quote:Hoezo, geen islamofobie?
Toen Ahmed Larouz van de stichting Tans voor hoogopgeleide allochtonen vorige week een banenmarkt in Amsterdam-West organiseerde, kwamen er enkele telefoontjes van bezorgde standhouders en bezoekers. Of het nu wel veilig was te komen, na de aanslag in de Verenigde Staten? Amsterdam-West heeft een relatief hoog percentage islamitische inwoners.Het gebeurt ook in Amsterdam: het aantal - openlijke - uitingen van islamofobie, of moslimhaat, lijkt toe te nemen. Tot dusver waren de incidenten niet zo ernstig als bijvoorbeeld in Nijmegen, waar een islamitische school gedeeltelijk afbrandde, of als in Zwolle, Barneveld en Vlissingen, waar de ruiten van moskeeën werden ingegooid. Maar ook hier lijken de verhoudingen tussen moslims en niet-moslims te zijn veranderd sinds terroristen de Twin Towers in New York naar beneden haalden.
Hoe 'klein' ook, de paar incidenten van de laatste dagen zijn wellicht veelzeggend. Zo mocht volgens Haci Karacaer van Milli Görüs een meisje met een hoofddoekje van de chauffeur bus 18 niet in en werd naar moslimscholieren 'kankerislamieten' geschreeuwd. Ook op de werkvloer schijnen de spanningen tussen moslims en niet-moslims vaker op te lopen; op Schiphol ontstond een vechtpartij.
Ahmed Larouz hoorde deze week het verhaal van de man die door zijn collega's (met sommigen werkte hij al 25 jaar samen) werd 'gefeliciteerd' met de aanslagen. Alsof hij, als moslim, achter de terreurdaden zou staan.
Navraag bij een aantal Amsterdamse moslims die werkzaam zijn bij maatschappelijke organisaties of in de politiek, maakt duidelijk dat zij zich sinds de aanslagen vooral zorgen maken over de gevolgen voor de beeldvorming over de islam. Hun grootste angst: dat moslims op één grote hoop worden gegooid. Zij vrezen dat de discussie daarmee wordt teruggebracht tot een veel te simpel 'wij tegen zij'-probleem.
Fatima Elatik, PvdA-gemeenteraadslid en van Marokkaanse afkomst, merkt dat ze haar woorden de laatste tijd zorgvuldig kiest: ''Het is zo'n gevoelig onderwerp en alles wat ik zeg, wordt plotseling beschouwd als de mening van een moslim, in plaats van die van een politica.'' Ze besloot zich daarom de laatste dagen zo veel mogelijk afzijdig te houden en in het openbaar zo min mogelijk over de situatie te zeggen. Ze zegt haar hart vast te houden: ''Ik ben erg bang voor polarisatie.''
quote:Bij sommige mensen niet, nee.
Op woensdag 19 september 2001 16:42 schreef links234 het volgende:
Ja, maar Golfer, misschien heeft het helemaal niets met die aanslagen te maken.
Hoe kun je het in je botte hoofd halen alle moslims, islamieten over een kam te scheren. Straks zijn het ook nog eens alle Arabieren, nemen we de Indianen nog even mee, de Indonesen, de Japanners en ook nog ff alle Ijslanders. Zo, opgeruimd staat netjes.
quote:Deed ze dat maar over meer politieke onderwerpen. Wel grappig dat ze zichzelf nu censuur oplegt. Een tijdje terug beweerde Elatik immers nog dat er een grens zit aan de vrijheid van meninguiting inzake uitlatingen over het islam geloof
Op woensdag 19 september 2001 16:32 schreef golfer het volgende:Fatima Elatik, PvdA-gemeenteraadslid en van Marokkaanse afkomst, merkt dat ze haar woorden de laatste tijd zorgvuldig kiest: ''Het is zo'n gevoelig onderwerp en alles wat ik zeg, wordt plotseling beschouwd als de mening van een moslim, in plaats van die van een politica.'' Ze besloot zich daarom de laatste dagen zo veel mogelijk afzijdig te houden en in het openbaar zo min mogelijk over de situatie te zeggen.
quote:Voorlopig wakkeren sommige moslims dat ook zelf aan. De liberale moslims zouden een veel hardere vuist moeten maken tegen de fundamentalisten.
Hoezo, geen islamofobie?
Probleem is alleen dat de imam en de moskee meestal de woordvoerder zijn, en dat help niet echt natuurlijk.
quote:Ik kan niet anders dan het hier mee eens zijn. Beetje good-will uit die wereld mag best...
Op woensdag 19 september 2001 16:53 schreef R@b het volgende:
Voorlopig wakkeren sommige moslims dat ook zelf aan. De liberale moslims zouden een veel hardere vuist moeten maken tegen de fundamentalisten.
quote:Ik denk dat het meer xenofobie is dan islamofobie. Het spitst zich nu toe op moslims omdat men daar een aanleiding toe ziet. Nu komt alom aanwezige buitenlanderhaat opeens naar boven.
Op woensdag 19 september 2001 16:44 schreef golfer het volgende:[..]
Bij sommige mensen niet, nee.
Helaas hadden die al langer last van Islamofobie.
Het stukje uit het Parool-artikel over de man die werd gefeliciteerd met de aanslagen is veelzeggend. Ik heb jaren lang in een winkel gewerkt tussen hoofdzakelijk laag opgeleide collega's. Zeer gewaardeerde allochtone collega's werden altijd vriendelijk bejegend, totdat ze een keer te laat kwamen. Dan werden ze achter hun rug opeens uitgemaakt voor "luie kankerturk". En daar was geen spoortje ironie bij.
quote:hoe?
Voorlopig wakkeren sommige moslims dat ook zelf aan. De liberale moslims zouden een veel hardere vuist moeten maken tegen de fundamentalisten.
quote:Welja, NOG meer harde vuisten. Alsof er niet genoeg verdeeldheid is in deze klotewereld.
Ga anders eens langs jouw "liberale moslims", spreek ze aan en druk ze op het hart toch vooral kei- en keihard op te treden tegen hun broeders met een ietwat radicalere instelling. Zal je je geliefd mee maken.
quote:
Op woensdag 19 september 2001 17:12 schreef Ringo het volgende:[..]
Welja, NOG meer harde vuisten. Alsof er niet genoeg verdeeldheid is in deze klotewereld.
Ga anders eens langs jouw "liberale moslims", spreek ze aan en druk ze op het hart toch vooral kei- en keihard op te treden tegen hun broeders met een ietwat radicalere instelling. Zal je je geliefd mee maken.
En als je dan toch bezig bent, wil je dan even bij de koningin langs gaan. Ze is hoofd van de NH kerk, en zou dus wel wat vaker een vuist mogen maken tegen die kerkbranders van de KKK.
En vergeet de joden niet.
quote:Klinkt belachelijk, maar was het eigenlijk maar zo'n feest
Op woensdag 19 september 2001 17:16 schreef links234 het volgende:[..]
En als je dan toch bezig bent, wil je dan even bij de koningin langs gaan. Ze is hoofd van de NH kerk, en zou dus wel wat vaker een vuist mogen maken tegen die kerkbranders van de KKK.
En vergeet de joden niet.
quote:Je hebt helemaal gelijk.
Welja, NOG meer harde vuisten. Alsof er niet genoeg verdeeldheid is in deze klotewereld.
quote:Er is meer in het leven dan vuisten maken en woedend andere mensen hun fouten verwijten. De haat en woede waarvan jij andere groepen beticht, zit net zo goed in jouw eigen opvattingen verweven. Jij kan ook alleen maar spugen op je tegenstander. Daar bouw je geen bruggen mee, vriend.
Op woensdag 19 september 2001 17:20 schreef HeindeKort het volgende:
Je hebt helemaal gelijk.
Er moet niks gebeuren en de fantastische situatie zoals die nu is moet niks aan gedaan worden.
Gezeik van die journalist ook
quote:helemaal mee eens! Wat ik eerder al zei: Bijna alle moslims zijn gewoon voor VREDE net als alle andere mensen op aarde.(christenen enz). Ik ken genoeg moslims die gewoon heel aardig zijn. Je kunt daarom niet generaliseren.
Op woensdag 19 september 2001 16:48 schreef chocolatemoeze het volgende:
Triest, triest, triest-tot-de-macht-ziljoen.Hoe kun je het in je botte hoofd halen alle moslims, islamieten over een kam te scheren. Straks zijn het ook nog eens alle Arabieren, nemen we de Indianen nog even mee, de Indonesen, de Japanners en ook nog ff alle Ijslanders. Zo, opgeruimd staat netjes.
ik dacht er eerst ook anders over(door al die negatieveberichten hier op fok) maar ik denk nu veel positiever=niet generaliseren. Thnx chocolatemoeze!
quote:worden jullie ook helemaal warm van dit soort berichtjes?
Op woensdag 19 september 2001 17:27 schreef zeddie het volgende:[..]
helemaal mee eens! Wat ik eerder al zei: Bijna alle moslims zijn gewoon voor VREDE net als alle andere mensen op aarde.(christenen enz). Ik ken genoeg moslims die gewoon heel aardig zijn. Je kunt daarom niet generaliseren.
ik dacht er eerst ook anders over(door al die negatieveberichten hier op fok) maar ik denk nu veel positiever=niet generaliseren. Thnx chocolatemoeze!
Het lijkt wel of de zon weer gaat schijnen.
quote:Er is meer in het leven dan wiet roken en onrealistische wereldbeelden aanhangen.
Op woensdag 19 september 2001 17:27 schreef Ringo het volgende:[..]
Er is meer in het leven dan vuisten maken en woedend andere mensen hun fouten verwijten. De haat en woede waarvan jij andere groepen beticht, zit net zo goed in jouw eigen opvattingen verweven. Jij kan ook alleen maar spugen op je tegenstander. Daar bouw je geen bruggen mee, vriend.
quote:Een goede stap zou zijn om moslimfundamentalisme strafbaar te stellen. Dit werd gisteren op tv ook geopperd door de uit Iran gevluchte universitair-docent strafrecht Afshian Ellian. Volgens hem zouden fundamentalisten zoals El moumni gewoon wettelijk keihard aangepakt moeten worden.
Ons wetboek van strafrecht biedt daar nu geen mogelijkhied voor, omdat de Islam hier nooit een rol van betekenis heeft gespeeld. Volgens Ellian is dat nu veranderd en wordt het hoogtijd om maatregelen te treffen.
Ben blij dat een allochtoon die opgegroeid is in moslim landen (hij heeft ook nog gestudeerd in Afghanistan) zoiets zegt. Dat maakt de kans dat jaknikkers van alles wat allochtoon is, deze redenering ook gaan volgen.
quote:Yadayadayada, maarre, hoe denk jij dat het zou moeten?
Op woensdag 19 september 2001 17:37 schreef HeindeKort het volgende:[..]
Er is meer in het leven dan wiet roken en onrealistische wereldbeelden aanhangen.
De onbeperkte tolerantie die jij opvat, is geen tolerantie maar onverschilligheid en anti-pathie tegen elke autoriteit.
Jij kan alleen maar spugen op je tegenstander die niet zo simpel als jij denkt. Sprookjes zijn leuk, maar zachte heelmeesters maken nog steeds stinkende wonden.
quote:Want ik zie alleen maar geblaat en geroep, maar iets constructiefs of nuttigs zie ik je ook niet posten.
quote:HOE? En alleen moslimfundamentalisme, of ook christelijk, en atheistisch fundamentalisme? En orthodoxe joden ook verbieden?
Op woensdag 19 september 2001 17:39 schreef R@b het volgende:[..]
Een goede stap zou zijn om moslimfundamentalisme strafbaar te stellen.
En wat doe je met fundamentalisten die zeggen dat ze geen fundamentalisten zijn totdat ze zo vreselijk kwaad zijn dat ze gaan protesteren?
Moet er een reli-politie komen?
quote:Whoohoo!
Op woensdag 19 september 2001 17:39 schreef R@b het volgende:[..]
Ben blij dat een allochtoon die opgegroeid is in moslim landen (hij heeft ook nog gestudeerd in Afghanistan) zoiets zegt. Dat maakt de kans dat jaknikkers van alles wat allochtoon is, deze redenering ook gaan volgen.
pfew.
effe bijkomen.
quote:door het bij wet strafbaar te stellen. Dan kunnen ze aangepakt worden.
Op woensdag 19 september 2001 17:44 schreef links234 het volgende:[..]
HOE?
quote:Ja
En alleen moslimfundamentalisme
quote:Nee, zolang die zich aan de wet houden is er geen probleem, die willen de westerse samenlving niet vernietigen op de manier zoals moslimfundamentalisten dat wel willen. Gaat dat veranderen dan zou ook dat ter sprake moeten komen.
of ook christelijk, en atheistisch fundamentalisme? En orthodoxe joden ook verbieden?
quote:Aanpakken, oppakken wegstoppen.
En wat doe je met fundamentalisten die zeggen dat ze geen fundamentalisten zijn totdat ze zo vreselijk kwaad zijn dat ze gaan protesteren?
quote:Desnoods. De samenleving dient verschoont te blijven van dergelijk fundamentalisme.
Moet er een reli-politie komen?
Iets dergelijks kan ook heel makkelijk in Europa of de VS gebeuren. Hoe meer we de complexe moslimwereld simplistisch gaan stigmatiseren, hoe meer wij mensen (moslims) gaan aanvallen op gedachtengangen die zij misschien wel stilletjes hebben maar die nooit tot daden zullen leiden, hoe meer moslims een afkeer zullen ontwikkelen voor de bemoeizucht en het superioriteitsgevoel van het Westen. Vijanden heb je niet, die MAAK je.
quote:Mja, dat klopt.
Op woensdag 19 september 2001 17:56 schreef Ringo het volgende:
Vijanden heb je niet, die MAAK je.
quote:Kul.
Op woensdag 19 september 2001 17:56 schreef Ringo het volgende:
Vijanden heb je niet, die MAAK je.
Er zijn zat onschuldige mensen vermoord door een vijand die ze zelf niet ''gemaakt'' hebben.
Of hebben bijvoorbeeld de joden in WO11 zichzelf ook als vijand van Hitler gemaakt??
Kortom, filosofisch gezwets in de ruimte.
quote:Daar kan ik je niet helemaal ongelijk in geven. Wat ik zei, was ook wel erg bot gesteld. Maar ik denk wel dat je door wantrouwen en stille haat tegen "alles wat fundamentalistisch is", zelf ook een contra-fundamentalisme creëert waar geen plaats meer is voor objectiviteit. Religieus extremisme is gevaarlijk, maar je moet oppassen dat je niet op elke eventueel anti-Westerse opmerking als een razende reageert. Jij vind het (terecht) ook niet leuk als ik jou in elke post met Hitler of de NSB zou vergelijken, ook al komt die associatie in mijn hersenkronkels wel eens bovendrijven. Ik mag mijn eigen rechtvaardiging voor zo'n flauwe vergelijking misschien wel hebben, maar ik bereik er niets mee; integendeel, jij wordt door die insinuaties alleen maar gesterkt in je opvattingen en gaat ze meer en meer met verve uitdragen. Waarom? Omdat jij vindt dat je gelijk hebt en hoe meer tegenstromen hoe liever jij dat gelijk toch aan de man probeert te brengen. Logische menselijke reactie.
Op woensdag 19 september 2001 18:06 schreef R@b het volgende:
Er zijn zat onschuldige mensen vermoord door een vijand die ze zelf niet ''gemaakt'' hebben.
Of hebben bijvoorbeeld de joden in WO11 zichzelf ook als vijand van Hitler gemaakt??
Kortom, filosofisch gezwets in de ruimte.
Je kan wel iedere poging tot een radicale islamistische stellingname gaan zien als een potentieel levensgevaarlijk vorm van moslimfundamentalisme, maar zoiets werkt alleen maar een polarisatie van standpunten in de hand. Lang niet iedere moslim die zegt het pertinent oneens te zijn met de Westerse maatschappijstructuren, zal die onvrede in gewelddadige actie vertalen. Pas als je degene die die opvattingen koestert, ook echt als een staatsgevaarlijke crimineel gaat behandelen, zal zijn/haar onvrede groeien, en zal de kans op daadwerkelijke actie "tegen het systeem" alleen maar groter worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |