abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 september 2001 @ 12:38:45 #1
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1684767
www.trouw.nl
quote:
Fundamentalisme en Midden-Oosten zijn niet hetzelfde. In de meeste landen worden fundamentalisten zwaar bestraft.

AMSTERDAM - Londen wordt door velen gezien als het centrum van moslimextremisten in ballingschap, met name uit de Arabische wereld. Maar ook in Duitsland en de Verenigde Staten kregen velen asiel omdat ze in eigen land werden vervolgd. Want veel Arabische regimes zijn beducht voor de aanhang die radicale moslimorganisaties weten te vergaren, en behandelen ze alles behalve zachtzinnig.

Fundamentalistische moslims keren zich niet alleen tegen de VS, maar ook tegen regimes in het Midden-Oosten die ze van corruptie en heulen met het ongelovige Westen beschuldigen.

Door de aanslagen in de VS en de daarop volgende arrestaties zijn de extremisten in het spotlicht geplaatst, terwijl ze meestal proberen niet op te vallen, opdat er geen aanleiding is hen terug te sturen. Zo probeerden de Britten in 1996 de Saoedische academicus Mohamed al-Masari uit te wijzen, die zei in eigen land gemarteld te zijn wegens kritiek op het vorstenhuis. De Saoediërs dreigden Londen met het intrekken van defensieorders als de man asiel zou krijgen. De Britse rechter stak uiteindelijk een stokje voor uitwijzing.

Saoedi-Arabië - zelf al niet bekend als een liberaal moslimland - treedt hard op tegen radicale moslims die de machthebbers on-islamitisch gedrag en samenwerking met het Westen verwijten. Osama bin Laden verloor ondanks het feit dat hij tot één van de rijkste families in het land behoort in 1994 zonder pardon de Saoedische nationaliteit.

In Egypte worden moslimex tremisten systematisch vervolgd, sinds ze in 1992 een campagne begonnen om president Moebarak ten val te brengen en een aanslag op hem pleegden. Leiders van gewapende groepen als Djamaa Islamia en de Islamitische Djihad - die in 1981 achter de moord zat op president Sadat - zijn bij vuurgevechten gedood, of ter dood veroordeeld. Duizenden leden en sympathisanten zijn gevangen gezet. De maatregelen lijken effectief, want de laatste grote actie die aan hen wordt toegeschreven, was al weer bijna vier jaar geleden. Bij een aanslag in Luxor vielen toen 58 doden. In totaal zijn in deze strijd tussen de Egyptische staat en radicale moslims sinds 1992 1200 mensen omgekomen.

Maar ook minder radicale groepen, zoals de Moslim Broederschap, die sinds vorig jaar zelfs op persoonlijke titel vertegenwoordigd is in het Egyptische parlement, worden hard aangepakt. Honderden leden van de broederschap zitten gevangen omdat ze namens een verboden organisatie poogden via bonden en andere verenigingen invloed uit te oefenen. Want Egypte is één van de landen waarin partijen met een religieus karakter verboden zijn, zoals dat ook geldt in Tunesië en Algerije.

En ook Tunesië voert een harde strijd tegen moslims met een strengere geloofsovertuiging dan de geldende liberale. Duizenden aanhangers van de radicale moslimpartij Al-Nahda zitten al vele jaren gevangen, terwijl hun familieleden zich wekelijks bij de politie moeten melden en geen werk kunnen vinden. De partijleiding is naar Londen gevlucht. De Tunesische president Ben Ali probeert hiermee zonder twijfel te voorkomen dat het extremistische geweld overslaat uit buurland Algerije. Sinds het extremistische FIS daar in 1992 zich de verkiezingswinst door de neus geboord zag worden, voeren leger en radicale moslimgroepen een strijd waarbij honderdduizenden doden zijn gevallen.

In buurland Marokko, waar de koning als nakomeling van de profeet de voorganger der gelovigen is, worden radicale moslims heel kort gehouden. Sjeik Jassin, de leider van de Beweging voor Gerechtigheid en Barmhartigheid, heeft weliswaar geen huisarrest meer, maar zijn aanhangers worden streng in de gaten gehouden. In februari kregen nog 22 leden een jaar cel.

Maar dat is niets vergeleken bij de hardvochtige overheidsacties tegen de Syrische Broederschap in 1982, toen het leger in de stad Hama een bloedbad aanrichtte waarbij 25000 doden vielen. Zeker 1200 leden van de broederschap zitten al vele jaren gevangen, slechts een aantal van hen kwam vorig jaar vrij.

In Irak zijn in 1991 vele duizenden sji-itische moslims over de kling gejaagd toen zij in de nadagen van de Golfoorlog tegen Saddam Hoessein in opstand kwamen.

En de Libische leider Kadafi laat moslims die ervoor durven uit te komen dat ze een strengere vorm van de islam aanhangen dan hun leider, zonder pardon opsluiten of executeren.

Slechts in een enkel Arabisch land mogen fundamentalistische moslims meedoen aan het landsbestuur. In Jordanië en Jemen konden ze korte tijd meeregeren. Wat hen daarna echter op stevig stembusverlies kwam te staan omdat ze er niet in waren geslaagd hun beloften uit te voeren.

Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_1684885
Nu hier nog.

Of bedoelde je dat niet?

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_1685017
quote:
Op donderdag 20 september 2001 13:18 schreef R@b het volgende:
Nu hier nog.

Of bedoelde je dat niet?

Doe effe normaal!!
Laatste kans.....
pi_1685085
quote:
Op donderdag 20 september 2001 13:39 schreef SilverSpirit het volgende:

[..]

Doe effe normaal!!

Ik vind zelfs dat de fundamentalistische islam in Nederland verboden en strafbaar gesteld moet worden.

Maar dat zal een Taliban aanhanger als Silverspirit wel niet fijn in de oren klinken.

donderdag 20 september 2001 @ 13:50:06 #5
10188 links234
pi_1685092
Dus je wilt vrijheid van godsdienst afschaffen?
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  donderdag 20 september 2001 @ 13:53:27 #6
15486 Ernst
Ziet het donker in
pi_1685111
quote:
Op donderdag 20 september 2001 13:49 schreef R@b het volgende:
Ik vind zelfs dat de fundamentalistische islam in Nederland verboden en strafbaar gesteld moet worden.
Ach wat, we hebben hier in Nederland geen echte wolkenkrabbers.
pi_1685122
quote:
Op donderdag 20 september 2001 13:50 schreef links234 het volgende:
Dus je wilt vrijheid van godsdienst afschaffen?
Heb je gisteren, in dit topic, ook al min of meer gevraagd.

Als tegenvraag zou ik zeggen: Jij wilt de fundamentalistische islam een kans geven om zich hier te wortelen???

pi_1685127
quote:
Op donderdag 20 september 2001 13:53 schreef Ernst het volgende:

[..]

Ach wat, we hebben hier in Nederland geen echte wolkenkrabbers.

Een vliegtuig op een vol voetbalstadion geeft ook een hoop rotzooi.
  donderdag 20 september 2001 @ 13:55:42 #9
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_1685128
quote:
Op donderdag 20 september 2001 13:54 schreef R@b het volgende:
Als tegenvraag zou ik zeggen: Jij wilt de fundamentalistische islam een kans geven om zich hier te wortelen???
Dat is geen antwoord op de vraag.
pi_1685130
quote:

[..]

Maar dat zal een Taliban aanhanger als Silverspirit wel niet fijn in de oren klinken.

Heb je een slechte stoelgang R@b? Je doet zo benauwd.
DANYEL EN THIJS
....maar daarna ben ik weer triestig...
pi_1685131
quote:
Op donderdag 20 september 2001 13:55 schreef Lithion het volgende:

[..]

Dat is geen antwoord op de vraag.

Lees het andere topic, ga niet op twee fronten dezelfde discussie voeren.
pi_1685134
Vrijheid van godsdient handhaven.
Geweld voortvloeiend uit intolerantie naar andere bevolkingsgroepen met hand en tand bestrijden.
pi_1685135
quote:
Op donderdag 20 september 2001 13:55 schreef Catootje het volgende:

[..]

Heb je een slechte stoelgang R@b? Je doet zo benauwd.

Leg eens fatsoenlijk uit.???
  donderdag 20 september 2001 @ 13:57:40 #14
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_1685139
quote:
Op donderdag 20 september 2001 13:56 schreef R@b het volgende:
Lees het andere topic, ga niet op twee fronten dezelfde discussie voeren.
Mwoa, vind ik zwak. Dan had je hier je gezicht niet moeten laten zien. Als je hier je in de discussie mengt, vind ik ook dat je hier ook op gestelde vragen moet reageren.
pi_1685161
quote:

[..]

Ik bedoelde eik dit R@b, dit vond ik niet zo fatsoenlijk, als ik wel vaker heb met je manier van discussievoeren. Ik heb een hele andere mening dan jij, en op zich vind ik het boeiend wat een intelligente man te vertellen heeft. Ook als het mijn mening niet is. Maar ik vind dit zo laag, om iemand als een heel eng persoon neer te zetten, terwijl hij niet in deze discussie is...vond ik heel vervelend, en wilde eens zelf niet fatsoenlijk zijn.
DANYEL EN THIJS
  donderdag 20 september 2001 @ 14:01:36 #16
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_1685168
quote:
Op donderdag 20 september 2001 13:57 schreef Halinalle het volgende:
Vrijheid van godsdient handhaven.
Geweld voortvloeiend uit intolerantie naar andere bevolkingsgroepen met hand en tand bestrijden.
Hier kan ik me goed in vinden, op één ding na... is maar een detail natuurlijk, maar het 'met hand en tand bestrijden' vind ik wat sterk uitgedrukt en komt me nogal agressief over. Het moet niettemin hard aangepakt worden, maar op een dusdanige manier dat het het probleem bij de wortel aanpakt. Dus geen gevolgen wegpoetsen, maar oorzaken wegnemen.
pi_1685185
quote:
Op donderdag 20 september 2001 13:57 schreef Lithion het volgende:

[..]

Mwoa, vind ik zwak. Dan had je hier je gezicht niet moeten laten zien. Als je hier je in de discussie mengt, vind ik ook dat je hier ook op gestelde vragen moet reageren.

Ach ik wil wel even knippen en plakken hoor;

Een goede stap zou zijn om moslimfundamentalisme strafbaar te stellen. Dit werd gisteren op tv ook geopperd door de uit Iran gevluchte universitair-docent strafrecht Afshian Ellian. Volgens hem zouden fundamentalisten zoals El moumni gewoon wettelijk keihard aangepakt moeten worden.
Ons wetboek van strafrecht biedt daar nu geen mogelijkhied voor, omdat de Islam hier nooit een rol van betekenis heeft gespeeld. Volgens Ellian is dat nu veranderd en wordt het hoogtijd om maatregelen te treffen.

Ben blij dat een allochtoon die opgegroeid is in moslim landen (hij heeft ook nog gestudeerd in Afghanistan) zoiets zegt. Dat maakt de kans dat jaknikkers van alles wat allochtoon is, deze redenering ook gaan volgen.
---

Links 234 zei daarop :

HOE? En alleen moslimfundamentalisme, of ook christelijk, en atheistisch fundamentalisme? En orthodoxe joden ook verbieden?
En wat doe je met fundamentalisten die zeggen dat ze geen fundamentalisten zijn totdat ze zo vreselijk kwaad zijn dat ze gaan protesteren?

Moet er een reli-politie komen?
--

Ik antwoordde:

quote:
Op woensdag 19 september 2001 17:44 schreef links234 het volgende:

[..]

HOE?

door het bij wet strafbaar te stellen. Dan kunnen ze aangepakt worden.
quote:
En alleen moslimfundamentalisme
Ja
quote:
of ook christelijk, en atheistisch fundamentalisme? En orthodoxe joden ook verbieden?
Nee, zolang die zich aan de wet houden is er geen probleem, die willen de westerse samenlving niet vernietigen op de manier zoals moslimfundamentalisten dat wel willen. Gaat dat veranderen dan zou ook dat ter sprake moeten komen.
quote:
En wat doe je met fundamentalisten die zeggen dat ze geen fundamentalisten zijn totdat ze zo vreselijk kwaad zijn dat ze gaan protesteren?
Aanpakken, oppakken wegstoppen.
quote:
Moet er een reli-politie komen?
Desnoods. De samenleving dient verschoont te blijven van dergelijk fundamentalisme.
----

Ringo schreef:

Maar ik denk wel dat je door wantrouwen en stille haat tegen "alles wat fundamentalistisch is", zelf ook een contra-fundamentalisme creëert waar geen plaats meer is voor objectiviteit. Religieus extremisme is gevaarlijk, maar je moet oppassen dat je niet op elke eventueel anti-Westerse opmerking als een razende reageert. Jij vind het (terecht) ook niet leuk als ik jou in elke post met Hitler of de NSB zou vergelijken, ook al komt die associatie in mijn hersenkronkels wel eens bovendrijven. Ik mag mijn eigen rechtvaardiging voor zo'n flauwe vergelijking misschien wel hebben, maar ik bereik er niets mee; integendeel, jij wordt door die insinuaties alleen maar gesterkt in je opvattingen en gaat ze meer en meer met verve uitdragen. Waarom? Omdat jij vindt dat je gelijk hebt en hoe meer tegenstromen hoe liever jij dat gelijk toch aan de man probeert te brengen. Logische menselijke reactie.
Je kan wel iedere poging tot een radicale islamistische stellingname gaan zien als een potentieel levensgevaarlijk vorm van moslimfundamentalisme, maar zoiets werkt alleen maar een polarisatie van standpunten in de hand. Lang niet iedere moslim die zegt het pertinent oneens te zijn met de Westerse maatschappijstructuren, zal die onvrede in gewelddadige actie vertalen. Pas als je degene die die opvattingen koestert, ook echt als een staatsgevaarlijke crimineel gaat behandelen, zal zijn/haar onvrede groeien, en zal de kans op daadwerkelijke actie "tegen het systeem" alleen maar groter worden.

---

Ik antwoordde:

Ja, ik ben het grotendeels met je eens, dat het gevaar bestaat dat het fundamentalisme extremistischer kan worden wanneer je het gaat aanpakken, maar we tolereren ook geen racistische partijen omdat bij een verbod die radicaler zouden worden.
Ik deel je bezorgdheid wel, maar alleen heeft moslim fundamentalisme de vervelende eigenschap dat het zichzelf superieur vindt tov ongelovigen en eigenlijk de totale overheersing nastreeft. Werd gisteren ook nog een op tv uitgelegd door een islamoloog (hoogleraar). Daarom zouden moslim fundamentalistische uitingen gewoon strafbaar moeten worden gesteld. De tijd lijkt zolangzamerhand rijp voor een aanpassing van het wetboek. Zou ook positief kunnen werken voor liberale moslims, een verbod op het uitdagen van fundamenteel moslim gedachtengoed.

Turkije ging ons al gedeeltelijk voor. {niet voor niets)

=====

Dus geen verbod op de islam, wel op de fundamentalistische islam. Daar moeten islamologen en rechtsgeleerden zich maar eens over buigen.

pi_1685194
Correctie: met hand en tand handhaven met de middelen die passend zijn binnen een democratische staat.
  donderdag 20 september 2001 @ 14:08:12 #19
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_1685208
quote:
Op donderdag 20 september 2001 14:05 schreef Halinalle het volgende:
Correctie: met hand en tand handhaven met de middelen die passend zijn binnen een democratische staat.
Juist
pi_1685209
quote:
Op donderdag 20 september 2001 14:00 schreef Catootje het volgende:

[..]

Ik bedoelde eik dit R@b, dit vond ik niet zo fatsoenlijk, als ik wel vaker heb met je manier van discussievoeren. Ik heb een hele andere mening dan jij, en op zich vind ik het boeiend wat een intelligente man te vertellen heeft. Ook als het mijn mening niet is. Maar ik vind dit zo laag, om iemand als een heel eng persoon neer te zetten, terwijl hij niet in deze discussie is...vond ik heel vervelend, en wilde eens zelf niet fatsoenlijk zijn.

Dat komt omdat jij een topic gemist hebt waarin Silverspirit een Osama bin Laden pic als userpic had en het nodig vond om dat uit te dragen. Wat hem ook op een felle reactie van Motown kwam te staan:
quote:
Ik wil niets met jou en jouw soort te maken hebben, Osama.
Hopelijk wordt het juk van fundamentalisme in Afghanistan ooit afgeworpen door het volk.

Als je ziet wat ze daar bijvoorbeeld met hun vrouwen doen, dan walg ik daarvan.

Lees hier dit topic maar even.

Niet te snel oordelen Catootje.

donderdag 20 september 2001 @ 14:10:08 #21
15660 chocolatemoeze
Is that a gun in your pocket?
pi_1685220
Natuurlijk vrijheids van godsdienst uiting. Maar dat is hier niet in het geding, het gaat hier meer om de extermisten. Extremisme en radicaal hebben de nare afwijking af en toe geweld te gebruiken en meestal op een "laffe" manier. Dit moet zeker ten alle tijden de kop in gedrukt worden, hoe dan ook. Net als je als Nederlander je moet gedragen bij een voetbalwedstrijd of bij een bijeenkomst van extreemrechts.

En uit dit artikel blijkt dat de arabische wereld al helemaal niet over één kam geschoren kan worden, tis wel duidelijk dat zij ook werken aan het extremisme.

Humans should not attempt to fire this gun without the gun being secured. Failure to do so will result in serious injury or death. - Charlie don't surf!
  donderdag 20 september 2001 @ 14:10:42 #22
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_1685224
quote:
Op donderdag 20 september 2001 14:04 schreef R@b het volgende:
Dus geen verbod op de islam, wel op de fundamentalistische islam. Daar moeten islamologen en rechtsgeleerden zich maar eens over buigen.
Goed, want doen we dan met dorpen als Urk, Staphorst, Veere, Epe e.d.? Of partijen als de RPF?
pi_1685269
Hmm, misschien heb je gelijk R@b, ik zal zo dat topic eens lezen. Maar toch vind ik dat te snel oordelen jou ook aangerekend kan worden. Misschien reageerde ik te fel op die ene opmerking, maar dat komt dan ook deels omdat ik jou vaker dingen zie schrijven die ik heel pijnlijk, kort door de bocht en boud vind. Ik vind het soms heel moeilijk, omdat je hele aardige en slimme dingen buiten ANM kunt zeggen, waar ik wat mee kan en die getuigen van een grote intelligentie. Helaas maak ik je veel vaker in ANM mee, waar ik moeite heb met je manier van discussie voeren. Ik merk aan alles dat je bepaald goed over dingen nadenkt. Goed, denken we er verschillend over, soi. Maar ik vind dat je het vaak heel persoonlijk (grievend) maakt. Dat is voor mij niet leuk meer, en het maakt dat ik ook niets leer/meekrijg over hoe er verschillend over dingen gedacht kan worden.

Sorry voor het off topic gaan, ik ga dat ene topic lezen en trek me maar effies terug uit de discussie.

DANYEL EN THIJS
  donderdag 20 september 2001 @ 14:16:43 #24
10188 links234
pi_1685286
quote:
Op donderdag 20 september 2001 14:10 schreef Lithion het volgende:

[..]

Goed, want doen we dan met dorpen als Urk, Staphorst, Veere, Epe e.d.? Of partijen als de RPF?

Gewoon de vrijheid van godsdienst inperken. En een relipolitie invoeren die de mensen controleert, denk ik.

Here come the mindpolice!

pi_1685307
quote:
Op donderdag 20 september 2001 14:16 schreef links234 het volgende:

[..]

Gewoon de vrijheid van godsdienst inperken. En een relipolitie invoeren die de mensen controleert, denk ik.

Here come the mindpolice!

Het kan veel makkelijker.
Je voert gewoon een inentingsprogramma in en wie niet meedoet is verdacht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')