VS: Terreurgolf
in Europa dreigt
door Joost de Haas
NEW YORK - Ook Europa dreigt te worden getroffen door grootschalige aanvallen van terroristen uit het netwerk van Osama bin Laden. Amerikaanse inlichtingendiensten hebben diverse Europese landen gewaarschuwd voor een ophanden zijnde 'reeks aanslagen'. Volgens de Amerikanen staan meerdere terreurteams klaar om de 'komende dagen' in verschillende steden in Europa toe te slaan.
Dit meldt de Amerikaanse tv-zender Fox News op gezag van goed ingevoerde bronnen in de inlichtingenwereld. Tot de doelwitten zou het NAVO-hoofdkwartier in Brussel behoren.
Volgens de Duitse minister van Binnenlandse Zaken, Otto Schily, beschikken de autoriteiten "niet over concrete aanwijzingen voor een aanvalsgolf in Europa of in Duitsland."
De terroristen die het Westen bedreigen worden gesponsord door "een verscheidenheid aan buitenlandse regeringen", onthulde de Amerikaanse minister van Justitie John Ashcroft gisteravond.
De regering van president George W. Bush geeft zo voor het eerst te kennen dat er bewijzen bestaan voor de betrokkenheid van andere staten bij de aanvallen op de VS van vorige week. Het wijzen van de beschuldigende vinger naar vreemde mogendheden vormt een indicatie van de grote schaal waarop Amerika naar verwachting militair zal terugslaan. Volgens minister van Defensie Donald Rumsfeld gaat het om een netwerk met tentakels in maar liefst zestig landen.
Westen VS
In een race tegen de klok proberen de Amerikaanse opsporingsautoriteiten een nieuwe terreuraanval op de VS te voorkomen. De FBI beschikt over aanwijzingen dat een tweede golf van geweld was gepland voor komende zaterdag, mogelijk gericht op doelen in het westen van de VS.
Het onderzoek spitst zich toe op vier mannen met vliegtickets voor twee vluchten van United Airlines op 22 september, met bestemming Denver en San Diego. Eén van de vier, een Saoedische arts die bij een ziekenhuis in Texas werkte, zit in hechtenis. Het gaat om de 34-jarige Albadar Al-Hamzi, die in verband is gebracht met de kapers van het vliegtuig dat vorige week op het Pentagon crashte. De twee vluchten van zaterdag zijn geannuleerd.
In de nasleep van het terreurdrama zijn in de VS inmiddels 75 mensen vastgezet voor verhoor. Vier personen zijn gearresteerd. In Detroit stuitte de recherche tijdens een huiszoeking op drie verdachten uit Marokko en Algerije, die in het bezit bleken van valse paspoorten en notitieblokken met diagrammen van vliegvelden.
De FBI jaagt op zo'n tweehonderd potentiële verdachten die banden zouden hebben met het vermeende brein achter de aanslagen, de zich in Afghanistan verschuilende Osama bin Laden. Senator Bob Graham, voorzitter van de commissie voor de inlichtingendiensten, bevestigt dat het verijdelen van nieuwe aanslagen absolute prioriteit heeft.
Ondertussen neemt de VS-regering ongekende voorzorgsmaatregelen. Op bevel van Justitie mag de Amerikaanse immigratie- en naturalisatiedienst in geval van nood buitenlanders voor onbeperkte tijd achter de tralies zetten. Volgens minister Ashcroft is de overheid verplicht alles op alles te zetten om de VS te beschermen.
De vrees voor ophanden zijnde vervolg-aanslagen komt op het moment dat de wereld in afwachting is van een militaire reactie van de VS. Terwijl het Witte Huis nog volop bezig is met de vorming van een internationaal front tegen het terrorisme, vorderen de oorlogsvoorbereidingen gestaag.
Uit de haven van Norfolk, Virginia vertrokken gisteren na een roerend afscheid van familieleden enkele duizenden mariniers aan boord van een contingent oorlogsschepen, aangevoerd door het vliegdekschip USS Theodore Roosevelt.
Het Pentagon maakt vanwege de strenge geheimhouding rond de opbouw van een strijdmacht, de bestemming niet bekend, maar aangenomen wordt dat de 'battle group' zich zal voegen bij de VS-vloot in de omgeving van de Arabische Zee. In het gebied bevinden zich al de vliegdekschepen USS Enterprise en USS Carl Vinson, evenals een Britse zeemacht bestaande uit torpedobootjagers, onderzeeërs en het vliegdekschip HMS Illustrious.
Minister Rumsfeld heeft naar verluidt ook bevel gegeven voor het sturen van enkele 'honderden' vliegtuigen. De militaire operatie tegen terrorisme heeft inmiddels ook een naam: 'Infinite Justice' (Oneindige Gerechtigheid).
groet
marcia
Ik verwacht Brussel, met zowel het NAVO-hoofdkwartier als het EU-parlement.
Straatsburg met z'n Euro-parlement.
En Londen, Berlijn en Parijs als zijnde de 3 belangrijkste en grootste steden van de EU.
Gelukkig nog geen Rotterdam denk ik
Ik heb de moeite niet genomen om het artikel helemaal te lezen, weet toch dat het erop neer komt dat Amerike steun zoekt bij Europese landen om het zogenaamde terrorisme te bestrijden. En dat doe het beste door te zeggen dat Europe ook heel erg in gevaar is.
Snap eigenlijk niet waarom Pakistan zich zo aktief opstelt. Amerika zit duizenden km's ver van Afghanistan, terwijl Pakistan lekker dichtbij is.
Eigenlijk moet het niet echt moeilijk zijn om Bin Laden uit te schakelen (als hij idd de schuldige is), ze hebben hem immers zelf getraind, dus ze zullen ontiegelijk veel van hem afweten.
quote:Heel eerlijk: als je in Rotterdam woont en/of er familie en vrienden hebt wonen wel.
Op donderdag 20 september 2001 09:51 schreef mad26 het volgende:
Wat is dat nou voor kortzichtigheid? Is het minder erg als er in Brussel een aanslag wordt gepleegd dan als er een wordt gepleegd in R'dam?
quote:Ikke in Rotterdam wonen......
Op donderdag 20 september 2001 09:51 schreef mad26 het volgende:
Wat is dat nou voor kortzichtigheid? Is het minder erg als er in Brussel een aanslag wordt gepleegd dan als er een wordt gepleegd in R'dam?
Daarom zei ik het.....
quote:Dat is niet echt nodig naar mijn weten hebben alle landen steun toegezegd om t terrorisme/bin laden te bestrijden.
Op donderdag 20 september 2001 09:52 schreef karagoz het volgende:
hhmmm bron: Telegraaf=sensatiekrantIk heb de moeite niet genomen om het artikel helemaal te lezen, weet toch dat het erop neer komt dat Amerike steun zoekt bij Europese landen om het zogenaamde terrorisme te bestrijden. En dat doe het beste door te zeggen dat Europe ook heel erg in gevaar is.
quote:Ik denk dat Pakistan misschien een beetje bang is voor de VS omdat hun al jaren het Taliban bewind erkennen en dat zijn dus diegenen die Bin Laden beschermen. Dus als ze niet pro VS waren dan hadden de VS kunnen redeneren dat Pakistan mede schuldig was aan de aanslagen. En omdat President Bush gezegd heeft dat de daders en diegenen die de daders hebben geholpen net zo hard gestraft worden heeft Pakistan waarschijnlijk toch eieren voor zijn geld gekozen.
Snap eigenlijk niet waarom Pakistan zich zo aktief opstelt. Amerika zit duizenden km's ver van Afghanistan, terwijl Pakistan lekker dichtbij is.
quote:Als je de Bosatlas openslaat dan zie je dat het deel waar Bin Laden zich schuil houdt erg bergachtig is en dus een goede verstopplek als je gezocht wordt. Daarom zal de VS hem ook niet makkelijk kunnen uitschakelen en al helemaal niet met Scud rakketen denk ik.
Eigenlijk moet het niet echt moeilijk zijn om Bin Laden uit te schakelen (als hij idd de schuldige is), ze hebben hem immers zelf getraind, dus ze zullen ontiegelijk veel van hem afweten.
quote:Waarom zou de V.S. die verouderde Russische raketten gebruiken?
Op donderdag 20 september 2001 10:03 schreef febster het volgende:Daarom zal de VS hem ook niet makkelijk kunnen uitschakelen en al helemaal niet met Scud rakketen denk ik.
quote:In dit geval is het gewoon een vertaling van wat er in Amerika gezegd is en niet de moeite nemen om het helemaal te lezen en dan toch reageren is wat kortzichtig
hhmmm bron: Telegraaf=sensatiekrantIk heb de moeite niet genomen om het artikel helemaal te lezen, weet toch dat het erop neer komt dat Amerike steun zoekt bij Europese landen om het zogenaamde terrorisme te bestrijden. En dat doe het beste door te zeggen dat Europe ook heel erg in gevaar is.
En denken dat Europa geen gevaar loopt is net zo kortzichtig en dom als de Amerikanen die dachten dat het nooit in hun eigen land zou gebeuren
quote:pakistan zit een financiele crisis, en probeert van 2 walletjes te eten (afgahanistan vs. usa). 30 miljard staatschuld. (het lijkt de kpn wel
quote:Buh, 30 miljard wat? Dollar?
Op donderdag 20 september 2001 10:24 schreef wiip het volgende:[..]
pakistan zit een financiele crisis, en probeert van 2 walletjes te eten (afgahanistan vs. usa). 30 miljard staatschuld. (het lijkt de kpn wel
)
Had Nederland dat maar, die heeft 200 miljard Dollar/Euro staatsschuld.....
quote:Ik denk meer aan amerikaanse consulaten en vestigingen van amerikaanse multinationals... er is nog niet bewezen dat de terroristen iets tegen Europa hebben...
Op donderdag 20 september 2001 09:49 schreef HeindeKort het volgende:
Hmmm.....Ik verwacht Brussel, met zowel het NAVO-hoofdkwartier als het EU-parlement.
Straatsburg met z'n Euro-parlement.
En Londen, Berlijn en Parijs als zijnde de 3 belangrijkste en grootste steden van de EU.
quote:Je vergeet de verijdelde gifgas aanslag op het Europese parlement in Straatsburg? Niet echt een Amerikaans doel te noemen.
Op donderdag 20 september 2001 10:47 schreef ranja het volgende:[..]
Ik denk meer aan amerikaanse consulaten en vestigingen van amerikaanse multinationals... er is nog niet bewezen dat de terroristen iets tegen Europa hebben...
quote:huh, wat 30 miljard maar????? beetje weinig nietwaar? Het probleem zit erin meer dan de helft van de burgers van pakistan voor Afghanistan is en er daardoor een burgeroorlog kan uitbreken. Vooral die moslims die daar wonen, want die zijn over het algemeen heel fundamentalistisch.
pakistan zit een financiele crisis, en probeert van 2 walletjes te eten (afgahanistan vs. usa). 30 miljard staatschuld. (het lijkt de kpn wel)
ze kunnen wel waarschuwen.. maar als er een boeing aanvliegt en neerstort op een gebouw doe je nog weinig..
dus laat ze nou is actie ondernemen en die gasten oppakken in plaats van onrust strooien..
quote:Ja sorry fout van mijn kant
Op donderdag 20 september 2001 10:05 schreef Halinalle het volgende:[..]
Waarom zou de V.S. die verouderde Russische raketten gebruiken?
Sjeeeeeee... we zijn altijd onderwerp van een mogelijke aanslag. Al was het van een meteoor die vanuit de ruimte komt vallen. Het wordt alleen nu even lekker benadrukt, gevolg, massahysterie. Verder gevolg, conclusies worden getrokken. Nog een verder gevolg, mensen gaan radicaliseren.
Pffft . Ik ben vorige week bang genoeg geweest, laat me nu ff de kop liever niet gek maken.
Overal in de wereld zitten ze en met het oog op de aanstaande aanvallen weet ik het niet meer, denk dat je je dan nergens meer veilig kunt voelen.....Laten we maar hopen dat het niet zover komt...anders toch WOIII
quote:Het is algemeen bekend dat de selectie bij asielzoekers erg slecht gaat. Daar ben ik het mee eens. Dat is niet zo zeer de schuld van een bepaald volk, maar schuld van de logge bureaucratie hier. Raar, maar waar.
Op donderdag 20 september 2001 18:06 schreef virtually het volgende:
Ja vind je het gek, een terreurgolf in Europa, je altijd maar humanitair opstellen tegenover asielzoekers en vluchtelingen, ach kom maar naar Europa, allemaal goed en aardig,maar nu zitten we met de gebakken peren,nu er een escalatie dreigt tussen de Moslims(fundamentalisten) en de Westerse wereld.
[bron=teletekst]
quote:Had het ook gelezen. En dan maar denken aan de uitspraak van die ingedutte korpschefs van gisteren, die denken dat het wel mee zal vallen in Nederland.... Daar krijg ik nou rillingen van over mijn rug.
Op zondag 23 september 2001 11:02 schreef Mike het volgende:
Ook een Japans persbureau meldt nu dat er aanslagen in Europa op komst zijn. Waarschijnlijk met gifgas.[bron=teletekst]
quote:Telegraaf moet je niet al te serieus nemen...
Op donderdag 20 september 2001 09:41 schreef marcia het volgende:
bron http://krant.telegraaf.nl/krant/archief/20010920/teksten/bui.minister.amerikaanse.html
VS: Terreurgolf
in Europa dreigt
quote:Telegraaf meldde eerder eind augustus/begin september: Amerikanen in verhoogde staat van paraatheid. Bericht over mogelijke terreuraanslag. Is zeker ook niet uitgekomen? Telegraaf is sensatie okay, maar het stond ook op BBC, Teletekst en CNN....
Op zondag 23 september 2001 12:42 schreef cyberjoy het volgende:[..]
Telegraaf moet je niet al te serieus nemen...
Of zou ik m'n mes gaan slijpen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |