Jij hebt zeker house gemaakt?!quote:Op dinsdag 31 mei 2005 13:48 schreef SamuraiJack het volgende:
Ik was vroeger veel bezig met muziek alleen is er nooit iets fatsoenlijk uitgekomen, hoofdzakelijk door tijdgebrek. Nu ligt mijn apparatuur weg te rotten op de zolder, best wel zonde eigenlijk.
Roland Juno-106
Roland Jupiter 8
Roland JP-8080
Clavia NordLead
TR-909
TR-808
![]()
Het is bekend dat de meeste exciters met één of andere vorm van overdrive werken (er zit dan ook vaak een 'drive' knop op om de hoeveelheid bovenharmonischen te regelen) maar dat schijnt lang niet met alle exciters zo te zijn.quote:Op zondag 27 maart 2005 20:23 schreef Omkron het volgende:
Kleine verduidelijking zul je bedoelen.. want het is toch echt vervorming..
Als het goed is geeft een exciter je geen valse indruk van ruimte, hoogstens van kleur van je algehele geluid. Je hebt er inderdaad gelijk in dat je in principe geen exciter moet gebruiken in je recordingsproces in principe. Toch kan het met een monofone bas net even dat beetje extra dynamiek geven in de klankkleur, dus het is geen absoluut gegeven. Het beste natuurlijk is een exciter te gebruiken in de masteringfase en dan met mate.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 09:55 schreef --H-I-M-- het volgende:
Ik denk dat je sowieso nooit in een recordingproces een exciter moet gebruiken, aangezien je die soms een valse indruk van ruimte kunnen geven, die dan bij de mixdown of mastering verloren gaat
Ik heb zelf de Mackie 624's en ben er zelf heel erg over te spreken!quote:Op dinsdag 14 juni 2005 15:13 schreef search64 het volgende:
Ik ga deze vakantie werken om te sparen voor monitoren (en een nieuwe audio interface). Ik heb al rondgekeken en geluisterd en ik zit nu naar deze drie te kijken;
Genelec 8030a
Mackie 624
Dynaudio BM5a
Alledrie ongeveer even duur, maar welke zouden jullie nemen? Ik heb nog nooit monitoren gehad, en ik hoor wel verschil, maar geen idee wat wenselijke kwaliteiten zijn.
(Audio interface wordt een E-mu 1212m met Behringer ADA8000.)
Als er op je behringer phantom-power (+48v) zit is het compatible!quote:Op dinsdag 14 juni 2005 15:26 schreef Disorder het volgende:
Ik wilde ook eerst monitors kopen, maar dat heeft geen nut op mijn zolder, want de accoustiek hier is bagger. Ik hou het bij mijn headphones. Werkt prima voor mij.
Weet iemand of het volgende allemaal compatible met elkaar is? Ik wil vocals gaan opnemen met Cubase sx 2.2:
Audio Technica AT 2020 condensor microphone
Behringer UB 1002 mixer
M audio Audiophile 192 soundcard
En geen 'OMG BEHRINGER SUCKS LOLLOL' graag. Dat weten we nu wel.
Nee dat was met een Terratec Phase 28.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 15:39 schreef --H-I-M-- het volgende:
Over de emu audio-interface weet ik niet zoveel, maar had je laatst niet playback problemen met een E-MU? Of was dat een andere kaart?
Veel succes met je aankoop!
A ok!quote:Op dinsdag 14 juni 2005 15:44 schreef search64 het volgende:
[..]
Nee dat was met een Terratec Phase 28.
Bedankt voor de info. Maar ik overweeg misschien ooit nog eens een synth of een effect module erbij te kopen, dan komt deze toch ook van pas? Zoveel weet ik er nog niet vanaf zoals je misschien ziet.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 15:42 schreef search64 het volgende:
Die mixer is best aardig, niet waardeloos hoor, maar je hangt er wel een stukken betere microfoon aan nu. Als je alleen die ene microfoon wilt opnemen, kun je beter kijken naar een goede kwaliteit microfoonvoorversterker met phantom power. Al die knoppen en schuiven heb je helemaal niet nodig dan.
Eigenlijk is de weg die mensen af leggen als ze een studiootje willen beginnen vaak verkeerd om. Het belangrijkste is een kamer met redelijke tot goede akoestiek en goede monitoren. Daarna pas de geluidsbronnen. Maar ja, het is allemaal al duur genoeg, dus dan toch maar eerst een instrument.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 15:44 schreef --H-I-M-- het volgende:
Trouwens het is onzin om geen monitors te hebben omdat ze geen nut hebbenin je ruimte. Bovenstaande monitors kun je naar je kamer afstellen en klinken vaak dan stukken beter dan een hoofdtelefoon! IN mijn ogen zijn goede monitors het eerste wat je dient te kopen als je met recording wil beginnen aangezien dat de toeganspoorten tot je mix zijn!
de grootste problemen zijn trouwens met een laken over de achtermuur en wat plaatsing makkelijk te verhelpen.
Nou ja, ik zit in Delft. Dat zal dus wel feedback in Rotterdam worden.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 15:46 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
A ok!
Prima nou succes ermee ( met je aankopen)!!
Waar shop je trouwens?
Ja, dan is een mengpaneel wel nuttig inderdaad.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 15:49 schreef Disorder het volgende:
[..]
Bedankt voor de info. Maar ik overweeg misschien ooit nog eens een synth of een effect module erbij te kopen, dan komt deze toch ook van pas? Zoveel weet ik er nog niet vanaf zoals je misschien ziet.
A ok, prima! Daar zijn ze ook wel goed geprijsd!quote:Op dinsdag 14 juni 2005 15:51 schreef search64 het volgende:
[..]
Nou ja, ik zit in Delft. Dat zal dus wel feedback in Rotterdam worden.
Tja, maar een mic van 2300 Euro is niet echt aan stervelingen als ons besteedquote:Op dinsdag 14 juni 2005 17:07 schreef Tijn het volgende:
Kheb afgelopen weekend trouwens wat gitaar- en zangpartijen opgenomen met een Neumann U87. Dan merk je echt hoe prettig het is om te werken met spullen van zulke kwaliteit. EQ'en is nauwelijks nodig, dingen worden niet irritant als je ze wat harder in de mix zet, echt relaxed.
quote:Op dinsdag 14 juni 2005 15:00 schreef --H-I-M-- het volgende:
Ik zou idd ook niet een exciter in de masteringfase gebruiken, maar zie het meer als een live ding voor bijvoorbeeld dj's, of om bijvoorbeeld je home-cinema set een boost te geven. (althans hopelijk hebben we het over hetzelfde ding!)
De 'vervorming' pas je toch niet toe op het gehele signaal, het is de bedoeling dat het er subtiel bij gemixed wordtquote:Op dinsdag 14 juni 2005 13:56 schreef Tijn het volgende:
Ik vind juist een exciter in mastering gebruiken nogal ranzig eerlijk gezegd. Het is toch vervorming wat je op alles toepast. Als je op zoek bent naar wat sprankeling kun je in die laattste fase denk ik beter met een mooie EQ wat hoog bijdraaien.
Mjah bij die radiostations sisselt het idd om je oren en dat vind ik ook lelijk. Overdaad schaadt.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 21:03 schreef Jonathon het volgende:
Veel radiostations hebben een exciter in hun chain staan om wat helder-der te klinken, boven de 15KHz mag niet door, dus je mist een hoop treble beleving dus dat proberen ze een beetje weg te werken met zo'n ding.
Ik heb zelf ook een Ultrafex staan.. zeer goed ding voor dat geld waar je hem vandaag de dag voor kan kopen.. maar hij doet eigelijk al wat te veel met het hoog zelfs als enhancer.
[..]
Ik wil het wel kosteloos bij je op komen halen hoorquote:Op dinsdag 31 mei 2005 13:48 schreef SamuraiJack het volgende:
Ik was vroeger veel bezig met muziek alleen is er nooit iets fatsoenlijk uitgekomen, hoofdzakelijk door tijdgebrek. Nu ligt mijn apparatuur weg te rotten op de zolder, best wel zonde eigenlijk.
Roland Juno-106
Roland Jupiter 8
Roland JP-8080
Clavia NordLead
TR-909
TR-808
![]()
quote:Op dinsdag 14 juni 2005 21:37 schreef Twaalfje het volgende:
Mjah bij die radiostations sisselt het idd om je oren en dat vind ik ook lelijk. Overdaad schaadt.
Bij de Ultrafex heb je geen drive knop maar een knop waarmee je instelt vanaf welke frequentie hij bovenharmonischen maakt en een knop voor de dry/wet mix. Stel je de bovenharmonischen te laag in, dan kan het idd wat scherp gaan klinken. Maar dat is natuurlijk ook helemaal afhankelijk van wat je er instopt. Ik maakte toendertijd orkestbanden met een Roland JW-50en die klonk niet al te best dus een pietsie laag en een pietsie hoog deed wonderen. Die van mij heb ik al sinds 1994 en toen was-ie 475 gulden, dat was toen idd heel goedkoop.
Ik vind sowieso dat je een enhancer niet moet kunnen horen. Het moet niet opvallen dat je hem inschakelt, pas als je hem weer uitzet moet je het gevoel krijgen dat er iets mist.
Wat ik bedoel is dat je met mastering je effect toepast op de gehele mix, terwijl het effect misschien alleen maar nodig is op een enkel spoor. Zeker omdat exciting best een heftig effect is (zelfs als je het subtiel gebruikt) zou ik het niet in de masteringfase gebruiken, maar in de mix/productie-fase, omdat je dan al je losse sporen nog voor je neus hebt.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 21:37 schreef Twaalfje het volgende:
[..]
De 'vervorming' pas je toch niet toe op het gehele signaal, het is de bedoeling dat het er subtiel bij gemixed wordt
Het kan beiden, maar het kan zeker ook je mix wat extra laten sprankelen als je het spaarzaam gebruikt. Het ligt er ook aan wat voor exciter overigens. De ene reageert veel sterker en kleurt veel meer dan de ander.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 22:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is dat je met mastering je effect toepast op de gehele mix, terwijl het effect misschien alleen maar nodig is op een enkel spoor. Zeker omdat exciting best een heftig effect is (zelfs als je het subtiel gebruikt) zou ik het niet in de masteringfase gebruiken, maar in de mix/productie-fase, omdat je dan al je losse sporen nog voor je neus hebt.
Het is ook niet m'n eigen microfoon hoor. Een vriend van me heeft zo'n ding een keer goedkoop over kunnen nemen. De nieuwprijs is inderdaad nogal aan de forse kant, maar nu ik er een weekendje mee gewerkt heb, snap ik wel waar je dat geld voor neertelt.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 18:46 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]
Tja, maar een mic van 2300 Euro is niet echt aan stervelingen als ons besteed![]()
Wat voor pre-amp had je eraan hangen? Heb je wat van die files online staan?
Dit vind ik persoonlijk iets teveel van het goede. Het midden lijkt wat verdwenen en het heeft iets teveel (hoe zeg je dat? nouja een poging) separatie. Ik dacht in eerste instantie dat het een remix was, terwijl ik het toch mooier vind om nog wel het origineel zo mooi mogelijk te behouden. Wat ik altijd doe is steeds na een veranderin even naar het origineel terug gaan om te zorgen dat je niet 'verdrinkt' in je nieuwe mix/master!quote:Op dinsdag 14 juni 2005 22:15 schreef Jonathon het volgende:
Wat vind je van mijn FM processing?
Demo
Dit heb ik opgenomen ná de FM exciter (officieel FM signaal dus)
[..]
Mooi! Ik ben benieuwd!!quote:Op dinsdag 14 juni 2005 22:38 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is ook niet m'n eigen microfoon hoor. Een vriend van me heeft zo'n ding een keer goedkoop over kunnen nemen. De nieuwprijs is inderdaad nogal aan de forse kant, maar nu ik er een weekendje mee gewerkt heb, snap ik wel waar je dat geld voor neertelt.
We hadden er een Mindprint En-Voice MKII preamp voor hangen, maar die gaf halverwege de geestWe zijn toen maar verder gegaan met m'n PreSonus TubePre, twas even niet anders.
We zijn nu nog aan het mixen, maar het is de bedoeling dat het maandag af is, dus dan post ik hier het resultaat wel
Beetje schel-achtig. Heel veel compressie ook waardoor er weinig dynbamiek overblijft (ik weet dat dat nodig is voor radio om de zenders niet te oversturen) en het wat 'schreeuwerig wordt, zoals die irritante TV reclames. Echt hoog zit er volgens mij niet in (maar ik ben nu dan ook verkouden dus m'n holtes zitten wat verstopt). Ik meen ook een piek te horen rond de 6K. Al met al vind ik 't prettiger klinken dan het typische Radio 3 of 538 geluid.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 22:15 schreef Jonathon het volgende:
Wat vind je van mijn FM processing?
Demo
Dit heb ik opgenomen ná de FM exciter (officieel FM signaal dus)
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |