.nl/album/Einthoven
quote:
Op woensdag 15 december 2004 23:51 schreef multatuli het volgende:
Oh ja, wie net als OllieA wel kan lezen wat er in die manuscripten van Gerbrandy staat: post het of als het je onzin lijkt, mail het me. De namen, plaatsen en context ken ik wel, dus samen maken we er vast wel een begrijpelijke tekst van. Over een paar dagen is er vast wel een journalist die ook zover is, maar het zou toch een leuke primeur op Fok zijn.
quote:
Op donderdag 16 december 2004 00:12 schreef multatuli het volgende:

[..]

Die renpaard kwestie kwam tot mijn verbazing ter sprake in het Volkskrant interview. De archieven van Gerbrandy bevestigen het.

Het interview in de VK bevestigt slechts het beeld van de ultieme opportunist. Die archieven lijken hetzelfde te doen. Als Hofmans zijn paarden harder kan laten lopen is hij bereid de levensgezel van zijn moeder het paleis uit te flikkeren. Toen bleek dat haar adviezen niet werkten keerde hij zich tegen Hofmans. Het lijkt erop alsof hij de enige was die kans zag het momentum te scheppen om Juliana echt aan te vallen.

Als ik de archieven goed lees, nam hij daarmee al die mensen in politieke en religieuze kring die tegen de pacifistische, door 'Jomanda' geinspireerde koers van Juul op sleeptouw. De wil om Hofmans te bannen was er al, maar pas toen de prins teleurgesteld was over de prestaties van zijn paarden was er ook het momentum en de moed. Zo lees ik uit die krabbels, maar wie weet klopt mijn interpretatie van het handschrift van Gerbrandy niet.
quote:
Op donderdag 16 december 2004 00:42 schreef OllieA het volgende:

[..]

Misschien is het een idee dat multatuli er een apart topic over opent? Kwenie hoor, maar misschien handig?
Bij deze.

[ Bericht 50% gewijzigd door multatuli op 16-12-2004 00:58:55 ]
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
  donderdag 16 december 2004 @ 00:49:17 #2
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_24003750
kan niet wachten...
wat moet ik hier nu neerzetten?
  donderdag 16 december 2004 @ 00:53:03 #3
106856 MociN
Live your own legend
pi_24003817
Uhmm ja, ik ben ook wel heel erg benieuwd hiernaar!!!
...
  donderdag 16 december 2004 @ 00:53:05 #4
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_24003819
teeveepee
...dass wir fliegen.
pi_24003826
quote:
Op donderdag 16 december 2004 00:53 schreef De-oneven-2 het volgende:
teeveepee
Aan je werk, vlerk.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  † In Memoriam † donderdag 16 december 2004 @ 00:54:13 #6
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_24003851
duurt lang....
Op dinsdag 13 maart 2007 15:37 schreef Tha-CheF het volgende:
rudedeltadude, wie heeft nou zo'n nickname !
Op vrijdag 6 maart 2009 00:34 schreef Gabbylicious het volgende:
Rudedeltatoedeloe :W
  † In Memoriam † donderdag 16 december 2004 @ 00:57:39 #8
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_24003888
Ter inleiding: Op deze site staan veel handgeschreven brieven die niet voor iedereen echt leesbaar zijn .
In deze thread gaan *we* een poging doen alles te ontcijferen .
  donderdag 16 december 2004 @ 01:00:28 #9
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_24003936
quote:
Op donderdag 16 december 2004 00:54 schreef OllieA het volgende:

[..]

Aan je werk, vlerk.
Ik ga proberen om vanaf morgen elke dag een pagina te vertalen.
Maar nu...nu ga ik naar bed.

Wel-te-rusten.
.
...dass wir fliegen.
pi_24004114
De OP staat.

Nog wat leesaanwijzingen:

"P." is Pantchoulidzew, de zogenaamde kolonel en levensgezel van Prinses Armgard

Prinses Armgard is Bernard's moeder, die vanaf begin '50 in Warnaar een kasteeltje heeft. Eerder mocht ze niet in Nederland wonen van Wilhelmina omdat ze nog te 'duits' lees nazistisch was.

Gerbrandy is de 'oorlogspremier' die in de commissie van drie zat om de Hofmans kwestie uit te zoeken

Beel is de voorzitter en naamgever van die commissie

Drees was op dat moment premier en lijmde de crisis

Bishof v. H in de aantekeningen van Gerbrandy is Freek Bischoff van Heemskerck (naar eigen zeggen de stalmeester van het hof sinds '46, maar volgens de aantekeningen van Gerbrandy sinds '55 de opvolger van Pantchoulidzew als paardenmenner)

Voor wie de rest ook leest:
Het oude Loo was een landhuis waar Juliania conferenties organiseerde met een sterk spirituele ondertoon.
Hofmans was de 'gebedsgenezerers' die het woord van de Here rechtstreeks ingefluisterd kreeg (althans dat beweerde ze)
Einthoven was het toenmalig hoofd van de BVD

Voor het overige spreken de personen en functies voor zich zelf, vermoed ik.
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
pi_24004154
Leuk! Ik ga ook een poging wagen, ik ben doktershandschriften gewend
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_24004715
Nah, dat met die paarden is wel leuk hoor, en historisch gezien ook zeker interessant, vooral als blijkt dat het uiteindelijk Bernard zelf was die die pseudo-spirituele toverkol binnen heeft gehaald , maar de enige echte reden dat die Hofmans zoveel invloed op -met name - Juliana - kon krijgen, heeft toch echt te maken met de geboorte van prinses Christina, die toendertijd overigens nog prinses Marijke heette...
pi_24005636
Natuurlijk Nuoro, dat is de gangbare lezing, maar het aardige van die archieven is dat er een heel nieuw licht op geworpen wordt.

Zo schrijft Gerbrandy, zo te zien naar aanleiding van een gesprek met de prins, "Prins bracht personeel in aanraking met mej Hofmans als ze moeilijkheden hadden met ziekten". Uit andere citaten (zie boven) wordt duidelijk dat Bernhard een groot geloof had in Hofmans en daartoe bereid was zijn pseudo vader de toegang tot het hof te ontzeggen wat tot grote problemen leidde.

Dát is bij mijn weten nooit eerder in de pers geweest (omdat die pers in hoge mate door kringen rond Bernhard aangestuurd werd).
  donderdag 16 december 2004 @ 12:05:45 #14
3542 Gia
User under construction
pi_24009154
Laatste stukje, kan dat zijn?

Het rijden van de cours bij de
lage vuursche, het paard bleef staan
en ging gras eten (of advies mej
Hoffmans)

Als dat mens toch met paarden praat, heeft ze het paard natuurlijk ingefluisterd niet te rijden.

Vraagteken voor 'bekend', lees ik Aken. Weet niet waar dat op kan slaan.
Misschien komt daar die Jacky vandaan?
pi_24010541
Het onderhavige:

THE ALDEN HATCH TAPES

Volgens Bernhard was Greet Hofmans definitief door de mand gevallen, nadat ze er niet in slaagde zijn favoriete springpaard No No Nanette te genezen. Bovendien begon Juliana nogal zweverige pacifistische speeches af te steken in het buitenland. 'De Raspoetin van paleis Soestdijk'. Zo luidde de kop van het Duitse Weekblad Der Spiegel, dat in 1956 de crisis aan het Nederlandse koninklijke hof voor het eerst onthulde. Daar zat Bernhard zelf achter, evenals het onderzoek waartoe de regering Drees besloot.
pi_24013878
Die Alden Hatch tapes zijn al een tijdje bekend, maar de info in die Gerbrandy archieven is nieuw. Op de volgende pagina's komen nog allemaal verwikkelingen rond P. en andere paarden.

Voor wat betreft Gia's stukje:
"Het rijden van de cours bij de
lage vuursche, het paard bleef staan
en ging gras eten (of advies mej
Hoffmans) "
lijkt me heel goed, afgezien van de "of" die "ef" zal moeten zijn: effect advies mej Hofmans.

Op naar de volgende pagina's.
  donderdag 16 december 2004 @ 15:56:28 #17
3542 Gia
User under construction
pi_24014390
Misschien een idee om die hier één voor één te plaatsen. Anders is straks iedereen met een andere pagina bezig en dan wordt het zo rommelig.
pi_24014583
Heeft iemand ook de achterkant van deze notitie te pakken kunnen krijgen?
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_24016160
quote:
Op donderdag 16 december 2004 15:56 schreef Gia het volgende:
Misschien een idee om die hier één voor één te plaatsen. Anders is straks iedereen met een andere pagina bezig en dan wordt het zo rommelig.
Taakverdelen zou het mooist zijn, maar dat hangt van het aantal liefhebbers. Het handigste is het als je het hier even meldt als je een pagina wil gaan doen. Voor de nummers houden we maar even de url nummers aan (die lopen gelijk aan de nummering door Gerbrandy zelf). Dus http://www.hennekam.opweb.nl/album/Gerbrandy/Gerbrandy21 is nu klaar.
Te doen: http://www.hennekam.opweb.nl/album/Gerbrandy/Gerbrandy20 en alles boven de 21.

Het enige dat beschikbaar is zijn de high res scans op die site (als je er op klikt worden ze uitvergroot). Dit handgeschreven manuscript eindigt bij p. 52.
  donderdag 16 december 2004 @ 17:38:41 #20
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_24016633
http://www.hennekam.opweb.nl/album/Gerbrandy/Gerbrandy20
quote:
Keulen (niet geheel zeker)
Jacky waarschijnlijk wel

Stockholm: Jacky zeker aanwezig
Houding bevolking: warm?
veel Duits bezoek
een 40-jarige vrouw
Prinzes? Laurie?
zonder geld, logeert &
was elders ? waar
ze uitgenodigd was?
(identiteit)

Houding bevolking: volslagen af-
wijzend
leveranciers & eenvoudige
boeren zijn soms ???
soms beleefd
kolonel laat zich ??
boers ???

Het geval is de 2 kamers (omstreeks juli 1953)
is nader geïnstrueerd (????)
Jacky is hoekdame???, kwestie
met ??. (dienstbode pakket
het is bagage)
Jacky is een slanke, donkere , niet
bijzonder knappe vrouw, vrij
veel geld (japan - auto)
  donderdag 16 december 2004 @ 18:10:24 #21
3542 Gia
User under construction
pi_24017228
Jacky waarschijnlijk wel

Houding bevolking: warmelo
veel Duits bezoek
een 40-jarige vrouw
Prinzes? Laurie?
zonder geld, logeert &
was elders gaat waar
ze uitgenodigd wordt
(identiteit)

boeren zijn soms onderdanig
soms beleefd
Kolonel laat zich door
boeren groeten

Het geval van de 2 kamers (omstreeks juli 1953)
is verder geobstineerd?
Jacky is ???, kwestie
met kaarten ? (dienstbode pakket/pakte?
het in bagage)
veel geld (jaguar - auto)

[ Bericht 7% gewijzigd door Gia op 17-12-2004 08:51:39 (verbeteringen) ]
pi_24017496
Mooi, wat meer zicht op die hele mistige pagina met die geheimzinnige Jacky.
quote:
:
Jacky waarschijnlijk wel

Houding bevolking: warm?
--moet zijn Warmelo (kasteeltje van B's moeder) dan slaat 'veel duits bezoek' ook gelijk ergens op en de rest van het verhaal gaat dan over de houding van de omgeving op B's moeder en de kolonel. Gok ik.
veel Duits bezoek
een 40-jarige vrouw
Prinzes? Laurie?
--prinzessin Laurie
zonder geld, logeert &
was elders gaat waar
ze uitgenodigd wordt
(identiteit)

Houding bevolking: volslagen af-
wijzend
leveranciers & eenvoudige
boeren zijn soms onderdanig
soms beleefd
kolonel laat zich door
boeren groeten

Het geval is de 2 kamers (omstreeks juli 1953)
is nader geïnstrueerd/geadviseerd (????)
ik gok op geadstrueerd (toegelicht).
Jacky is hoekdame???, kwestie
--Jacky in hoekkamer?, kwestie
met ??. (dienstbode pakket
het is bagage)
-- met ??. dienstbode ?
het in bagage

veel geld (jaguar - auto)
Zonder clou wie of wat die Jacky is valt hier moeilijk chocola van te maken. De verbeteringen van Gia die ik zelf ook plausibel achtte heb ik er vast in verwerkt.

Op naar p. 22 dan maar, tenzij er nog verbeteringen op bovenstaande zijn.

edit: heb zelf nog wat suggesties gedaan er van uitgaande dat er een kwestie speelde rond een evt. romance tussen Jacky en Bernhard, waarbij ze al dan niet in twee kamers geslapen hadden.

[ Bericht 1% gewijzigd door multatuli op 16-12-2004 21:39:08 ]
pi_24017801
De Gelderlander bleek er een stukje over geschreven te hebben dat ik tot nu toe gemist had (en waar we verder weinig mee opschieten).

Wie is 'Jacky' in archief
van Gerbrandy?
Door HÉLÈNE VAN BEEK

DEN HAAG - Prins Bernhard is dood, archieven over de Greet Hofmans-affaire zijn nu openbaar. Smullen van koninklijke ruzie. En: wie was Jacky?

"Weet u misschien wie Jacky was?" Alle hoop van de journalisten in het Nationaal Archief in Den Haag is gericht op Lambert Giebels. De man schreef eerder een biografie over oud-premier Beel en wordt gezien als een autoriteit. Nu zowel prins Bernhard als prinses Juliana dood is, mag de verzegelde envelop uit het persoonlijk archief van Gerbrandy, een andere oud-premier, eindelijk open. Gerbrandy was een van de drie wijze mannen die de crisis van het koninklijk echtpaar over gebedsgenezeres Greet Hofmans in de zomer van 1956 onderzocht.

Grondig onderzocht. Het privéleven van alle betrokkenen prins Bernhard, koningin Juliana, prinses Wilhelmina en prinses Armgard, de moeder van Bernhard werd binnenstebuiten gekeerd. Van Gerbrandy moest ook de rol van ene 'Jacky' goed worden onderzocht. Hij noteerde: 'Jacky is een erg slanke, donkere, niet bizonder knappe vrouw. Vrij veel geld. Jaguar-auto'. Ze kwam in 1955 'vrij regelmatig' op bezoek en zou ook samen met Bernhard in Keulen zijn geweest. In Stockholm was Jacky volgens Gerbrandy 'zeker aanwezig'.

Maar Giebels (69) die zijn finest hour beleeft weet niet wie Jacky is. En eigenlijk kan hij geen enkele vraag echt beantwoorden want het gaat tenslotte om stukken die ook hij nooit mocht zien. Smeuiig vindt hij ze wel. Tevreden stopt hij na een uurtje de gekopieerde papierboel in zijn tas, en gaat weer weg. Hordes journalisten ploeterend achterlatend.
--

De volgende pagina's heb ik nog nergens online gezien, dus vanaf nu is het een wedloop tussen Fok, Giebels en andere amateur historici
pi_24018570
Leuk dit project!

Het is inderdaad een vreselijk belabberd handschrift. Dit is wat ik van pagina 22 en 23 kan ontcijferen. Bij alle twijfelgevallen heb ik vraagtekens gezet. helaas zijn er dit nogal veel. Bij het snel doorkijken van de volgende pagina's vermoed ik dat het nu interessanter gaat worden. Ik ga nog even verder

Pagina 22
P. kort na oorlog in Nederland
in uniform omdat identificering(?)
wil (wel?) met “war-correspondent”
1947 genaturaliseerd
heeft tegen(?) de Prins gezegd: “het
is niet zo gemakkelijk volgens? als jij hebt
gezegd, maar ik geloof dat het nu
wel in orde is.

Op Soestdijk werd aangekocht
een paard Boka? door een
paarderij? uit den Haag? (“de ..”?)
De Prins heeft dat paard laten
komen. De verkoper heeft het
paard voorgespannen. Prins erg
enthousiast. Heeft het paard op
Soestdijk laten staan.
De volgende dag heeft P
5 minuten het paardgereden. ...?
het een best paard
Het paard was eigendom van een Haagse bankier
De vraagprijs was 15 mille
De kolonel: niet direct (direkt?) beslissen
De Prins is, vermeend(?) nieuw(?)
eigenaar, zich met deze in
verbieding(?) ..(?) van 6 mille
gekocht

23
Dit paard is handig(?) voor P.
heeft ermee regelmatig zelf ge-
sprongen en heeft het na enkele
jaren verkocht voor 50 mille (de volgende twee woorden zijn doorgestreept, volgens mij stond er ‘aan
Bisten’??) naar Halie(?) verkocht

Prins en P. Scharrelen regelmatig
in paarden.
P. dresseert de paarden en
men tracht met winst te verkopen
Hierbij alle kunstjes/banden(?) losge...(?)
die boven(?) gilde(?) paardenmenners af-
komen/keuren(?)
De partijen worden uitge-
nodigd en ontvangen om ze gunstig
te stemmen.
--------------
P. is genaturaliseerd(?)
Heeft sterke invloed op de Prins
tevens 1947 regelmatig op Soestdijk
Hoffmans ten tonele
Hoffmans invloed op de Prins
Hoffmans noemt P ??
??

Positie P in dit paarden-
bedrijf door de beinvloedbaar-
heid van Prins aangetast.
pi_24019671
Nog een poging tot ontcijferen van 2 pagina's:

24
De Prins volgde allerlei adviezen
van mej. Hoffmans op
P.’s positie daardoor verzwakte
met mogelijk ook financiële nadelen
Tegenstelling doordat: Hoffmans-
Pantchoulidzew

P. uit Paleis gezet (October 1955)
Prinses Armgard niet meer op
Soestdijk ontvangen
Daarnaast volgende:
de ontheffing van de functie
van opperste van de stal Soestdijk
(met paarden van Prins daarin)
vervangen door Bishof v. A.

P. heeft dus elk motief om te
?? naar(?) de(?) en verandering in ten(?)
de ..?? de(?) oude positie begeeft?

P. heeft gezegd bij afscheid:
ik kom terug.
Is P inspirator van(?) publicaties?

25
Antwoord: kennis van deze achter-
grond wellicht(?) de conclusie dat hij
met prinses Armgard beloning wilde?
bij de opzet die achter deze publicatie
zit: een soort belang bij troonsafstand/troonafzetten
van de koningin
P. en A. hebben van zich zelf het