abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23908378
Zonet bij Dit was het nieuws wierp Mieke van der Wey een interessant vraagstuk op. Volgens Christenen is de weg van Jezus de enige weg en alle andere wegen leiden naar hel en verdoemenis. Maar wat moesten de mensen dan doen voordat Jezus bestond? Waren zij dan sowieso verdoemd omdat Jezus er nog niet was?

Er schijnen hier verschillende theoriën over te zijn. Ik zou er graag meer over willen weten.

Btw, ik scheer de Christenen nu even heel generaliserend over één kam maar jullie snappen wel wat ik bedoel.
pi_23908479
Offeren enzo. Staat allemaal in de Bijbel, en toen Jezus kwam kon je alleen nog in de hemel komen door in hem te geloven.
Vroeger was ik een twijfelaar, nu ben ik daar niet meer zo zeker van !!
Nee, dat is geen gezwel!
Dat van die rode roos had ze er niet bij hoeven te vertellen.. goh wat was dat mens dik!
pi_23908518
Ik meen dat het meest gangbare is dat al die mensen in het dodenrijk terecht zijn gekomen, en bij het laatste oordeel een definitieve bestemming krijgen.
pi_23908531
Interrestante vraag, waar ik natuurlijk geen antwoord op heb. Maar ik vraag me zelf altijd af of we jezus wel letterlijk en als een man van rond het jaar 0 moeten zien. En dat niet jezus de weg naar de hemel is, maar het bewust leven en dingen inzien.
In het oude testament werden al profetsieen gedaan over een messias. Maar nogmaals, interresant vraagstuk.
  zaterdag 11 december 2004 @ 22:45:58 #5
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_23908578
volgens de bijbel is er mijns inziens geen ''hel'', zie topic Leert de bijbel het bestaan van een 'hel'?

De mensen die gestorven zijn in het verleden, zowel de goede als de slechte krijgen in het duizendjarig vrederijk na armageddon een opstanding. In die duizend jaar zal blijken of die mensen God willen aanvaarden of niet.

Hand 24
15 en op God heb ik mijn hoop gesteld, welke hoop ook deze [mannen] zelf koesteren, dat er een opstanding zal zijn van zowel de rechtvaardigen als de onrechtvaardigen.

Joh 5:29
29 en te voorschijn zullen komen, zij die goede dingen hebben gedaan, tot een opstanding des levens, zij die verachtelijke dingen hebben beoefend, tot een opstanding des oordeels.

Dus er is zowiezo geen hel en iedereen krijgt een eerlijke kans.
-|-|- Peace Through Power -|-|-
pi_23908631
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 22:45 schreef STORMSEEKER het volgende:
Ben ik met je eens. Maar volgens Christenen is er wél een hel. Dat is hun theorie. Hoe passen de mensen voor Jezus in die theorie? Hadden zij ook een kans?
pi_23908675
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 22:48 schreef Geartsjuh het volgende:

[..]

Ben ik met je eens. Maar volgens Christenen is er wél een hel. Dat is hun theorie. Hoe passen de mensen voor Jezus in die theorie? Hadden zij ook een kans?
Toen moesten mensen 'hun vertrouwen op god stellen', offeren als ze gezondigd hadden, armen verzorgen en nog 100.000 regeltjes volgen.

Als ik het goed heb staat er trouwens nergens in de hele bijbel dat mensen na hun dood in de hemel terecht komen.
Vroeger was ik een twijfelaar, nu ben ik daar niet meer zo zeker van !!
Nee, dat is geen gezwel!
Dat van die rode roos had ze er niet bij hoeven te vertellen.. goh wat was dat mens dik!
  zaterdag 11 december 2004 @ 22:51:38 #8
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_23908680
quote:
Maar volgens Christenen is er wél een hel.
Uhh.. ik ben Christen...

Hoe mensen die geloven in een hel het op willen lossen weet ik niet. Ik denk zelfs dat ze er nooit uit zullen komen...
pi_23908692
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 22:45 schreef STORMSEEKER het volgende:
volgens de bijbel is er mijns inziens geen ''hel'', zie topic Leert de bijbel het bestaan van een 'hel'?

De mensen die gestorven zijn in het verleden, zowel de goede als de slechte krijgen in het duizendjarig vrederijk na armageddon een opstanding. In die duizend jaar zal blijken of die mensen God willen aanvaarden of niet.

Hand 24
15 en op God heb ik mijn hoop gesteld, welke hoop ook deze [mannen] zelf koesteren, dat er een opstanding zal zijn van zowel de rechtvaardigen als de onrechtvaardigen.

Joh 5:29
29 en te voorschijn zullen komen, zij die goede dingen hebben gedaan, tot een opstanding des levens, zij die verachtelijke dingen hebben beoefend, tot een opstanding des oordeels.

Dus alle ellende begint weer van voor af en aan? En eigenlijk maakt het dus ook geen reet uit wat je in dit leven doet? mooi....
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_23908701
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 22:43 schreef Thomaash het volgende:
In het oude testament werden al profetsieen gedaan over een messias.
Dat is ook interessant. Zijn komst is dus voorspeld? Hij zou hun redder zijn of iets dergelijks?
  zaterdag 11 december 2004 @ 22:57:02 #11
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_23908791
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 22:52 schreef djenneke het volgende:
Dus alle ellende begint weer van voor af en aan? En eigenlijk maakt het dus ook geen reet uit wat je in dit leven doet? mooi....
Nee, zo werkt het niet. In Armageddon wordt iedereen die dan leeft en God willens en wetens niet wil erkennen vernietigd. Alleen mensen die voor die tijd zijn gestorven en dus geen kans hebben gehad kennis over God te verkrijgen worden dan opgewekt. Dus alleen de voor God aanvaardvare mensen en de mensen die het nog niet konden weten worden opgewekt.
Aan het eind van die duizend jaar wordt Satan (die gebonden en opgesloten was tijdens die periode) nog 1 laatste maal vrijgelaten en de mensen die hem daarna volgen worden uiteindelijk samen met Satan vernietigd en daarna is de aarde weer helemaal vrij van oorlog en ellende en ziekte en dood en is het oospronkelijke paradijs weer hersteld.
Wat je nu doet maakt dus wel degelijk uit..
pi_23908798
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 22:48 schreef Geartsjuh het volgende:
Maar volgens Christenen is er wél een hel. Dat is hun theorie.
ik weet dat iemand je hier al op heeft gequote maar ik wil daar iets aan toevoegen;
er zijn veel groeperingen die christelijk zijn maar ze intrepeteren de bijbel allemaal op een andere manier. Niet alle christenen vinden dat vrouwen rokken moeten dragen maar toch lezen ze dat in de bijbel. Mijn moeder is predikant, maar gelooft ook niet in de hel..kan best.
Dat is het lastige en gevaarlijke van de bijbel: zo ingewikkeld en op verschillende manieren verklaarbaar.
pi_23908839
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 22:51 schreef STORMSEEKER het volgende:

Uhh.. ik ben Christen...
Sorry, ik doel op een bepaalde groep Christenen die er zo over denkt. Daarom zei ik ook dat het even heel generaliserend is gesteld.
pi_23908983
dit vind ik sprekend, een treffend citaat.

Velen hebben hun brood verdiend met waanideen en valse wonderen, en hebben zo de domme massa misleid.

geloof is macht. en overheersing. en vooral geld, triest.
De Puta Madre
pi_23909018
-edit : Nietszeggende, off-topic one-liner stond hier-

[ Bericht 84% gewijzigd door Alicey op 11-12-2004 23:11:53 ]
- Signature verwijderd door FA, niet terugplaatsen -
pi_23909041
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 22:57 schreef STORMSEEKER het volgende:

[..]

Nee, zo werkt het niet. In Armageddon wordt iedereen die dan leeft en God willens en wetens niet wil erkennen vernietigd. Alleen mensen die voor die tijd zijn gestorven en dus geen kans hebben gehad kennis over God te verkrijgen worden dan opgewekt. Dus alleen de voor God aanvaardvare mensen en de mensen die het nog niet konden weten worden opgewekt.
Aan het eind van die duizend jaar wordt Satan (die gebonden en opgesloten was tijdens die periode) nog 1 laatste maal vrijgelaten en de mensen die hem daarna volgen worden uiteindelijk samen met Satan vernietigd en daarna is de aarde weer helemaal vrij van oorlog en ellende en ziekte en dood en is het oospronkelijke paradijs weer hersteld.
Wat je nu doet maakt dus wel degelijk uit..
Klinkt mij net zo goed als verdoemenis in de oren als hel.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  zaterdag 11 december 2004 @ 23:22:57 #17
57381 DeGroeneRidder
Compassionate Conservatism
pi_23909279
"Volgens Christenen is de weg van Jezus de enige weg en alle andere wegen leiden naar hel en verdoemenis. Maar wat moesten de mensen dan doen voordat Jezus bestond? Waren zij dan sowieso verdoemd omdat Jezus er nog niet was?"

Je hoeft niet van het bestaan van Jezus op de hoogte te zijn om de weg te kunnen volgen die later naar hem genoemd zou kunnen worden. Goddelijke wetten zijn doorgaans onveranderlijk en de articulering ervan door Jezus wordt dus retroactief toegepast op al degenen die voor hem leefden. M.i. sluiten de christelijke doctrines dus niet uit dat mensen die voor Jezus leefden in de hemel of het vagevuur belanden.
-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
  zaterdag 11 december 2004 @ 23:23:14 #18
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_23909282
quote:
Klinkt mij net zo goed als verdoemenis in de oren als hel.
De hel zou een plaats zijn van eeuwige pijniging en marteling. De bijbel leert niets anders dan dat je, als je niet volgens Gods regels wil leven, gewoon dood gaat en dat ook blijft zonder hoop op opstanding. Dus het ergste wat kan gebeuren is dat je dood gaat en blijft zonder bewustzijn.
Ik vind ''verdoemenis'' geen geweldige term, maar allee je zou het zou kunnen noemen. Het is echter niet te verwarren met een toestand van eeuwige marteling.
  zaterdag 11 december 2004 @ 23:29:36 #19
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_23909411
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 22:43 schreef Thomaash het volgende:
In het oude testament werden al profetsieen gedaan over een messias. Maar nogmaals, interresant vraagstuk.
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 22:52 schreef Geartsjuh het volgende:
Dat is ook interessant. Zijn komst is dus voorspeld? Hij zou hun redder zijn of iets dergelijks?
Zijn komst is inderdaad voorzegd. Als je het interessant vindt (zoniet, dan niet ):

Jes. 11:1-10, Psalm 2:7-12, Dan 7:13,14, Jes 9:6, Jes 7:14 en ook Gen 3:15,16 gaat over Jezus

[ Bericht 1% gewijzigd door STORMSEEKER op 11-12-2004 23:44:20 ]
pi_23911288
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 22:57 schreef STORMSEEKER het volgende:

Nee, zo werkt het niet. In Armageddon wordt iedereen die dan leeft en God willens en wetens niet wil erkennen vernietigd. Alleen mensen die voor die tijd zijn gestorven en dus geen kans hebben gehad kennis over God te verkrijgen worden dan opgewekt.
Ik blijf het oneerlijk vinden voor de ongelovigen die dan leven. Als ik doodga voor die tijd en ik word weer opgewekt heb ik meer reden om te geloven dan de ongelovigen die dan nog leven
  zondag 12 december 2004 @ 01:25:59 #21
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_23912004
Hoe zit het met mensen die heel jong sterven? Hoe moeten die van Jezus en God afweten?
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_23913184
quote:
Op zondag 12 december 2004 01:25 schreef livEliveD het volgende:
Hoe zit het met mensen die heel jong sterven? Hoe moeten die van Jezus en God afweten?
dat verteld Stormseeker hierboven. die worden opgewekt tijdens of net na Armageddon en kunnen al dan niet voor God kiezen.
pi_23913223
Wel gemeen dat die mensen kunnen kiezen voor iemand waarvan zij zeker weten dat die bestaat. Nu moeten mensen maar gokken welke godsdienst het meest 'slimme' is.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_23913267
quote:
Op zondag 12 december 2004 02:21 schreef Isabeau het volgende:
Wel gemeen dat die mensen kunnen kiezen voor iemand waarvan zij zeker weten dat die bestaat. Nu moeten mensen maar gokken welke godsdienst het meest 'slimme' is.
Als je voor Armageddon dood gaat maakt het niet uit. Het is alleen lullig voor de ongelovigen die omkomen bij Armageddon zover ik begrijp
  † In Memoriam † zondag 12 december 2004 @ 02:25:00 #25
47213 ArmaniMania
pi_23913295
Mij lijkt het handigste als ik klaar ben met mijn leven dat ik dan ook dood blijf. En niet nog eens naar een hemel ga. Zou het in de hemel anders zijn dan hier op aarde?
In de hemel heb je een god en een Jezus figuur die daar een beetje de Rockster uithangen. Voor dat je het weet zijn er weer mensen die op hun rockster willen ljken. En zo vinden ze weer de media opnieuw uit. Afgunst, jaloezie, oorlog zal heersen en dat was het dan voor die zogenaamde hemel.

Voor mij is de bijbel niet meer dan symbolisch handboek, die de wonderen in ons leven proberen te beschrijven op een romantische manier.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')