abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 december 2004 @ 17:21:32 #176
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_24104515
quote:
Op maandag 20 december 2004 16:27 schreef dafjedaf het volgende:
Erg vreemd dat mn internist daar anders over denkt: die heeft en aantal patienten behandeld die zogenaamd een chronisch vermoeidheidssyndroom hadden terwijl ze toch zooo gezond aten, nou die hadden dus gewoon te weinig carnitine in hun bloed. Pillen er in en hoppa.
Een internist hoeft niet alwetend te zijn. Daarnaast kan het dus verschillende oorzaken hebben.
quote:
Het is gewoon een voedingsstof waar je een tekort aan kunt krijgen. Ik zeg niet dat je niet kunt overleven als je er een tekort aan hebt, want het hoeft niet bij iedereen zo erg te zijn als bij mij. Ik zeg alleen dat een veganist het snel te weinig binnen krijgt en dat dat niet gezond is. Overigens: ik heb dus ook geen genetische afwijking.
Een genetische afwijking hoeft niet perse bekend te zijn... je weet maar nooit... maar goed... ik denk alleen niet dat je zorgen hoeft te maken om veganisten. Ik heb nog geen veganist horen klagen over dat tekort (en ook wat langere veganisten dus, 20 jaar al ofzo).
Ik ben nu 2-3 jaar veganist en vanaf mijn 10e vegetarier (ben nu bijna 21). Ik heb geen vermoeidheidssyndroom enzo. Daarnaast staat het niet in de primaire lectuur vermeld over carnite voor zover ik weet.
pi_24106941
Een vriend van mij is al een jaar of twintig veganist. Ik ken weinig mensen die zo fysiek gezond zijn als hij. Ik denk dat hij helemaal nergens tekort aan heeft...
pi_24107436
Ik las in Vega! dat veganisten volgens een onderzoek minder vitaminen en mineralen tekort komen dat vleeseters. Dit komt omdat de gemiddelde veganist veel beter op zijn eten let dan de gemiddelde vleeseter.
pi_24107630
Dat zou me inderdaad niets verbazen. Vegetariërs en veganisten zijn doorgaan veel bewuster bezig met hun eten dan andere mensen.
  woensdag 22 december 2004 @ 01:48:51 #180
85428 dafjedaf
chick on a mission
pi_24130585
quote:
Op maandag 20 december 2004 17:21 schreef TechXP het volgende:
Een genetische afwijking hoeft niet perse bekend te zijn... je weet maar nooit...
Als het aangeboren was had ik er altijd al last van gehad.
Het belangrijkste in het leven is serieus genomen worden.
pi_24131793
quote:
Op woensdag 22 december 2004 01:48 schreef dafjedaf het volgende:
Misschien ben je een mutant.
pi_24132118
quote:

[..]

Maar toch vraag ik me af waarom dan niet alle vegetariërs en veganisten half dood in bed liggen.
  Moderator woensdag 22 december 2004 @ 10:38:00 #183
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_24133839
quote:
Op maandag 20 december 2004 19:33 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Een vriend van mij is al een jaar of twintig veganist. Ik ken weinig mensen die zo fysiek gezond zijn als hij. Ik denk dat hij helemaal nergens tekort aan heeft...
Mijn opa rookte een pakje per dag en zoop als een ketter. Hij is 94 geworden.
"Nederlanders koesteren hun zelfoverschatting, terwijl ze hun gebrek aan beschaving en bescheidenheid als assertiviteit vieren."
pi_24140245
quote:
Op woensdag 22 december 2004 10:38 schreef Gert het volgende:
Mijn opa rookte een pakje per dag en zoop als een ketter. Hij is 94 geworden.
Dit heeft er helemaal niks mee te maken. Er zijn hier mensen die denken dat je wel een tekort op mòet lopen als je veganist bent en dat is dus onzin. Je moet gewoon nadenken over wat je eet, maar dat moet je als omnivoor even goed.
  woensdag 22 december 2004 @ 17:52:11 #185
85428 dafjedaf
chick on a mission
pi_24141803
quote:
Op woensdag 22 december 2004 16:29 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Dit heeft er helemaal niks mee te maken. Er zijn hier mensen die denken dat je wel een tekort op mòet lopen als je veganist bent en dat is dus onzin. Je moet gewoon nadenken over wat je eet, maar dat moet je als omnivoor even goed.
Dat je geen symptomen krijgt wil niet zeggen dat je geen tekort hebt. Net zoals het kettingroken: het is wel slecht ook al ontwikkel je er geen ziekte door en word je er oud mee. En een veganist kan gewoon niet genoeg carnitine binnen krijgen. Vast wel genoeg om het niet ernstig te merken, maar het blijft te weinig.
pi_24141969
Nou, als je door een tekort aan dat spul verlamd kan raken, zou je er als veganist bij een licht tekort toch wel iets van moeten merken. Lijkt mij dan...
pi_24142014
Dit kwam ik tegen:

Carnitine wordt beschouwd als een aminozuur dat echter niet als bouwstof dient voor lichaamsweefsel, zoals andere aminozuren, maar een belangrijke rol speelt in de vetstofwisseling. Tevens fungeert carnitine als antioxidant. De dagelijkse inname via de voeding varieert sterk, n.l. van 5mg tot 100mg per dag. Rood vlees is de belangrijkste voedingsbron. Het lichaam maakt deze voedingsstof voornamelijk zelf met het aminozuur lysine. Hiervoor zijn tevens het aminozuur methionine, de vitamines C, B3 en B6 en het mineraal ijzer nodig. Een tekort aan één van deze voedingsstoffen zal tevens een carnitinetekort veroorzaken.

Bron: http://www.vita-send.nl/carnitine.htm

Volgens mij kun je hieruit concluderen dat wanneer je voldoende methionine, C, B3, B6 en ijzer binnenkrijgt, je ook voldoende carnitine aanmaakt.

[ Bericht 9% gewijzigd door Lupa_Solitaria op 22-12-2004 18:09:24 ]
pi_24142080
Hier nog een artikel over carnitinedeficiëntie:

http://www.emedicine.com/ped/topic321.htm

'Te weinig vlees' wordt niet als mogelijke oorzaak aangewezen.
pi_24142268
Er zijn trouwens verscheidene carnitine-supplementen verkrijgbaar die geschikt zijn voor veganisten. Dus die kun je ook nog altijd slikken. Veel veganisten slikken bijvoorbeeld ook B12.
  donderdag 23 december 2004 @ 05:12:16 #190
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_24152624
quote:
geen idee, het kan misschien ook later komen?

Of je hebt tijden bepaald eten gegeten wat het veroorzaakt heeft
  donderdag 23 december 2004 @ 12:01:41 #191
85428 dafjedaf
chick on a mission
pi_24155985
quote:
Op woensdag 22 december 2004 18:00 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Nou, als je door een tekort aan dat spul verlamd kan raken, zou je er als veganist bij een licht tekort toch wel iets van moeten merken. Lijkt mij dan...
De mensen die bij mn internist komen met een licht tekort klagen over moeheid, gebrek aan energie, soms wat spierpijn, maar vooral futloosheid. Misschien dus wel slim voor de veganisten om daar eens aan te denken mochten ze die klachten herkennen.
  zaterdag 25 december 2004 @ 07:06:15 #192
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_24197334
quote:
Op donderdag 23 december 2004 12:01 schreef dafjedaf het volgende:
De mensen die bij mn internist komen met een licht tekort klagen over moeheid, gebrek aan energie, soms wat spierpijn, maar vooral futloosheid. Misschien dus wel slim voor de veganisten om daar eens aan te denken mochten ze die klachten herkennen.
Ik denk dat je het dan algemeen moet stellen.. iedereen moet gewoon letten op zijn lichaam
pi_24217830
quote:
Op maandag 20 december 2004 16:27 schreef dafjedaf het volgende:

Overigens: ik heb dus ook geen genetische afwijking.
Je eet veel vlees en toch heb je te weinig, de meeste andere mensen die genoeg vlees eten hebben niet te weinig. Het eerste waar je bij zoiets aan zou denken is dus lijkt mij dus toch een 'genetische afwijking', d.w.z.: jouw genen zijn op dit punt anders als bij de meeste andere.
quote:

[..]

Mensen die genetisch aanleg hebben voor bijv. kanker hoeven ook geen kanker als baby te hebben.
  zondag 26 december 2004 @ 14:54:34 #194
85428 dafjedaf
chick on a mission
pi_24217971
quote:
Op zondag 26 december 2004 14:43 schreef McGry het volgende:
Je eet veel vlees en toch heb je te weinig, de meeste andere mensen die genoeg vlees eten hebben niet te weinig. Het eerste waar je bij zoiets aan zou denken is dus lijkt mij dus toch een 'genetische afwijking', d.w.z.: jouw genen zijn op dit punt anders als bij de meeste andere.
Mensen die genetisch aanleg hebben voor bijv. kanker hoeven ook geen kanker als baby te hebben.
tis een auto-immuun reactie bij mij, maar bij de rest is het aangeboren.
pi_24224197
ik ben een tijdje vagetarisch geweest..maar ik hield niet vol. vlees is tog mijn lust en mijn leven
pi_24231299
Vagetarisch? Da's wel een beetje vaag, ja.

Maar vlees je lust en je leven? Dat vind ik wel een beetje eng klinken...
pi_24285965
200 replies (bijna)
en 2000 views
niet slecht alleen jammer dat de meeste zo offtopic zijn
blub blub
pi_24290025
quote:
Op maandag 27 december 2004 09:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

Maar vlees je lust en je leven? Dat vind ik wel een beetje eng klinken...
Ik kan het me goed voorstellen. Sommige mensen (lees: heel veel mensen) houden gewoon van een lekker stukje vlees. Daar kunnen ze dan echt van genieten. En 1 miniem moraal streepje voor hebben op vleeseters is voor velen niet genoeg om dat op te geven (en terecht). Er zijn waarschijnlijk wel 10 keer zoveel handtekeningen opgehaald door wakker dier dan dat er vegetariers zijn. Waarschijnlijk hebben ze ook wel meer donaties gekregen, maar geen vlees eten doet gewoon te weinig voor het resultaat.
The uproar of one hand clapping.
pi_24290070
Ik ben zo extreem-veganist. Zelfs water en brood drinken en eten vind ik moord. Zijn er nog meer FOK-ers die daar zo over denken?
pi_24290137
quote:
Op donderdag 30 december 2004 01:23 schreef MarkzMan_X het volgende:
Ik ben zo extreem-veganist. Zelfs water en brood drinken en eten vind ik moord. Zijn er nog meer FOK-ers die daar zo over denken?
Spaar zuurstof.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')