quote:Op donderdag 16 december 2004 19:47 schreef vrijemening het volgende:
tijd is beweging.... en beweging is afstand. Tijd begint dus bij beweging. Als er geen beweging is, dan staat de tijd stil.
Oh, dan kan ik best een keertje naar Australië op vakantie. Kost me dan maar een maand ofzo van mijn leven (en een hele hoop euri, of moet ik dan zeggen: gedeeld door een hele hoop euri volgens de Rudiaanse fysica?).quote:Op donderdag 16 december 2004 11:40 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Ergo, de relevante grootheid die in autojaren wordt uitgedrukt is tijd. Je moet 1.752.000 km afleggen om ooit nog een jaar ouder te worden.
quote:We know that time can stand still.
Klopte de Engelse variant dan ook niet?quote:Motion = time
Neequote:Op donderdag 16 december 2004 20:23 schreef vrijemening het volgende:
[..]
[..]
Klopte de Engelse variant dan ook niet?
quote:Op donderdag 16 december 2004 20:23 schreef vrijemening het volgende:
Klopte de Engelse variant dan ook niet?
quote:Op donderdag 16 december 2004 20:33 schreef vrijemening het volgende:
Waarom kan dat niet?
Ik weet niet in hoeverre die Engelse teks waar is, maar er staat in dat de tijd kan worden stilgezet.quote:'At the speed of light itself, time stands still'
Nee dat is niet zo voor dat foton. Wel lijkt de klok van het foton voor een andere waarnemer stilo te staan. Dat is een subtiel maar belangrijk verschil. Als je met het foton mee zou reizen zou je zien dat je eigen klok gewoon blijft lopen. Je zal ook ouder worden. Jouw tijd blijft net zo hard lopen als wanneer je stil staat.quote:Op donderdag 16 december 2004 20:56 schreef vrijemening het volgende:
Maar als je heel hard gaat dan staat de tijd stil...voor een foton bedoel ik dan, daar is men het in de wetenschap toch wel over eens?
[..]
Ik heb die tekst niet helemaal gelezen, maar of : je hebt hem verkeerd begrepen, of: er loopt nog zo een figuur als jij rond die de Engelse taal machtig is.quote:Ik weet niet in hoeverre die Engelse teks waar is, maar er staat in dat de tijd kan worden stilgezet.
Ja, dat kan iedere gek zeggen. Er staat niet veel argumentatie omheen dus ik weet verder ook niet wat er precies bedoeld wordt, maar zeggen dat het foton een oneindige tijddilatatie ondervindt is wat anders dan zeggen dat 'je de tijd stil kunt zetten'.quote:Op donderdag 16 december 2004 20:56 schreef vrijemening het volgende:
Ik weet niet in hoeverre die Engelse teks waar is, maar er staat in dat de tijd kan worden stilgezet.
Misschien zeg ik het verkeerd.... als we de lichtsnelheid zouden kunnen halen dan stond de tijd stil.quote:Op donderdag 16 december 2004 21:07 schreef Doffy het volgende:
Rude heeft het recept voor de eeuwige jeugd ontdekt...
Nee Rude, je weet weer eens niet waar je het over hebt. Heb je ..-._---_-.-'s post wel gelezen?quote:Op donderdag 16 december 2004 21:10 schreef vrijemening het volgende:
Misschien zeg ik het verkeerd.... als we de lichtsnelheid zouden kunnen halen dan stond de tijd stil.
Helaas kunnen we dat (nog) niet.
Wat meerdere keren is gezegd : Als we de lichtsnelheid halen staat de tijd voor onszelf nog steeds niet stil.quote:Op donderdag 16 december 2004 21:10 schreef vrijemening het volgende:
[..]
Misschien zeg ik het verkeerd.... als we de lichtsnelheid zouden kunnen halen dan stond de tijd stil.
Helaas kunnen we dat (nog) niet.
Wanneer een foton vanaf de zon naar ons toekomt, hoeveel tijd is er dan bij die foton verstreken? En hoeveel tijd is er dan bij ons verstreken?quote:Op donderdag 16 december 2004 21:09 schreef Maethor het volgende:
[..]
Ja, dat kan iedere gek zeggen. Er staat niet veel argumentatie omheen dus ik weet verder ook niet wat er precies bedoeld wordt, maar zeggen dat het foton een oneindige tijddilatatie ondervindt is wat anders dan zeggen dat 'je de tijd stil kunt zetten'.
Ruim 8 minuten gemiddeld. Bij ons en bij het foton. je hoeft het niet steeds op een andere manier uit te leggen. Wij begrijpen heel goed wat je bedoelt, en we begrijpen ook heel goed waar de fout zit.quote:Op donderdag 16 december 2004 21:12 schreef vrijemening het volgende:
[..]
Wanneer een foton vanaf de zon naar ons toekomt, hoeveel tijd is er dan bij die foton verstreken? En hoeveel tijd is er dan bij ons verstreken?
Wat denk je zelf? Haal die plaat eens voor die botte kop vandaan.quote:Op donderdag 16 december 2004 22:04 schreef vrijemening het volgende:
Een foton van 8 min?
Wat nou "van"?quote:Op donderdag 16 december 2004 22:04 schreef vrijemening het volgende:
Een foton van 8 min?
Het begin van het antwoord:quote:Gea en Stella zijn identieke tweelingen. Stella gaat op reis met hoge snelheid, Gea blijft op aarde achter. Gedurende de reis ziet Gea Stella's klok trager lopen, dus ze verwacht dat bij terugkomst Stella jonger is gebleven dan zijzelf.
Maar Stella ziet juist Gea's klok trager lopen en komt dus tot de tegengestelde conclusie dat Gea jonger is gebleven.
Wie heeft er gelijk? Wat gebeurt er in werkelijkheid?
En dat is dan ook precies de oplossing.quote:Achterblijver Gea heeft gelijk, de reiziger Stella is na terugkomst jonger dan zijzelf.
De tweelingparadox berust op een denkfout, namelijk dat Stella en Gea verwisselbaar zijn, snelheid is immers relatief volgens de Relativiteitstheorie?
Die laatste uitspraak is waar en inderdaad, zowel gedurende de heenreis van Stella als gedurende de terugreis, zijn hun posities verwisselbaar, ze zien elkaars klokken trager lopen. Maar het is alleen Stella die over een heenreis en een terugreis kan spreken, zij zal halverwege de reis haar snelheid moeten veranderen! Door die snelheidsverandering komt zij in een ander inertiaalsysteem terecht, waar wel de gammafactor weer even groot is als op de heenreis, maar waar klokken niet meer gelijk lopen die dat eerst wel deden!
Hey kloothommel, ga die linkjes nou eens lezen die ik je heb gegeven. Daar staat precies in wat je denkfout is.quote:Op donderdag 16 december 2004 22:33 schreef vrijemening het volgende:
Wanneer je niet weet wat absolute stilstand is, kun je nimmer bepalen wie er nu het meest heeft bewogen en wie het minst. Ook met de tweelingparadox kun je niet bepalen wie de meeste km heeft afgelegt en in welke richting. Je kunt namelijk net zo makkelijk zeggen dat de persoon op aarde een rondje heeft gemaakt terwijl de vertrekkende tweeling stil bleef staan op haar plaats.
Welk een briljante observatie !quote:Op donderdag 16 december 2004 22:42 schreef vrijemening het volgende:
Aan linkjes heb ik niks, die zijn ook maar door mensen bedacht.
Je moet altijd dicht bij jezelf blijven, en niet verdwalen in het bos der wijsheid. Alleen zielen die verdwaalt zijn zoeken de wijsheid bij een ander. In de hoop dat die de weg weet.....quote:Op donderdag 16 december 2004 22:56 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Welk een briljante observatie !
Dus jij zoekt iets dat niet door mensen is bedacht ?
Goden of extra-terrestials ?
Of ben je zelf misschien een buitenaards wezen, dat zou ook veel kunnen verklaren.
( maar niet hoe je van een verre planeet hier bent gekomen, dan zou je immers over superieure kennis moeten beschikken)
Het is ons reeds volkomen duidelijkquote:Op donderdag 16 december 2004 23:07 schreef vrijemening het volgende:
Ik vraag je helemaal niets, je bepaalt zelf of je reageert. Ik probeer alleen maar iets duidelijk te maken.
Dat is juist 1 van de problemen van rude. Hij probeert met logica van het dagelijks leven dingen te verklaren/'bewijzen' die helemaal niet volgens die logica werken. Bovendien proberen we sinds oktober oid al duidelijk te maken wat er allemaal mis is en wat hij moet lezen om te snappen waar hij het ook maar over heeft.... Dat levert frustraties op.quote:Op vrijdag 17 december 2004 03:23 schreef Nickthedick het volgende:
Ik heb opgemerkt dat jullie nogal bet reageren op vrijemening. Dit vind ik niet echt netjes van de natuurkunde-nerds die hiet rondwaren.
Jullie met jullie oneindige intelligentie (gniffel) zouden toch moeten weten dat zelfs iemand die geen rechten heeft gestudeerd weet wat goed en slecht is? Iemand die geen economie heeft gestudeerd weet ook hoeveel geld hij kan uitgeven.
Daarbij komt dat wiskunde en natuurkunde juist de 2 wetenschappen zijn waar de heersende theorien het meest worden tegengesproken.
Denk niet met jullie vermogen om vergelijkingen of formules op te lossen, maar met jullie fantasie!
Dan zou ik jou willen vragen op PeterM's vragen te reageren.quote:Op donderdag 16 december 2004 23:07 schreef vrijemening het volgende:
Ik vraag je helemaal niets, je bepaalt zelf of je reageert. Ik probeer alleen maar iets duidelijk te maken.
Heb je de topics meegelezen? Heb je meegedacht? Bijgedragen aan de (poging tot) discussie? Nee?quote:Op vrijdag 17 december 2004 03:23 schreef Nickthedick het volgende:
Ik heb opgemerkt dat jullie nogal bet reageren op vrijemening. Dit vind ik niet echt netjes van de natuurkunde-nerds die hiet rondwaren.
Met andere woorden: iemand die niets van natuurkunde afweet, kan zomaar even Einstein weerleggen? Zelfs als diegene niet eens weet wat 'wetenschap' eigenlijk is?quote:Jullie met jullie oneindige intelligentie (gniffel) zouden toch moeten weten dat zelfs iemand die geen rechten heeft gestudeerd weet wat goed en slecht is? Iemand die geen economie heeft gestudeerd weet ook hoeveel geld hij kan uitgeven.
Dat is pertinent niet waar. Natuurlijk zijn er verschillen in ideeen en interpretaties, maar uiteindelijk komt het altijd neer op waarneming en wiskundige consistentie. Dat kan van een vak als -pak 'm beet- filmwetenschappen niet gezegd worden.quote:Daarbij komt dat wiskunde en natuurkunde juist de 2 wetenschappen zijn waar de heersende theorien het meest worden tegengesproken.
'Imagination is more important than knowledge', zei Einstein ooit met een aandoenlijk duits-engels accent. Dat is zeker waar, maar dat ontslaat je niet van die 'knowledge': zonder die knowledge zouden we net zo goed het universum van Tolkien als uitgangspunt kunnen nemen.quote:Denk niet met jullie vermogen om vergelijkingen of formules op te lossen, maar met jullie fantasie!
Oh God, we hebben er weer één.quote:Op vrijdag 17 december 2004 03:23 schreef Nickthedick het volgende:
Jullie met jullie oneindige intelligentie (gniffel) zouden toch moeten weten dat zelfs iemand die geen rechten heeft gestudeerd weet wat goed en slecht is? Iemand die geen economie heeft gestudeerd weet ook hoeveel geld hij kan uitgeven.
Daarbij komt dat wiskunde en natuurkunde juist de 2 wetenschappen zijn waar de heersende theorien het meest worden tegengesproken.
Denk niet met jullie vermogen om vergelijkingen of formules op te lossen, maar met jullie fantasie!
Dat komt omdat Vrijemening goede argumenten negeert. Niet weerlegt, niet tegenspreekt maar gewoon negeren. En dan nóg een keer met dezelfde onzin komen! Hoe onbeleefd is dat in een "serieuze" discussie? Sterker nog, als iemand bij mij op bezoek zou komen en op die manier ging discussieren dan zou ik heb mijn huis uit zetten.quote:Op vrijdag 17 december 2004 03:23 schreef Nickthedick het volgende:
Leuke vergelijking. Zullen we even gaan bekijken hoe goed een gemiddelde dakdekker is in een bepaling van de invloed van de dollarkoers op de wereldeconomie? Hoeveel Nederlanders kunnen het verschil volwassenen strafrecht en jeugd strafrecht juist benoemen?quote:Jullie met jullie oneindige intelligentie (gniffel) zouden toch moeten weten dat zelfs iemand die geen rechten heeft gestudeerd weet wat goed en slecht is? Iemand die geen economie heeft gestudeerd weet ook hoeveel geld hij kan uitgeven.
Mja, lees de topics nog es door zou ik zeggen. Kennelijk begrijp je iets niet.quote:Op vrijdag 17 december 2004 03:23 schreef Nickthedick het volgende:
Ik weet dat wetenschap moeilijk kan zijn, maar toch niet zo moeilijk? Je trekt hier wel hele slechte analogieen.quote:Jullie met jullie oneindige intelligentie (gniffel) zouden toch moeten weten dat zelfs iemand die geen rechten heeft gestudeerd weet wat goed en slecht is? Iemand die geen economie heeft gestudeerd weet ook hoeveel geld hij kan uitgeven.
Is dat zo?quote:Daarbij komt dat wiskunde en natuurkunde juist de 2 wetenschappen zijn waar de heersende theorien het meest worden tegengesproken.
Ja, dat is nou exact Rude zijn probleem. Die denkt dat je met een willekeurige redenering wetenschap kunt bedrijven. En dat is jammer. Hij heeft kennelijk niet de laatste 400 jaar ontwikkeling mee gekregen.quote:Denk niet met jullie vermogen om vergelijkingen of formules op te lossen, maar met jullie fantasie!
Je moet altijd dicht bij de wiskunde blijven, en niet verdwalen in het bos der drogredenatie. Alleen zielen die verdwaalt zijn zoeken de wijsheid bij intuitie. In de hoop dat die de weg weet...quote:Op donderdag 16 december 2004 23:01 schreef vrijemening het volgende:
[..]
Je moet altijd dicht bij jezelf blijven, en niet verdwalen in het bos der wijsheid. Alleen zielen die verdwaalt zijn zoeken de wijsheid bij een ander. In de hoop dat die de weg weet.....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |